[Animo Check] AVR kit te koop

Dit topic is gesloten

Omdat de AVR tutorial al vrij ver is gevorderd :), en er iemand op het forum kwam met de vraag of er miniproject kitjes bestaan kwam ik op een ideetje. Ik wil aan de hand van dit topic een beetje meten/checken of er animo is voor het volgende:
Dat er een AVR kit word verkocht die behoort bij de binnenkort komende AVR tutorial. Hier zit dan iig een AVR controller bij, en een pcb die kan worden gebruikt voor het leren werken met een microcontroller. En misschien ook nog wel de componenten ervoor en een AVR progger erbij. En dat mensen dit dan kunnen bestellen bij mij zodat ze meteen aan de slag kunnen met de tutorial zonder al dat gedoe met PCB's maken, en componenten bij elkaar zoeken.

Wat vinden jullie ervan? En wat moet er zoal dan in het pakket komen ter keuze?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Lijkt me leuk :)
Ik zou er wel een willen kopen, als 'ie aan de volgende voorwaarden voldoet:

- Er zitten componenten (incl. PCB) in waarmee een AVR-programmer gemaakt kan worden;
- Er zitten componenten (incl. PCB) in waarmee een simpele AVR-schakeling gemaakt kan worden;
- De totaalprijs ligt niet veel hoger dan de prijs van de losse onderdelen bij de electrozaak om de hoek. Iets duurder mag natuurlijk wel; er komen verzendkosten bij, en er is een PCB gemaakt.

Het laatste punt is denk ik het grootste probleem; ik kan de onderdelen hier vlakbij kopen, en PCB laten maken kan er ook, en dan betaal ik geen verzendkosten.

Ik weet niet of het zo'n succes wordt. De meeste(!) mensen die beginnen met uCtjes zijn toch redelijk gevorderd in de elektronica, en weten vaak wel hoe je PCBs kan maken etc. (Maar een gedachte hoor)

deels met je eens tristan, maar ik denk dat de drempel voor de meeste mensen die met AVR's en dergelijke willen beginnen is dat er vrijwel geen ontwikkelboards te koop zijn die betaalbaar zijn(natuurlijk heb je bij de uC fabrikant erg leuke en vooral erg dure boards te koop)

misschien worden op deze manier de mensen geprikkeld die voorheen geen motivatie of zin hadden om aan uC te beginnen omdat 'alles zo complex is', vooral als je een beginner bent.

want mijn ervaring is dat een voorbeeld nog steeds de beste leermeester is :)

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 15 februari 2003 15:50:07 schreef Glival:
Lijkt me leuk :)
Het laatste punt is denk ik het grootste probleem; ik kan de onderdelen hier vlakbij kopen, en PCB laten maken kan er ook, en dan betaal ik geen verzendkosten.

Heb je gelijk in alleen dit geldt niet voor iedereen. Ikzelf kan trouwens ook niet zomaar ff naar me elektroboer voor een AVRtje want die heeft die niet. En vergeet ook het gemak niet wat je hiermee hebt. Je betaald alleen iets meer, maar waar gaat het nou om? Dat alles altijd zo goedkoop mogelijk moet zijn in de wereld of dat je wat leert en er wat aan hebt? (zomaar ff een overdenk vraag hoor, je hoeft niet te reageren :), maar mag wel)

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Je bent me net voor!!! Zat hier van de week ook aan te denken, om een starterskitje te maken voor de mensen die graag eens willen prutsen met de AVR maar door gebrek aan kennis dit niet aandurven.

Dat ik voor het eerst met de AVR ging stoeien was ik ook bang dat het allemaal erg moeilijk en omslachtig zou zijn. Mocht er nou genoeg animo voor zijn dan kan ik eens met mijn collega (Rob Keij) praten over het professioneel laten maken van de printjes. Als er genoeg printjes worden gemaakt valt de prijs over het algemeen reuze mee.
Tis maar een idee natuurlijk???

Op 15 februari 2003 17:20:27 schreef de franky:
http://www.elcom.be/main_upboard.html

Die kost wel ff 119 euro. Niet dat dat voor dat bord veel is, maar wel teveel voor iemand die het gewoon eens wil proberen en kijken of die het leuk vind en ook zelf kan maken/gebruiken.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Wou ook net dat idee eens ter sprake brengen.

Zo kan er over het forum makkelijker projecten worden uitgewisseld, aangezien iedereen toch hetzelfde "main-board" gebruikt.

zoiets als dit dus: (dit weekend gemaakt) een test-board voor een ATmega16
http://www.zwiers.easynet.be/avr/atmga16test.jpg

Eagle schema

pointers don't kill programs, programmers kill programs

Lijkt mij een heel goed id.
Misschien dat je de avr's wel goedkoop kunt krijgen als je uitlegt bij de fabrikant dat het om een proefpakketje gaat, een soort "semi-sample" ofzo.

Euh......

Die kost wel ff 119 euro.

