ik heb halogeen straler van 500watt vervangen door led straler van 240V en 75watt voor buiten.
deze is aangesloten met wissel en kruisschakelaars en blijft snachts flauw branden.
Na wat zoekwerk zou ik een condensator/compensator of weerstand moeten tussen schakelen ivm lekstroom.
Vraag welke weerstand of condensator moet dat zijn aan welke eisen moet hij voldoen.
Merci voor reactie

Op woensdag 22 juli 2026 02:25:19 schreef konijn001:
ik heb halogeen straler van 500watt vervangen door led straler van 240V en 75watt voor buiten.
deze is aangesloten met wissel en kruisschakelaars en blijft snachts flauw branden.
Na wat zoekwerk zou ik een condensator/compensator of weerstand moeten tussen schakelen ivm lekstroom.
Vraag welke weerstand of condensator moet dat zijn aan welke eisen moet hij voldoen.
Merci voor reactie

Dit heb je nodig, gewoon parallel over de draden L en N aansluiten en klaar ben je.

https://www.amazon.nl/-/en/Theben-9070825-Adjustment-module-dimmer/dp/…

Of als je alles zelf wil doen, een condensator over de L+N contacten van de led lamp doet het ook, je hebt een 100 nF 275V X2-condensator nodig, te halen bij elektronicawinkels zoals Conrad.nl. Dus niet tussen in serie schakelen! Maar parallel over de contacten in de led lamp zelf! L+N dus de blauwe en bruine draad.

Wil je het helemaal af maken, dan zou ik met de condensator in serie een weerstand van 47 Ohm/0.25W opnemen tegen stroompieken, maar dit hoeft niet. Dit zal voor de meeste led lampen voldoende zijn, mocht hij toch nog wat oplichten dan kan je de condensator vergroten tot 220nF eventueel.

Als je dan de lamp uit doet loopt het stroompje door de condensator en licht je led lamp niet meer op.

Zijn de fase en nul niet gewisseld?
Als de nul geschakeld wordt heb je dit ook, pas nog meegemaakt bij een klant.
De uitbouw en buitenlampen waren blauw en bruin gewisseld...

Merci voor de oplossingen,maar heb nog paar vraagjes, er zijn genoeg condensators maar 275V is niet makkelijk te vinden.
- ik ben eens gaan kijken voor een condensator van 100nF 275V X2 maar kan deze voorlopig niet vinden ook niet bij Conrad
- het voorstel amazon theben , mag ik ervan uitgaan dat deze 275V is,kan niets vinden over de voltage.

Ik heb de N en de Fase draden eens gewisseld,maar zonder resultaat.
Allesinds dank

de eerste vraag is, waarom blijven ze gloeien:
ik heb hier overal LED zitten en zelfs met finder relais gaan die compleet uit.
ik schakel wel dubbelpolig. Dat scheelt misschien.

Of het is het nalichten van de gebruikte fosfor in de led-lamp . Fosforescentie genaamd . Heb je de zekering in de schakelkast al eens afgelegd, als het dan nog oplicht is het geen elektrisch probleem .

Ik bedoel met fase en nul ( gewisseld) of de fase via de schakelaars loopt en de 0 direct.
Wat ook nog kan is een relais met 230 volt spoel in de buurt van de lamp, die laat je de lamp dan dubbelpolig onderbreken.

Op vrijdag 24 juli 2026 01:31:06 schreef konijn001:
...
- ik ben eens gaan kijken voor een condensator van 100nF 275V X2 maar kan deze voorlopig niet vinden ook niet bij Conrad
...

Die 275V is de minimale wisselspanning waarde, meer mag altijd.
De aanduiding X2 is essentieel, dit geeft aan dat de condensator geschikt is om direct over de netspanning te staan en heeft te maken met de interne opbouw van de condensator.

Voor de waarde in gelijkspanning moet je uitgaan van minimaal 630V, en polypropyleen condensatoren zijn hiervoor het best geschikt.

Je hoeft er niets aan te doen, tenzij je het branden als storend ervaart.