LED artikel

Op 3 november 2005 21:17:40 schreef Evilest Aedolon:
[...]
3 variabelen??? 2!

ja 3
U , I en R... je snap me wel... 3 grootheden? is dat het goede woord?

weet ik veel... heb niet voor niets op die LOM school gezeten hoor...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

veranderd:)

Het is eigenlijk een beetje nagenept als ik dat zou doen. Toch even snel wat in elkaar gezet;

http://debloopers.de.funpic.org/calculator.htm

andere suggesties?:D

bij bronspanning lager dan led-spanning krijg je een negatieve weerstand, dat moet je me eens uitleggen. Wat is een negatieve weerstand?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 3 november 2005 21:43:27 schreef Evilest Aedolon:
bij bronspanning lager dan led-spanning krijg je een negatieve weerstand, dat moet je me eens uitleggen. Wat is een negatieve weerstand?

uhh:D

ik kijk of ik er wat aan kan doen.

Op 3 november 2005 21:46:12 schreef Jan Bot:
[...]

uhh:D

ik kijk of ik er wat aan kan doen.

Issie nu wel helemaal goed?

Op 3 november 2005 11:20:28 schreef Jan Bot:
@onbekend, je had het over die formule, dat die fout was, iets met namen ofzo, ik moest dezelfde namen gebruiken. Dat snap ik niet helemaal.

De formule is niet fout, maar voor een beginner lijken de 2 variabelen (Uweerstand en Rvoorschakel) van 2 verschillende componenten zijn.

Lucky Luke

Golden Member

Op 3 november 2005 21:43:27 schreef Evilest Aedolon:
bij bronspanning lager dan led-spanning krijg je een negatieve weerstand, dat moet je me eens uitleggen. Wat is een negatieve weerstand?

weet ik niet, maar je kunt ze slopen uit een defecte perpetuüm mobile. kijk eens op de schroothoop zou ik zeggen!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Mag ie dan nu op jullie site?

Ik blijf doorzeiken todat jullie wat zeggen:P

Sorry, ik vind hem niet uitgebreid genoeg!
Leg eens uit hoe een led werkt...

(Zoek het desnoods op leer je zelf ook nog eens wat bij :) )

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 3 november 2005 21:24:59 schreef Arjan Swets:
[...]

weet ik veel... heb niet voor niets op die LOM school gezeten hoor...

wat wil je daar mee zeggen?

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 4 november 2005 20:46:27 schreef Lucky luke:
[...]
weet ik niet, maar je kunt ze slopen uit een defecte perpetuüm mobile. kijk eens op de schroothoop zou ik zeggen!

Of een tunneldiode gebruiken, die heeft onder bepaalde condities een R<0

Op 6 november 2005 01:22:51 schreef Jeroen Boere:
[...]

wat wil je daar mee zeggen?

Nix... ook op een LOM school gezeten dan?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 6 november 2005 00:56:59 schreef Evilest Aedolon:
Sorry, ik vind hem niet uitgebreid genoeg!
Leg eens uit hoe een led werkt...

(Zoek het desnoods op leer je zelf ook nog eens wat bij :) )

uhm... het was voor beginners...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Over die rekentool: als vervent M$ hater voor mij geen IE. Het ding kan niet met VuurVos overweg. Ik kan de weerstandswaarde zelf gewoon invullen :) (da's mooi voor 1 april :) )

Verder zou het mi. handig zijn het vermogen dat de weestand dissipeert mee te geven. Dat loopt zeker bij hogere spanningen redelijk op.

[edit]Een of andere rare hik. Na een reload van die page doet-ie het wel. Echter.. Als ik een voedingsspanning van 150V, 2V over de LED en 10mA opgeef, komt daar een R van 1480Ohm uit. Zonder narekenen kan ik je vast vertellen dat dat niet klopt :)[/edit]

[Bericht gewijzigd door Marco69 op maandag 7 november 2005 16:15:19

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

code:

<SCRIPT type="text/javascript">

Officieel is het: <script language="javascript">
Firefox heeft het wat moeilijk met uw code.

Op 7 november 2005 16:12:04 schreef Marco69:
Over die rekentool: als vervent M$ hater voor mij geen IE. Het ding kan niet met VuurVos overweg. Ik kan de weerstandswaarde zelf gewoon invullen :) (da's mooi voor 1 april :) )

Verder zou het mi. handig zijn het vermogen dat de weestand dissipeert mee te geven. Dat loopt zeker bij hogere spanningen redelijk op.

[edit]Een of andere rare hik. Na een reload van die page doet-ie het wel. Echter.. Als ik een voedingsspanning van 150V, 2V over de LED en 10mA opgeef, komt daar een R van 1480Ohm uit. Zonder narekenen kan ik je vast vertellen dat dat niet klopt :)[/edit]

heej marco, als ik dat invul krijg ik 14800ohm... dat lijkt er meer op.

Op 7 november 2005 16:27:30 schreef Bertrix:

code:

<SCRIPT type="text/javascript">

Officieel is het: <script language="javascript">
Firefox heeft het wat moeilijk met uw code.

Nee hoor, die is in HTML4.0 al deprecated. <script type="text/javascript">...</script> is correct.
http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/scripts.html

Op 7 november 2005 16:39:05 schreef Marcel:
[...]

Nee hoor, die is in HTML4.0 al deprecated. <script type="text/javascript">...</script> is correct.
http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/scripts.html

ow, ok

eigenlijk moet ik de rest ook nog wel weghalen... er staat vanalles in dat ook in de code staat van tweakers...

als iedereen de code gaat bekijken...

't is natuurlijk mosterd na de maaltijd... Maar toevallig liep ik vandaag hier tegenaan...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Lucky Luke

Golden Member

als je daar om een led stroom van 5A vraagt bij een led van 1,8 volt, met een voedingsspanning van 3 volt, dan geeft ie ook iets.

vraagje: hoe kun je 5A laten lopen bij 2v? (door een led en een weerstand)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Moet hetzelfde slag programmeur geweest zijn die ze bij M$ hebben :). De zogenaamde SiSo software (Shit In, Shit Out).

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!