Motor controller, variable fan-speed en metingen stroom, voltage en temperatuur

Op woensdag 21 januari 2026 09:59:49 schreef Roland van Leusden:
Erik, ik heb even snel gekeken in Easyeda, zoiets als die PCB-5 connector kan ik niet vinden, dat component zul je zelf moeten aanmaken of importeren.

Ik ben zelf met deze connectoren bezig omdat daar ook een maattekening bij zit.

[bijlage]

Top zeg! Ik had zelf deze XFCN TT64180140-1600 gevonden en nu in mijn ontwerp zitten, beschikbaar bij LCSC en JLCPCB. Gaat tot 100A Ampere.

Datasheet

Straks voor de verbindingen, moet ik daar extra rekening mee houden dat die ook voldoende aan kan, en als ik dat apart moet opgeven wat is dan slim om te doen of in het ontwerp vooraf rekening mee te houden?

Mijn aanpak is boven en onder een groot vlak met via's er tussen. Ik post later wel een voorbeeld. Welke sense weerstand gebruik je ?

Op woensdag 21 januari 2026 19:16:42 schreef Roland van Leusden:
Mijn aanpak is boven en onder een groot vlak met via's er tussen. Ik post later wel een voorbeeld. Welke sense weerstand gebruik je ?

Ik twijfel daar over. Als ik het goed begrepen heb pas je de Rsence aan op normaal gebruik om zo gedetailleerd mogelijk te kunnen meten. Als je uit gaat van piek last (wat ik niet helemaal goed in beeld heb) 40A inschatting internet vs. mogelijke factor 5 - 6 op basis van ervaringen hier.
Bij 100A zou Rsence 50/100=0.5mΩ zijn. Lader die gebruikt wordt is 12Ah. Als ik vol gas ga met de motor continu zal dat ongeveer 36A trekken.
Wat is dan wijsheid in deze? 50mV/50A(soort van piekje) =1mΩ Rsence?
Moet de M-waarde van de chip wel aanpassen als ik de datasheet goed lees.. Dat wordt een uitdaging maar ik ga er voor :o

Rsense Weerstand tussen de 2 aansluitingen in, top- en bottom layer verbinden met via's.

Ik voeg ook de dioden toe zoals beschreven op pagina 17 van het datasheet.

Op woensdag 21 januari 2026 22:36:07 schreef Roland van Leusden:
Rsense Weerstand tussen de 2 aansluitingen in, top- en bottom layer verbinden met via's.

Dank voor het delen van je kennis Roland :). Ik ga eens kijken dit weekend weer een stap verder te brengen. Dat schema had ik niet scherp op het vizier, wel degene van de datasheet op pagina 1. Een extra loop voor de veiligheid kan geen kwaad :D

Kent iemand een vervangend model diode voor: CMHSHS-2L? Internet levert mij, muv de datasheet van LTC2944, geen verdere resultaten op dit type?

Schottky-diodes & gelijkrichters 500mA 20V Single Low Forward Voltage

Mouser-nr. 610-CMHSH5-2L
Fabrikantnr: CMHSH5-2L TR PBFREE

Ik ga 'm vervangen door de STPS0520Z, die heeft JLCPCB.

Voor de 1µF condensator van Sense+ naar massa heb ik de volgende genomen, die heeft JLCPCB ook. Zet 'm dichtbij de LTC2944 zoals op pagina 17 van het datasheet.

CGA5L2X7R2A105K160AA Cap, 1µF, 100V, 10%, X7R, 1206 TDK

Neem een 100V versie ivm voltage derating van X7R condensatoren.

X7R capacitors exhibit a significant, non-linear drop in capacitance (up to (73\%) or more) as DC bias voltage increases toward their rated maximum. As Class II dielectric MLCCs, their capacitance is stable within +/- pm 15%\ over temperature but highly sensitive to voltage, requiring designers to de-rate them—often using a 50V part for a 25V line to maintain capacity. 

Op het demoboard voor de LTC2944 zit de volgende 1µF condensator, ook een 100V type.

Lukt het een beetje Erik ? Dit is mijn versie.

Op vrijdag 23 januari 2026 21:04:52 schreef Roland van Leusden:

[bijlage]

Ziet er goed uit:)! Ik ben weer een stukje verder, diodes toegevoegd, weerstanden ook, de knoppen zijn nog wat onwennig. Ik heb ook een sloopproject (voormalige kweekruimtectropische vissen) tegelijk lopen dus gaat vooruit nog niet heel hard :P

Op vrijdag 23 januari 2026 21:04:52 schreef Roland van Leusden:

Schema is klaar.. nu alles nog netjes op een print krijgen en de juiste tracés aanbrengen.

