Als het over voeding gaat toch een beetje oppassen qua hygiëne, gemakkelijk schoonmaken en zo.

Als de massadichtheid van het deeg redelijk constant blijft zou het dan niet mogelijk zijn om te werken met tijd?

Een pompje (geschikt voor voeding) waarbij je de pomptijd en de wachttijd kan instellen. Eventueel met 2 potentiometers zodat je kan fijnregelen.

Wel er van uitgaande dat het bakproces op een redelijk constant tempo gebeurd en dat je zelf ook min of meer in de buurt blijft van de machine.

Het lijkt mij ook gezien dat er nog iets van een bakplaat boven en onder zit zit dat het op basis van gewicht heel lastig gaat worden.

IK denk ook dat je het beste een continu lopende doseer pomp kan nemen. En als dat toch niet kan dan zou je iets met een sensor moeten gaan bepalen of er genoeg deeg is.

IS het dan nu zo dat er achter de draaiende rol een kleine voorraad vloeibare deeg aanwezig is. En dat als dat warm word het dan dikker en vast wast en dan word meegenomen door de rol?

Zou je dan met een ultrasoon sensor de hoogte kunnen meten?

"How to start the machine"
https://endlesspancake.com/videos/

Daar zit een slimmigheidje in.
Men stelt de uitstroom van het voorraadvat ongever gelijk af met de uitstroom van het kleinere doseervat.
Dat doseervat heeft een uitstroomgat halverwege de hoogte.
Als de toevoer groter wordt stijgt het nivo in het doseervat zodat er meer uit stroomt.
Als je de kraan van het uitstroomvat op een vaste waarde hebt opengedraaid zorgt dat doseervat-met-uitstroomgatgat ervoor dat variaties in beslagdikte binnen een zekere marge worden opgevangen.
Het hoogtenivo is kan je ook zien als een flowmeter.

Voor een groter meetbereik boor je geen rond gat maar een V-vormige uitstroming.
De V-notch flowmeter is wetenschappelijk goed gedocumenteerd.
Toepassingen: https://sisgeo.com/products/piezometers/v-notch-and-flow-meters/

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (99%)]

Op dinsdag 30 september 2025 22:59:39 schreef ohm pi:
[...]
Als je de 20 literbak op een (spiraal)veer met de juiste veerconstante laat rusten, dan blijft de oppervlakte van het pannekoekenbeslag altijd op dezelfde hoogte, onafhankelijk hoeveel beslag je eruit neemt.
Je hebt dan zelfs helemaal geen elektronica nodig.

Ik fantaseer even verder: Reduceerventiel

Het gaat om het principe. Ik zou zo niets weten wat geschikt is voor beslag, maar je zou het kunnen maken.
Misschien kan je de bodem van een plastic emmer als membraan inzetten? Of anders: zet het vat op een beweegbaar plateau die tegen veer drukt en klep opent.

Echter, ik denk dat een voorraadvat met kraan niet altijd handig is.
Liever heb je iets zoals een emmer. Maar daar moet je het beslag dan uit omhoog over de rand pompen. Dan zit je weer met het laatste beetje uit de emmer wat de pomp niet op kan zuigen.
Goed, dan kieper je dat restje in de volgende emmer.
Maar als je dan toch moet overgieten kan dat ook in voorraadvat met kraan. Dan moet je wel 20 liter ineens overgieten, wat best een avontuurlijk klusje is.

EDIT:
"Als je de 20 literbak op een (spiraal)veer met de juiste veerconstante laat rusten, dan blijft de oppervlakte van het pannekoekenbeslag altijd op dezelfde hoogte"
Ik moet nu denken aan een bordentrolley zoals ze gebruiken in de horeca. Hele stapel zakt de diepte in, alleen het bovenste bord zit op grijphoogte.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (12%)]

Guys.... Allerlei openloop dingen gaat niet werken. TS zegt dat het enigszins variabel is hoeveel deeg er gebruikt wordt, dat zal ie echt niet uit z'n duim zuigen, maar echt in de praktijk gezien hebben.

