Golflengte IR LED bepalen

Ik heb nog wat IR LEDs zonder specificatie. Weet iemand een manier om de golflengte van het licht wat die dingen uitstralen te bepalen?

'Proberen of-ie het doet' is natuurlijk een optie, maar niet helemaal wat ik in gedachten had.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

waarvoor wil je ze gebruiken?

er zijn verschillende fotodiodes die op het hele ir-spectrum reageren.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Heb er nog geen directe toepassing voor. Alleen ergens een stel van die dingen opgedoken, uiteraard zonder specs :-)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/natuurkunde/infrarood.html

Zie hier een manier om de golflengte van IR te bepalen. Met een tralie, een gradenboog en een gevoelige IR detector gaat het al beter ...

Op 20 oktober 2005 20:15:19 schreef Rd12tf:
... een gevoelige IR detector ...

Een niet al te geavanceerde digitale fotocamera is hier prima voor geschikt. Niet te geavanceerd, anders zit er een scherp IR-block filter in.

En i.p.v. een tralie kun je ook een stukje zwart papier met een piepklein gaatje erin gebruiken. Maar de nauwkeurigheid zal dan ver te zoeken zijn.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Een CD kan je ook als tralie gebruiken, je moet dan eerst de tralieconstante bepalen met een lichtbron met een bekende frequentie b.v. natriumlamp of HeNe laser of ...

bij de website conrad.nl kun je een soort van kaartje kopen met een bepaald vlakje erop als je daar op schijnt met je ir-led licht ie op.

moet je kijken bij de bestelnummers: 184926-08(kost E7.13)
of 184977-08(kost E10.99)

Anoniem

Op 20 oktober 2005 20:15:19 schreef Rd12tf:
http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/natuurkunde/infrarood.html

Zie hier een manier om de golflengte van IR te bepalen. Met een tralie, een gradenboog en een gevoelige IR detector gaat het al beter ...

Dat is wel een zeer primitieve methode.
Frequentie meet je ook heden ten dage niet meer met lecherlijnen en lissajou figuren, maar eenvoudig met een frequentieteller.
Maar toegegeven, een fotospectrometer is wel wat duur voor een amateur. Maar je kunt er goedkoop een maken. Ik zou gaan voor een prisma. Die vind je in alle binoculaire verrekijkers en in reflexcamera's.
Aan de uittreedzijde van het prisma is het licht in frequentie gespreid. je zet daarvoor een metalen scherm met een spleet die je meteen schroef kunt verstellen.
Achter de spleet zet je een breedspectrum fotoelement en je kunt de golflengte meten. Je maakt een schaalverdeling en je kunt de boel ijken met enkele leds waarvan je de specs wel kent Je hebt ze in alle kleuren en ze hebben een specifieke kleur,bijna monochromatisch.. De tussenliggende waarden kun je interpoleren.
Maar ja, t zal weer teveel werk zijn zeker?

Dat is wel een zeer primitieve methode....

Van *die* website wel ja!
Maar als je verder zoekt op b.v. tralieconstante vind je wel het een en het ander.
Valt met een tralie (gewoon een cd of een
rainbowfilter uit de foto winkel) wel mee, een prisma gaat natuurlijk ook goed maar moet je wel hebben of slopen uit een prismakijker.

Anoniem

Op 20 oktober 2005 22:48:13 schreef Rd12tf:
[...]
Van *die* website wel ja!
Maar als je verder zoekt op b.v. tralieconstante vind je wel het een en het ander.
Valt met een tralie (gewoon een cd of een
rainbowfilter uit de foto winkel) wel mee, een prisma gaat natuurlijk ook goed maar moet je wel hebben of slopen uit een prismakijker.

Ach op de rommelmarkten vind je verrekijkers zat. 't mag een defecte zijn.
Maar een cd biedt ook interessante perspectieven.
Als je die naar het licht housdt onder een bepaalde hoek zie je het kleurenspectrum. Je moet eens op die manier tl lampen vergelijken, je ziet direct welke veel blauw en groen bevatten en zo, heel interessant, maar of je daarmee de golflengte van leds gaat kunnen meten??
Ik vraag me trouwens af of er voor huistuin en keuken gebruik zoveel soorten golflengten gebruikt worden voor IR LEDs? Het controleledje op m'n tv licht op met de meeste afstandsbedieningen, al functioneren ze niet allemaal vanwege andere codering.
Tussen haakjes, de conclusie van de twee bollebozen op uw link over de doorlaatbaarheid van materialen voor IR zit er flink naast. Maar toch nog goed voor 5/10 voor originaliteit.

