Led VU-meter

hey lieve mods,

ik heb een foutje ondekt in deze schakeling wanneer ik deze gisteren maakte:
[afbeelding]

toen ik deze eerst op mijn breadbord maakte had ik klem 9 van de IC aan de plus gelegt, deze werkte perfect.
toen ik het op mijn printje (one holes) maakte had ik die klem verbonden met de massa,
toen ik deze aansloot bleef de led op klem 11 altijd branden en deze op klem 10 werkte niet.

daarom vraag ik het schema bovenaan te vervangen door deze hieronder en de tekst een beetje aan te passen.
vb.:

Deze eenvoudige LED VU-meter heeft maar een paar onderdelen maar is goed bruikbaar als indicatie voor het geluidsniveau. De schakeling is opgebouwd rond een LM 3915, de logaritmische broer van de LM 3914.
Het ingangssignaal van de VU-meter wordt op pin 5 van IC1 gezet.Een datasheet van de LM 3915 is op de IC-Database pagina te downloaden.
[afbeelding]

alvast bedankt
.::NeXuS::.

[Bericht gewijzigd door Meert op vrijdag 4 november 2005 07:33:05

Hugo Welther

Moderator

De eerste schakeling is niet fout, alleen pin 9 mag niet met de GND worden verbonden.

Pin 9 is de DOT/BAR selector pin. Deze moet of zweven of met de + worden verbonden.
Verbinden met de GND sluit de interne referentiespanning kort waardoor de bovenste LED's aan gaan.

Zal het schema aanpassen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 4 november 2005 07:49:52 schreef Hugo Welther:
De eerste schaklng is niet fout, alleen pin 9 mag niet met de GND worden verbonden.

Pin 9 is de DOT/BAR selector pin. Deze moet of zweven of met de + worden verbonden.
Verbinden met de GND sluit de interne referentiespanning kort waardoor de bovenste LED's aan gaan.

Zal het schema aanpassen.

thx
maar schema is toch fout en tekst ook.

weinig kans, heb hem zelf gebouwt en hij heeft het ruim 2 jaar prima gedaan, heb hem 3 keer gebouwt... dus ik denk eerder dat jij wat fout doet...

Groet, Thierry.

Op 4 november 2005 08:52:16 schreef Thierry de Bakker:
weinig kans, heb hem zelf gebouwt en hij heeft het ruim 2 jaar prima gedaan, heb hem 3 keer gebouwt... dus ik denk eerder dat jij wat fout doet...

Groet, Thierry.

tekst is wel fout en tekening is fout...

de tekst: Door pen 9 van IC1 wordt de display-modus bepaalt (balk of punt aanwijzing). In de getekende toestand werkt het IC1 in de dot-mode (punt). Wanneer pin 9 aan pin 3 gekoppeld wordt, werkt het IC in bar-mode (balk). Wanneer pin 9 niet aangesloten wordt werkt het IC ook in dot-mode.

Op de tekening is pin 9 aan de GND getekend.
er staat hier in de tekst dat als je 9 aan 3 ligt (plus) het IC werkt in Barmode. En als pin 9 niet aangesloten wordt het IC OOK in dot mode werkt.

en nu wordt er gezegt dat pin 9 niet aan de GND mag...

@ Thierry : eerst even het hele verhaal lezen voor je iets scrhrijf.. je heb gewoon mazzel gehad dat je em in Barmode (zoals een vumeter op een stereoinstallatie) heb gebouwd..

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

als ik hem in dot mode wil laat ik pin 9 'zweven'.
heb het ge-etste printje nog liggen...

Hugo Welther

Moderator

Intern schema van de LM rond pin 9
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/Pin%20layout%20LM3915.jpg
Het effect wordt nmm verklaard rond de twee comparatoren als je pin 9 aan de GND knoopt.

[edit]Schema en tekst zijn aangepast.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.