Ik ben zoekende naar een programma of apparaat ,liefst een programma waaraan ik kan zien
welk apparaat het meest gebruikt aan stroom . Zodat ik dat in de gaten kan houden .
Mvg
Een aantal van deze of vergelijkbaar?
https://www.123led.nl/WOOX-Smart-plug-inclusief-energiemeter-Max-3680W…
of
https://www.action.com/nl-nl/p/3202087/lsc-smart-connect-slimme-stekke…
[Bericht gewijzigd door roadrunner op (13%)]
Een programma of 'een' apparaat kan dat niet weten
Dan moet je elke stekker zijn eigen smart-plug gaan geven ofzo
Wordt een dure hobby afhankelijk van hoeveel dingen je in huis hebt
Een tussenstekker energiemeter. En dan met de hand opnemen. Dat is de meest praktische oplossing.
Maar als tip: dingen die continu onder spanning staan verbruiken vaak het meest. Denk ijskast, modem/router, close-in boiler, ...
En dan nog meet je lang niet alles, dingen als de cv pomp draaien nu nauwelijks in vergelijking met de winter
En variatie in leidingwatertemperatuur tussen winter en zomer, op je wasmachine en boiler enzo
Op dinsdag 7 april 2026 14:31:03 schreef Sine:
Een tussenstekker energiemeter. En dan met de hand opnemen. Dat is de meest praktische oplossing.Maar als tip: dingen die continu onder spanning staan verbruiken vaak het meest. Denk ijskast, modem/router, close-in boiler, ...
Wat ik mee wil zeggen , dat ik anders terug moet denken naar afgelopen zondag en vrijdag , wat ik toen extra aan stroomvreter gebruikt heb.
Op dinsdag 7 april 2026 14:38:00 schreef DK:
En dan nog meet je lang niet alles, dingen als de cv pomp draaien nu nauwelijks in vergelijking met de winter
Goh .
Op dinsdag 7 april 2026 14:40:03 schreef harry61:
[...]Wat ik mee wil zeggen , dat ik anders terug moet denken naar afgelopen zondag en vrijdag , wat ik toen extra aan stroomvreter gebruikt heb.
Dat kan, dan heb je meerdere energiemeters nodig die je overal tussen prikt (en die zelf ook iets verbruiken) en een doos die datacollectie doet.
Die 'doos' kan een raspi zijn met een zigbee stick en home assistant er op. Die tussenstekkers zijn gruwelijk goedkoop als je nog een ikea kunt vinden die deze nog in het rek heeft liggen.
En als je de p1 poort van je kwh meter daar ook nog op aansluit krijg je een compleet overzicht van je verbruik.
https://www.thesmarthome.blog/getting-started-with-the-home-assistant-…
-edit-
Ze hebben ook een nieuw model : https://www.ikea.com/nl/nl/p/grillplats-stekker-smart-60604238/
Daarvoor heb je geen zigbee stick nodig maar een matter border router, home assistant kan zelf die router spelen.
https://chrissmart.de/en/ikea-grill-plates-in-home-assistant-inexpensi…
[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]
Op dinsdag 7 april 2026 14:47:09 schreef Sine:
[...]Dat kan, dan heb je meerdere energiemeters nodig die je overal tussen prikt (en die zelf ook iets verbruiken) en een doos die datacollectie doet.
Die 'doos' kan een raspi zijn met een zigbee stick en home assistant er op. Die tussenstekkers zijn gruwelijk goedkoop als je nog een ikea kunt vinden die deze nog in het rek heeft liggen.
En als je de p1 poort van je kwh meter daar ook nog op aansluit krijg je een compleet overzicht van je verbruik.
https://www.thesmarthome.blog/getting-started-with-the-home-assistant-…
Wilde net vragen ; wat voor overzicht , heb je daar een foto of voorbeeld van
HarmP
Golden Member
Tijdens de vorige energiecrisis heb ik een energiemonitor van ELV gekocht, die meet ook lage (sluip)verbruiken. Dan kun je de echte sluipverbruikers goed vinden. We hebben toen de ‘ruststroom’ (midden in de nacht) met bijna 100 W omlaag gekregen. Dat is 870 kWh per jaar. Dingen als de kastjes van de TV (2x) hebben we toen op ‘eco’ mode gezet, ook andere electronica (switches, routers, NAS) verbruiken niet zo veel maar wel permanent.