Het hangt er van af, of zo'n cd een makkelijk te bepalen 'tralieconstante' heeft. Als dat zo is kan je eenvoudig golflengten bepalen met n*lambda=tralieconstante*sin x waarbij n de orde (een golflengte heeft meerdere uittreehoeken) is en x de hoek t.o.v. normaal met de cd.

Ik ben het met je eens dat er niet veer verschil zal zijn in de golflengte van IR-leds, tenzij het heel speciale zijn.

Tot zover bedankt iedereen. Bij een tralie was ik ook blijven steken. Als je daar dan zo'n low-buget zw camera mee laat kijken (die zijn ook IR gevoelig), moet je inderdaad vrij nauwkeurig het interferentie patroon kunnen zien en als zodanig ook kunnen meten.
Een tralie.. eh... zal eens kijken of ze tegenwoodig nog serieus natuurkunde geven op de middelbare school (ofwel: eens kijken of ik in een vakantie een keer een tralie kan lenen).

Iedereen bedankt tot zover.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

De golflengte van een LED is eenvoudig te bepalen met een voltmeter:
meet de spanning over de LED bij 20 mA.
Is dit 1,5 V dan is dit een LED voor 850 nM, is dit 1,2 V dan is de golflengte 950 nm.
een andere test is door naar de LED te kijken in een stikdonkere ruimte, een LED voor 850 nm geeft ook een paar procent rood.

Arco

Special Member

IR testcards zijn er voor diverse golflengtes...

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/7182EfDkSKL._AC_SX679_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Oude koe uit 2005 :-)

Als TS de golflengte nu nog niet bepaald heeft...

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
maartenbakker

Golden Member

De tip lijkt me erg nuttig als aanvulling voor anderen met hetzelfde probleem, niets mis mee dus.

Toch was je oude koewaarschuwing wel ergens nuttig voor; anders was ik bepaalde reacties gaan factchecken die ik nu lekker laat voor wat ze zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Eigenlijk best interessant voor wie regelmatig aan IR afstandsbedieningen werkt. In 2005 bestonden dat soort kaartjes nog niet.

Ook de wel erg laattijdige tip van Withres is er pijnlijk op.
Want toen we discuteerden over tralies en prisma's dacht niemand aan het voor de hand liggend feit dat de golflengte van een led en de spanningsval een vrij betrouwbare vaste relatie hebben.

Maar is de IRgolflengte van een LED eigenlijk wel van enig belang?

In een AB zit een scherp filter die de modulatie op de IR drager eruitfiltert.

Meestal 36 , 38 ,40 kHz. Die zijn onderling niet compatibel.
enerzijds is het filter vrij steil zodat de gevoeligheid voor de andere draagolfrequenties véél minder is, en anderzijds is de codering gekoppeld aan de draagolffrequentie zodat bestaande systemen niet uitwisselbaar zijn.

Maar of de IR golflengte nu 850, 920 of 950nm is, maakt nauwelijks iets uit.

Als je de specs neemt van een veel gebruikte 3poots IR ontvanger
zoals de TSOP14838 zie je dat bij 850 nm en 1050 nm de gevoeligheid nog 85% bedraagt van die bij 950 nm. Maakt dus geen moer uit..

maartenbakker

Golden Member

Die kaartjes bestonden in 2005 al. Ik denk dat ik er eind jaren '90 al een kocht, voordat ik een digitale camera had. Nadeel is dat je niet weet hoe smalbandig ze zijn, dus of je ze kunt gebruiken om de golflengte te bepalen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 september 2020 17:19:30 schreef grotedikken:
Eigenlijk best interessant voor wie regelmatig aan IR afstandsbedieningen werkt. In 2005 bestonden dat soort kaartjes nog niet.

Allez, allez..

bijgaand kaartje kreeg je al als geschenkje bij fabrieksbezoek in 1995.. (en het werkt nog steeds)

Anoniem

Het getoonde kaartje is helaas niet selectief en dus kon je er de golflengte niet mee bepalen . Of toch?? Ik heb ze nooit in handen gehad. Licht dat vlakje geheel op, of geeft het toch een indicatie van de golflengte?

Maar waar het over ging is : heb je er iets aan om de golflengte te weten?
Veel beknopte datasheets van optische detectoren vermelden niet eens de IR golflengte, enkel dat ze robuust zijn tegenover omgevingslicht.

Zoals ik schreef heeft een random TSOP ontworpen voor 950 nm bij 850 en 1050 nm nog steeds 85% van de gevoeligheid. Dus maakt het iets uit?