Vroeger was het motto "let's make things better", nu veranderd in "let's make things cheaper"... :(
Toch jammer, Philips had een hele goede naam in scheerapparaten. (om dat zo te grabbel te gooien)

Mijn vader had een oeroude philips machine met drie koppen, niet snoerloos maar dat machinetje heeft het bijna 30 jaar gedaan! Hij moest enkel de mesjes eens vervangen. Maar de laatste keer kwam er rook uit machine en was het gedaan. Hij zou ze nog steeds terug willen, hij heeft een nieuwe geprobeerd en niet tevreden van. Heeft ze verkocht aan iemand anders.

Die Panasonic is ook snoerloos met ingebouwde Lithium, dat is echt wel een serieuze machine te noemen. Jammer genoeg zijn ze ook peperduur...

philips had idd fijne scheerapparaten voorheen. nu na 8 jaar geen mesjes meer van die reeksen meer te vinden, of 1 setje mesjes scheelt tientjes van een heel apparaat. heb een hq7 gehad waar de koppen 3 rijen mesjes van hadden. fijn ding waar ik meermaals een setje mesjes van heb vervangen. maar niet meer aan te komen. de duurdere reeks hq9 scheert niet bepaald beter, haarkamer is zo klein dat 1x scheren ooit al te veel is. en het komt niet overal, de hq7 deed dat beter. stoorde me er zo aan, dat ik de hq7 heb opgemaakt tot het mesje krak deed en stuk was. dat scheelde bijna een jaar om nog niet de hq9 te gebruiken, had nog mesjes van oude sets liggen waar er steeds 2 nog goed van waren.

Philips scheer apparaten zijn allen goed voor poezen (katachtigen,dus voor de dubbedenkers)

Schaamhaar lijkt mij moeilijker te scheren dan baardhaar, dus ik denk dat een modern Philips scheerapparaat daarin gelijk vastslaat.
Of de haartjes kunnen niet door die gleufjes. Dan loopt het voor de dames goed af.

En de Felis Catus is uitstekend in staat zich te verdedigen tegen pijnlijke aanvallen van een shaver... ;)

Jammer genoeg is veel van wat philips vroeger maakte nu van twijfelachtige kwaliteit. Wij hadden een philips soup maker, en na drie jaar intern verbrande printplaat, die is kort erna van de markt gehaald en niet meer te koop. We hebben nu een moderne Moulinex in huis wat een verschil in kwaliteit.

De afgelopen jaren met een “drie-dagen baard” rondgelopen en die bijgehouden met een trimmer. Twee Brauns versleten in 5 jaar omdat ik me tijdens het douchen scheer. Daar konden die Brauns niet tegen….en mijn wederhelft en vrouwelijke collega’s waren ook wel uitgekeken op die peper-en-zout look ;-)

Dus mijn HQ7820 weer eens opgedoken en die scheert nog prima. Accuduur is wat matig geworden dus misschien er eens een nieuwe accu tegenaan gooien (hoeveel gaan er eigenlijk in?). Ook was het laadsnoer verbrokkeld maar Ali had een passend USB laadsnoer voor weinig.

Op zondag 31 mei 2026 23:10:35 schreef ohm pi:
Schaamhaar lijkt mij moeilijker te scheren dan baardhaar, dus ik denk dat een modern Philips scheerapparaat daarin gelijk vastslaat.
Of de haartjes kunnen niet door die gleufjes. Dan loopt het voor de dames goed af.

.
Die soort bedoelde ik nu juist niet!
Je geeft je geest wel bloot >:) :P

Die Philips Oneblade zijn wel goed te noemen zolang je de originele mesjes gebruikt. Er zijn veel valse en goedkope te koop aan soms de helft van de prijs en die zijn echt rommel. De echte zijn een stuk duurder maar gaan lang mee en trekken geen haartjes uit je baard. Met een zo een mesje kan je je een paar maanden scheren. Het mes toont het vanzelf wanneer het versleten is en vervangen moet worden.

Amazon doet nu en dan eens een aardige promo op die originele Philips mesjes en dan kan je je slag slaan en voorraadje nemen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]

Op zondag 31 mei 2026 23:38:02 schreef CrossFireX:
Wij hadden een philips soup maker, en na drie jaar intern verbrande printplaat

Met dat soort apparaten wíl je mss ook ge-enshittificeerd worden.
In een gewone soeppan kun veel meer soep maken, mocht je dat willen en er zit geen printplaat in, verder ook is niks aan te enshittificeren.
Persoonlijk heb ik een Philips 1000-series, doet het wel aardig, minder dan de vorige edite en die weer minder dan het model dáár weer voor etc. De tondeuse is er inmiddels afbezuinigd en de mesjes zijn nog steeds bijna even duur als een heel nieuw apparaat. Kiezen voor een versie zonder accu en dus alleen met snoer kan ook niet meer.
Onder het mom 'dat is wat de meeste mensen willen', wordt je in hetzelfde keurslijf als die 60-70% vd mensen geduwd. Grrrr.

