OPAMP

Heb hier morgen examen van ,natuurlijk omvat dit niet alles maar de rest snap ik , daarom zou ik dit ook graag snappen.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=circuits01.jpg

We hebben deze op school(hoge school) opgelost maar ik snap de redenering niet zo goed . Dus zou ik graag hebben dat iemand deze stap voor stap oplost, moest iemand hier even tijd voor hebben.Ik weet dat dit waarschijnlijk zeer simpel voor jullie is maar als je ergens de draad kwijt bent is het moeilijk om te snappen wat er gebeurt op een bepaald moment.

Alvast bedankt

De vraag lijkt me onzinnig of incompleet.

Waarschijnlijk verkeerd plaatje bij de vraag?

Ik zie er geen Uu in terug. Verder, het kortsluiten van U1 of U2 heeft helemaal geen zijn. Beide ingangen liggen al met een weerstand naar de massa, en verder wordt er nergens gesproken van een ingangs spanning anders dan 0V.

Uo zal altijd 0V blijven.

Uo=3.5U2-3.6U1 <<==== Dit zou de uitkomst moeten worden.

Het is de bedoeling om de verhouding te zoeken , tussen in uitgang zonder bepaalde waardes van U1,Uu,...
sorry voor het vergeten van vermelden.
Alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door stany op zondag 22 januari 2006 14:54:51

Ok, dat maakt 't wat duidelijker.

De uitkomst is goed. Om tot die uitkomst te komen moet je een paar kleine dingen weten:

- Weten wat een inverterende opamp versterker is en een niet-inverterende. Liever gezegd, wat de formules zijn voor het berekenen van de versterking van deze twee topologieën.

- De weerstand uitrekenen van twee paralelle weerstanden.

Daarmee kun je het stap voor stap oplossen.

U2 aan de massa. Wat krijg je dan.. inverterend of niet-inverterend? En van daar verder gaan...

Dit is een heel erg eenvoudige oefening...

Je hebt normaal daar 2 bronnen staan, met superpositie sluit je 1 kort en rekent het gewoon uit, dan hetzelfde met de andere bron.

En dan superpositie toepassen, je hebt niet goed opgelet in de les he?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Jawel heb wel goed opgelet in de les,vind het namelijk ook interessant !! Maar bij deze zijn jullie al vriendelijk bedankt , het lukt me wel .Nog een keer de oefening herhalen en heb de redenering dan wel door.

Bedankt