Ik heb helaas niet heel erg veel verstand van elektronica en schakelingen. Voor een project wil ik graag een schakeling maken waarbij een pomp aan- en afslaat bij een bepaald gewicht. Is er iemand die mij hierbij kan helpen. Liefst in de regio Dordrecht zodat we misschien af kunnen spreken om samen naar mijn project te kijken? Alvast heel erg bedankt!
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wat wil je maken? Een (water) tank? Dat kan prima met een load cell eronder en een bijbehorende load cell versterker met daarachter een regelaartje oid.
Over welke gewichten hebben we het?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]
Je zou eens kunnen kijken naar een digitale personenweegschaal, en dan de displaysturing gebruiken om iets te schakelen, al dan niet met een processorgestuurd geval.(Vroeger op de camping had ik een gasfles staan op een weegschaal, zo kon ik meten of de fles bijna leeg was.)
Let wel op; Veel "weegschalen" zijn niet zo stabiel over langere periodes en vereisen een nulstelling voor iedere meting.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik heb ooit (laat 70er jaren) een mechanische personenweegschaal voorzien van een microswitche die bediend werd door de schaal, om te voorkomen dat een condens opvangbak overliep. Zag er niet uit, maar werkte goed genoeg.
Nieuw gebouw, oude computer; de airco produceerde dik 10 liter per dag en ze waren vergeten een afvoer te maken voor die airco...
De microswitch bediende een zeer luid alarm, zodat de bak op tijd geleegd kon worden.
Op dinsdag 30 september 2025 07:35:20 schreef Aart:
Let wel op; Veel "weegschalen" zijn niet zo stabiel over langere periodes en vereisen een nulstelling voor iedere meting.
Je kan natuurlijk een automatische resetschakeling maken, die eens in de zoveel tijd een puls geeft.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Het is een beetje ingewikkeld om uit te leggen maar het gaat om een pannenkoekenmachine. En het moet een gevoelige sensor zijn die aanslaat bij 550 gram en aflaat bij 600 gram. Een oplossing met een drijver zou zeker ook mogelijk zijn maar de hoeveelheid beslag de 'stroperigheid' hiervan maken dit wellicht wat ingewikkelder. Wie wil de uitdaging aan om een oplossing met mij te bedenken. Uiteraard tegen een kleine vergoeding. Dank!
Dit soort weegschaaltjes hebben een RS232 aansluiting:
https://www.kern-sohn.com/shop/nl/producten/laboratoriumweegschalen/pr…
Daar kan je ook kant en klaar zo'n lampje op aansluiten:
https://www.kern-sohn.com/shop/nl/producten/toebehoren/weegschalen/waa…
Nu weet ik niet of er een heel simpel signaal op die RS232 poort staat of dat het lampje seriele data interpreteert.
Op dinsdag 30 september 2025 09:10:23 schreef JasperStamm:
Wie wil de uitdaging aan om een oplossing met mij te bedenken. Uiteraard tegen een kleine vergoeding. Dank!
Als je iemand zoekt die het voor je gaat ontwerpen en bouwen dan is V&A de plek voor je vraag.
Wil je zelf wat bouwen en je zoekt daar een oplossing voor dan zit je op deze plek goed.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De vraag is natuurlijk wel of zoiets nog werkt als hij onder het beslag zit, je hem af mag wassen etc. Als het incidenteel is dan wordt het een ander verhaal dan wanneer het ding iedere dag doorlopend wordt gebruikt. En als hij een bedrijf is zijn er dan bepaalde regels waar de oplossing aan moet voldoen?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op dinsdag 30 september 2025 09:10:23 schreef JasperStamm:
Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Het is een beetje ingewikkeld om uit te leggen maar het gaat om een pannenkoekenmachine. En het moet een gevoelige sensor zijn die aanslaat bij 550 gram en aflaat bij 600 gram. Een oplossing met een drijver zou zeker ook mogelijk zijn maar de hoeveelheid beslag de 'stroperigheid' hiervan maken dit wellicht wat ingewikkelder. Wie wil de uitdaging aan om een oplossing met mij te bedenken. Uiteraard tegen een kleine vergoeding. Dank!
Dit soort zaken wordt niet met een weegschaal gedaan. Veelal worden er doseer tandwielen gebruikt. Zoals ook in deze honing afvulmachine. Het aantal omwentelingen is de bepalende factor.
Op dinsdag 30 september 2025 07:35:20 schreef Aart:
Op dinsdag 30 september 2025 08:22:26 schreef mel:
[...]Je kan natuurlijk een automatische resetschakeling maken, die eens in de zoveel tijd een puls geeft.
@mel: Dan moet je wel steeds het te wegen object vóór die resetpuls van de weegschaal af halen en na de reset weer terugplaatsen. 