Ik had nog nooit van een soeppan gehoord... ;)
Wat heeft een soeppan voor extra's wat iedere 'normale' pan niet zou kunnen???

Als ik dit zo lees, denk ik dat de scheerapparatendivisie geen lang leven meer beschoren is. Alles voor de aandeelhouder, niets voor de klant. Een langdurig patroon bij Philips.

@Arco: ik gok een thermostaat en misschien een timer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het lijkt mij sowieso een heel slecht idee om een printplaat in een soeppan te stoppen :)

[Bericht gewijzigd door 90000006 op (28%)]

Op maandag 1 juni 2026 12:53:52 schreef maartenbakker:
[...] geen lang leven meer beschoren is. [...]

Pun intended?

Op maandag 1 juni 2026 12:32:09 schreef Arco:

mixer, timer, heater ... kortom je gooit er alles in en de rest doet de machine.

. thermomix is zowat de meest gekende (en de duurste)

Op maandag 1 juni 2026 12:32:09 schreef Arco:

Ruimte om veel soep te maken. Voor de rest verschilt het niets met een aardappelenpan of groentepan.
Maar ja, als je een soeppan met veel ruimte voor de soep hebt, dan neemt die pan ook veel ruimte in je keukenkastje in. Dat is weer een nadeel.

Soepmaker voor luie huisvrouwen, snobs en andere onbenullen.
Een goeie soep maak je met liefde, smaak en vaardigheid en kost vaak meer tijd dan de er op volgende maaltijd.

Een goeie soep maak je met liefde, smaak en vaardigheid en kost vaak meer tijd dan de er op volgende maaltijd.

Eh.... ik plemp gewoon 2l water in een flinke roestvaststalen pan, 6-7 bouillonblokjes, snufje zout, 200 gram zelfgemaakte gehaktballetjes, soepgroente uit eigen tuin en 500 gram tomaten (al dan niet ingevroren) uit eigen tuin. Kwartiertje laten koken. Eten.

En er komt helemaal al geen liefde of vaardigheid aan te pas :)

Op maandag 1 juni 2026 23:31:11 schreef Tidak Ada:

Heeft niets met luie huisvrouwen of snobs te maken, misschien bij jou maar hier niet. Mijn papa is 87 jaar oud en maakt graag zijn eigen soep in zo een soup maker en daar is niks mis mee. Hij doet er ook alles in het wordt gemixt zonder spatten overal en in 20 minuten 2L verse soep. Houd je soep ook warm of kan je opwarmen, heeft een dubbele wand en wordt aan buitenkant niet eens warm. Mijn papa heeft niemand nodig en doet het allemaal zelf, we hebben een nieuwe gekocht voor hem en hij is er erg blij mee.

Hij maakt elke dag zijn eigen verse soep en er zat ook een dik receptenboek bij, en ook hij maakt nu elke dag soep met liefde en zijn kleine machine. Hij doet er alles in en vergeten, na een tijdje een piepje en zijn soep is klaar. Hij kan ook een verse milkshake maken als hij wil of saus, maar volgens jou is dat voor snobs dus. Ook mijn papa heeft zijn verse groenten altijd uit zijn tuin en hij doet alles nog altijd zelf op 87 jarige leeftijd. Heeft zelfs een operatie gehad aan zijn hart en jij noemt mijn papa een snob.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand zo een uitspraak doet hier. In elk geval bedankt voor je leuke compliment! Erg kwetsend tegenover mijn papa. Bedankt Tidak je avatar past duidelijk bij en toont wie je bent...

Ik stelde de vraag omdat ik (en de meesten denk ik) nog nooit van een speciale soeppan hadden gehoord.
(een pan kan het weinig schelen wat je erin stopt, die kookt alles wel (*)...)

Ik dacht dat het een speciaal Belgisch iets was, maar schijnbaar niet volgens AI:

Nee, een soeppan is absoluut niet typisch Belgisch.
Het is een doodnormale, universele kookpan met een hoge rand die in keukens over de hele wereld wordt gebruikt.

Blijkbaar dus een doodnormale, ietwat hogere pan...

(*)
Niet alles.
Ik heb vroeger wel eens ammoniumpersulfaat in een aluminium pan van mijn moeder gedaan om printjes te etsen.
Dat was dus de enige en laatste keer... :+

[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]

Op dinsdag 2 juni 2026 07:23:18 schreef Arco:
Ik stelde de vraag omdat ik (en de meesten denk ik) nog nooit van een speciale soeppan hadden gehoord.
(een pan kan het weinig schelen wat je erin stopt, die kookt alles wel (*)...)

