Hallo iedereen, ik heb onlangs een PTT Heemaf 1955 telefoon gekocht, deze wil ik graag ombouwen met een Cell2jack zodat ik via mijn eigen nummer hiermee kan bellen.

Toen ik de telefoon binnenkreeg had ik al snel door dat er al eerder aan gesleuteld was ook mist er een pin en de schroef in de klepel.

Ik probeerde de EB-draad te verbinden met de B draad (blauw ) in de stekker. Daarna wilde ik de telefoon testen en zag ik dat hij op deze manier denkt dat de hoorn van de haak af ligt.

Weet iemand of de telefoon in deze omstandigheden zou werken en/of ik deze pin en schroef ergens vandaan zou kunnen halen?

Als geel bij blauw ( EB bij B) de lijn "opneemt" is de condensator weg uit het toestel, of doorverbonden.
Dan in plaats van een doorverbinding een condensator nemen van 1 Uf ( geen elco maar een folie condensator). en die tussen geel en blauw zetten in het toestel.

Wat de schroef etc betreft is er al een antwoord door Nonius en mij gegeven in het andere topic.

Mooi toestel om weer werkend te maken!

Op woensdag 8 april 2026 19:04:07 schreef revado:
Als geel bij blauw ( EB bij B) de lijn "opneemt" is de condensator weg uit het toestel, of doorverbonden.
Dan in plaats van een doorverbinding een condensator nemen van 1 Uf ( geen elco maar een folie condensator). en die tussen geel en blauw zetten in het toestel.

Wat de schroef etc betreft is er al een antwoord door Nonius en mij gegeven in het andere topic.

Mooi toestel om weer werkend te maken!

Mijn bedoeling was eigenlijk gewoon om de telefoon te kopen en hem meteen aan te sluiten ?, maar ja alles in het leven gaat onverwacht?.
Ik ben namelijk pas een tijdje geleden gestart met electrotechniek dus weet er nog niet heel veel van af.
Waar zou ik die condensator dan moeten zetten in het toestel?
En zou ik de extra bedrading gewoon weg kunnen werken?
Ook is het zo dat als de hoorn op de haak licht en ik de aardtoets indruk dat dan de de hoorn wordt opgenomen en ik een netlijn krijg.

ik heb geprobeerd het schema in de telefoon af te lezen aleen er zijn zo veel aanpassingen gemaakt dat ik er niet meer uit kom ?.

Heb een paar foto's gemaakt van het inwendige van mijn toestel, hopelijk helpt dat wat:

Krulsnoer is de hoorn, het rechte snoer de aansluitkabel met PTT-stekker.

Als u nog andere details nodig heeft laat het dan weten, dan wacht ik nog even met het terug dichtschroeven.

(sorry, er ging even iets niet goed niet met de foto's)

Op woensdag 8 april 2026 19:42:21 schreef nonius:
Heb een paar foto's gemaakt van het inwendige van mijn toestel, hopelijk helpt dat wat:

Waar zou ik die kunnen vinden?

(Laat maar het duurde even tot de afbeeldingen geladen waren. Dank u wel! )

[Bericht gewijzigd door Flinn Lute op (15%)]

Hij zit er nog in zie ik op je foto's.
Dit is de bewuste condensator.
In het schema op 12+14 en 8 aangesloten.

[Bericht gewijzigd door revado op (19%)]

14 en 8 van de schakelaar, NIET van het aansluitklemmenblok. 12 gaat naar pin 11 van het aansluitklemmenblok.

Geroteerde schema, ik begon wat last in m'n nek te krijgen :)

Als ik OP was zou ik gewoon elke verbinding checken, en de gecheckte (en goed bevonden) verbindingen met een rood/geel/blauw/groen/grijs/etc. potlood of viltstift in het uitgeprinte schema markeren. Zo doe ik het in elk geval altijd bij ondoorzichtige schema's (willekeurig voorbeeld):

Op woensdag 8 april 2026 19:57:39 schreef revado:
Hij zit er nog in zie ik op je foto's.
Dit is de bewuste condensator.

[bijlage]

Enig idee wat ik er dan mee zou moeten doen?

Zoals Revado zegt, controleren of die condensator aangesloten zit op de juiste punten (14 en 8 naar de schakelaar, 12 naar pin-11 van het aansluitklemmenblok.

En zo zou ik heel de telefoon eventjes nalopen van voor naar achter, voor de zekerheid. Elke gecontroleerde verbinding aantekenen in het schema, om zeker te zijn dat er niets overgeslagen wordt:

Als ik naar jouw toestel kijk TS, dan zit geel op de verkeerde klem.
Die zit nu naast groen, op 12 maar moet naar 9.
Dat zou het probleem met ( opnemen) kunnen verklaren.
12 is voor een serieschakeling van 2 toestellen en gebruik je nu niet.

Op woensdag 8 april 2026 20:56:48 schreef revado:
Als ik naar jouw toestel kijk TS, dan zit geel op de verkeerde klem.
Die zit nu naast groen, op 12 maar moet naar 9.
Dat zou het probleem met ( opnemen) kunnen verklaren.
12 is voor een serieschakeling van 2 toestellen en gebruik je nu niet.

Ahhh top, alles werkt nu, zoals het moet, als ik de kiesschijf draai dan hoor ik hééél erg in de verte nog de kiestoon, hoort dat? En denken jullie dat ik zoals de telefoon nu is mijn cell2jack zou kunnen aansluiten?

Op woensdag 8 april 2026 21:33:11 schreef Flinn Lute:
[...]

Ahhh top, alles werkt nu, zoals het moet, als ik de kiesschijf draai dan hoor ik hééél erg in de verte nog de kiestoon, hoort dat? En denken jullie dat ik zoals de telefoon nu is mijn cell2jack zou kunnen aansluiten?

Het valt mij ook op dat er een andere trafospoel in zit, zouden die dragen niet gewoon doorverbind punten zijn?

Als je achter een hele moderne aansluiting zit, zoals een modem, dan werkt pulskiezen, dus de kiesschijf, vaak niet meer.
Dan hoor je de kiestoon zachtjes er door inderdaad.
Die cell2jack ondersteunt pulskiezen wel gelukkig.

Die trafo's zijn wel vaker verschillend, dat is geen probleem.
Het is een trafo met diodes en verschillende spoelen om de microfoon en telefoon in balans te krijgen en wat troep te filteren oal tikjes en zo op de lijn.
Gewoon testen op die cell2jack, daar kan weinig aan mis gaan.

Ahh fijn!, en wat betreft de schroef en pin voor de klepel? Ik heb zelf geen donortoestel. Is er een mogelijkheid dat iemand hier eentje extra heeft toevallig?? ;)

Voor wat betreft nu fijne avond/morgen/middag.

Zal laten weten hoe het is afgelopen met de Cell2jack!

Ik zal eens kijken of ik nog een ( sloop ) extra bel heb waar dat in zit, die is het zelfde als een T65.

Op woensdag 8 april 2026 22:12:47 schreef revado:
Ik zal eens kijken of ik nog een ( sloop ) extra bel heb waar dat in zit, die is het zelfde als een T65.

Ahh dat zou fijn zijn!

Op woensdag 8 april 2026 22:12:47 schreef revado:

En nog enig geluk gehad?

Ja ik heb een extra bel gevonden om te bekijken, maar daar kan je niets mee denk ik, daar zit een hele andere constructie in, er zitten ook magneetjes in voorr de positie.
De zelfde als in een T65.
Een donor vinden van oudere jaren is de enige oplossing, of zelf maken.

Op vrijdag 10 april 2026 22:06:55 schreef revado:
Ja ik heb een extra bel gevonden om te bekijken, maar daar kan je niets mee denk ik, daar zit een hele andere constructie in, er zitten ook magneetjes in voorr de positie.
De zelfde als in een T65.
Een donor vinden van oudere jaren is de enige oplossing, of zelf maken.

[bijlage]
[bijlage]

Hmm, denk dat de pin bovenop en schroefje het links onder misschien nog wel zouden kunnen passen, zou je daar eens foto van willen maken?

Nee, dat gaat hem niet worden, dat is een gewoon M3 boutje, en de as is bij deze heel anders.
Bij het asje zit ook een magneetje wat zorgt dat het klepje steeds naar een anker getrokken wordt.
Dan zou je de hele bel er in moeten prutsen in plaats van de originele, maar dat klinkt niet mooi.
Die oude toestellen hebben 2 grote schellen en die losse bellen dingen 2 kleine schellen die veel hoger en minder vol klinken..
Is er niet iets zelf te maken?
Zet je woonplaats even in je gegevens.

[Bericht gewijzigd door revado op (25%)]

Op zaterdag 11 april 2026 07:49:37 schreef revado:
Is er niet iets zelf te maken?
Zet je woonplaats even in je gegevens.

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Ik heb op dit moment iets kunnen maken van een haarspeld en in het gat voor het pinnetje geduwd. De andere kant zit in een niet aangesloten schroefgat (8) waardoor de klepel naar achter wordt getrokken.
P.S. dankje dat je ff wilde kijken!! :)

Ik denk dat ik er maar een restauratieprojectje van maak. :P
Ik ben momenteel bezig met het maken van het label dat vroeger op sommige heemaf-toestellen zat.
Aangezien ik hem ga koppelen met een cell2jack, dacht ik dat het leuk was om de Voice Assistant-functie als Operator erop te zetten.
Hieronder de voortgang (ff snel een labeltje gemaakt, dus don't mind het plakband ;) ) voor zover en het oorspronkelijke label.

P.S Als iemand geintreseert is in oorsponkelijk label laat het mij weten!

Leuk gemaakt!
112 bestond toen nog niet, maar nu wel handig om er op te zetten.
Het oude informatienummer was 008, maar ook dat is al bijna "opa vertelt" :)