Op dinsdag 30 september 2025 10:38:40 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Dit soort zaken wordt niet met een weegschaal gedaan. Veelal worden er doseer tandwielen gebruikt. Zoals ook in deze honing afvulmachine. Het aantal omwentelingen is de bepalende factor.
Wat een goed idee!!! Deze machine lijkt bijna ideaal: https://eur.vevor.com/liquid-filling-machine-c_10468/vevor-liquid-fill…
Alleen moet je hier elke keer een nieuwe 'unit' op plaatsen die vervolgens gevuld wordt. Ik wil natuurlijk dat mijn 'unit' bijgevuld wordt als het niveau daalt. Weet iemand of je dat ook in kan stellen? Dan zou het namelijk perfect zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoiets compleet zul je niet snel vinden...
Er zijn nu eenmaal niet veel applicaties waar je een pot steeds bij moet vullen... (normaal vul je ze en begint met een nieuwe, lege pot))
Bij zoeken op 'doseerpomp' of 'slangenpomp' vind je veel van dat soort spul...
buckfast_beekeeper
Op dinsdag 30 september 2025 12:05:17 schreef JasperStamm:
[...]Wat een goed idee!!! Deze machine lijkt bijna ideaal: https://eur.vevor.com/liquid-filling-machine-c_10468/vevor-liquid-fill…
Alleen moet je hier elke keer een nieuwe 'unit' op plaatsen die vervolgens gevuld wordt. Ik wil natuurlijk dat mijn 'unit' bijgevuld wordt als het niveau daalt. Weet iemand of je dat ook in kan stellen? Dan zou het namelijk perfect zijn.
Leg eens helamaal uit wat je van plan bent. Er zijn nog wat zaken die ons onduidelijk zijn.
Waar gaat het volume tussen je minimum waarde en je maximum waarde naartoe? Waarom een minimum waarde.
Een honing vul machine is ook verkrijgbaar met een draaiend plateau waar er telkens wordt doorgedraaid voor een nieuwe pot. Maar daar zie ik de relatie niet met wat je wil doen.
Ik heb een groot vat waar ongeveer 20 liter beslag in zit. Vanuit dit vat moet het beslag naar een kleinere bak gepompt worden. Het grote vat staat hoger dus het kan eventueel ook naar de kleinere bak stromen. Voor het goed functioneren van de machine moet deze klein bakje een vaste capaciteit van rond de 600 ml hebben. De kleine bak is circa 3 cm diep.
De machine verbruikt beslag vanuit de kleine bak en moet dus continu aangevuld worden. Het verbruik van de machine is niet altijd consequent. Om te voorkomen dat deze kleine bak overstroom doordat de toevoer niet gereguleerd wordt zoek ik dus een oplossing.
Een mechanische vlotter is niet ideaal omdat de bak relatief klein is en de vlotter snel verstopt. Ik ben dus op zoek naar een elektrische oplossing met een pomp. Een Peristaltische pomp zou een deel van de oplossing kunnen zijn. Ik wil alleen iets van een sensor die deze pomp op het juiste moment aan- of uitschakelt. Een drijver zou kunnen maar dit wordt vies in het beslag en bovendien leert de ervaring dat deze substantie niet ideaal is voor het gebruik hiervan. Dus vandaar dat ik dacht aan een weegoplossing waarbij de kleine bak gewogen wordt en bij een te laag gewicht de Peristaltische pomp inschakelt.
Klinkt makkelijk maar voor iemand die geen verstand van techniek heeft is het best een uitdaging.
Alvast bedankt voor het meedenken!
roadrunner84
Meep! Meep!
Op dinsdag 30 september 2025 14:57:55 schreef JasperStamm:
[...]
De machine verbruikt beslag vanuit de kleine bak en moet dus continu aangevuld worden. Het verbruik van de machine is niet altijd consequent. Om te voorkomen dat deze kleine bak overstroom doordat de toevoer niet gereguleerd wordt zoek ik dus een oplossing.Een mechanische vlotter is niet ideaal omdat de bak relatief klein is en de vlotter snel verstopt. [...]
M.a.w. je hebt geen weegschaal nodig, geen pomp, geen dosering, maar eenvoudigweg een mechanisme dat zorgt dat "de kleine bak" niet leeg- of overloopt.
Je zegt dat een vlotter niet kan, maar ik zou niet weten waarom niet. Ja, je zult geen WC vlotter kunnen gebruiken, maar er zijn er ongetwijfeld die geschikt zijn voor jouw toepassing.
Je kunt je ook afvragen of het idee van twee reservoirs nodig is, of dat je met alleen de 20 liter bak stiekem ook toe zou kunnen als je je mechanisme anders opzet.
Zoals vaker, zonder jouw input blijft het voor ons giswerk en is het niet mogelijk om de beste oplossing voor jou voor te stellen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is dat 'beslag' wel pompbaar? (ik zie iets voor me wat vrij dik is met eventueel wat erin (rozijnen, sukade,...)
