Beste forum mensen,
ik ben zelf van beroep timmerman nu heb ik een vlakbank gekocht met een kapotte moter.
nu heb ik een nieuwe moter kocht en ben ik aan het uitzoeken hoe ik die moet aansluiten alleen nu is de
sterdriehoek schakelaar niet zo aangesloten als het schema wat ik online kan vinden is dat gewoon een andere manier van aansluiten of heeft de vorige persoon wat omgedraaid
dit is de aansluiting van mijn schakelaar
l1 positie 1
l2 positie 9
l3 positie 13
u1 positie 8
u2 positie 2
v1 positie 11
v2 positie 14
w1 positie 16
w2 positie 10
ik hoor graag van iemand die mij hier mee kan helpen ik heb hier niet genoeg kaas van gegeten om dit uit te vogelen
Liefst overlaten aan iemand met de juiste kwalificatie 
Aarding aansluiten
Schakelaar op ster zetten en de 3 draden zoeken waar 400V tussen staat.
Deze horen dan op U1, V1 en W1
Ter controle zijn de overige 3 dan spanningsloos en met elkaar doorverbonden (sterpunt)
De schakelaar op driehoek zetten.
De draad waar geen spanning staat tov U1 hoort op W2
De draad waar geen spanning staat tov V1 hoort op U2
De draad waar geen spanning staat tov W1 hoort op V2
Bij foute draairichting L1 en L2 wisselen ( of L1 en L3, of L2 en L3)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zie niet waarom "alle ster-driehoek-schakelaars" precies dezelfde aansluitingen op dezelfde nummers moeten hebben.
Zoals OXO al zegt: Je kan de motor draden goed markeren, ALLES loshalen en dan de schakelaar op "ster" zetten.
Het "controleren" van een shakelaar is VEEL makkelijker dan vanaf scratch uitzoeken.
Je moet dan iets als L1 - U1, L2 - V1, L3 - W1 als "doorverbonden" meten. En tevens dat U1, V2, W2 alledrie doorverbonden worden.
Dan op driehoek en dan moet je zien dat L1 met een U-V-of-W 1 en een andere U-V-of-W 2 verbonden is. enz.
Met een multimeter die een piepstand heeft kan je dit makkelijk nameten.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd