Groene lak op printplaat

Printplaten uit allerlei apparaten enzo hebben zo'n mooie groene laklaag.

Op school maak ik ook regelmatig printplaatjes van epoxy materiaal. Dit is echter groen/geel achtig en ik zou graag ook zo'n mooie groene laklaag op de print willen.

Moet je nou andere printplaat kopen om te etsen, of is die groene laag nou gewoon een laklaag, en waar kan je deze lak nou kopen?

Groetjes Marcel

bedoel je de groene kleur van het printje ana de bovenkant of aan de onderkant?

Dat donkere aan de onderkant is een isolerende lak laag.

En het groene plaatje is een bepaald materiaal

Life is waiting!

Ik maak op school ook regelmatig prints voor zowel privee als voor school projecte en dat is ook van dan geelige epoxie materiaal maar die groene laklaag is een speciaal masker dit is om het solderen van smd (ook dit doen wij op school) te vergemakkelijken en het beschermen van de printsporen. dit zeefdrukken we er op. dit is een nog al prijzig proces want dat spul is niet bepaald goedkoop en droogt vrij snel op (2componenten meuk) en als je het niet goed doe dan kan je je hele print verkloten tevens is het tijdrovende bezigheid (duurt iets van 2 uur voor een printje)

greetz arwin

Volgens mij hebben ze ook van die green coating in spuitbussen die je er gewoon op kan spuiten. Die heb ik hier gezien.

Achtung! Hochspannung, Lebensgefahr!!
klein is fijn

Moderator

Dat lijkt me dus redelijk crappy spul:

U kunt gewoon door GREEN COATING heen solderen maar met een SK10 onderlaag gaat dit een stuk gemakkelijker.

Als je je soldeerbout even op de verkeerde plek houd dan zit er een gat in, om van hetelucht solderen, waarbij dit juist zo handig is, nog maar niet te spreken...

Is op deze forum ook al eens bediscussieerd:

http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&am…&

Zijn 3 pagina's, onderaan kan je verderklikken, is wel in Engels, sorry.

Mijn antwoord staat er tussen, ik had een soort groene vernis gebruikt maar in mijn geval niet voor herhaling vatbaar. ;(

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Oki Tanx, ik zal eens kijken of het iets is.

Op 27 augustus 2005 00:02:18 schreef Arwin:
Ik maak op school ook regelmatig prints voor zowel privee als voor school projecte en dat is ook van dan geelige epoxie materiaal maar die groene laklaag is een speciaal masker dit is om het solderen van smd (ook dit doen wij op school) te vergemakkelijken en het beschermen van de printsporen. dit zeefdrukken we er op. dit is een nog al prijzig proces want dat spul is niet bepaald goedkoop en droogt vrij snel op (2componenten meuk) en als je het niet goed doe dan kan je je hele print verkloten tevens is het tijdrovende bezigheid (duurt iets van 2 uur voor een printje)

greetz arwin

maar hoe dek je die pads dan goed af zodat daar geen groene lak op komt?

Enne weet jij waar je de benodigdheden voor zeefdrukken en die 2 componenten lak kunt krijgen?

het is een nog al ingewikkeld proces

eerst belicht je de print gewoon normaal vervolgens zeefdruk je dat spul er op dit gaat dan een tijdje de oven in dan belicht je het weer maar met een speciale sheet met allleen de pads er op het spul hard dan uit door het UV ligt maar wat onder de pads op de sheet zit krijgt geen UV licht en hardndus niet uit dit kan je er dan vervolgens metwater en soda er af wassen (gevolg pads weer kaal en bruikbaar) vervolgens gaat dit dan nog eens anderhalf uur de oven in. dan is het af gesealt en is de print klaar voor gebruik.

de zeefdruk materialen kan je in princiepe bij ieder goede knutsel en artistiekemensen shop halen en dat 2 componenten spul komt bij een bedrijf vandaan weet ff zo gauw niet meer hoe die toko heet maar dat kan ik volgende week wel even voor je navragen (ben volgende week weer op school)

bedankt voor je antwoord, alleen snap ik niet waarom je het er op moet zeef drukken kun je het er niet gewoon op verven? (mischien een leken vraag maar dat ben ik dan ook :) )

En heb ik het dan goed begrepen dat die lak uv gevoelig is?
Of moet je een UV gevoelige laag onder de lak hebben?

Ik zou idd ook graag weten waar je die lak kunt krijgen.

thnx, Serge

als je dat spul er op zeefdruk dan krijg je een mooie gelijkmatigge verdeling dus geen strepen en dergelijke wat van belang is voor het proces omdat je dan geen dikkere en dunnere lagen krijg wat belangrijk is voor het uithardings proces

en als antwoord op je 2de vraag die lak is zelf fotogevoellig dus gevoelig voor UV

greetz arwin

ps zal volgende week we ff vragen voor je.

Op 30 augustus 2005 11:16:02 schreef Arwin:
als je dat spul er op zeefdruk dan krijg je een mooie gelijkmatigge verdeling dus geen strepen en dergelijke wat van belang is voor het proces omdat je dan geen dikkere en dunnere lagen krijg wat belangrijk is voor het uithardings proces

en als antwoord op je 2de vraag die lak is zelf fotogevoellig dus gevoelig voor UV

greetz arwin

ps zal volgende week we ff vragen voor je.

Ok ik weet dat het alweer een maand geleden is maar weet je hoe dat spul heet en waar ik zoiets kan kopen?

free_electron

Silicon Member

Op 30 augustus 2005 00:48:36 schreef Arwin:
week wel even voor je navragen (ben volgende week weer op school)

die fotolak is van Peters Lackwerke

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM