jwb
Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Op de site van PI4RAZ in RAZzies 2024-06 staat een leuk artikel om met een PCL82 buis een versterker op ongevaarlijke spanning te realiseren.
https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies202406.pdf
In het artikel wordt ook nog verwezen naar een instructable
https://www.instructables.com/DIY-Simple-PCL82-Low-Voltage-12V-Tube-Am…
Ik heb zo'n buisje liggen, en via Ali een boost module besteld. In elkaar gezet en het werkte niet.
De buis gloeide niet dus de gloeispanning vanuit de 7815 gecontroleerd.
Geen gloeispanning.
Volgens de datasheet (twee gecontroleerd) van de 7815 is de max ingangsspanning 35V. Dat is 5V meer dan hier wordt aangeboden.
Het schema is echter minimaal door 2 personen met succes opgebouwd.
De schrijver van het RAZzies artikel en de schrijver van de instructable (die nog veel meer leuke projectjes heeft beschreven).
Zijn er misschien 7815 varianten die een hogere ingangsspanning tolereren, en zo ja hebben die dan een afwijkend type aanduiding?
de 7815 levert een bepaalde stroom,misschien trekt de buis iets meer ,zodat de 7815 in stroombeveiling gaat.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Test die 7815 eens los op een breadboard of deze (nog) goed is, zeker als hij ook bij Ali vandaan komt.
Ik mis in het schema van de 7815 de verplichte condensators voor en na de regelaar, zie datasheet. Je kun de ingangspanning omlaag brengen met een zener of dmv een tor+zener.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (55%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
En vergeet niet om hem goed te koelen!
Je hebt een koelplaat nodig van maximaal 2°Kelvin per Watt.
[toevoeging]
De instructable rept niet over koeling, er is ook geen koelplaat te zien (in elk geval niet duidelijk herkenbaar).
In de foto's van die instructable is ook te zien dat er twee regulators gemonteerd zijn...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (50%)]
Als je een vaste ingangsspanning hebt voldoet een dikke weerstand ook prima. Dat is wat minder kritisch allemaal 
Dan kom je bij 40V op een 80Ω weerstand. Maar vergis je niet, die staat 7,2W te verdampen.
Als je gaat voor een stereo uitvoering kun je de gloeidraden in serie zetten, dan hoef je nog maar 8V te verdampen. 8V bij 300mA = 26,6 ~ 27Ω en dan ben je nog maar 2W kwijt in de weerstand.
-edit-
Je kunt natuurlijk ook een dikke weerstand voor de 7815 zetten als je die wilt ontlasten. 47 tot 56Ω oid.
Die diode in het middenbeen van de regelaar is niet nodig overigens, zo kritisch is de gloeispanning ook weer niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zoals ik de TS z'n post lees, wordt hier maar 30V aangeboden. Er is "maar" 5V marge.
Oh! Nu in het schema gekeken en daar staat inderdaad 40V. OK. Ja dat is te veel.
Veel van die regelaars zijn ook in "HV" versie te krijgen. Het typenummer is dan 7815HV of iets dergelijks.
78xx chipjes zijn nauwelijks kapot te krijgen. Waar ze wel van stukgaan is uitgangsspanning meer dan ingang en te hoge ingangsspanning.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Of inschakelen op (close to) maximale ingangsspanning en een dead short aan de uitgang: ka-BOEM!
Een 7824 regelaar op een 24V trafo-met-brugcel-en-elko en kortgesloten uitgang heeft ooit een klein sterretje in mijn bril geslagen...
jwb
Dank voor alle tips.
Probleem ligt toch bij de 7815.
Ik heb die uiteraard voorzien van een flink koellichaam en tevens verwisseld voor een non Ali versie.
Los van de schakeling is de regelaar nog steeds ok.
Een tweede lab voeding 16V aangesloten voor de gloeispanning, er loopt rond de 300mA, conform de buis specs, en de 7815 kan 1A verstouwen dus ligt het denk ik toch aan de ingangsspanning van 40V (5V boven het max). Blijft toch raar dat in sommige gevallen een 7815 wel 40V slikt.
En ik had ook ontkoppel condensators toegepast om te proberen of dat het probleem oplost maar dat was niet het geval.
Ik ga op zoek om de aangeboden 12V te boosten naar 16 V, of een hogere spanning naar 16 & 12 V om te zetten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je een UCL82 neemt i.p.v. een PCL82 dan heb je helemaal geen regulator nodig... 
(DC-DC module kun je dan op 50v output zetten)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De 7815 moet bij 300mA zo'n 7,5W verstoken. Hij kan wel 1A leveren maar is intern beveiligd tegen te veel vermogen. Ze zeggen alleen niet hoeveel vermogen in de datasheet van ST. Zou het kunnen dat hij te snel heet wordt en in protectie gaat voor het koellichaam zijn werk doet ? Maar heeft eigenlijk geen zin dat uit te zoeken zolang je hem buiten zijn specs wil gebruiken. Een weerstand ertussen is wat ze in buizenapparatuur vaak deden om een spanning omlaag ter brengen.
Ben je niet bang dat het eindresultaat nogal lawaaierig gaat worden met zo'n (waarschijnlijk uitgeklede) schakelende voeding? Ik zou hem inblikken en van in en uitgangs filtering voorzien.
jwb
@fred101
Ik heb tot nu toe de instructable en de RAZzie 1:1 gevolgd, en ging er dan van uit dat ik hetzelfde resultaat krijg. De instructable heeft ook een video. De geluidskwaliteit en het volume wat daar getoond wordt haal ik niet. Misschien omdat e.e.a. nog op een breadboard staat.