In dit soort gevallen altijd overwegen:

Wat is het simpelste, met de minste kans op falen, en gebruiksvriendelijk qua onderhoud, schoonmaak, hygiene, en bediening.
(Mechanisch spul wat in beslag rondwentelt is storingsgevoelig en moeilijk schoon te houden)

Ook al zeg je dat iedere dag de boel moet worden gereinigd: als dat een half uur duurt doet niemand dat meer na een tijdje. (zo is de mens nu eenmaal... :+ )

@Arco

Dan heb ik liever een open vat om schoon te maken.
Een pomp met slangen kan je niet van binnen schoon schrobben, alleen doorspoelen. Je kan niet zien of het schoon is.

Voor een groter meetbereik boor je geen rond gat maar een V-vormige uitstroming.

Lijkt mij ook het beste. Dan heb je enkel plekken waar de pannekoek iets dikker is, maar je zou dan ook nog ergens met een platrol mechanisme wat kunnen uitsmeren.

Een pomp met slangen kan je niet van binnen schoon schrobben, alleen doorspoelen. Je kan niet zien of het schoon is.

Met een peristaltische pomp heb je daar geen last van. Die werk met doorzichtige slangen en de pomp zelf maakt enkel contact met de buitenkant van de slang.

Die slang kan je bij sommige van die pompen er makkelijk uithalen en doorspoelen of vervangen.
Die soort pompen staan ook bekend als doseerpomp of als medische pomp en staan bekend om hoe constante flow en ook dat je er alles mee kan verpompen zolang het maar vloeibaar genoeg is. Zelf bloed kan je er veilig mee pompen.

Dit is een voorbeeld van een wat meer gesloten pomp met externe slangaansluitingen maar er zijn er ook waar de slang er makkelijk eruit gehaald kan worden.

als je het nu eens gewoonheel simpel houdt:

je zegt 600 ml nodig te hebben: Maak een tank met 600 ml met een afsluiten boven en onder die door natuurlijk verval vol loopt met de onderste afsluiter dicht.

na X tijd is die echt wel vol en zet je de bovenste afsluiten dicht en heb je dus 600 ml. Je kunt ook meten of die vol is met een niveau sensor (waarschijnlijk werkt zelfs de potplant voeler van deze site nog, als je RVS elektroden gebruikt ben je ook voedsel veilig.

Hier heb je dus ECHT geen microcontroller voor nodig.

een persitaltische pomp is heel leuk, maar kan een gigantische druk opbouwen, als de vloeistof niet weg kan (bijvoorbeeld omdat je potje vol zit en geen ontluchting heeft). Dat geld trouwens voor alle pompen. het natuurlijke verval bied ruimte om de lucht te laten ontsnappen en is eigenlijk in de vul industire gebruikelijk: je hebt zogenaamde vullanzen die dus een kamer hebben ter grootte van het potje/flesje wat ze moeten vullen. terwijl flesje gewisseld wordt, wordt de vullans gevuld.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (32%)]

Op vrijdag 3 oktober 2025 20:35:03 schreef Spog2:
@Arco

Dan heb ik liever een open vat om schoon te maken.

Nochtans wordt in gans de voedselindustrie gebruik gemaakt van slangen. Van melkophaling tot het vullen van potjes. En die slangen worden heus niet elke dag weggesmeten. Denk aan de leidingen van een bierkoeler/biertap. Dagelijks spoelen met water en er de ganse nacht het water laten op staan. Een paar keer per jaar komen ze van "debiet van het bier" de leidingen kuisen en ontsmetten. Er worden dan meerdere sponsjes en wat andere middelen door de leidingen gejaagd.

Zolang je vrij regelmatig iets door een slang laat lopen is er niet zo snel een probleem, het probleem zit hem meer in stilstand en als de slang bijna leeg is voor langere tijd.

In de aquariumhandel hebben ze lange 'slangenragers' in diverse diameters...

In ieder geval is de pomp en slangen niet het probleem waar TS tegenaan loopt en ben wel benieuwd of hij al verder is met zijn idee.

Op maandag 6 oktober 2025 13:52:23 schreef High met Henk:
als je het nu eens gewoonheel simpel houdt:

je zegt 600 ml nodig te hebben: Maak een tank met 600 ml met een afsluiten boven en onder die door natuurlijk verval vol loopt met de onderste afsluiter dicht.

