Zonnepanelen

echtepino

Golden Member

Op 20 juni 2005 12:28:32 schreef High-Voltage:[...]
Leg mij eens uit wrm CRT-monitoren zo inefficiënt zijn...

Op 20 juni 2005 14:23:40 schreef High-Voltage:
[...]Ik weet dat een gewone TV 100W verbruikt (gem) en dat een LCD van hetzelfde formaat al 150W verbruikt. En bij plasma's is het helemaal te gek, 300W voor een vergelijkend beeldformaat.

Je hebt het toch over een CRT? Nou das dus hetzelfde als een TV... en een TFT is heel wat beter... dat probeerde ik je duidelijk te maken.

[Bericht gewijzigd door echtepino op maandag 20 juni 2005 14:55:19

Word lid van de Benelux DX Club

als ik hier alleen al in mijn gemeente kijk, vind ik dat er toch redelijk veel zijn die een zonnepanneel hebben,
nu zijn ze een kleuterschooltje aan het bouwen, en raad eens hoe dat gevoed word, yep,
door een cylindrish zonnepanneel!
ook mijn over over over over gebuur heeft n zonnepanneel op zijn dak, ik schat zo'n 3 op 5 meter, of zo...

ik kan helaas wel niet zeggen of het de moeite is.
weet er ondertussen al iemand hoeveel zo'n wind-turbine kost? dat zou ik eerder zien zitten, of in een kleiner formaat of zo?

Ik denk niet dat je daar oooooit een bouwvergunning voor krijgt...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

een kliene windturbiene van 12v is te verkrijgen via conrad
al snel 500 €

windturbienes zouden misschien wel rendabeler worden als ze zouden worden gebruikt om waterstof te maken om deze te verbranden in de motoren van de transport

veel wind veel produktie weinig wind weinig porduktie van waterstof

want als hij op het net is aangesloten MOET hij op een konstand toerental draaien veel of weinig wind als je dit gewoon op max rendement zou kunnen zetten zou hij dan op jaarbasis niet meer produceren denk je

aan de hand van een voorbeeld kun je de oplosing zelf gemakkelijker vinden

O.k. Wat levert zo'n windturbine van conrad nu op.

De windturbine kost EUR 599,-- en levert 70 watt. De aansluitkosten om op het net te komen laten we maar even waaien (HA HA HA HA) Ook de kosten voor mast en kabels laat ik helemaal weg.

Stel we hebben een goede dag en het waait van 07:00 tot 20:00. Is dus 13 uur. (en het waait minder dan 13 uur gemiddeld per dag, maar vooruit)

Levert de windmolen dus 13*70 watt is 0,91 kWh. De kilowatuurprijs is 6,2 cent. Opbrengst voor een dag is dus 5,6 cent.

Terugverdientijd is dus 599,-- / 0,056 = 10696 dagen. Is gelijk aan 29 jaar!

Dan moet er dus wel elke dag een goede bries staan die 13 uur duurt.

(ZUCHT)

oke hij levert 70watt bij 36km/h en als het eens stevig waait tot 250watt (72km/h) dus zal al lastig zijn
en als het te hevig wordt valt hij nog thermisch uit dus ........
beter een zonnecel denk ik
en indien er netspanning is best het net nemen

aan de hand van een voorbeeld kun je de oplosing zelf gemakkelijker vinden

Pino,

Ik heb zelf ook 4 zonnepanelen op het dak liggen. Het zijn 4 Philips panelen van 125 Wattpiek elk. Via een 500Watt inverter levert deze energie terug aan het net.

Voor diverse info verwijs ik je naar www.top50solar.nl

De beste panelen die ik ken zijn van het merk Kyocera.
Shell en BP-solar Isofoton en niet te vergeten Siemens zijn ook heel aardig.

Vroeger koste een zonnepaneel 5 GULDEN per Wattpiek. Dus een paneel van 100Wattpiek koste dan 500 gulden. Na de invoering van de euro koste een wattpiek 5 EURO.
Dit noemt men het Duisenberg -effect.

Een zonnepaneel (grootte onbelangrijk) heeft ongeveer 3 jaar nodig om de energie die nodig was voor hem te maken terug te verdienen.
Dat een paneel zich qua energie nooit meer terugverdient is een fabeltje.

Op dit moment is er (voor particulieren) geen overheidssubsidie meer te krijgen. Er zijn echter wel sommige gemeenten die een kleine subsidie geven, bv de stad Leiden en Eindhoven (zie www.verenigingzonnestroom.nl).

Er word pas weer algemene subsidie verwacht na 2007 (nieuw en slimmer kabinet).