Op de pomp van de vloerverwarming heb ik zo’n ‘ecoswitch’ gezet, die draaide voorheen 24/7/365.
Centraal meten is niet zo heel gek: Ik heb een tijdje mijn P1 op maximale snelheid uitgelezen en opgeslagen in grafana. Een aantal apparaten (koelkast, vriezer, aquarium verwarming) gaan heel regelmatig aan en uit. In principe valt dat met datafitting dan redelijk goed te meten. Ik meen dat iemand daarvoor een kastje op de markt had gebracht, al een tijdje niks meer van gehoord.
RAAF12
Golden Member
Daar heb ik deze voor een goedkoop DIN rail metertje van Ome Ali in een kassie gezet.
Die heeft 2 standen, in stand 2 (knopje linksonder drukken) wordt het verbruik gemeten.
Niks geen software nodig.
Rechts zie je nog net het snoer wat naar de 230V aansluiting gaat. Voor de test zit er een strijkijzer en Senseo op.
HarmP
Golden Member
Raaf,
Als ik 1 apparaat wil meten dan doe ik dat ook gewoon met de energiemeter.
Via de P1 meter *zou* je over een langere periode bij kunnen houden wat de verschillende apparaten doen. Daar is wel slimmere software voor nodig dan ikzelf kan schrijven.
RAAF12
Golden Member
Wat is een P1 meter? Deze meter meet in kilo watt uur kWh dus het verbuik is direct zichtbaar. Voor een nieuwe meting even op het knopje drukken om te nullen.
CV pomp draait vaak ook door in de zomermaanden als het niet nodig is. TV op standby gebruikt ook stroom. Koelkast (geen ijskast) lager zetten kan ook schelen in het verbruik. Maar een rondje huis maakt toch vrij snel duidelijk wat de potentiële stroomvreters zjn.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (46%)]
Spog2
Honourable Member
Op dinsdag 7 april 2026 13:51:32 schreef harry61:
Ik ben zoekende naar een programma of apparaat ,liefst een programma waaraan ik kan zien
welk apparaat het meest gebruikt aan stroom . Zodat ik dat in de gaten kan houden .Mvg
Ik heb goede ervaringen met Shellyscanner. Zie dit topic.
Met Shellyscanner kan je meerdere Shelly Plugs in de gaten houden.
Het is een zelfstandig Windows programma en hij zoekt zelf automatisch alle Shelly apparaten op je WiFi netwerk.
Je krijgt een doorlopende grafiek van Watt, Stroom, etc.
Het energieverbruik in Wh of kWh moet je per script bijhouden.
Als je eerst maar de Shelly plugs geìnstalleerd hebt is de rest met Shellyscanner kinderlijk eenvoudig.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
op aliexpress tuya smartplugs kopen. vind je voor 3-4 euro terug en daar kan je dan het energiemeten mee doen. zou er wel geen 3KW door sturen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]
Op dinsdag 7 april 2026 18:53:46 schreef RAAF12:
Wat is een P1 meter?
Dat is een poort op je kWh meter waar continu een bult verbruiksdata uit komt, als je wilt googelen zoek dan maar eens op DSMR en P1
Op dinsdag 7 april 2026 21:06:22 schreef fcapri:
op aliexpress tuya smartplugs kopen. vind je voor 3-4 euro terug en daar kan je dan het energiemeten mee doen. zou er wel geen 3KW door sturen
Ja, die wil je dus echt NIET gebruiken. Ik heb voor de lol wel eens zo'n ding gekocht om uit elkaar te peuteren. Wat je daar tegenkomt zou ik nog geen schemerlampje mee willen schakelen.
-De stekker pennen worden enkel(!) mechanisch vast gehouden door de soldeerverbindingen op print.
-De aard draad die de aard aansluiting van voren naar achteren brengt is hooguit 0,25mm2
-De 'shunt' is een standaard SMD weerstand.
-De spoortjes waar de volle stroom doorheen moet zijn zwaar ondermaats.
