tja, het is toch een beetje zoals de 'ouderwetse' meubelzaak vs ikea. Ga je naar de laatste, heb je tegen een fractie van de prijs ook en meubel. Waarbij je incalculeerd het na een aantal jaren te vervangen. Het is een keus.
Goed gebruikte printen zijn er zat verkrijgbaar hoor Henkiehenkie. Maar IDD Nieuw is het apparaat niet meer waard.
Peterphuket
Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.
Hoe is het mogelijk, zit met exact hetzelfde probleem, zelf kon ik de typenummers van Q3 en Q4 niet herleiden, ben tenrade gegaan bij chatGPT, had ik beter niet kunnen doen zouden beide NPN torren zijn, toen leek het op NPN en PNP, nu begrijp ik van Roland11 dat het beide PNP types zijn.
De 47 ohm weerstanden waren inderdaad nog heel maar de print er omheen was dusdanig verhit dat ik het weg heb moeten vijlen en daarna epoxy erop, maar ben er nog niet uit, zijn het nu echt pnp types?
Peterphuket
Bij nader inzien, na het bericht van Roland11 nog eens na gelezen te hebben denk ik dat ik misleid ben op die verhitte plek bij de 2 weerstanden (ook door Chatgpt die had het gelijk over Q3 en Q4 zijnde het probleem) en heb daarmee het probleem groter gemaakt dan het was, zal ook alle c's vervangen die door Roland11 zijn opgegeven maar wil eerst zekerheid betreft die 2 torren of het inderdaad PNP types zijn.
Bij voorbaat dank v oor jullie reacties.
Op woensdag 4 februari 2026 07:42:31 schreef Peterphuket:
Bij nader inzien, na het bericht van Roland11 nog eens na gelezen te hebben denk ik dat ik misleid ben op die verhitte plek bij de 2 weerstanden (ook door Chatgpt die had het gelijk over Q3 en Q4 zijnde het probleem) en heb daarmee het probleem groter gemaakt dan het was, zal ook alle c's vervangen die door Roland11 zijn opgegeven maar wil eerst zekerheid betreft die 2 torren of het inderdaad PNP types zijn.
Bij voorbaat dank v oor jullie reacties.
ik ben een leek, maar las dit, is dit wat je zoekt? ....................Maar Q3 en Q4 op de achterkant, waar deze weerstanden naar toe gaan, zijn wel doorgebrand (beide BC807-25)..........................
Roland11
Golden Member
Oh, oh, aan een taalmodel vragen of je NPN of PNP moet hebben? Dit is wel heel tricky...
Daar is ChartGPT ook helemaal niet voor bedoeld, deze werkt alleen op hoe waarschijnlijk het volgende woord is.
Peterphuket
Ja, het is maar hoe je het bekijkt, ik gebruik het toch wel voor veel verschillende zaken met wisselende resultaten en niet alleen voor taal, daar gebruik ik andere app's voor.
Maar aan HenkieHenkie,die 2 transistors waren vermoedelijk niet doorgebrand, maar had ze vervangen.
De opdruk '5BP22' kon ik niet herleiden om die reden kwam ik bij ChatGPT en die gaf typenummers op van de transistors, namelijk BC847, maar om de een of andere reden ben ik de mist ingegaan met de veronderstelling dat het zowel npn en pnp types waren, maar vermoedelijk lag het helemaal niet hieraan.
Heb van de week de BC807-25 besteld en het wachten is hier op.
Indien het me niet lukt ben ik genoodzaakt een nieuwe plaat te kopen, het enige voordeel hier is dat het aanzienlijk goedkoper is dan in Nederland Electrolux omgerekend 300 euro en wat groter vermogen 6,5 kW.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 4 februari 2026 09:40:27 schreef Peterphuket:het is maar hoe je het bekijkt
Echt? Je krijgt een onjuist antwoord en dan zeg je "het is maar hoe je het bekijkt"? Apart ! 
Peterphuket
Peterphuket
Bedankt voor het aanbieden maar het vervangen van de 2 PNP transistors is het euvel verholpen en werkt het allemaal weer perfect.
Peterphuket