Via marktplaats.nl staan vaak goedkope panelen te koop, soms zelfs gehele installaties.

500Wattpiek zonnepanelen leveren jaarlijks ongeveer 400-500 KiloWattuur aan elektriciteit.

Denk bij het aanschaffen van een dergelijk systeem ook even aan je elektriciteitsmeter. Als deze een draaiende schijf heeft, niets aan de hand. Digitale tellers registreren vaak GEEN energie die jij TERUGLEVERT!!

Bedrijven als solarNRG.nl kunnen jou een systeem berekenen en samenstellen, en eventueel ook aansluiten.

Onze situatie grofweg:
Wij hebben 500 Wattpiek solar, met subsidie in 2003, met een terugverdientijd van (toen berekend ) 10 jaar.
Omdat elektriciteit heel snel VEEL duurder gaat worden zal de terugverdientijd uiteindelijk wel 6 jaar worden.

Als je meer info nodig hebt, of je overweegt serieus een aanschaf wil ik je verder wel op gang helpen. Mijn email is bekend.

Heel veel succes

Er ist wieder da...

Terugverdien-tijden zijn tricky dingen.. ik denk dat het qua zonne-energie compleet onhaalbaar is zonder subsidie.

Laat het in het meest gunstige geval 10 jaar zijn, dan ga je er pas na 10 jaar verdienen. Na 20 jaar heb je je investering laten verdubbelen. Had je het geld tegen 5% rente weggezet voor diezelfde 20 jaar, had je geen 100 maar 165% winst gemaakt.

Wil zoiets rendabel zijn voor de massa zal het rendement mijlenver omhoog moeten, al zou de terugverdien-tijd ook wel eens flink korter kunnen worden door hoge energieprijzen (en vooral de belasting daarop, die nog steeds een veelvoud is van de echte kWh-prijs).

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Beste Hobby-ist.

Je spreekt in je reactie over een terugverdientijd van 6 jaar. Je wilt iemand helpen met aanschaf van zonnepanelen nu, en je geeft hem een rekenvoorbeeld met subsidie uit 2003 die al lang en breed is afgeschaft.

En nogmaals de kwH prijs is zo', 17 cent per kwh. De rest zijn belasting en heffingen. Als je een kwH aan het net levert, krijg jij dan de belastingen en heffingen terug? Ik dacht het niet he. Waarom neem je ze dan wel mee in je berekeningen.

Ga eens eerlijk rekenen en je komt er achter dat zonnepanelen gewoon niet rendabel zijn, tenzij je de waarheid niet onder ogen durft te zien. Dan zijn ze enorm rendabel.

Die windgenerators van conrad zijn best aardig. Ik ben eens wat info gaan zoeken over deze dingen op het internet. Geen suc6 behalve tig plaatsen waar ze te koop worden aangeboden duurder dan bij conrad:-) Ik ben er wel achter dat er een permanente magneet in zit en ferrit voor de spoelen en geen ijzer. Maar nu vraag ik mij eigenlijk af hoe die dingen nu werken. Draait de magneet rond of de spoel. Werkt hij volgens het zelfde principe als een autodynamo (maar dan zonder spanningsregelaar want die is bij deze molens appart)
Wie weet meer over de werking van deze molens?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

En nogmaals de kwH prijs is zo', 17 cent per kwh. De rest zijn belasting en heffingen. Als je een kwH aan het net levert, krijg jij dan de belastingen en heffingen terug? Ik dacht het niet he. Waarom neem je ze dan wel mee in je berekeningen.

Volgens mij krijg die dus wel terug, omdat het in mindering wordt gebracht op je totale verbruik - dus scheelt het je ook de mindering in belasting.

Een kWh kost trouwens lang geen 17ct om te produceren, eerder in de orde van 5ct, afhankelijk van tijdstip en locatie.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Wijngaert,

Leest u mijn artikel nog maar eens goed.
U zegt dat ik de starter van dit topic de indruk geef dat hij na 6 jaar zijn geld terug heeft verdient.
Dit doe ik zeer zeker niet.
Ik schrijf er heel duidelijk bij dat in ONZE situatie met de subsidie van TOEN ik een terugverdientijd verwacht van 10 jaar, die MOGELIJK zelfs terug kan lopen tot 6 jaar ivm de sterk stijgende prijzen voor energie.

Er ist wieder da...

Zonnepanelen leverancier UltraSolar uit West-Vlaanderen biedt een Laagste Prijs Garantie op zijn zonnepanelen plaatsingen.

Iemand ervaring hiermee?

echtepino

Golden Member

Klinkt als SPAM in een 5 jaar oud topic

Word lid van de Benelux DX Club