Huishoud accu en start accu laden in een camper

Hi

Ik ben bezig met het bouwen van een camper en ben zo ver dat ik de huishoud accu ook wil laden via de dynamo. Daar zijn verscillende manieren voor
bv : met een scheidings relais geschakeld met de spanning van het laadstroom lampje op het dashboard

een ander mogelijkheid is een diode brug, voor iedere accu een diode in serie met het laad cirquit. Dit heeft als nadeel dat je de laadspannng moet compenseren door de spanningsval over de diode. Dit betekent extra draden trekken, daar heb ik geen zin in omdat ik het in drie campers moet aanleggen.

Nu dacht ik die diode brug kan beter, wel te verstaan MOSFET brug. zie http://keser.mine.nu/images/electro_kast/MOSFET_brug.jpg

De schakeling met de NE555 zorcht er voor dat ik een 2 maal zo hoge spanning gemaakt wordt om de fet open te kunnen sturen. recht zie je een batterij die eigenlijk de dynamo voorsteld. Voor de buz11 worden 2 irf3205 ( 50 v, 100A 0.008 ohm Ron ) parallel voor iedere accu gepakt.

bij 25 ampere heb ik dus een spanninsvam van 0.1 volt.

Gaat dit werken, ik heb het gevoel van wel maar wil toch wel eens wat hore van andere mensen die wat meer met electronica hebben gedaan dan ik.

Alvast bedankt, AmigoB

Evarist

Golden Member

Ik ben er zelf mee bezig geweest. De 2de accu wordt nooit fatsoenlijk opgeladen, wat je ook doet, zelfs rechtstreeks parallel plaatsen helpt niet. De enige oplossing is een step-upconvertor met laadcircuit.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 31 juli 2005 10:21:21 schreef Amigob:
Hi

een ander mogelijkheid is een diode brug, voor iedere accu een diode in serie met het laad cirquit. Dit heeft als nadeel dat je de laadspannng moet compenseren door de spanningsval over de diode. Dit betekent extra draden trekken, daar heb ik geen zin inNu dacht maal
Alvast bedankt, AmigoB

Hoi

Diodebrug met compensatie-diode?
http://www.mastervolt.nl/laadstroomverdelers.asp

Goeie ervaringen mee!! Ik dan... in bootjes!

Groet Pia

Op 31 juli 2005 11:09:06 schreef evarist:
Ik ben er zelf mee bezig geweest. De 2de accu wordt nooit fatsoenlijk opgeladen, wat je ook doet, zelfs rechtstreeks parallel plaatsen helpt niet. De enige oplossing is een step-upconvertor met laadcircuit.

Kijk ik weet dat het niet makelijk is maar wat de meeste mensen doen is te dunne draad teveel zekeringen, dit veroorzakt inderdaat een spannings vaal over deze componenten
heb al gemeten dat over mijn 30 A zekering 0,3 volt spannings val is als er 20 A door heen gaat ik ga deze dus waarscheinlijk ook er it gooien of een vele grotere er in om in iedere geval bij kortsluiting iets achter de hand te hebben.

Als je naar het start en laad cirquit van een auto kijkt is dit ook niet afgezekerd dus waarom moet dat dan voor een laad cirquit voor een extra accu ??????

ik zit nu op 16 kwadraad voor het laad cirquit maar ik denk daar toch nog wat dikker te gaan.

AmigoB,

Op 31 juli 2005 11:22:38 schreef pia:
[...]

Hoi

Diodebrug met compensatie-diode?
http://www.mastervolt.nl/laadstroomverdelers.asp

Goeie ervaringen mee!! Ik dan... in bootjes!

Groet Pia

Waar zit die compensatie diode , wat moet je hier extra voor aanbrengen ?

heb hier ook over gedacht, zo'n blok kan ik voor de helft zelf maken, Had alleen het probleem dat ik de compensatie diode tussen de spannings regelaar en de dynamo aan moest brengen. Hoe mij dus zeker aan bevolen voor een andere manier van compenseren waar ik geen extra draden voor hoeft te trekken ??

AmigoB,

In dat ding zelf! Plus het feit dat het betrouwbaar is en je weinig/nixx extra's hoeft te installeren!!

[Bericht gewijzigd door pia op zondag 31 juli 2005 12:51:55

Bij de MOSFET brug moet de dynamo wel losgekoppeld worden wanneer er niet geladen wordt ander worden de MOSFETS opgeblazen. De accu's zullen zich nl. ontladen via de reverse diode, die elke MOSET heeft en de dynamo. Ook moet de spanning die van de dynamo afkomt afgevlakt zijn.

ciao 4 now.....