-Niet bestaande filtering en zekering van de eigen voeding.
-Plastics zijn niet zelfdovend.
Dan heb ik VEEL meer vertrouwen in die ikea stekkers. Want hoeveel heb je nou werkelijk bespaard als je huis affakkelt?
benleentje
Golden Member
IK heb daar jaren gelden eigenlijk alleen dongle voor gebruikt die je direct in je kWh meter kan stoppen en dan kan je metde app op je telefoon terug kijken. Je herkent de signature van veel apparaten dan wel. Een koelkast die aanspring is zeg 100W erbij en een boiler is dan bv 1000W erbij.
https://www.elektramat.nl/homewizard-p1-meter-voor-load-balancing-hwe-…
Je kan ook met de app open op de telefoon dan expres een TV inschakelen en dan zie wat dat aan verbruik erbij doet dan kan je van een aantal verbruiker waarvan je het vermoeden hebt dat het kan zijn geweest even de signatuur noteren. Als je dat van de meeste apparaten weet dan kan je later via de grafiek toch vrij makkelijk in de data zien wat het geweest kan zijn en hoef je niet elke apparaat apart te meten.
Op dinsdag 7 april 2026 22:31:00 schreef RAAF12:
De allernieuwste meters laten het realtime verbruik zien op het display en meten vaker dan 1 keer per kwartier.
Mijn leverancier Pure Energie heeft een app waarmee ik het verbruik op de telefoon kan aflezen. Dit is een stukje van gisterenavond. Ik heb geen gasmeter.[bijlage]
Zoiets heb ik dus ook .
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op dinsdag 7 april 2026 21:32:28 schreef Sine:
Ja, die wil je dus echt NIET gebruiken. Ik heb voor de lol wel eens zo'n ding gekocht om uit elkaar te peuteren. Wat je daar tegenkomt zou ik nog geen schemerlampje mee willen schakelen.
-De stekker pennen worden enkel(!) mechanisch vast gehouden door de soldeerverbindingen op print.
-De aard draad die de aard aansluiting van voren naar achteren brengt is hooguit 0,25mm2
-Plastics zijn niet zelfdovend.
die dat ik kocht zien er zo niet uit. ik vond het best goed.
de eerste versie had nog ESP erin zitten die ik kon herprogrammeren. helaas zijn de latere met een andere soort micro controller
ik heb dit soort types. ik kocht ze per 5 en betaalde 13€
voor energiemetingen zijn ze prima, voor een 3KW boiler te schakelen, zou ik ze niet gebruiken
Op dinsdag 7 april 2026 21:32:28 schreef Sine:
[...]Dat is een poort op je kWh meter waar continu een bult verbruiksdata uit komt, als je wilt googelen zoek dan maar eens op DSMR en P1
[...]
Ja, die wil je dus echt NIET gebruiken. Ik heb voor de lol wel eens zo'n ding gekocht om uit elkaar te peuteren. Wat je daar tegenkomt zou ik nog geen schemerlampje mee willen schakelen.-De stekker pennen worden enkel(!) mechanisch vast gehouden door de soldeerverbindingen op print.
-Plastics zijn niet zelfdovend.Dan heb ik VEEL meer vertrouwen in die ikea stekkers. Want hoeveel heb je nou werkelijk bespaard als je huis affakkelt?
[bijlage]
Helemaal mee eens!
En dan ook al die Ali meuk nog eens aanmelden op je wifi netwerk, wat bij de meesten niet eens gescheiden is van het vaste netwerk.
En, het is immers zo makkelijk, UPNP aan op de modem/ router... dan kan het spul zelf zijn gang gaan 
blackdog
Golden Member
Ik heb in de provincie nog / een ongebruikte tante / haar leven is meimorgenmist / zij heeft naar alle kanten / uitzicht op bijna niets... (Koos Schuur)
Hi,
Rendement meetsysteem
Als je al zuinig bent met elektra, dan heeft het vaak weinig zin meerdere vermogens stekkers te plaatsen een RPI te kopen,
geheugenkaart en nog wat meer spul om het te kunnen uitlezen.
Je kan ook een regeldoosje/controller van één van de bekende merken kopen i.p.v. de RPI.
