vermogenregeling

Hallo

Ik moet voor mijn eindwerk een manier zoeken om het vermogen te regelen van 3fasige verwarmingsweerstanden van ongeveer 20kW voor een oliebad op te warmen. Zo zijn er in totaal 3 en elk van deze weerstand is in ster geschakeld. De bedoeling van deze regeling is dat ze (zoals de situatie nu is) niet telkens 20kw moeten in en uitschakelen om tot de gewenste temperatuur te komen, maar een soepelere aansturing voor het gebruik van de verwarmingselementen. (De temperatuurdetectie gebeurd mbv een thermokoppel) Mijn kennis over zo'n elektronische regelingen is niet bijster groot, dus als iemand mij op de goede weg zou kunnen helpen zodat ik weet welke richting ik uit moet.
Alvast bedankt

Bedoel je met soepel in- en uitschakelen, zoiets als softstart, of gaat het echt over een proportionele regeling, dus hoofdstuk Meet & Regeltechniek.
Henri.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Met soepel regelen bedoel ik meer zoals het principe van een lichtdimmer. Regelen van 0 tot vol vermogen. Alleen de uitwerking hiervan....

Fase aansnijding met 20KW verwarmings elementen ?
Dat zullen aardige triacjes moeten zijn, om van de ontstoorspoelen nog maar te zwijgen.
Of heb je een tikfout gemaakt, en bedoel je 20W elementen?
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

nee helaas geen tikfout :-)Nu bevinden zich in de schakelkast gewone relais maar ze hebben nu regelmatig last van doorgebrande relais en de bedrading er rond :-), nu hebben ze dan als vervanging gebruikt gemaakt van solid state relays dit werkt goed alleen het probleem hier is dat het alleen maar volledig in of uitschakelen is. Daarmee dat ik nu een manier moet zoeken om dit op te lossen en wat hulp zoek om op weg te geraken...

Voor deze vermogens/toepassing kan je beter volledige sinussen weg snijden, dat zorgt voor véél minder storing, minder hete schakelelementen, nadeel is dat je er enkel ohmse belastingen goed mee kan schakelen (wat hier dus geen probleem is), en je regeling wat trager is (maakt ook niet uit, je verwarming gebeurt zowiezo niet erg snel).
Dus het principe van het solid state relais, maar met een optotriac met nuldetectie (K3041 enzo), en eventueel 2 scr's in antiparallel om het vermogen aan te kunnen.
Door de nuldetectie, schakelt hij maar in als de netspanning op een nulpunt zit, waardoor je geen steile flanken hebt (nauwelijks storing dus).

De sturing zou ik met een PIC doen, een simpele proportionele regeling, een pwm maken over 256 seconden (steekt echt niet nauw), en afhankelijk van hoe ver je bent van de temperatuur langere stukken laten warmen.

Edit: ik zie nu je toevoeging, je bent blijkbaar al bijna klaar, gewoon die solis-state relais ff controleren of ze een nuldetectie hebben, en dan de aansturing zoals hierboven. Een verwarmingselement is zowiezo traag, dus dat maakt niet uit.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op maandag 27 februari 2006 11:01:39

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Al bedankt voor al de informatie. Maar waar kan ik meer ino vinden over PIC sturingen? Want dit komt mij niet bekend voor..

Zitten die elementen intern in ster geschakeld of kun je zelf de volgorde bepalen? Indien dat je dat zelf kunt doen kun je ook twee elementen in serie zetten. Ze zullen dan minder warmte afgeven. Maar het is de vraag of je echt traploos wil sturen!

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Op 27 februari 2006 11:14:48 schreef morenito:
Al bedankt voor al de informatie. Maar waar kan ik meer ino vinden over PIC sturingen? Want dit komt mij niet bekend voor..

Op dit forum staat een beginnersguide voor PIC's. Maar je kan eigenlijk alles wat enigsinds programmeerbaar is gebruiken, zolang je een A/D (om de temperatuur te meten) hebt. Je moet echt niet snel werken, vraag eens wat er daar op school gebruikt wordt (als ze een cursus liggen hebben, ben je snel vertrokken).

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
GJ_

Moderator

Een zelfbouwproject op basis van een PIC om een 20kW oliebadverwarming te regelen?
Lijkt me een zeer slechte zaak! Als dit voorheen met contactoren gebeurde en nu met solid-states lijkt het leed geleden te zijn. Die contactoren konden ook alleen maar aan en uit.
Een fatsoenlijke PID regelaar voor deze toepassingen stuurt ook met een soort van erg trage PWM aan: met een cyclus van bv 5 of 30 seconden.

Deze zijn intern in ster geschakeld. En ja de vraag was er om traploos te kunnen sturen....

Hoe traploos is traploos? Als de 0 aangesloten is, kun je element voor element regelen. Heb je 10 stappen, gewoon aan/uit.
Anders wordt het toch wat vervelender met je ontstoring: alles tegelijk regelen op 3-fase op 0-doorgang gaat 'm niet worden.

Verder is een AVR met ADC voor je sturing / temperatuurmeting wel handig. Echter wel even oppassen met je software: moet in dit soort zaken toch een stuk robuuster zijn dan de beste M$ applicatie.

[edit]Moet je alleen de aansturing voor beheersd inschakelen maken of moet je ook nog het stuk 'thermostaat' doen? Blijkt niet duidelijk uit je verhaal...[/edit]

[Bericht gewijzigd door Marco69 op maandag 27 februari 2006 13:49:30

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
GJ_

Moderator

Kom op, 20kW, olie: dat betekend volgens mij gewoon niet hobbyen.

Een goede PID regelaar met autotuning, daar zit alles in, en is een stuk veiliger.

GJ_

Moderator

Als je hetgraag analoog en traploos wil aansturen: de IC-electronic SPC1 kan tot 50A aansturen. Geen probleem dus. Aansturen met 0-10V signaal of potmeter.
http://www.ic-electronic.com/images/Electronic%20contactors.jpg

Sine

Moderator

Is dat fase aansnijding ?

Hoe ziet je netspanning er uit als zo'n ding staat te klapperen ?

GJ_

Moderator

Ze hebben een ingebouwd netfilter: geen overbodige luxe misschien.
Ze kennen twee modi:
1-burst firing mode, het resultaat lijkt nog een beetje op een sinus.
2-fase aansnijding

Ik heb goede ervaringen met de solid-states van IC-electronic

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 27 februari 2006 17:20:12

Ik heb nog een 3 fase vermogens regeling liggen op mijn werk.
Volgens mij kun je die aansturen met 0 tot 10 volt.
Ik zal eenskijken wat het max vermogen van dat ding is,wij gebruikten hem voor 16 kw .
Je kut ook een oude frequentie regelaar gebruiken als je die mischien wel hebt.(moet je hem wel op uf instellen en geen fluxvector)

Ik hoorde dat ook een frequentieregeling voor motoren voor jouw toepassing zou kunnen dienen mits de parameter cosinus phi op 1 in te stellen en de sturing voldoet aan jouw gewenste vermogen...spanning en frequentie varieren hier progressief maar voor een ohmse belasting zou dit geen probleem mogen vormen e.

Frisbee006

Mogelijk is morenito al afgestudeerd en heeft sindsdien 5 kinderen gekregen. Het is elf jaar geleden dat ie de vraag stelde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit is er één voor de oudste-topic-kick-van-het-jaar verkiezing.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com