Op 31 juli 2005 15:12:56 schreef Atlantis:
Bij de MOSFET brug moet de dynamo wel losgekoppeld worden wanneer er niet geladen wordt ander worden de MOSFETS opgeblazen. De accu's zullen zich nl. ontladen via de reverse diode, die elke MOSET heeft en de dynamo. Ook moet de spanning die van de dynamo afkomt afgevlakt zijn.

Hi Atlantis

Dacht even dat je mijn idee helemaal in het water gooide, met die reverse diode !!
Maar een standard dynamo moet zich zelf al los koppelen, anders zou je zonder deze schakelling ook een grote stroom door de dynamo heen krijgen, als de motor stil staat. Dit zou resulteren dat de accu zo leeg is.

Het tweede punt heeft natuur ook te maken met die revers diode. als de spanning lijkt op een dubbel gelijkgericht sinus
dan gaat er natuurlijk een groten stroom door de reverse diode lopen, is wel een puntje om naar te kijken.
Ik zie bij de specs van de irf3205 dat de reverse diode 110 ampere max mag hebben en gepulseerd 390 ampere !!!

Als de spanning van de dynamo echt naar 0 volt gaat is dit als nog een probleem, maar kijk ik naar de huidige situatie zou dat ook een probleem moeten zijn want dan sluit je de accu, zonder deze schakeling, ook kort. Dus met die 110 A reverse diode moet het geen probleem geven, had alleen gehoopt dat ik geen groot koel elment nodig had maar rekening houdend met de reverse diode denk ik toch dat ik dat wel doe?

Mee eens Atlantis ?

AmigoB,

Wat is er op tegen om een paar zware Schottky diodes te gebruiken om de accu's te scheiden?

ciao 4 now.....

Op 31 juli 2005 16:49:19 schreef Atlantis:
Wat is er op tegen om een paar zware Schottky diodes te gebruiken om de accu's te scheiden?

Schottky diodes ? ( ik weet wel het een en ander van electronica maar het is niet mijn dagelijks werk )

Wat voor een eigenschappen hebben deze diodes, die voor deze applicatie goed van pas komen

moet wel ongeveer 50A door heen

AmigoB,

Hi

Heb net even gekeken naar wat specs, maar ook bij deze diodes is er een spannings vam van rond de 0,7 V. Dit zorgt er voor dat de
accu's niet goed opgeladen worden. Dit moet gecompenseerd worden door de spanning van de dynamo te verhogen, dit kan bij mijn bus wel omdat ik een losse spannings regelaar hep maar bij een kennis van mij weet ik niet hoe het moet omdat de dynamo een geintegreerde regelaar heeft. Deze wijziging doe ik liever niet omdat men dan ook niet zommaar de diode blok er tussen uit kan halen ( bv als hij kapot is, op vakantie )

AmigoB,

De voorwaardse spanningsval (vanaf 0,2V) hangt af van de stroom die door de diode loopt. Je zou dus een aantal (lichtere) diodes parallel kunnen zetten om de stroom per diode klein te houden.
Neem bv. de data van deze diodes met een spanningsval van 0,5V - 0,7V bij maximale stroom. http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/164070-d…

ciao 4 now.....

Op 31 juli 2005 17:41:09 schreef Atlantis:
De voorwaardse spanningsval (vanaf 0,2V) hangt af van de stroom die door de diode loopt. Je zou dus een aantal (lichtere) diodes parallel kunnen zetten om de stroom per diode klein te houden.
Neem bv. de data van deze diodes met een spanningsval van 0,5V - 0,7V bij maximale stroom. http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/164070-d…

Als je 5 A per diode pakt zit je nog op 0.45 --> 0.5 volt. Bij 2 A zit je rond de 0.35 v dit zijn dus 25 diodes ). met de IRF3205 ( 2 parallel per accu ) zou ik rond de 0.1 volt zitten bij 25 A Dat is de reden dat ik het met MOSFET's wil proberen .

Dit alles doe ik natuurlijk ook voor de uitdaging, voor zo min mogelijk geld op de voorste rij zitten ( MOSFET/diode bruggen kosten 150 to 200 euro ).

Met IRF3205 zou het rond de 45 euro zitten

AmigoB,