Donkerschakeling (licht) en Omkeerschakeling (motor)

Hallo!
Kan iemand mij het praktisch nut van de donkerschakeling uitleggen? Een gewoon voorbeeld is genoeg.

Verder geraak niet aan het uitvoeringsschema van de omkeerschakeling uit. Help!

Dank bij voorbaat

sommige dingen zou je toch zelf wel kunnen bedenken?
als het donker wordt kan je soms willen dat een schemerlampje automatisch aangaat.
en het zou ook wel handig zijn als de (accu)boor in 2 richtingen kan draaien.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ruik ik hier een bijna-dubbele post?

mag ik de mensen die hier een reply hebben gezet vragen de FAQ eens door te lezen van deze sectie :(:(

als je niets deftigs te melden hebt, zwijg dan ok??

(lap weer een stem minder op de moddereter verkiezing :p)

@ TS bedoel je donker/licht schakeling om een alternator op het net aan te schakelen?

[Bericht gewijzigd door Jonathan op maandag 9 januari 2006 19:03:47

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Wil je weten hoe je een omkeerschakelaar maakt?

Een kruisschakelaar of een dubbelpolige wisselschakelaar.
Met relais werken kan ook.

@ Donkerschakeling: Gaat het hier niet toevallig over lampjes tussen net en generator om te zien of beide synchroon lopen ?
Is wel eens een topic over geweest.

[offtopic]
@ Regels: Heb ze net gelezen, gelden dat soort dingen dan niet voor de rest van Co ? :+

Ik had een sectie `theorie' veel gepaster gevonden.
Het is niet dat ik er echt `last' van heb oid- maar vraag mij toch sterkt af welke kant men met Co op wil met het soort indeling dat achter de nieuwe secties lijkt te zitten ?

Er zijn voor een "omkeerschakeling" een heleboel mogelijkheden, met een relais is een hele makkelijke maar met transistors mosfets of speciale ic's kan het ook. De reden dat je niets vond is dat de officiele benaming een H-brug (of in het engels H-bridge) is. Als je hierop googled zul je al wat meer informatie en schema's kunnen vinden.

Over een praktische toepassing van een schemerschakelaar:

1. Natuurlijk je lampen automatisch aan laten gaan als het donker wordt.

2. Een lichtelijk gemene toepassing is een grap die ik eens ergens ben tegengekomen: Je bevestigt aan het asje van een motortje een touwtje met twee moertjes aan het uiteinde en dat monteer je in een blikken doosje. Als je de motor aansluit dan gaat dat flink ratelen. Dit geheel monteer je in een auto en dan zet je er een schemerschakelaar en een vochtdetector voor.

Dus als je slachtoffer een keer in het donker door de regen rijdt zal het klinken alsof z'n auto ermee ophoudt. Leuk op papier maar ik denk niet dat de persoon in questie het zal kunnen waarderen, bovendien zul je misschien vrij veel geduld ervoor moeten hebben :D

Op 9 januari 2006 20:40:26 schreef Aart:

@ Regels: Heb ze net gelezen, gelden dat soort dingen dan niet voor de rest van Co ? :+

inderdaad, maar des te meer voor deze sectie. ze is er gekomen op vraag van de gebruikers, dus het is nu aan deze om er mee om te gaan :)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Bedoel je een donkere kamerschakeling of een licht-donkerschakeling?

Hey,

Wij hebben pas op school met Domotica gewerkt:D
Erg interessant, we moesten daarbij ook een schakeling maken met een schemerschakeling waarbij als het donker wordt het licht vanzelf uitgaat en de rolluik omlaag. Als het weer licht wordt dan gaat de rolluik omhoog en de lichten uit.

Greetz Luc

Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl