Die fly-back HSP trafo klinkt niet goed in de video. Of dat geluid is iets van het opname apparaat dat meer oppikt dan alleen geluid.
Die overslag tussen 'ic' en condensator was tussen ic en C of tussen trafo-C-'ic'?
Als dit geluid van de voedings SMPS afkomt, kan daar ook nog wat mee zijn. Zo als rotte elco's in secundair.
Op woensdag 26 augustus 2026 11:38:20 schreef harry64:
Die fly-back HSP trafo klinkt niet goed in de video. Of dat geluid is iets van het opname apparaat dat meer oppikt dan alleen geluid.Die overslag tussen 'ic' en condensator was tussen ic en C of tussen trafo-C-'ic'?
Als dit geluid van de voedings SMPS afkomt, kan daar ook nog wat mee zijn. Zo als rotte elco's in secundair.
De video is in slow motion gemaakt, van daar dat de pieptoon lager klinkt. Ook denk ik dat mijn telefoon het geluid een beetje anders oppikt. De overslag was inderdaad alleen tussen C en "IC".
Dan zou ik eens kijken welk typenr dat 'ic' heeft en daar een datasheet van proberen te vinden. Kan zijn dat die TO220 behuizing een transistor, FET, spanningsregelaar o.i.d. is. Ik zou tevens door middel van printsporen volgen eens kijken waar die 'ic' en condensator aan vast hangen want overslag tussen die condensator en 'ic' is wel appart. Kan zijn dat er via de onderkant op de print overslag is geweest b.v.
Die overslag kan komen doordat daar ook 'zwart stof' zat maar ook omdat er wat met de (isolatie) van de fly-back trafo niet goed is.
Ik heb mij ooit eens blind gezocht in een Blaupunkt tv die steeds z'n microcontroller sloopte. Bleek uiteindelijk dat de 5V voeding van dat geval van de fly-back afkwam die soms HV op die 5V voeding liet overslaan. Was een heel kleine overslag maar genoeg om de controller te slopen die soms ook niet geheel defect ging maar zich vreemd ging gedragen of deels uit viel.
Op woensdag 26 augustus 2026 07:12:34 schreef luukluukluuk:
De vonk in het filmpje springt inderdaad over tussen de ferrietkern, en het stukje behuizing waar de bevestigingsschroef van de lijntrafo in draait.De lijntrafo zat wel helemaal onder met zwart stof, dit heb ik er af gehaald en ik heb tot nu toe geen vonk meer gezien bij de lijntrafo zelf. Ik zou verwachten dat er consistenter meer vonken zouden overspringen wanneer de behuizing kapot is, maar misschien is dit gewoon ijdele hoop
Lijntrafo's zijn hermetisch gesloten en stof en vuil hebben geen invloed op de werking van de lijntrafo. Door de zeer hoge spanningen in en rondom de lijntrafo trekt deze heel makkelijk stof en vuil naar zich toe en die stof en vuillaag wordt steeds dikker maar dat hindert (en mag niet hinderen) de lijntrafo niet zolang de behuizing hermetisch dicht is.
Dat er een vonkoverslag plaatsvindt buiten de behuizing betekend dat deze niet meer hermetisch dicht is en dat er hoogstwaarschijnlijk in de lijntrafo een kleine explosie is geweest van het defect raken van bijv. een HS R (focus / screen potmeter) of een HS D of een HS C in de behuizing van de lijntrafo nabij de Screen/Focus of Anode uitgang en deze explosie een pinhole naar buiten toe heeft gecreeerd.
Overslag mag nimmer plaatsvinden buiten de lijntrafo ook al is deze sterk vervuild. Dat er geen overslag meer is na het schoonmaken komt omdat de kruipweg / weerstand voor een overslag nu groter is geworden.