Ook wil ik nog wat experimenteren bijv. geluidskwaliteit verbeteren, hogere spanning dan 40V (booster gaat tot 60V), en combineren met een korte golf buizen radio waar er veel ontwerpjes van rondzwerven.
Ik ben opgegroeid met transistors en TTL, CMOS kwam net los. Dus ik vind dit gehannes met buisjes vooral leerzaam en leuk. Het hoeft wat mij betreft geen hoge kwaliteit te hebben.
Op dinsdag 5 mei 2026 13:01:08 schreef Arco:
Als je een UCL82 neemt i.p.v. een PCL82 dan heb je helemaal geen regulator nodig...
(DC-DC module kun je dan op 50v output zetten)
De truc is natuurlijk dat die TV-buisjes prima hobby buisjes zijn, de meeste mensen willen die niet hebben en je komt ze met de massa tegen.
U of E varianten daarentegen ...
@JWB, heb je geen dikke 47R weerstand rondslingeren? Prak die eens voor de 7815.
nonius
set SCE to AUX.
[Fred101] Ben je niet bang dat het eindresultaat nogal lawaaierig gaat worden met zo'n (waarschijnlijk uitgeklede) schakelende voeding? Ik zou hem inblikken en van in en uitgangs filtering voorzien.
Bij een zelfgebouwde schakelende hoogspanningsvoeding (ombouw van PC-AT voeding op basis van een TL494), regelbaar van 50-350Vdc, had ik behoorlijk last van een ratel bij buizenaudio-projecten. Reden dat ik er een 'post-filter' bij heb gebouwd: een R-C-R-C filter met weerstanden en elco's. Achter dat filter is er geen rateltje meer te horen. Een lapmiddel, maar het werkt adequaat.
Bij de mini-buizenversterkertjes (batterijbuisje), met bijgebouwde mini-inverters (alles gevoed met één 1.5V penlite) had ik geen last van bijgeluiden omdat de schakelfrequentie buiten het hoorbare gebied ligt.
[jwb] Het hoeft wat mij betreft geen hoge kwaliteit te hebben.
HiFi is het ene uiterste, maar als er een schakelratel in het audio doorklinkt dan is wat mij betreft het luisterplezier volledig om zeep, hoe mooi oranje de buisjes verder ook mogen gloeien.
Een gestabiliseerde gelijkspanning voor de gloeidraad vind ik trouwens een beetje overkill..... Zoals al eerder vermeld, gewoon voeden via AC met een voorschakelweerstand (die ook nog eens de inschakelstroompiek van de gloeidraad beperkt) zou voldoende moeten zijn. Met een klein condensatortje (4n7 o.i.d.) over de filament-aansluitingen op de buisvoet.
V.w.b. P-buisjes: heb ooit een buizenaudioversterker met PL508's gebouwd. Geen HiFi maar klinkt wat mij betreft prima. Met dergelijke ondergewaardeerde buisjes kun je verdraaid leuke dingen bouwen. Voordeel was ook dat de voeding heel simpel ging: de gloeidraden van de twee PL508's werden gevoed met 18Vdc uit een oude HP-adapter; de 12V voor de ECC81 werd ook met 18Vdc gevoed met een serieweerstand om de spanning te reduceren.
jwb
@sine
Helaas 33R2W is het beste wat ik heb.
Ik zit nog wel aan een LM317 te denken. Die heb ik liggen, en die heeft een max in van 40V.
Die 317 heeft een maximum drop, de ingangsspanning mag best 300V zijn 
Dat zou kunnen werken inderdaad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 40v is de Absolute Maximum Rating. Dat is het maximum toelaatbare voordat 'ie kapot kan gaat.
Daar blijf je het liefst een stukje onder...
nonius
set SCE to AUX.
Er bestaan ook high-voltage regulators (bijv. TL783), als je persé een gestabiliseerde gelijkspanning wilt....
Absolute max-ratings wil je inderdaad ruim onder blijven, als het betrouwbaar moet werken....
Maar een serieweerstand is makkelijker en goedkoper
Het verschil wordt toch alleen maar in warmte omgezet.
Oplossingen genoeg. In dit geval werkt een transistor - zener constructie ook prima als je geen dikke weerstand hebt liggen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Omdat het goed in het buizenthema past, zou je ook een voorloopregelaar met een JFET (depletion FET) aan je 7815 kunnen knopen. https://www.microchip.com/content/dam/mchp/documents/OTH/ApplicationNo… en de FET's zijn nog verkrijgbaar.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Arco
Special Member
@maarten: Jij hebt de UCL82 toch nog?... 
https://www.elba-elektro.nl/onderdelen/elektronenbuizen/u/ucl82/ucl82-…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 5 mei 2026 15:15:30 schreef nonius:
Maar een serieweerstand is makkelijker en goedkoperHet verschil wordt toch alleen maar in warmte omgezet.
Een serieweerstand werkt alleen maar als er een belasting is, zodat er genoeg stroom loopt om het te veel aan spanning over de weerstand te houden. Is er geen belasting, dan krijg je alsnog de volle spanning aan de ingang van de regulator.