Wacht effe, mischien vind ik nog wel een duurdere>:-)

meten is weten, gissen is missen

Op 15 februari 2003 18:30:06 schreef de franky:

[...]

Wacht effe, mischien vind ik nog wel een duurdere>:-)

Ow, daar hoef ik niet op te wachten. Ik ken er wel meer die nog duurder zijn, maar daar gaat het niet om. Ken jij er die goedkoper zijn?! ;)

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

vind ik wel tof initiatief maar net zoals ik 2maand geleden op men eigen houtje zonder boeken noch starterkits aan PIC's ben begonnen zou ik dan later ook gewoon overstappen op AVR zonder starterkit

ook ben ik nu in staat van thuis PCB's te ontwikkelen

Op 15 februari 2003 17:20:41 schreef Pascal van Veen:
Je bent me net voor!!! Zat hier van de week ook aan te denken, om een starterskitje te maken voor de mensen die graag eens willen prutsen met de AVR maar door gebrek aan kennis dit niet aandurven.

Voor de theorie komt er binnenkort een tutorial hier op CO, en een kitje is dan een welkome aanvullig lijkt me voor vele mensen.

Dat ik voor het eerst met de AVR ging stoeien was ik ook bang dat het allemaal erg moeilijk en omslachtig zou zijn. Mocht er nou genoeg animo voor zijn dan kan ik eens met mijn collega (Rob Keij) praten over het professioneel laten maken van de printjes. Als er genoeg printjes worden gemaakt valt de prijs over het algemeen reuze mee.
Tis maar een idee natuurlijk???

Goed idee. Even afwachten wat het animo is en dan bekijken we het wel.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Kan je ons alvast vertellen wanneer "binnenkort" is Bastiaan? ;)

Een betaalbaar starter bordje is niet zo'n probleem, maar de keuze voor de uivoering wordt wat lastiger. Er moet niet teveel (prijs!), en ook niet te weinig opzitten (moet wel bruikbaar zijn).

Om het geheel betaalbaar te houden moeten er minimaal 100 worden gemaakt.

Als iedereen aangeeft wat zijn wensen zijn kan ik uitrekenen wat zo'n starter bordje moet kosten.

Om een aanzet te geven:

- Welke AVR controller(s) (www.atmel.com avr 8bit risc )
- Controller in DIL of PLCC behuizing (zie datasheets)
- hoe de ingangen uitvoeren?
- hoe de uitgangen uitvoeren?
- RS 232 in/uit
- RS485
- de parallele programmer appart of op het bordje
- LCD
- buzzer (piezo)
- IR ontvanger /zender

Een aantal controllers kopen wij al met grote aantallen in
door deze te gebruiken wordt de prijs zeer gunstig.

Wij passen veelvuldig voor LCD 2 regels 16 karakter toe.
indien er een LCD gewenst in is dit type het goedkoopst.

Ook kan de LCD met een apparte connector op de controller aangesloten worden zodat er ook andere LCD gebruikt kunnen worden. (LCD kan dan op het bordje worden weggelaten.

Bij enige animo ben ik wel bereid te investeren in een starter bordje en deze tegen kostprijs te verkopen.

Gezien de (niet commerciele) bedoeling van het project kan ik proberen bij de leveranciers een gesponserde prijs af te dwingen.

Rob (collega van Pascal van Veen)

Ik was op de opendag van hsBrabant en daar kon je zelf ook een microcontroller project solderen, programmeren en gratis mee nemen. Dat was met leds. Er waren gewoon kant&klare prints.

Ik had alleen geen tijd meer omdat te doen.

Ik zou genoeg hebben aan zo'n project met alleen een aantal leds.

Ik heb wel interesse,

PLCC voet voor de AT90S8515 / ATMEGA8515
DIL voet voor ATMEGA8

8 optocoupler ingangen welke via een flatcable met elke poort verbonden kan worden.

8 open collector uitgangen welke via een flatcable met elke poort verbonden kan worden

8 PCB drukknoppen welke via een flatcable met elke poort verbonden kan worden

de rest van de poorten via printheaders aan te sluiten.

SUBD9 connector voor RS232
printkroonsteen connector voor RS485

Kleine Piezo buzzer
IR diode voor IR zenden (met transistor)
IR fototransistor voor IR ontvangen

Programmer op het bordje, zodat met een standaard 25 polige kabel een verbinding met de pc gemaakt kan worden.
Op het bordje wordt met een flatcable de programmer verbonden. zo is de programmer ook voor andere projecten te gebruiken.

Standaard adapter aansluiting en printkroonsteen aansluiting voor de voeding.

Print 100x160mm zodat deze in diverse standaardbehuizingen kan worden gebruikt

Op het bordje een plaats voor experimenten (eilanden over oppervlakte 80 x 50 mm

voor alle flatcable verbindingen een standaard setje kabels/connectors.

gewenste prijs tussen de €20 en de €50 (voor de complete set)

Alles los leverbaar zodat je niet betaald voor wat je niet gebruikt.

ik heb wel interesse wil eigenlijk niet meer dan €25,- betalen. en de print moet professioneel zijn met soldeermasker.