Goed bezig :) Dit is mijn versie, als je mounting holes (M3 MOUNTING HOLE) wil, dan moet je die al op het shema toevoegen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (19%)]

Op zondag 25 januari 2026 13:28:17 schreef Roland van Leusden:
Goed bezig :) Dit is mijn versie, als je mounting holes (M3 MOUNTING HOLE) wil, dan moet je die al op het shema toevoegen.

Ik werk in de online versie van easyeda weet je waar ik die Mounting hole kan vinden? Ik zoek me suf maar kijk er waarschijnlijk overheen. |:(

Heel bijzonder.. niet te vinden.. Misschien verhaal overbrengen naar de desktop versie. Ik zat ook te klooien met de via's. Die krijg ik maar niet tegen de Rsense gepositioneerdm, die overigens nog vervangen moet worden want ik had een uitgekozen die niet beschikbaar was |:(

[Bericht gewijzigd door Erik82 op (21%)]

Ik zat ook te klooien met de via's.

Zitten die wel op hetzelfde net als de connector en Rsense ?

Op zondag 25 januari 2026 17:01:49 schreef Roland van Leusden:
[...]

Zitten die wel op hetzelfde net als de connector en Rsense ?

[bijlage]

Jazeker. Maar een overlap van een vlak koper met via tot tegen sense aan wilde hij niet aan. Dan springen de connecties los :S

Gevonden.. Het is net of ik een totaal andere versie heb qua software layout ed (en niet volledig(?) Maar ook nu wil een van de koper vlakken niet verbinden met de Rsense. EDIT: komt door de gebruikte versie.. pro vs standaard ben ik net achter.
Vlak heeft hetzelfde net n3671.. maar tekent er gewoon omheen..
Eens kijken of dat ook te maken heeft met de versie.

[Bericht gewijzigd door Erik82 op (20%)]

Ik gebruik de standaard versie. Eens kijken of het bij mij wel wil.

Uit het datasheet, de spanning over Rsense mag maximaal 0,3V zijn, bij een Rsense van 1mΩ is dat een maximale stroom van 300A. Wel is er geen garantie op een juiste Coulomb meting boven de 50mV.

De print ziet er nu zo uit, dit is met de standaard edition.

Op zondag 25 januari 2026 23:32:38 schreef Roland van Leusden:
Uit het datasheet, de spanning over Rsense mag maximaal 0,3V zijn.

Dat is verwarrend, op bladzijde 11 wordt in het voorbeeld Rsense = 50mv/Lmax aangehouden voor de berekening van Rsense. Zal deze dan gebruikt zijn om de bovengrens in beeld te geven waar de garantie op gebaseerd is? Het is nogal bepalend voor het functioneren van de coulomb counter en bepalen van Rsense weerstand. :? 30/50 levert Rsense van 0.6mΩ op.

[Bericht gewijzigd door Erik82 op (14%)]

Ik denk dat je met een Rsense van 1mΩ prima zit. Met een nog lagere Rsense krijg je problemen met het meten van de oplaadstroom, het datasheet gaat hier ook op in.

Ik heb bij JLCPCB, Elcrow en PCBWay quotes opgevraagd. PCBway valt af, waar je vroeger met PayPal kon betalen, gaat dat nu via banktransfer of Payoneer, beide met de nodige kosten.

Op maandag 26 januari 2026 13:08:48 schreef Roland van Leusden:
Ik denk dat je met een Rsense van 1mΩ prima zit. Met een nog lagere Rsense krijg je problemen met het meten van de oplaadstroom, het datasheet gaat hier ook op in.

Ik heb bij JLCPCB, Elcrow en PCBWay quotes opgevraagd. PCBway valt af, waar je vroeger met PayPal kon betalen, gaat dat nu via banktransfer of Payoneer, beide met de nodige kosten.

Ok interessant, zo ver ben ik nog niet.

Op zondag 25 januari 2026 13:28:17 schreef Roland van Leusden:

[bijlage]

Nog een vraagje over je schema. Pin 9 staat in onzze beide schema's, maar niet in de datasheet. Je heb deze pin op GND gezte, met welke reden?

Pin 9 is de pad onder het ic. Voor mechanische en thermische stabiliteit soldeer ik dat vast aan de GND. Dat mag van het datasheet, zie pagina 6.

Zijn er ook trucs om verbindingen snel en goed te positioneren? Of is dit een stuk ervaring die om de hoek komt kijken? Het is nog wat puzzelen, nog niet af (oa D1-R2 zit niet goed, via’s moeten er + koper op bodem layer onder de connectors). Wel een interessant project zo om mee te beginnen en te leren :D

[Bericht gewijzigd door Erik82 op (11%)]