Neem een sterke loupe en veel licht en controlleer de lijntrafo op en rondom de plek onder vele lichtinvalshoeken van de vonkoverslag op een pinhole / scheurtje of ander defect in de lijntrafo behuizing.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ja en nee. Deze vonk ziet er vrij energetisch uit, dus de kans op "ja" is in dit geval reëel, maar er zijn ook gevallen bekend waar door een ontwerpfoutje niet was voorzien in het aan massa leggen van de kern. Door capacitieve koppeling met de HSP-wikkeling werd de kern dan opgeladen en vonkte wel degelijk naar zijn omgeving.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://youtu.be/hbwym0_woXo
Barco ken ik als een pro firm die niet bekend staat om ontwerpfouten 
Zelfs HR Diemen deed iets in die richting, blijkbaar was er genoeg omzet.
https://www.donberg.ie/catalogue/line_output_transformers/hr_diemen_li…
Maar niet op de zaken vooruit lopen en kijken wat het speuren oplevert!
Waarschijnlijk kan ik pas in het weekend weer aan de monitor sleutelen, ik zal dan eventjes de G2 markeren en iets omhoog draaien om te kijken wat de buis doet.
Ook de truc met de 10x scope probe in de buurt houden lijkt me de moeite waard.
Ik heb al eerder de lijntrafo geprobeerd te desolderen maar mijn soldeerlitze is zou oud als ik weet niet wat, en de soldeerpomp alleen was niet voldoende. Zodra de benodigde spullen binnen zijn demonteer ik de lijntrafo van de print zodat ik m grondig onder de microscoop kan bekijken.
Overigens is het model van de lijntrafo Philips AT2097/14A (geloof ik, dat laatste is moeilijk te lezen op het label), HR Diemen maakte hier een vervanger voor maar deze heb ik niet zo 1 2 3 op kunnen sporen in een winkel.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://youtu.be/hbwym0_woXo
Je kan zuiglize vitaliseren met vloeimiddel (flux) of een stukje hars. (muziekwinkel, stug maken van vioolsnaren) Maar dat heb je waarschijnlijk niet in huis, spar/denneboom in de buurt? 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De trafo op de foto lijkt niet echt op Philips, maar op een Murata zal wel geen AT2097 labeltje zitten dus kennelijk dan toch?
Controleer ook of de +B voedingslijn (naar de afbuiging/hoogspanning) niet te hoog is. In kleinbeeldtelevisies is die meestal ergens tussen 90 en 100V, iets hoger komt ook nog wel voor. In een monitor kan die ook wat hoger gekozen zijn. Vaak staat het er wel ergens bij.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]
Ik heb geen idee hoe de Barco ADVM 14 in elkaar steekt, maar ik weet van een oude Philips kleuren-TV dat er over de lijntransistor twee condensatoren parallel gesoldeerd waren. Als één van de twee stuk was dwz de capaciteit was nul (nano)F geworden, dan liep de hoogspanning op tot ver over de 26kV. Dat leidde tot een heel klein beeld en tot vonkoverslag.
Misschien is soortgelijks ook met deze monitor aan de hand.
Op woensdag 26 augustus 2026 18:58:29 schreef RAAF12:
Je kan zuiglize vitaliseren met vloeimiddel (flux) of een stukje hars. (muziekwinkel, stug maken van vioolsnaren) Maar dat heb je waarschijnlijk niet in huis, spar/denneboom in de buurt?
Da's een goede, ik heb nog een flesje vloeibare flux staan. Helaas geen dennebomen in de buurt 
De suggesties van maartenbakker en ohm pi zal ik ook naar kijken zodra ik tijd heb.
Even een vraag heeft u de monitor op een externe video bron aangesloten want zonder gaat een beeldbuis monitor geen beeld geven.
Zo te lezen schakelt de monitor in en is ook bedienbaar, de hoogspanning is ook aanwezig omdat de beeldbuis gloeidraden ook oplichten maar er verschijnt geen zichtbaar beeld.