Rob

Rob -> reageer jij nou op je eigen bericht? :)

Ik heb je verhaal gelezen en het klinkt allemaal erg leuk. Moeten even afwachten wat de wensen zijn en het animo ervoor. Wel is het zo dat het geen eenmalige koop actie moet gaan worden, maar dat mensen wanneer ze maar willen een bestelling kunnen plaatsen. Dat van die losse onderdelen vind ik een vereiste idd omdat niet iedereen evenveel erop wil en dan ook minder hoeft te betalen.
Ik ben het met je eens dat de keuze voor de uitvoering van het bord het lastigst is.

*De AT90S2313 is redelijk klein, maar het lijkt mij wel een mooie om mee te beginnen. En anders de ATMega8. Beide in DIP uitvoering.
*RS232 interface erop (dus incl MAX23 chip)
*Elke poort via pinheaders te bereiken
*Ledbar op een poort
*Programmer op het board, maar met extra aparte aansluiting zodat alsnog via een flatcable de programmer met externe projecten kan worden verbonden voor ISP.
*Deelschakeling die zorgt voor gestabiliseerde +5v voor de hele print
*De keuze om onderdelen wel of niet erop te nemen
*LCD weet ik niet zo goed. Het is wel leuk als het erbij kan, dus aansluiting voor LCD is wel gewenst. Maar ook direct op het printje lijkt me wat te duur gaan worden.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Bastiaan > Ja, ik reageer op mijn eigen bericht daar ik het bordje ook voor enige experimenten kan gebruiken.

Wat de kosten van het lcd betreft valt het wel mee, voor de totaal prijs van het bordje weegt dit niet zo mee in de prijs. Ik kan een goed prijs maken als de lcd samen met het bordje wordt verkocht. Als ik deze los moet verkopen is deze ca. €10,- maar in combinatie met de print kan ik deze voor kostprijs aanbieden. afhankelijk van de keuze van de controller(s) zal de prijs ook inclusief lcd bijzonder laag zijn.

Met een LCD vast geschroeft op de print werkt het experimenteren wat makkelijker.

zie hoe lastig het is met een losse LCD:

http://www.spi-electronics.nl/temp/timerproto.jpg

Hier ben ik bezig met de software voor de timer (een van de vorige topics)

http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=3111

De lcd in het voorbeeld is wel iets duurder, dit is een nieuw soort, geen backlight nodig de tekst is verlicht.

dit is iets wat ik voor mijn eigen heb gemaakt:

http://www.coolelektric.com/co/pictester.jpg

wat doet het:

Het is een testboard voor de 16F84 waarbij mbv jumpers de I/O's hardware matig als ingang OF uitgang geset kunnen worden.

wat nog te verbeteren:

Het project is nog zo dat als je een nieuw programma in de PIC wilt laden, dan moet je de PIC uit het voetje halen, iets wat niet goed is als je het vaak doet. dus de integratie van een ICP (incircuit programmer) zou wenselijk zijn.

Verder voldoet het aan mijn eisen om een zelfgeschreven programma te testen.

IF you can't convince them, then confuse them!

Koel dat met die leds. Zoiets zoek ik ook. Maar het liefst idd met een incircuit programmer en meer kanalen.

Maar ehh ik zie meerdere leds en knoppen, de PIC16F84A heeft toch maar 2 kanalen?

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zondag 16 februari 2003 09:36:09

Op 16 februari 2003 09:34:02 schreef necessaryevil3000:
Maar ehh ik zie meerdere leds en knoppen, de PIC16F84A heeft toch maar 2 kanalen?

De PIC16F84A heeft 13 I/O pinnen

Dat betekend dus dat je er 13 leds op aan zou kunnen sluiten die onafhankelijk van elkaar werken? Zou je dat project van de site dan ook kunnen uitbreiden zodat er meer als 2 leds aangestuurd worden?

Owja, is het misschien ook een optie dat de kit alleen de pcb's bevat en dat men zelf de elektronica bij de plaatselijke elektronica-boer koopt. Of is dat alleen maar onhandiger?

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zondag 16 februari 2003 10:17:39

Op 16 februari 2003 10:10:58 schreef necessaryevil3000:
Owja, is het misschien ook een optie dat de kit alleen de pcb's bevat en dat men zelf de elektronica bij de plaatselijke elektronica-boer koopt. Of is dat alleen maar onhandiger?

Vindt ik ook wel een goed id dan kan je zelf beslissen wat je koopt.

je zou ook nog een keuze mogelijkheid kunnen maken bv:

setje 1 : avr , pcb , overige onderdelen
setje 2 : avr , pcb
setje 3 : alleen pcb's

May The Source Be With You

Dit topic is gesloten