liftbesturing

weet er iemand hoe ik een liftbesturing kan maken?

schema's enzo...

grtz fordo

voor een echte lift? volgensmij bedoel ik wat anders dan:P

heb je al schakelaartjes zitten? zijn dat verbreek of maak contacten. Is de motor 220volt? hoeveel trekt ie? hoeveel etages? en ga zo maar door...

mvg Jan Bot

Profiel:
Aantal geposte berichten 1

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
GJ_

Moderator

Een liftbesturing is meer dan wat schema's, zeker als het een personenlift moet worden.

een hele hydraulische aansturing, microprosessorgestuurde op en neerwaardse bewegingen, microprocessorgestuurde knopjes enzo...

das idd wa meer dan schema's

ga eens naar een lift, kijk naar het merk, zoek dat op, vraag schema's

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
GJ_

Moderator

Het zijn ook de materialen: in een liftbesturing kun je niet gezellig zomaar wat materialen gebruiken die je toevallig nog had liggen. Veiligheid teld zwaar mee. Dus ook de schema's van bestaande liften heb je niks aan.

jullie begrijpen het een beetje verkeerd, ik had dit mss wat meer uit de doeken moetten doen, wij moetten voor school dus een eindwerk maken en ik heb besloten om een liftbesturing te doen (dit alles in het klein) ik zou hierbij gebruik maken van een plc en een gelijkstroommotor, men vraag was of er nu iemand was die me omtrend dit wat meer kan helpen die mss weet hoe ik het moet aanpakken want daar zit ik namelijk al vast :s

toch bedankt voor jullie requests al
Grtz Fordo

Is het dan wel zo slim om eraan te beginnen als je bij de aanpak al vastloopt!?

Ik word een beetje ziek van het gemak van mensen die op dit forum registreren om hun eindwerk te laten voorkauwen.. en ook daar alleen maar voor registreren.

Er is zat op internet te vinden (En denk ik ook wel op het forum.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

op google zullen wel de nodige dingen staan.

misschien hebben andere mensen zoiets al gedaan.

het klinkt misschien gek, maar in legoland denemarken hebben ze zo'n snelbouwproject van lego, misschien is het iets om daarvan de bouwbeschrijving te laten scannen ofzo.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik dacht dat het idee van een eindwerk was dat je de kennis die je op school opgedaan hebt gebruikt om iets te maken :/. Naja.. ik kan het verkeerd hebben hoor ik heb het ook nog niet gedaan. Maar ik vind het wel vreemd dat je nu al vastloopt.. een miniatuurlift met een uC, en je loopt al vast zonder dat je een regel code op papier hebt staan. Wat hebben ze je uberhaupt geleerd op school :/.

Elke keer als ik een lift instap, probeer ik voor mezelf te beredeneren hoe deze geprogrammeerd is.
Vroeger beredeneerde ik alles met relais en tegenwoordig met uC's.
(ik heb het overigens met veel dingen en niet alleen met liften)
En ook elke keer probeer ik de fouten die ik denk te constateren, op te lossen. Meestal in mijn hoofd, soms ga ik er echt voor zitten ;-).

Probeer eens voor jezelf na te gaan hoe zo'n ding werkt. Lete daarbij ook op kleine zaken als een lift die een etage overslaat wanneer de lift reeds door anderen in gebruik is. Een soort prioriteitenstelling dus.
Zet alles in een Flowchard (zo doe ik het tenminste altijd met processen) en ga dan los met relais, PLC's, Microcontrolers of logische poorten voor mijn part.
Gewoon stap voor stap.
En ik moet de anderen hier gelijk geven dat je niet meteen je hele project naar "ons" schuift, maar eerst zelf stappen onderneemt.
Loop je dan alsnog vast, kun je ons om advies vragen. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

van waar bent gij??
Want ik heb precies ook zo een eindwerk gemaakt :p

Op 22 november 2005 09:19:08 schreef SvenVdb:
van waar bent gij??
Want ik heb precies ook zo een eindwerk gemaakt :p

Van Schelle (Antwerpen)

Kunt ge mij helpen? wa info ofzo :p ge ziet maar ;)

Grtz Jan

Minken toch, sa kin ik er ek nog wol ien pear...
Kin it net gewoan in it Nederlâns.
Wy bin mei syn allen Nederlâns dus litte wy dan ik sa skrieuwe. :-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Anoniem

Op 22 november 2005 19:47:25 schreef Fantomaz:
Minken toch, sa kin ik er ek nog wol ien pear...
Kin it net gewoan in it Nederlâns.
Wy bin mei syn allen Nederlâns dus litte wy dan ik sa skrieuwe. :-(

Laat dat Sud-afrikaans maar achterwege.
Ik erger mij ook soms aan mensen die echt onverstaanbaaar schrijven. Maar het is door te oefenen dat ze het leren. Maar hier moet je echt al van slechte wil zijn om hun taaltje niet te begrijpen, ook al ben je Nederlander.
Als je je echt druk maakt over grammatica details, dan moet je maar op een taalforum gaan zeiken.
En eerlijk gezegd, het zijn op dit forum vaak nét de Nederlandse jongeren die het allerbelabberdst schrijven.

Anoniem

Fordo,Ik heb ook geen zin om iemands huiswerk te maken , maar ik begrijp best dat je niet weet hoe te beginnen.De negatieve reacties van sommigen zijn wel een beetje overdreven vind ik. Vooral omdat het zelf niet de grootste lichten zijn.

Eerst plannen en dan pas beginnen.Dat is erg belangrijk.
Begin met op te splitsen in drie stukken.
- de mechanische constructie
- de besturingselectronica
- de software
Stel voor elk stuk een timing op die je strikt opvolgt.

Begin al maar met eens te googelen om een geschikt ontwerpje te vinden vooor de lift zelf.
Dan komt het vraagstuk van de motor. Welke motor, wissel of gelijkstroom. Hoeveel volt?
Motoren hebben een ongunstig koppel als je met de as en een wiel rechtstreeks de lift zou willen bedienen met een zeer laag toerental. Bovendien, als de stroom uitvalt, dondert de lift naar beneden. Dus een eerder kleine motor met een normaal toerental en een vertaging met tandwielen is aangewezen. De motor moet ook in beide richtingen kunnen draaien. Mechanisch omschakelen is te complex.Bijvoorbeeld de motor van een oude draadloze boormachine is zeer geschikt. Wil je het kleiner houden, in een afgedankte videorecorder zitten ook vaak interessante motortjes.
Je kunt aan de motor een trommel bevestigen waarop je een stalen kabel legt die op en afwikkelt en de lift trekt.
Een binnenremkabeltje van een fiets is prima.
Een paar microswitchen om te detecteren of de lift boven of beneden staat.
Enfin, enkele ideeen en je bent reeds gestart.

Henry S.

Moderator

Blikstjinder GD, ut is gjin Sud-afrikaans jer!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik ga het niet oplossen voor jouw
maar wat heb je al
en wat lukt er niet

Op 22 november 2005 20:01:02 schreef grotedikken:
[...]
En eerlijk gezegd, het zijn op dit forum vaak nét de Nederlandse jongeren die het allerbelabberdst schrijven.

Nou nou, niet iedereen hoor, er zijn heus wel een paar uitzonderingen.

Druk- en typfouten voorbehouden.

Kijk dat bedoel ik nu!
Er zijn er toch nog ZONDER MSN taal!

greetzz henk.

Is het niet de bedoeling dat je zelf alles bedenkt, dat moet je straks ook doen als werk lijkt me zo.

Ik zou voor een klein model werken met reed contactjes en magneetjes in plaats van microswitches, dan komt de constructie wat minder nou.

De motor zou ik met een stappenmotor doen, dan kun je lekker makkelijk de lift nauwkeurig positioneren. Bovendien is de snelheid dan ook makkelijke naderhand te veranderen. De reedcontactjes kun je bijvoorbeeld alleen op de begane grond gebruiken om zo elke keer als de lift daar komt het hele systeem te terug te zetten op nul (voor als er een riem slipt of de positionering om een andere reden niet klopt.

Je kunt stappenmotors goedkoop op internet kopen (vanaf 1-2 euro zo'n beetje) of uit een oude printer halen. Met een PLC is de aansturing ook nog vrij simpel te houden. Ik zou met een lcd'tje werken voor de informatie en voor de verdiepingen natuurlijk gewone drukknopjes.

Op 22 november 2005 20:34:13 schreef grotedikken: ... *KNIP* ...

Aan deze lijst wil ik nog het een en ander aan toevoegen:

- Hoeveel verdiepingen heb je ?
- Hoe hoog of hoe laag mag de lift maximaal stoppen voor een verdieping (Error)?
- Moet je (dubbele) automatische liftdeuren maken ? (Met de veiligheid dat de deuren automatisch openen als er iets tussen zit.)
- Bij meer dan 2 verdiepingen zal je bij moeten houden waar de lift echt moet stoppen en waar niet.
- Ook is de volgorde van stoppen van belang. (Wat gebeurt er wanneer er op meerdere verdiepingen op de knop wordt gedrukt ?
- Dient de lift in ruststand naar een bepaalde positie te gaan ?

Kortom, er zijn allerlei onduidelijkheden.
Voor elke lift is er weer een aparte besturing nodig. Er is geen standaard schema dat voor elke lift geldt.

(Je kan het vergelijken met kruisingen met verkeerslichten, daar is voor bijna elke kruising ook een andere besturing nodig omdat niet elke kruising hetzelfde aantal verkeersdeelnemers hoeft te verwerken.)

bedankt voor de nu toch al helpende reacties, ik weet al naar wat ik moet uitkijken hoe ik het voor de boeg kan gooien enzo

weet er trouwens iemand een curcus op internet over de stappenmotor?

Bedankt, Grtz Fordo

dit doe je niet met een stappenmotor lijkt mij...

als je nou eens netjes opschrijft (hier, en voor in je verslag) hoe en wat je allemaal al hebt, dan maakt het "sturen in de goede richting" voor ons wat makkelijker, en voor jou: je hebt er meer profijt van ;)

wat zijn de eisen van dat ding?
welke PLC moet je gebruiken? en waarom? (dit kan namelijk een behoorlijk beperkte factor zijn)

IF you can't convince them, then confuse them!