Dus zolang je nog wat krijgt vind ik het prima, ik ga de omvormer zeker niet uit zetten. Zoveel mogelijk zelf opmaken en eventueel opslaan, meer kun je niet doen. En nul op de meter gaat toch niet lukken, tenzij je maar een paar panelen hebt.

Op zondag 14 juni 2026 19:59:43 schreef Lambiek:
Je gaat toch in de zomer geen kachel in je woonkamer zetten om niet of zomin mogelijk terug te leveren zeker.

Dan zet je toch gewoon de airco erbij aan. Dat is een echte win-winsituatie.

Nee, dan ben je goed bezig, over energie verspilling gesproken.

vind ik ook. ik probeer te verbruiken of op te slaan wat ik kan. injecteer ik vandaag 5kWh omdat ik het nergens kwijt raakt, tja, t is dan ook zo. dan krijg ik toch nog 12ct ervoor.
gaan ze dat in de toekomst betalend maken, dan voorzie ik wel ergens een grote verbruiker om het op te stoken. ik vermoed dat alle omvormers dan wel zullen uitgerust worden met een zero injectie systeem via de P1.

verspillen is een groot woord. als mijn panelen 5KW opwekken, en ik 4KW nuttig verbruik is het niet echt een probleem om 1KW te verstoken.
de omvormer uitschakelen om die injectie te voorkomen, dat is pas te gek. dan zou je die 4kW van het net gaan trekken.
met die negatieve prijzen zijn er idd zo al mensen mee bezig.
ze krijgen dan 6ct/kWh om stroom te verbruiken maar vergeten de 20ct/kwh netwerkkosten die op hun factuur zal bijkomen.

de regeltjes veranderen ook elk jaar, dus misschien is mijn werkwijze volgend jaar al helemaal anders

Op zondag 14 juni 2026 22:00:10 schreef Lambiek:
Nee, dan ben je goed bezig, over energie verspilling gesproken.

:)
Dat valt wel mee!
De airco loopt op zonnestroom wat een negatieve waarde heeft en het kacheltje ook.
In plaats dat het zonlicht direct in de buitenlucht in warmte omgezet wordt gebeurt dat nu via een omslachtige weg , nl zonnecellen -> omvormer -> lichtnet -> kacheltje -> airco -> buitenlucht.
En met een beetje mazzel houd je nog een koele kamer ook.

Deze vraag zie ik tig keer terug komen hier op het forum. Deze post zal niet de laatste zijn.

Heeft er iemand een overzicht van merken waar een API koppeling op zit met bijvoorbeeld MODBUS of ethernet waar je de stroom terug kunt regelen?
Op de link van "Roland11" staan er wel een paar maar verder geen details.

En dan ook iets wat ook bewezen is dat het werkt (en de API details/docs). Want daar gaat het om.

Idee misschien om dat hier verder uit ter werken in een meer concreet plan?
Dit dan allemaal via een LOKALE directe verbinding van je controller naar de omvormer(s) zonder cloud meuk er tussen.

De omvormer heeft WLAN dus waarschijnlijk ook een webinterface. Ik kan mijn eigen omvormer op die manier terugregelen met Home Assistant via HTTP Post (restful command addon). Je moet dan even het de HTTP posts monitoren (in browser via developer tools , network) wat naar je omvormer gaat op het moment dat je via de webinterface het vermogen verlaagt.

Bij een SMA doe ik dit via HA en modbus over ethernet + de P1 meter uitlezen.

Iedere omvormer kan dit kunstje. Tip: vraag het aan AI om je met een specifieke omvormer op weg te helpen die is goed op de hoogte van HA.

Wanneer de prijs negatief dan gaat ie over op zero-export en volgt ie enkel het eigen verbruik van de woning.
Wanneer de prijs zodanig laag (< -0,17€/kWh) wordt dat je geld toe krijgt om te verbruiken dan blijft die op 0% maar dat valt niet veel voor.

Ik moet wel zeggen dat ik denk dat negatieve prijzen steeds minder zullen voorkomen door de massale uitrol van batterijen.

[Bericht gewijzigd door evelo op (11%)]

Een test opstelling gemaakt om eens te kijken of er iets uit de Modbus te toveren is.

Het is nog niet perfect, krijg zo nu en dan een Modbus fout.
Er valt dus nog wel iets te verbeteren, maar er is een begin.

Zo is het is mijn niet duidelijk of ik nu wel of niet de GND verbinding moet gebruiken tussen de RS485 module en de omvormer.

Op dinsdag 1 september 2026 16:59:20 schreef MMSoft:
Het is nog niet perfect, krijg zo nu en dan een Modbus fout.
Er valt dus nog wel iets te verbeteren, maar er is een begin.

Zo is het is mijn niet duidelijk of ik nu wel of niet de GND verbinding moet gebruiken tussen de RS485 module en de omvormer.

Ja je moet de GND verbinden!

Mooi begint al ergens op te lijken. Modbus is wel de snelste/meest effectieve manier om de boel te regelen.

Heb je de modbus register definities ergens gevonden?