Het simpelste lijkt me een weegschaal eronder met uitgang voor aansluiten op een microcontrollertje.
En dan met een microcontrollertje de pomp aan of uitschakelen afhankelijk van het gewicht op de weegschaal.
Vlotters en ander mechanisch spul wordt een vieze troep en daardoor op den duur onnauwkeurig.
Je kan ook boven de kleine bak een (ultrasonore) niveaudetector plaatsen en van daaruit de pomp schakelen.
Dan is er niets wat het beslag raakt en zit je niet met mechanisch kwetsbare onderdelen.
Zie bijvoorbeeld https://eriks.nl/nl/producten/stromingstechniek/meet-en-regeltechniek/…
Je moet maar zelf beoordelen of Eriks wel het juiste produkt (prijs, kwaliteit) kan leveren
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (40%)]
Op dinsdag 30 september 2025 15:21:54 schreef Arco:
Is dat 'beslag' wel pompbaar? (ik zie iets voor me wat vrij dik is met eventueel wat erin (rozijnen, sukade,...)Het simpelste lijkt me een weegschaal eronder met uitgang voor aansluiten op een microcontrollertje.
En dan met een microcontrollertje de pomp aan of uitschakelen afhankelijk van het gewicht op de weegschaal.Vlotters en ander mechanisch spul wordt een vieze troep en daardoor op den duur onnauwkeurig.
Dit was ook mijn idee. Alleen dat stukje ‘microcontrollertje’ is nu net het stuk waar ik geen verstand van heb. Hoe maak ik zo’n schakeling. Daarom was ik wel enthousiast over de honing vulmachine 
Ps: Beslag is zeker pompbaar.
Op dinsdag 30 september 2025 15:53:43 schreef JasperStamm:
[...]Dit was ook mijn idee. Alleen dat stukje ‘microcontrollertje’ is nu net het stuk waar ik geen verstand van heb. Hoe maak ik zo’n schakeling. .
Je hebt helemaal geen microcontroller nodig als je mechanisch handig bent of een handige Harry kent.
Je maakt een balans. 'Links' van de balans plaats je contragewichten. 'Rechts' van de balans plaats je de kleine bak met pannekoekenbeslag. Onder de balans (links of rechts) plaats je een microschakelaar.
Vanuit de microschakelaar bestuur je de beslagpomp, al of niet met een tussenrelais.
Een echte handige Harry kan dit idee uitwerken naar een betere of echt praktisch concept.
buckfast_beekeeper
Op dinsdag 30 september 2025 15:21:54 schreef Arco:
Is dat 'beslag' wel pompbaar? (ik zie iets voor me wat vrij dik is met eventueel wat erin (rozijnen, sukade,...)
[...]
Honing is ook niet altijd lopend en wordt ook verpompt. Uiteraard niet met een dun darmpje.
Kan het niet met een ultrasoon afstandsmeter (voor het principe)? Bij x cm stoppen en bij y cm bijvullen? Verkrijgbaar van zeer goedkoop tot duur maar dat zal ook wel zijn reden hebben.
Hier zijn erg veel mogelijke oplossingen voor. De installaties waar ik mee gewerkt heb, in bedrijf genomen en storingen gezocht waren alleen een beetje groter. Het vullen en legen van silo's gevuld met een 100 ton aan ertsen, mineralen en andere grondstoffen die gecontroleerd geleegd moetsten worden.
Loadcellen werkte meestal het beste. Behalve de keer dat ze aan de normaal vrijstaande silo een grote brandtrap hadden vastgelast die ook weer aan een ander deel van de installatie vast zat. Radar en ultrasoon-metingen werkte ook goed maar weer minder goed bij een erg stoffig product. Flowmetingen waren vaak erg lastig. Een vaste stof door een pijp transporteren geeft het probleem dat de flow niet continu en stabiel is. Dat gaat pulseren. Dus hoge en lage concentraties van de stof volgen elkaar sinusvormig op. Dat geeft weer een raar meetgedrag op de flow meter. We konden dat destijds oplossen door in de plc een hele reeks metingen in de tijd uit te middelen.
In het klein heb ik wel eens gewerkt met het vullen van bakjes met garnalen. De garnalen werden via trilgoten naar een speciale voorraad bak gebracht. De voorraadbak staat dan weer op een loadcel waarmee het gewicht van de hoeveelheid garnalen gemeten wordt. Als er voldoende garnalen zijn gearriveerd sluit de toevoerklep en stoppen de trilgoten. Er is dan voldoende verzameld dat dan weer in het plasticfoliebakje wordt gestort. Vervolgens wordt het bakje gevuld met stikstof en dichtgeseald en voorzien van een stikker of stempel met barcode en naar de klant (een of andere supermarkt) gebracht.