Wacht es effe! Waarschijnlijk wat je bedoelt, maar niet uitlegt zodat ik in 1x begreep wat je bedoelde.

Neem een 1.5L pet fles. Vul die helemaal met water. Neem een beker en draai de fles om zodat ie met de opening ergens midden in die beker zit. De beker vult zich nu precies tot het niveau waar je de fles houdt.

Dit princiepe dus.... Met beslag:

De opening moet dan wel groot genoeg zijn dat met het dikste beslag de boel nog voldoende snel "blup" lucht naar binnen kan laten.

En het "grote vat" moet luchtdicht afgesloten zijn tijdens het bakken.....

Zoals ik het lees heb je dan een ruimte waar precies 600ml in past met boven en onder een afsluiter of soms ook een schuif. Dan is het onder schuif open er gaat precies 600ml weg. Onderste schuif dicht bovenste schuif open en daarna weer dicht.

Of indirect ook precies wat een sluis voor boot verkeer doet. Biij constant water niveau van onder en boven gaat er dan steeds precies even veel water in de sluis erbij en weer weg.

Nee, je draait hem niet om. (Hoewel dat feitelijk ook zou kunnen, heb ik dat nooit gezien bij Vul machines)

Er zit een klep boven en onder in jouw "fles".
Om de fles te vullen zet je de bovenste klep open en vult de fles door natuurlijk verval*.

Als de fles vol is, sluit je de bovenste klep.
En als je dit beslag nodig hebt open je de onderste.

* Let op het werkt hiermee effectief als een trechter die je helemaal volgooit: de lucht eronder moet eruit en gaat tegen de stroom in. Zorg serieus voor een grote klep met beslag. Een ontluchting maakt het proces lastig, want die fungeert als overloop. Je zou een ontluchten kunnen maken die terugloopt naar het niveau boven de grote tank, maar het beslag hierin staat effectief stil na de eerste vulcycli. Je zou het dan tijdens de volgende vulcycli met een vacuüm eruit kunnen halen (venturi) echter teveel onderdruk en je slobbert je fles weer leeg.

Hetzelfde geldt om je fles aan de onderkant te legen. De lucht moet er dan weer in. Echter hier werkt een ontluchting wel voor. Soms kun je er ook beetje perslucht op zetten hier.

Maar let op dat je beslag niet meteen tegen het plafond stuitert. 8 bar druk is veel te veel; pannenkoeken tegen het plafond is pas tijdens het draaien na 1 kant gebakken te hebben, niet voor het bakken ;)

Let overigens op dat perslucht moet voldoen aan voedsel eisen, dus een 100 euro compressor van de bouwmarkt voldoet niet. Rvs tank, olievrije compressor etc. Etc. Geen idee wat die eisen zijn, maar streng.

De reden voor het leegblazen van de fles is simpel: dit is vaak je cruciale proces wat de doorlooptijd bepaalt. Ik neem hierbij aan dat TS met deze hoeveelheid een pannenkoek/pannekoek gaat bakken. Tegen de tijd dat hij weer beslag nodig heeft hoeft de fles pas weer vol te zijn... Dat is minuten later bij bakken met 1 pan. Dus natuurlijk verval en langzaam vullen van de fles is geen probleem vermoed ik, maar neem minimaal een afsluiter van 1/2" of groter. Beneden moet hij even experimenteren met de grootte van de afsluiter.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (15%)]

Oei, als het serieus een continu proces is, wordt het wel lastiger...

Je zou een Carousel van vul lansen kunnen maken, maar dat is nogal ingewikkeld.

Tja, dan zou ik toch bijna opteren voor de peristaltische pomp met een servo /stappen motor eraan of een slagen teller. En dan direct dispensen, niets in een tussenkamer. Maar dat is meer een gedachte, dan dat ik het ooit functioneel gezien heb...

Als het een continu proces is met kleine fluctuaties zou je dan niet gewoon de snelheid van de uitrollende pannekoek en de dikte ervan kunnen meten? Die 2 samen zeggen toch veel over het verbruikte beslag zou ik denken.

Beter zou zijn om te onderzoeken waarom er fluctuaties zijn door in een test de flow van het beslag constant te houden.

