En ja hoor, hier ben ik weer met een jal vraagje :9~. Weet iemand misschien hoe ik de interne oscilator in jal kan activeren voor de pic 16f76?. Ik heb al wel library bestanden voor andere pic's gezien, maar niet voor deze.

p.s. Ik gebruik voor deze procesor het 16f877_4.jal library

edit: als we toch bezig zijn met oscilators, hier dan nog een vraagje: kan je 1 oscilator gebruiken voor bijv. 2 processors, of niet?

[Bericht gewijzigd door Wouter Sijm op ]

Maak een copie van 16f877_4.jal (bv 16f76i_4.jal).

Verander in die copie de 'pragma name' (moet de naam van de file zijn), voeg achteraan een 'pragma target fuses 0xAAAA' toe, met voor AAAA de fuses waarde die je wilt gebruiken (opzoeken in de datasheet).

PS moderators: zou het mogelijk zijn dat ik een email krijg voor idere Jal vraag? Dat beantwoord wat sneller :)

Ik was blijkbaar even in slaap tijdens de vorige reactie. De 16F7x heeft volgens mij helemaal geen interne oscillator.

Op 16 februari 2003 12:50:03 schreef Wouter van Ooijen:
PS moderators: zou het mogelijk zijn dat ik een email krijg voor idere Jal vraag? Dat beantwoord wat sneller :)

Hehe, nee dat is niet mogelijk. Je moet gewoon vaak genoeg CO een bezoek brengen indien je alle JAL vragen wilt behandelen ;)

Op 16 februari 2003 17:09:18 schreef Bastiaan:
Hehe, nee dat is niet mogelijk. Je moet gewoon vaak genoeg CO een bezoek brengen indien je alle JAL vragen wilt behandelen ;)

Ach dat is alleen jammer voor de Jallers die hier een antwoord zoeken :)

Op 16 februari 2003 14:55:57 schreef Wouter van Ooijen:
Ik was blijkbaar even in slaap tijdens de vorige reactie. De 16F7x heeft volgens mij helemaal geen interne oscillator.

oei je hebt gelijk, ik had dit in de datasheet gezien:
Watchdog Timer (WDT) with its own on-chip RC
oscillator for reliable operation

alleen had ik te snel gekeken dat dit voor de watchdog is. sorry :o.

p.s. wat kun je eigeljik nou precies met de watchdog?

Op 17 februari 2003 14:38:23 schreef Wouter SSijm:
p.s. wat kun je eigeljik nou precies met de watchdog?

De watchdog zal de chip resetten als niet regelmatig een 'clear watchdog' instructie wordt uitgevoerd.

Nut: een vastgelopen programma resetten. Vastlopen kan overigens ook door HW problemen veroorzaakt worden, maar daar heeft de WD hardware soms zelf ook last van!

Een truuk: de watchdog frequentie is afhakelijk van de temperatuur, er zijn mensen die dit hebben benut als temperatuur sensor.