Op vrijdag 28 augustus 2026 15:09:55 schreef ronny530:
Even een vraag heeft u de monitor op een externe video bron aangesloten want zonder gaat een beeldbuis monitor geen beeld geven.
Zo te lezen schakelt de monitor in en is ook bedienbaar, de hoogspanning is ook aanwezig omdat de beeldbuis gloeidraden ook oplichten maar er verschijnt geen zichtbaar beeld.
Zeker, ik heb mijn Commodore 64 via S-Video geprobeerd aan te sluiten, maar dit werkte niet. Bovendien heeft deze monitor een OSD waar instellingen in gewijzigd kunnen worden, welke ook zonder input zou moeten kunnen werken.
Het Sproeien van de trafo is een scheur waarschijnlijk. Uitkrabben totdat zwartigheid weg is en dan opvullen met kunsthars. Is een tijdelijke oplossing maar genoeg om de monitor te testen. Al de g2 OPGEDRAAID GEHAD??
Nee, ik denk dan je groene kanon op is of video sturing op groene rooster ontbreekt. Ik denk dat deze monitor dit bewaakt mogelijk en geen video output geeft. Heb je een foto van Beeldbuis voet print? Als het er een met potmeters is, draai aan de G (roen) en kijk of beeld weer wit word... Paars mist groen. Meet anders om te beginnen met voltmeter of de RGB input op de roosters indentiek qua DC nivo zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2026 19:29:49 schreef luukluukluuk:
Dit heb ik nog niet gecontroleerd (door onervarenheid en geen servicemanual). Wel zitten er een viertal scope meetpunten op het nekbord gelabeld R, G, B, en GND. Deze zou ik met de scope na kunnen lopen (ookal weet ik niet exact wat voor voltage ik op deze punten zal kunnen verwachten).
Als deze 3 spanningen ongeveer gelijk zijn, dan is dat in orde.
Met een beetje mazzel gaan deze punten direkt naar het bijbehorende rooster van de beeldbuis.
Op zondag 30 augustus 2026 21:40:42 schreef ohm pi:
[...]Als deze 3 spanningen ongeveer gelijk zijn, dan is dat in orde.
Met een beetje mazzel gaan deze punten direkt naar het bijbehorende rooster van de beeldbuis.
Ik zal dit morgen inderdaad even nalopen. Verder is de pin-out van de beeldbuis ook beschikbaar op het internet.
RAAF12
Golden Member
In het plaatje hierboven noemen ze de kathode's R G B 'PIN'
bijbehorende rooster van de beeldbuis
Deze beeldbuizen worden gestuurd op de kathode's, de drie R G B (K) zijn hier zien.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]
Op maandag 31 augustus 2026 00:16:03 schreef ohm pi:
Met een beetje mazzel kan je dat zien.
Inderdaad.
maartenbakker
Golden Member
Wat ik meestal doe is de aansturing swappen (aan 1 kant beginnen, bijvoorbeeld direct aan de kathode en dan divide & conquer voor zover nodig). Dan kun je makkelijk zien of de kleur van de fout meeverandert.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]
De meetogen op de achterkant zitten inderdaad direct aan de beeldbuisvoet aangesloten, wat meten erg makkelijk maakt.
Helaas meet ik niet veel bijzonders op deze testpunten, ze meten allemaal namelijk rond de 1.6VDC. Dit is wel met de G2 terug op de standaardpositie, want ik wist niet zeker of het de bedoeling was dat ik de meting uit te voeren met G2 omhoog.
Wel kwam ik er gisteren achter dat als ik G2 een klein beetje omhoog draai, dat het scherm voornamelijk rood is, als ik m dan ietsjes verder draai wordt het scherm paarser. Verder heb ik G2 niet gedraaid, want ik weet niet precies of dit schade kan aanrichten aan de beeldbuis.
[Bericht gewijzigd door luukluukluuk op (27%)]