Heeft iemand een idee met welke hardware ik PAL video zou kunnen genereren? Heb wel een paar specifieke eisen:
- Uitvoer naar SCART RGB met C-sync.
- Resolutie 384x288pixels in 288p 50Hz, belangrijk dat het geen interlaced signaal is.
- 8-bit per kanaal, dus RGB-Pi valt af (18 bit kleur)
- Mogelijkheid tot H/V shift en H-size, dus beginpunt van een scanline in te stellen, zodat niet iedere TV afgeregeld hoeft te worden, en mogelijkheid om de exacte scanlines van de 312 te kiezen waarop het beeld getoond wordt voor V-shift.
- Stereo geluid.
- Pixel-perfect, dus device dat beeld uitvoert draait liefst ook in 384x288, of eventueel dubbel 768x576 met bilineaire interpolatie (van 4 pixels 1 maken).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een bekende PAL encoder zoals de TEA1002 valt af omdat deze intern digitaal werkt met te weinig bits.
Mijn eerste gedachte is een FPGA met zelfgeschreven code, maar misschien kom je ook een heel eind met slim combineren van wat "ouderwetse" video DAC's zoals te vinden in de eerste generaties 100Hz CRT TV's en een analoge PAL encoder zoals de MC1377P, of misschien zelfs eentje die bij de 100Hz chipset hoort - ik weet niet zeker of daar ook PAL encoders voor gemaakt werden.
Lees ik slecht of is de laatste regel van je eisenpakket een eis aan de monitor?
Nee, de laatste eis is ook aan de computer. Ik heb bijvoorbeeld een vintage Mac met composiet/S-video uit, maar die schaalt beeld van monitor naar PAL interlaced, en je hebt daar niks in te brengen op manier van schalen, dat gebeurt dus redelijk blurry met bicubic achtige interpolatie, en bijvoorbeeld van 1024x768 naar 576i.
Wat is de toepassing? Ik vraag het maar omdat je vraag tegenstrijdig is.. je wil RGB, en dat is geen PAL.. en het mag ook geen interlace zijn. zoek je een PAL naar RGB decoder?
Het gaat om de PAL timing, niet om het kleursignaal. Het is om moderne content op de strakst mogelijke manier op een flink aantal CRTs te tonen, zowel videomateriaal als bitmap-games.
Op maandag 25 augustus 2025 21:22:39 schreef blanka:
Het gaat om de PAL timing, niet om het kleursignaal. .
Ah zo, de juiste benaming is CCIR timing. (PAL is slechts een kleurentoevoeging op een reeds bestaande Z/W standaard).
Als ik het goed begrijp wil je een "modern" RGB signaal omzetten naar een SD RGB beeld zodanig dat je het via scart kan binnenloodsen in een klassieke CRT TV?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je vrij kunt kiezen welke computer het signaal genereert, wordt het hele vraagstuk misschien makkelijker. Je zoekt dan eigenlijk een "videokaart" en geen converter.
Is het programmeren van een FPGA of GPU een optie? Ik kan geen van beide, maar of jij het kan, wilt leren of er iemand voor hebt die het kan, scheelt veel.
Het hangt ook van het budget af, als er budget is weet ik misschien iemand die tussen banen zit en hier voorheen ontwikkelingswerk aan gedaan heeft.
Trouwens, de oplossing kan ook al zo simpel zijn als een echte videokaart. Wat oudere kaarten kunnen gewoon 50p RGB uitspugen.
Nog een losse flodder... De uitgang mag niet geïnterlinieerd zijn, maar de TV is dat wel. Hoe ga je dat oplossen? Teletextdecoders legden die simpelweg plat om een rustig beeld te krijgen, maar dan moet je in de TV zelf ingrijpen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]
Niet interlaced zit in de timingverschil van half frame bij aanvang beeld. Alle gameconsoles sturen ook 288p uit. De TVs kunnen dat gewoon verwerken. En het is gewoon fijner om naar te kijken dan 576i.
Een oude videokaart zou kunnen, misschien beter nog een bepaalde oude laptop, dat is iets compacter. Voor videocodecs (H264/265 etc) is iets moderners wel handig. Raspberry Pi hoek zeg maar. Maar ik kan bij een oudere bak ook best de videos in MP2/4 zetten op lage resolutie, dan is het wel af te spelen.
Als je een Wii start met HomeBrew en de 240p testsuite draait, dan zie je eigenlijk alles wat ik wil, maar om nou alles naar een Wii te porten.... In de instellingen daar kun je alles doen, h-shift, v-shift, interlaced, non interlaced. De Wii doet ook RGB, S-video, component, composiet. Dus het videocircuit van een Wii is hier perfect voor.
Kom nu dit tegen, ziet er wel veelbelovend uit:
https://www.buriedbits.org/understanding-crt-emudriver-a-path-to-authe…