Ik dacht dat het een speciaal Belgisch iets was, maar schijnbaar niet volgens AI:

[...]
Blijkbaar dus een doodnormale, ietwat hogere pan...

Je stelde de verkeerde vraag aan AI, het ging over een soup maker, niet over een pannetje met een hogere rand..

Op maandag 1 juni 2026 23:31:11 schreef Tidak Ada:

Heft niks met luie mensen vandoen. Net zoals bij een broodmachine gooi je de ingrediënten erin en start de machine. Intussen kun je wat anders doen, werken bvb...

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (16%)]

Tja ik heb een Braun Sixtant die het na 50 jaar nog steeds perfect doet.
Ik heb verschillende andere Braun types en daar ben ik minder over te spreken.
Flimsy onderdelen. Altijd dezelfde onderdelen die stuk gaan. Flinterdun en alles van plastic.
Weggooi producten. Zelfde geldt voor de meeste andere merken.
Duurzaamheid of degelijkheid, staat niet op het lijstje van de fabrikant.
Langere en stugge haren als van een baard of "schaamhaar", kun je beter met een echte tondeuse behandelen, voordat je er een gewoon apparaat op zet. Lange haren worden nooit opgepakt door een gewoon scheerapparaat. Zeker niet als het met een scheerblad is. De oude Philips met die ronddraaiende mesjes was beter voor puberaal haar. Langere groeven. Braun en sommige andere merken hebben bladen met zeer kleine ronde gaatjes. Daar gaat die lange haar dus echt niet insteken. De tondeuse van de meeste scheerapparaten is volkomen waardeloos. Ze hebben gewoon geen kracht. Flinterdunne plastic onderdelen moeten die tondeuse bewegen. Gevolg, het breekt af. Of het ding staat gewoon stil en daarom trek je die haren stuk. Het is slechts bedoeld om bakkebaarden te trimmen (side burners). Nou ja en dan die accu's. die nauwelijks een of enkele jaren meegaan. Of klonten van laders met stugge kabels. je trekt er bijna je WCD mee uit de muur als je wilt scheren.

Op dinsdag 2 juni 2026 01:45:45 schreef CrossFireX:
[...]

Heeft niets met luie huisvrouwen of snobs te maken, misschien bij jou maar hier niet. Mijn papa is 87 jaar oud en maakt graag zijn eigen soep in zo een soup maker en daar is niks mis mee. Hij doet er ook alles in het wordt gemixt zonder spatten overal en in 20 minuten 2L verse soep. Houd je soep ook warm of kan je opwarmen, heeft een dubbele wand en wordt aan buitenkant niet eens warm. Mijn papa heeft niemand nodig en doet het allemaal zelf, we hebben een nieuwe gekocht voor hem en hij is er erg blij mee.

Hij maakt elke dag zijn eigen verse soep en er zat ook een dik receptenboek bij, en ook hij maakt nu elke dag soep met liefde en zijn kleine machine. Hij doet er alles in en vergeten, na een tijdje een piepje en zijn soep is klaar. Hij kan ook een verse milkshake maken als hij wil of saus, maar volgens jou is dat voor snobs dus. Ook mijn papa heeft zijn verse groenten altijd uit zijn tuin en hij doet alles nog altijd zelf op 87 jarige leeftijd. Heeft zelfs een operatie gehad aan zijn hart en jij noemt mijn papa een snob.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand zo een uitspraak doet hier. In elk geval bedankt voor je leuke compliment! Erg kwetsend tegenover mijn papa. Bedankt Tidak je avatar past duidelijk bij en toont wie je bent...

Hier ook al jaren in gebruik (en ik ben pas 60 :+), werkt inderdaad prima met verse groenten, en als je gemiddeld lui bent kun je ook nog een soeppakket met verse groenten vanuit de supermarkt gebruiken, en als je wil kun je er nog steeds "met liefde getrokken" bouillon in gooien samen met de groeten, maar zoveel geduld heb ik vaak niet.
Het is overigens wel een Philips uitvinding.

Op dinsdag 2 juni 2026 08:41:08 schreef BRNRDS:

Lange haren worden nooit opgepakt door een gewoon scheerapparaat. Zeker niet als het met een scheerblad is. De oude Philips met die ronddraaiende mesjes was beter voor puberaal haar.

Ik weet niet wat jij lang noemt maar haren van een mm of 7..8 worden prima opgepakt, hij scheert ze niet meteen af, misschien is dat de verwachting maar bij iedere keer er overheen worden ze een paar mm korter.

Voor "stugger haar" is de OneBlade nog steeds favoriet, waar je je ook prima gewoon mee kunt scheren.