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

Eigenlijk toch triest, dat je eerst flink investeerd in zonnepanelen, en je naar een paar jaar jaar niet meer weet waar je met de overcapaciteit naartoe moet.
Je kunt dan (weer) een flinke accu kopen, maar ook dan moet je er iets mee.
Veel van mijn vrienden worstelen hier ook mee.
Ikzelf heb vanaf dag 1 gezegd: er word ons een worst voorgehouden, en denk dat dat klopt.
Ook ik ben de boot ingegaan: kocht een Prius2 met de "belofte" geen wegenbelasting te hoeven betalen.
Echter, het werd al snel duidelijk dat dit een loze belofte was.
Dus ben ik daarna niet voor panelen gegaan. Dit heeft me €6000 bespaard, iets wat ik nooit terug had kunnen verdienen.
Moraal van dit verhaal: vertrouw de overheid en hun loze beloftes niet.
Nu zal ik wel reacties van mensen mét panelen krijgen, maar dit is mijn mening.
Ieder het zijne...

Op dinsdag 1 september 2026 20:43:10 schreef Vonkentrekker:
Moraal van dit verhaal: vertrouw de overheid en hun loze beloftes niet.

Dat is een waarheid als een koe. :)

Nu zal ik wel reacties van mensen mét panelen krijgen, maar dit is mijn mening. Ieder het zijne...

Je kun natuurlijk best veel doen om minder terug te leveren en je krijgt altijd nog wel iets voor je terug geleverde energie. Al ligt dat wel aan het type contract wat je hebt.

Wij hebben de PV installatie er al lang uit, dus ieder Watt-je is meegenomen, plus dat het ook een hoop gas bespaart met een wateraccu. Mij hoor je niet klagen. :)

Dankzij alle mensen met hun zonnepanelen draaien we nu wél op mooie dagen 100% op zon en windenergie. Dat is ook wat waard.

Dat zó veel mensen panelen kochten dat nu niet iedereen zijn elektriciteit meer kan exporteren is een heel andere zaak. Langzaam maar zeker zal dat wel weer bijtrekken, als beter bestuurbare omvormers gangbaarder worden.

Overigens kan het geen kwaad om die omvormer uit te schakelen op het moment dat er geen vermogen door de relais gaat, lijkt me. Je zou dus sowieso per dag een keten panelen kunnen afschakelen, en daarnaast een extra schakelmoment wanneer er even een dikke wolk voor de zon zit.

Met de saldering haal je vrij gemakkelijk al je kosten er uit als je 's winters elektrisch (bij)stookt. Ik heb onder de streep 300 of 400kWh per jaar over, daarmee kan ik 80 dagen mijn woonkamer warmstoken en verbruik ik dus maar weinig gas. Helaas eindigt dat nu...

Ik zit ook te kijken naar een thuisaccu. Stoken zal ik daar niet op kunnen 's winters. Ik zit vooral met het issue dat ik niet wil dat ik alles via een telefoon moet besturen. Kom je na 10 jaar op het probleem dat de omvormer nog goed is en de accu nog acceptabel is en te vervangen is maar je het ding alsnog moet weggooien omdat de software niet meer compatible is met een 10 jaar nieuwere telefoon.

Op woensdag 2 september 2026 09:43:43 schreef Ledlover:
Dankzij alle mensen met hun zonnepanelen draaien we nu wél op mooie dagen 100% op zon en windenergie. Dat is ook wat waard.

Maar ook meteen een probleem, je kunt / mag in je net nooit meer opwek hebben dan verbruik.

Op woensdag 2 september 2026 09:43:43 schreef Ledlover:
Je zou dus sowieso per dag een keten panelen kunnen afschakelen, en daarnaast een extra schakelmoment wanneer er even een dikke wolk voor de zon zit.

Ik heb op deze manier al een paar grote installaties gedaan bij agrarische bedrijven, ik schakel de panelen onder volle belasting in en uit met DC relais, werkt prima. De bedrijven leverde teveel voor de hoofdzekering, één of twee stappen zwaarder kost ze een vermogen.

Op dinsdag 1 september 2026 17:26:51 schreef henri62:
[...] Ja je moet de GND verbinden!

Mooi begint al ergens op te lijken. Modbus is wel de snelste/meest effectieve manier om de boel te regelen.

Heb je de modbus register definities ergens gevonden?

Hier staan de registers beschreven:
https://www.debacher.de/wiki/Sun2000_Modbus_Register

Deze lees ik uit:
-----------------
32064-32065 Input Power
32066 = Netspanning
32072-32073 = Netstroom fase A
32078-32079 = Peak Active Power

Van die laatste kan ik mogelijk beter deze gaan gebruiken:
32080-32081 = Active power

Het uitlezen gaat al redelijk (nog soms een Modbus fout), maar de volgende stap wordt iets naar een register zenden.

Welk(e) register(s) zou ik nodig hebben om het max. vermogen te beperken ?

En zou ik deze ook moeten gebruiken om de wijziging een maximale tijd te geven ?
42019

De data werd continu uitgelezen, dat is niet nodig.
Ik heb het nu zo veranderd dat de data alleen uitgelezen wordt als er via de Wifi een
uitlees verzoek naar toe gestuurd wordt.

Ook kan er een instellingswaarde naar toe gestuurd worden via Wifi, die waarde komt op het Display maar daar wordt verder nog niets mee gedaan.

Om het te testen even een Appje gemaakt.

Over een paar weken maar weer verder