Allerlei semi-open-loop dingen.... Samen met "tricky afstellen" is het gewoon lastiger dan om gewoon te maken wat de TS vroeg.

Een arduino(achtige) met een HX711 en een loadcell. Dit alles stuurt een peristaltische pomp aan om het deeg te verpompen.

Simpel. Doet precies wat ie wil. Probleem is alleen dat de TS geen kaas heeft gegeten van "arduino, HX711, mosfetje, peristaltische pomp". Daar slaat ie van op tilt en negeert de posting. Tja, dan rest niets anders dan dat iemand het voor hem moet gaan maken....

Op dinsdag 7 oktober 2025 22:08:29 schreef rew:
Allerlei semi-open-loop dingen.... Samen met "tricky afstellen" is het gewoon lastiger dan om gewoon te maken wat de TS vroeg.

Een arduino(achtige) met een HX711 en een loadcell. Dit alles stuurt een peristaltische pomp aan om het deeg te verpompen.

Ik vroeg me af wat zo 'n peristaltische pomp mag/moet kosten voor dit project.
Hier heb je ze vanaf €250...€2900, tweedehands. Die hebben heel dunne slangen waar beslag noeilijk door kan, zeker niet met stukjes (klonten, rozijn, appel, worst) er in.
Tussen €50...€100 krijg je ze hier van Grothen (China) met een slang van 7,9mm(doorlaat) x 11.1mm(uitwendig).
Lijkt me niet super duurzaam, maar kleine brokjes in beslag kunnen er door.

Maar als je toch een hoeveelheidsmeting doet met loadcell (of iets anders electronisch) dan hoeft het geen doseerpomp te zijn.
Dan denk ik aan een centrifugaal of vijzel ding, of zoiets als een simpele staafmixer, verfmengerO.

Hoe groot mogen de brokjes zijn opdat de slang niet verstopt?
Ik heb ooit een grote trechterbak gemaakt waar munten moesten uitstromen. Die verstopte net niet als de doorlaat 3x de muntdiameter is.

Maar als je toch een hoeveelheidsmeting doet met loadcell (of iets anders electronisch) dan hoeft het geen doseerpomp te zijn.
Dan denk ik aan een centrifugaal of vijzel ding, of zoiets als een simpele staafmixer, verfmengerO.

Zo een doseer pomp heeft toch ook het voordeel van makkelijk schoonmaken en dat de pomp zelf geen contact maakt met het beslag en dus niet per se van RVS hoeft te zijn.

In een infuusapparaat zit zo'n peristaltische pomp. Bij 3M is de constructie anders, maar het effect is hetzelfde: de buis blijft dicht, de te pompen vloeistof komt niet in aanraking met de pomp.

In dat geval zit er een stepper motor in. Het ding op de foto hierboven heeft een DC motor (met (planetaire?) vertragingsbak), en kan je dus niet van op aan hoeveel hij ge-doseerd heeft. Met visceuzere vloeistof of meer tegendruk gaat ie minder snel en komt er minder uit.

Ik zou voor 1 of anderhalf tientje een (peristaltisch) pompje kopen op aliexpress. Niet voor het doseer-deel (wat met de niet-steppers op aliexpress ook niet werkt), maar wel voor het hygienische aspect dat je pomp niet met het product in aanraking komt.

Als het niet te veel moeite is om het voorraadvat hoger te zetten dan de bakrollen, dan kan je met een hevel werken. Geen pomp meer nodig, enkel nog een niet kritische voetklep (kogel) om de hevel te starten.
Groot voordeel is dat je een grote slangdiameter kan kiezen die niet gauw verstopt raakt. Je kan de flow regelen door de slang af te knijpen.

https://www.youtube.com/watch?v=0oU-8MlYwF8

Alternatieve uitvoering:

Hier staat filmpje hoe je hem bedient om een aqaurium leeg te maken. De "Hand Pump" is alleen nodig om de lucht uit zuigbuis te trekken. Daarna gaat alles vanzelf.
.
Youtube
meer manieren om een hevel ("Syphon") te starten

Zelfstartende syphon

Hogeschool syphon magie (waterpowered timers in public restrooms) Dit is een schakeling die, zoals gewenst, afslaat op een bepaald gewicht !