krimpkous

met een gewone föhn kan ik geen krimpkousen laten krimpen, wat is sterk genoeg? in de openhaard? boven het gasfornuis?

that's life!!!!!

verfbrander.
Soldeerbout werkt ook hoor. Wel iets minder netjes.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Op 28 januari 2006 17:32:47 schreef Berry:
verfbrander.
Soldeerbout werkt ook hoor. Wel iets minder netjes.

soldeerbout tegen die krimpkous duwen of wat? dan smelt deze toch?

that's life!!!!!
klein is fijn

Moderator

Op 28 januari 2006 17:31:31 schreef dj quim:
in de openhaard? boven het gasfornuis?

Beide voldoen. Wel de kous een paar cm boven de vlam houden, bij de openhaard wel een paar tiental.
Zelf gebruik ik een aansteker, dat verbruikt wat minder kamerruimte. :)

Op 28 januari 2006 17:33:24 schreef dj quim:
[...]

soldeerbout tegen die krimpkous duwen of wat? dan smelt deze toch?

Neen het krimpt

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Henry S.

Moderator

Op 28 januari 2006 17:31:31 schreef dj quim:
met een gewone föhn kan ik geen krimpkousen laten krimpen, wat is sterk genoeg? in de openhaard? boven het gasfornuis?

Kan wel, als je een föhn met een spits opzetstuk gebruikt. In de industrie wordt ook een föhn gebruikt.

Openhaard, gasfornuis... Je verbrandt eerder je draad of onderdelen voordat fde kous krimt.

Gewoon je bout er tegen aan houden, werkt prima.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

aansteker.
Heen en weer bewegen en niet op een plaats stil houden.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 28 januari 2006 18:24:09 schreef chipje:
aansteker.
Heen en weer bewegen en niet op een plaats stil houden.

* pcnerd gebruikt al een tijdje met zeer veel plezier een "storm aansteker", nadelen met de föhn find ik dat 't erg lang duurt + het wil nog wel is dingen die op de tafel liggen e.d. wegblazen :+

Take a parachute, and jump!

ik gebruik altijd lucifers: gewoon aansteken met je soldeerbout en krimpkous erboven houden. je lucifers vliegen er wel doorheen als je veel gaat krimpen:p

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Henry S.

Moderator

Wat is er mis met de soldeerbout? Bang dat het smelt? :+

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
GJ_

Moderator

Heteluchtblaashulpstukje op m'n gasbout.

niet je soldeerpunt, maar die staaf van je soldeerbout waar je niks mee doet en die toch warm wordt tegen het te krimpe kousje liggen, en huppakeeee! werkt perfect.

Hieper de piep!

Op 28 januari 2006 18:50:30 schreef Roel:
niet je soldeerpunt, maar die staaf van je soldeerbout waar je niks mee doet en die toch warm wordt tegen het te krimpe kousje liggen, en huppakeeee! werkt perfect.

Gaat ook op voor mij...
Als je er blaren van krijgt, kun je ere ook mee krimpen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Er zijn overigens ook een soort ombouwtjes op de markt, van Berner bijvoorbeeld, waar je een normale gasaansteker in kunt plaatsen en zo een stormbestendige vlam kunt krijgen. Werkt echt ideaal!!

Woei! *heeft etsbak*

of zo'n gasbrander voor dakbedekkers:D

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Probeer het eens met een krimptang.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 29 januari 2006 09:38:24 schreef Marco69:
Probeer het eens met een krimptang.

ok... nou heb ik wel genoeg mogelijkheden :P haha

that's life!!!!!

Op 28 januari 2006 18:34:25 schreef Henry S.:
Wat is er mis met de soldeerbout? Bang dat het smelt? :+

Werkt inderdaad, geen probleem.
Maar ik moet er toch wel bij zeggen dat ik dat in het verleden meer deed dan nu, de stoffen in de krimpsok schijnen na redelijk wat tijd de (nikkel) toplaag van de longlifepunt aan te vreten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Ik gebruik niet de tip zelf, dan heb je kans dat wat tin aan de kous blijft plakken, maar het holletje waar het conische stuk overgaat in een cylinder.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 januari 2006 17:13:07 schreef Henry S.:
Ik gebruik niet de tip zelf, dan heb je kans dat wat tin aan de kous blijft plakken, maar het holletje waar het conische stuk overgaat in een cylinder.

Ik heb hier zo'n geval liggen waarbij de tip over het weerstandselement schuift, helemaal vernikkeld, vandaar.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

ik ook ;) Antex. Aantasting is me btw nooit opgevallen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 januari 2006 17:44:15 schreef Henry S.:
ik ook ;) Antex. Aantasting is me btw nooit opgevallen.

Het zal dan aan het type krimpsok liggen, ik bedoel de stoffen die erin verwerkt zijn. Kan ook niet zegge welk type, was op het werk, deze krimpsok ligt daar ook al jaren, zonder enig typenr of iets dergelijks op.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Idd klein stukje boven je bout houden werkt perfect. Ook waxine lichtje doet het goed, vooral bij grote hoeveelheden achterelkaar, aangezien soldeerbout soms beetje langzaam gaat.

En als je het doet met een aansteker, in het blauwe gedeelte van de vlam houden, niet het gele.
Blauwe gedeelte (dichtste tegen de aansteker) is koeler, waardoor je krimpsok beter de tijd krijgt van te shrinken dan wanneer je ze volledig wegstookt zonder te shrinken.
En tussen het verwarmen door even de sok de tijd geven om de warmte te laten doordringen tot in de kous, kunststoffen hebben nl. een slecht thermisch geleidingsvermogen. Dus niet continu in de vlam houden.

Heb ik eens gehoord van vertegenwoordiger van Novatio, die leveren krimpkousjes (van +-4cm) met ingebouwde vasthoudringetjes én soldeer. Gewoon links en rechts draadje erin, kous erover en verwarmen. De ringetjes krimpen de draden vast zodat ze niet meer verschuiven, de rest wordt gesoldeerd en geisoleerd tegelijkertijd.
2 types: duoflux en topflux.(in veel mm² dikten verkrijgbaar)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten