de voorschriften 3 fasen motoren

Hoi,

ik zit met een vervelend probleem, IK KOM ER NIET UIT!

ik moet beschrijfen welke voorschriften je rekening moet houden bij het berekenen van een kabel voor een drie fasen achine en hoe je de bijpassende beveiligign dimensioneert.

Het probleem zit hem er eigelijk in dat ik door de bomen het bos niet meer zie, wie o wie wil mij opweg helpen?

b.v.d

corvettelegend@hotmail.com

Sine

Moderator

Dat email adres zou ik maar weg halen, daar zijn spam bots blij mee ...

Je wilt eerst de stroom door je bekabeling al eens weten...

P / sqr3 * Ul * cosFI = IL

Met die stroom kun je de beveiliging bepalen

( zowel zekering als thermische bev )

Voor de draad dikte heb je tabellen.

En natuurlijk voorschriften, de draad dikte die uit zo'n tabel komt voldoet vaak niet aan de norm voorschriften waardoor je een slag dikker zult moeten gaan.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 8 januari 2006 14:12:56

GJ_

Moderator

Op 8 januari 2006 13:37:44 schreef Sine:....
Met die stroom kun je de beveiliging bepalen

( zowel zekering als thermische bev )

De waarde van de thermische beveiligingen worden uitsluitend door de motor bepaald. De (magnetische) beveiligingen worden meer door de geldende norm bepaald en is bedoeld voor de beveiliging van de kabel naar de motor toe.

Voor de draad dikte heb je tabellen.

En natuurlijk voorschriften, de draad dikte die uit zo'n tabel komt voldoet vaak niet aan de norm waardoor je een slag dikker zult moeten gaan.

Die tabellen komen normaal gezien voort uit de normen. Bepalend zijn vooral de maximale stroom zoals bepaald door de beveiliging, de kabellengte, het materiaal van de geleider, de kabelsoort en de verlegging van de kabel.

Bovendien draai je het hier om: de voorschriften zijn bepalend en niet de normen.

Een slagje dikker kan idd nooit kwaad, maar kan in sommige gevallen (tien)duizenden euro's extra kosten.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 8 januari 2006 13:57:43

Sine

Moderator

Op 8 januari 2006 13:55:34 schreef GJ_:
[...]

De waarde van de thermische beveiligingen worden uitsluitend door de motor bepaald. De (magnetische) beveiligingen worden meer door de geldende norm bepaald en is bedoeld voor de beveiliging van de kabel naar de motor toe.
[...]

Klopt, daarom bereken ik ook de fase stroom boven.

Bovendien draai je het hier om: de voorschriften zijn bepalend en niet de normen.

Ik bedoel de voorschriften uiteraard ...

En de paar keer dat ik een kabel uit zo'n tabel gehaald heb voldeed die steeds niet aan de voorschriften, die moest altijd een slag ( of meer zelfs ) dikker.

GJ_

Moderator

Op 8 januari 2006 14:12:15 schreef Sine:
[...]
Klopt, daarom bereken ik ook de fase stroom boven.
[...]

Ik bedoel de voorschriften uiteraard ...

En de paar keer dat ik een kabel uit zo'n tabel gehaald heb voldeed die steeds niet aan de voorschriften, die moest altijd een slag ( of meer zelfs ) dikker.

Hmm, de stroom haal ik van het motorplaatje, daar is het voor.
Bij ontbreken meet ik het bij volle belasting alhoewel dat een slechte methode is.

En normaal gesproken neem ik ook dikkere kabels, voor de meeste toepassingen scheelt het nl ook niet zo gek veel in de kosten.
Het word pas echt een dure grap als je bv in 1 projekt alleen al 14 stuks 240kW ventilatoren met ieder 100m kabel hebt zitten.

misschien ben ik helemaal mis, maar de vraag is in eerste instantie dat hij moet beschrijven...

Dus in hoeverre is je kennis aanwezig over het dimensioneren van kabeldikten? Waarom mag je geen 32A over 2,5mm² laten lopen? Waarvoor dient een thermisch pakket, waarvoor zit er een (smelt/automatische)zekering in een machine. Ik denk als je dit opsomt je al snel tot een redelijke beschrijving komt. Mocht ik je kennis onderschatten, ik wil je hier niet belachelijk maken, alleen helpen