Dat vind ik meestal niet veilig wat privacy betreft.
Wat je gaat aanschaffen en de tijd, kost allemaal geld, als je al zuinig bent, dan komen je investeringen er niet snel uit...
Als je nu meet zeg voor een week, dan is dat anders dan midden in de zomer of midden in de winter.
Dit alles als je al vrij zuinig bent.
Ook al door andere aangegeven, allerlei vaste kosten worden snel de dominante factor voor Gas, Electra en Water als je al zuinig bent.
Van mij mag iedereen alles doen wat hij of zij wil, maar dwangmatig Wattjes de nek om draaien om na en paar weken te kunnen zeggen ik heb b.v. 1,83€ bespaard...
En wat is de investering geweest om dit te kunnen meten/weten, wat heeft het aan geld en verlies van comfort gekost?
Zuinig zijn is verder goed, doe ik ook, maar leven in de moderne maatschappij kost nu eenmaal energie.
Brandstof
Als ik naar het gedrag op de snelweg kijk, dan zijn er weinige die problemen hebben met de brandstof prijzen,
er wordt nog heel veel 120 a 130KM/h gereden waar het 100 is, en maar klagen natuurlijk.
Klagen over brandstofprijzen doe je niet naar de Nederlandse Regering, maar naar de olie maatschappijen/handelaren, die bepalen de prijs.
( Veel wordt gemanipuleerd door die kliek in de US, kijk maar naar de prijs van een olievat, als die Oranje Aap zijn mond weer open doet )
Vind ik het afrekenen prettig als ik vandaag of morgen weer ga tanken, nou... ik denk het niet.
Maar ik ga meer met de fiets waar mogelijk, of loop zelfs naar wat klanten met een rugzak en rij verder rustig in mijn auto als dit toch nodig is.
Besparen, wat meestal veel geld oplevert.
Besparen, denk eens aan alcohol, roken, drugs, veel onnodige voedingsmiddelen met suikers enz,
levert de zuinige gebruiker vaak meer op dan de paar Watt van b.v. wat adapters en het is gezonder! Win-Win! 
Een aandachtspunt is ook je koeler/vriezer, ik duw dat ding nooit vol en hou de temperaturen zinnig, voor het vries gedeelte op -17 en voor de koelkast op 7C.
Ik zorg er voor dat het voedsel goed roteert, dus ik koop niet zoveel spul dat het maanden in de vriezer ligt, het zelfde geld voor het eten in het koeldeel,
Mijn huishouden is natuurlijk wat anders dan een gezin van 4 tot 6 a 7 personen, maar daar is vaak aardig wat te besparen met een beetje wil en inzicht.
Bij kinderen
Hebben jullie kinderen?
Stel iets voor, waardoor ze korter douchen en/of zuiniger met energie omgaan, stimuleer en beloon goed gedrag.
Zoek iets uit waarmee je ze kan stimuleren, drie van de vier kinderen pakken het goed op en nummer vier wil niet, mooi dan heb je drie kinderen winst. 
Mijn twee centen van vandaag.
Groet,
Bram
Patrick de Zeester
Golden Member
Op woensdag 8 april 2026 09:32:14 schreef blackdog:
Hebben jullie kinderen?
Stel iets voor, waardoor ze korter douchen en/of zuiniger met energie omgaan, stimuleer en beloon goed gedrag.
Zoek iets uit waarmee je ze kan stimuleren, drie van de vier kinderen pakken het goed op en nummer vier wil niet, mooi dan heb je drie kinderen winst.
En de vierde kan je dan aanbieden voor adoptie 
Voor de rest helemaal eens met jouw verhaal!
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tja, besparen, ik ben per 24 uur 5kWh kwijt (als ik het goed heb onthouden) die ik onmogelijk overslaan kan.
Daarnaast verbruik ik wel een dikke 45 liter drinkwater pppd, vergelijk dat maar met wat het CBS opgeeft..
We doen wel rustig.
Je moet nog kunnen leven ook.
blackdog
Golden Member
Ik heb in de provincie nog / een ongebruikte tante / haar leven is meimorgenmist / zij heeft naar alle kanten / uitzicht op bijna niets... (Koos Schuur)