mengpaneel tussen twee stereo torens

Ik ben bezig een mengpaneel te maken tussen twee stereo torens, mijn bedoeling was om de uitgangen van de stereotorens (de gewone boxen uitgangen) te gebruiken als ingang van mijn mengpaneel. Ik heb een schema gevonden op het web, hiermee kan je een drie kanaals mengpaneel maken, ik heb er een twee kanaals van gemaakt, ik denk niet dat dit het probleem is overigens. de 2 kanalen gaan naar een transistor: BC547 (in het schema stond een BC109, maar dit kan geen kwaad volgens mij...of??)het probleem is nu, wanneer ik het uitgangssignaal op een box aansluit is het heel zacht en kan het geen bas verdragen, wanneer ik het nu op mijn koptelefoon aansluit, dan is het wel een mooi geluid. wat moet ik nu doen? versterken is toch niet nodig? want het signaal uit de stereotoren is toch al versterkt?
ik weet het niet meer!!

Een mengpaneel moet je voor de ingang van de versterker(s) plaatsen, niet aan de uitgang. In jou geval moet het mengpaneel vermogen gaan leveren aan een luidsprekerbox, daar is het schema helemaal niet voor bedoeld. Zo als jij het wil zal het nooit werken.

Marcel

High met Henk

Special Member

Beste Rens,

Marcel heeft gelijk, maar als jij geen losse componenten hebt waaruit je stereo bestaat, dan lukt het inderdaad niet
zo als Marcel voorstelt. Want dan is er simpelweg geen andere oplossing om met enkel de beschikbare componenten een resultaat te boeken. Ik heb wel een kleine oplossing

Als je de speaker uitgang van de torens gebruikt:

Er een weerstand tussen zetten waardoor je een piekspanning hebt tussen de 0,7 V en 2 V.
Als je nl. de gewone speaker outs doorkoppelt kunnen er veel hogere spanningen op komen. Wel meer dan 50 V bij sommige Power versterkers.
Dat vindt jouw mengtafel niet fijn.
De normale cinch bussen (tulp stekkers) hebben een waarde tussen de bovengenomden spanningen. Deze kan je mengtafel wel aan nl.

Je kan ook de rec. out of een andere output pakken die al deze waarden heeft. Maar niet alle ocmpact torentjes hebben die.

Een voorwaarde is dan wel een andere eindversterker. die zoals Marcel zegt achter de mengtafel wordt gezet en daaraan de speakers koppelen.

Wat er nu gebeurd is dat je een niet versterkt singaal naar de speakers stuurt. Bij de koptelefoon zit er wel en versterker tussen. Dus daar klinkt het wel.

Een mengtafel is een handig apparaatje vooral als je meer apparatuur hebt dan je versterker ingangen heeft. Zef heb ik aan 14 kanalen nog te weinig. Maar als je een beetje in de buurt bent, kun je best wel even langskomen. Kan je wel het nodige uitleggen aan de hand van de praktijk.
Mail me anders even als je intresse hebt: XXX@xxx.nl

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wat eigenlijk vaak gedaan wordt is het ingang signaal een deel af te zwakken en het eind signaal te versterken. Dit kan je doen door:
in
-||--|--/\/\---|----- uit
C1 | R1 |
- -
- C2 - C3
| |
-----------
C1 10µF
C2 Zelf uitproberen (ligt aan weerstand)
C3 47 pF
R1 800 Ohm tot 2K

Dit schema'tje verzwakt nu het speaker output met ongeveer 6dB. Zodat je nu geen gebrom bij lage tonen krijgt of bij geluids pieken van harde tonen.
Veel succes.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
High met Henk

Special Member

Op do 07-03-2002 19:13:53 schreef Stefan:
Wat eigenlijk vaak gedaan wordt is het ingang signaal een deel af te zwakken en het eind signaal te versterken. Dit kan je doen door:
in -||--|--/\/\---|----- uit
C1 | R1 |
- -
- C2 - C3
| |
-----------
C1 10µF
C2 Zelf uitproberen (ligt aan weerstand)
C3 47 pF
R1 800 Ohm tot 2K

Dit schema'tje verzwakt nu het speaker output met ongeveer 6dB. Zodat je nu geen gebrom bij lage tonen krijgt of bij geluids pieken van harde tonen.
Veel succes.

Hmm ik vraag me af of 6 db genoeg is, maar een paar filters will do denk ik zo. Maar verzwakken moet kunnen denk ik. Hij moet in ieder geval tussen de 0,7 V en 2 V uitkomen.
Bedankt Stefan.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt mannen!! zal eens proberen, jullie horen het wel

Wat je ook kan proberen is de phono line adapter hier bij schema's staat. Dan moet je hem wel 8 x bouwen. Dan moet je er 2 in serie en per kanaal (Links en Rechts per stereotoren). Of je verdubbeld de waarden dan hoef je hem maar 4x te bouwen.
Maar ja suc6

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Als ik nu gewoon per stereo toren 2 schuifpotmeters neem, om het geluid harder en zachter te zetten(10K), en ook nog 2 als crossfader.. dan ben ik er toch ook? of is dat te makkelijk? kunnen mijn schuifpotmeters aan? want het is dan toch wel een versterkt signaal.... volgens mij moet dit toch lukken.

High met Henk

Special Member

.1 als je schuifpotmeters neemt zul je die om zeep helpen want die kunenn het vermogen niet aan zo'n metertje kan meestal maar 0,5 W aan wat uit je torentjes komt is waarschijnlijk vele male hoger als je hetgeheel volledig probeerd uit te sturen en de weerstand dus lager wordt.
Bovendien kun je niet zomaar signalen aan elkaar koppelen, de kans dat je 1 v/d 2 eindtrappen op blaast op deze manier is red. groot. om 2 signalen te mengen gebruik je een somversterker. Dit is dus niet de oplossing Rens

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

zucht... dus het kan gewoon niet zonder eindversterker?
of is er toch een andere mogelijkheid?