In het geval van een kleverig en stevig deeg zou ik met een tandwiel of slangen pomp een schadelijk ruimte vol persen om tot een vaste hoeveelheid te komen. Met een drukmeting detecteren dat de ruimte vol is. Daarna slangenpomp stil en met een schuif de exact bepaalde hoeveelheid naar de bestemming drukken. Ik veronderstel een bakplaat of zo iets. Het bijvullen van de grote voorraad kun je doen door het aantal keren te tellen dat de schadelijke ruimte gevuld en geleegd is.
Als het gaat om bijvoorbeeld poffertjes deeg zou ik het anders doen. Dat is zo dun dat je beter kunt gaan gieten.
Bedenk ook hoe je het e.e.a. moet schoonhouden. De hygiëne wetten zijn best streng. En je wilt niet dat er later magen van klanten leeggepompt moeten worden.
In het kort gezegd: Er zijn ontzettend veel mogelijke oplossingen voor jou probleem. Voor de juiste oplossing moet er exact bekend zijn om wat voor product het gaat en om welke hoeveelheden het gaat. En hoelang moet de machine draaien. Draait de machine permanent en staat hij dus nooit stil. Of is het maar voor een paar uurtjes per....?
benleentje
Golden Member
Dit was ook mijn idee. Alleen dat stukje ‘microcontrollertje’ is nu net het stuk waar ik geen verstand van heb. Hoe maak ik zo’n schakeling. Daarom was ik wel enthousiast over de honing vulmachine
Qua schakeling best eenvoudig.
Je heb als voorbeeld onderstaande nodig voor enkel de schakeling dan.
https://nl.aliexpress.com/item/1005009230467552.html?spm=a2g0o.product…
Dat is een loadcell voor het meten van gewicht. Je heb dan wel een loadcell nodig die het totaal gewicht van de constructie aankan. Maar een te grote loadceel gaat dan weer tenkoste van het meten van kleine verschillen. Maar ik denk dat het bij jouw niet heel veel uitmaakt als je er zeg 50 gram naast zit als het bakje maar vol blijft.
Dit heb je dan bv ook nog nodig.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006137416942.html?spm=a2g0o.product…
En daarnaast nog wat draad en kabels om het geheel aan te sluiten.
De loadcell werkt vrij simpel dat zijn wat weerstanden die in waarde veranderen door het gewicht wat erop drukt. De loadcell mechanisch bevestigen doe je met schroeven. Maar de constructie zelf is niet zo makkelijk of ben je daar wel goed in?
De loadcell sluit je aan op het bijgeleverde printje maar soms moet je dat ook apart bestellen. Dat printje leest de loadcell uit en zet dat om in een spanning. Die spanning lees je dan weer in, in een microcontroller. Via de microncontroller kan je dan een pomp aansturen via een relais.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003132285985.html?spm=a2g0o.product…
Deze microcontroller werkt op 5V en je moet dan ook een 5V relais hebben. Zo een ralis mag wel 230V schakelen maar dan mag dat niet teveel stroom zijn maar ik denk niet dat je zo een grote pomp heb. Voor beslag zou ik denk toch een slangenperistaltische pomp oid nemen. Zo een pomp heeft het voordeel dat het zelf geen contact maakt met het beslag. Want het beslag zelf zit in een slang en word als het ware door de slang geduwd.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006182156884.html?spm=a2g0o.product…
Als je nog een display erbij hebt om wat te zien kan je bv zoiets nemen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006100081942.html?spm=a2g0o.product…
Al deze losse onderdelen sluit je dan aan via draadjes. Indien nodig wil ik daar nog wel een schema voor maken maar nu laat ik alleen even zien wat er minimaal bij komt kijken voor een schema. Daarnaast moet het ook nog mechanisch via een goede constructie gemaakt worden.
Maar je zou bv ook een oude nog werkende postweegschaal oid wat weegt tot zeg 2kg kunnen kopen. Dan heb je de constructie al. Daarin zit ook een loadcell en dan hoef je enkel nog een los printje als deze te kopen. De elektronica in e wegschaal gebruik je dan niet meer en je sluit de loadcell dan direct aan op dit printje
https://nl.aliexpress.com/item/1005007834421231.html?spm=a2g0o.product…
Het verschil is of je dan een loadcell met 4 of 6 draden hebt.
Ik vind het voordeel van nu met een arduino en al die losse bordjes dat je heel snel en makkelijk iets kan maken en uitproberen. Maar tegelijk is al dat losse spul ook kwetsbaar omdat het met vrij fragile en dunne draadjes en connectors zit aangesloten. Voor mezelf maak ik dan een printplaatje waar het dan zit vast gesoldeerd. En soms laat ik ook een echte printplaat maken die ik dan zelf getekend heb.
Maar als je alles goed inbouwt in een kastje is dat niet per se nodig.