Beste forum mensen,
ik ben zelf van beroep timmerman nu heb ik een vlakbank gekocht met een kapotte moter.
nu heb ik een nieuwe moter kocht en ben ik aan het uitzoeken hoe ik die moet aansluiten alleen nu is de
sterdriehoek schakelaar niet zo aangesloten als het schema wat ik online kan vinden is dat gewoon een andere manier van aansluiten of heeft de vorige persoon wat omgedraaid
dit is de aansluiting van mijn schakelaar
l1 positie 1
l2 positie 9
l3 positie 13
u1 positie 8
u2 positie 2
v1 positie 11
v2 positie 14
w1 positie 16
w2 positie 10
ik hoor graag van iemand die mij hier mee kan helpen ik heb hier niet genoeg kaas van gegeten om dit uit te vogelen
Liefst overlaten aan iemand met de juiste kwalificatie 
Aarding aansluiten
Schakelaar op ster zetten en de 3 draden zoeken waar 400V tussen staat.
Deze horen dan op U1, V1 en W1
Ter controle zijn de overige 3 dan spanningsloos en met elkaar doorverbonden (sterpunt)
De schakelaar op driehoek zetten.
De draad waar geen spanning staat tov U1 hoort op W2
De draad waar geen spanning staat tov V1 hoort op U2
De draad waar geen spanning staat tov W1 hoort op V2
Bij foute draairichting L1 en L2 wisselen ( of L1 en L3, of L2 en L3)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zie niet waarom "alle ster-driehoek-schakelaars" precies dezelfde aansluitingen op dezelfde nummers moeten hebben.
Zoals OXO al zegt: Je kan de motor draden goed markeren, ALLES loshalen en dan de schakelaar op "ster" zetten.
Het "controleren" van een shakelaar is VEEL makkelijker dan vanaf scratch uitzoeken.
Je moet dan iets als L1 - U1, L2 - V1, L3 - W1 als "doorverbonden" meten. En tevens dat U1, V2, W2 alledrie doorverbonden worden.
Dan op driehoek en dan moet je zien dat L1 met een U-V-of-W 1 en een andere U-V-of-W 2 verbonden is. enz.
Met een multimeter die een piepstand heeft kan je dit makkelijk nameten.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je plaatje klopt natuurlijk als een bus, zo moet je het aansluiten, mits je schakelaar van het merk (Eaton) en type is
Welk merk en type schakelaar heb je?
Een plaatje maar zo van internet halen is niet zo'n erg goed idee.
Op dinsdag 5 mei 2026 11:20:13 schreef Toeternietoe:
Je plaatje klopt natuurlijk als een bus, zo moet je het aansluiten, mits je schakelaar van het merk (Eaton) en type isWelk merk en type schakelaar heb je?
Een plaatje maar zo van internet halen is niet zo'n erg goed idee.
het is een bremas en60947-3 20a 600vac
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Bij een nieuwe schakelaar hoort een aansluitschema te zitten, op een los vel papier of op de binnenzijde van de verpakking! Als de vaste doorverbindingen anders zijn aangesloten als de oude, veranderen ook aansluitigen!
Op dinsdag 5 mei 2026 11:43:26 schreef Hunebedbouwer:
Bij een nieuwe schakelaar hoort een aansluitschema te zitten, op een los vel papier of op de binnenzijde van de verpakking! Als de vaste doorverbindingen anders zijn aangesloten als de oude, veranderen ook aansluitigen!
de schakelaar is origineel en daardoor weet ik niet wat er is aangepast ook niet aan de doorverbind draden. dus ik kan de draden wel volgens schema aansluiten maar dan weet ik niet of de doorverbind draden kloppen
Als het goed is heb je op je motor U1, U2, V1, V2, W1, W2. En daar sluit je de zes draden op aan volgens het schema van Oxo.
Wel opletten dat je geen kortsluiting maakt bij het meten en monteren.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Door een pro laten doen.
Dit zijn geen klusjes voor leken.
Ergo, 230/400V is geen speelgoed, als je niet weet waarmee je bezig bent, afblijven.
Op woensdag 6 mei 2026 09:41:34 schreef HD13:
Staat er toevallig een codering met letters bij de aansluitingen van de schakelaar ?
Staat hier de code bij die je zoekt
De aderhulsjes op de draden van de schakelaar zijn ook niet lekker geknepen.
Zitten deze wel goed op de draden / trek je deze niet zo uit de hulsjes vandaan?
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je de motordraden bij het loshalen van de oude motor gemerkt?, dan op de nieuwe weer net zo aansluiten.
Op woensdag 6 mei 2026 11:15:40 schreef Edwass:
De aderhulsjes op de draden van de schakelaar zijn ook niet lekker geknepen.
Zitten deze wel goed op de draden / trek je deze niet zo uit de hulsjes vandaan?
die ene blauwe draad ziet er niet fraai uit die moet ik bijwerken zo was die namelijk al toen ik de hoes er af haalde
Op woensdag 6 mei 2026 11:17:33 schreef Hunebedbouwer:
Heb je de motordraden bij het loshalen van de oude motor gemerkt?, dan op de nieuwe weer net zo aansluiten.
jazeker ik weet waar de draden op zaten. dan nog een vraag er was een fase van de oude moter gesmolten kan daardoor ook de kabels zijn aangetast die tussen de moter en de schakelaar zaten
Op woensdag 6 mei 2026 11:26:01 schreef de timmerman electrische:
[...]
jazeker ik weet waar de draden op zaten. dan nog een vraag er was een fase van de oude moter gesmolten kan daardoor ook de kabels zijn aangetast die tussen de moter en de schakelaar zaten
Contact binnenin schakelaar kan ook daardoor dus ook stuk zijn !
Zie op je laatste foto in reliëf een coderinng "R" staan waarschijnlijk staan er ook nog S en T en U,V,W,X,Y,Z.
Aansluitingen worden dan:
L1 > R
L2 > T
L3 > S
U1 >U
U2 > X
V1 > V
V2 > Y
W1 > W
W2 > Z
Wees er ook zeker van dat de aarding groen/gele draad goed zit aangesloten.
Wil niet dat dit het laatste is in je leven wat je leest.....
dan nog een vraag er was een fase van de oude moter gesmolten kan daardoor ook de kabels zijn aangetast die tussen de moter en de schakelaar zaten
Lijkt er sterk op dat er geen motorbeveiligingschakelaar aanwezig was/is aan deze machine.
Indien aanwezig juiste instelling controleren.
Indien niet aanwezig zeker plaatsen en vorige regel uitvoeren