Eenaderige draad voor gebruik met breadboard

Waar kan ik deze draad kopen ?
en welke doorsnee kan ik het beste gebruiken voor het maken van de beste verbindingen.

Ik weet wel bij Conrad, maar dan ben ik meer aan de verzendkosten kwijt dan de draad kost.

???.elektronica-onderdelen.nl kon me ook niet helpen aan de kabel.

... en er zijn hier waar ik woon geen elektronica winkels in de beurt.

[Bericht gewijzigd door The Puma op zaterdag 11 maart 2006 14:20:36

GJ_

Moderator

Ik haal ze altijd uit telefoonkabel of FTP kabel.

inderdaat werkt het beste met telefoon of netwerk kabel. en uit een stukje kabels haal je een bergje draadjes

Op 11 maart 2006 14:21:03 schreef GJ_:
Ik haal ze altijd uit telefoonkabel of FTP kabel.

Zijn die niet wat dun om goed contact te maken?

Dus gewone CAT-5e kabel is goed
en daar gewoon de draden uit halen?

Je hebt ook van die draad kits van velle man, 10 kleuren in een zak. Iedere kleur 5 meter behalve rood en zwart die zijn 10 meter. Uitstekend breadboard draad, kern is niet te dik om je breadboard gaatjes te slijten, en niet te dun dat het er los in hangt.

www.velleman.be en dan zoeken op artikel code: K/MOWM is het product.

Ik denk dat elke electronica zaak heeft dit op in zijn assortiment heeft liggen. In ieder geval bij iedere zaak in breda heb ik er ooit een gekocht en die hebben dat zo in het schap liggen.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Op 11 maart 2006 14:25:11 schreef The Puma:
[...]
Zijn die niet wat dun om goed contact te maken?

De draadjes zijn beter niet te dik want anders forceer je de contacten van het bordje en heb je erna slecht contact als je dunnere draadjes gebruikt.

Op 11 maart 2006 15:01:22 schreef Squant:
Je hebt ook van die draad kits van velle man, 10 kleuren in een zak. Iedere kleur 5 meter behalve rood en zwart die zijn 10 meter. Uitstekend breadboard draad, kern is niet te dik om je breadboard gaatjes te slijten, en niet te dun dat het er los in hangt.

www.velleman.be en dan zoeken op artikel code: K/MOWM is het product.

Die heb ik ook, kost +/- 6 euro.

Ik vind alleen dat dit draad veel te snel afbreekt, wat moet ik doen om te voorkomen dat het steeds afbreekt? Zo zonde, blijven die dingetjes achter in m'n breadboard,
Ik gebruik nu meerder-aderig draad. Velleman heeft diezelfde kit ook in meerder-aderig draad (het stukje wat ik nu gebruik heb ik ergens "ooit" gekocht).

Woei! *heeft etsbak*

mijn job is data/telecommunicatie en wij smijten dagelijks 50 en 100 paar kabels in de container waar schitterende draadjes inzitten voor breadboards. Deze gebruik ik dus altijd

Mvg,

Joris

Op 11 maart 2006 17:06:50 schreef Zjokkeh:
50 en 100 paar kabels

Die gebruik ik ook. Aan 1m van die kabel heb je zat voor de komende paar jaar!

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Ik haalde bij m'n eerste stage alle stukken afvaldraad uit de afvalhoop, soms wel 7 kleuren, 2 meter ofzo, kan je honderden draadjes van maken, enige nadeel is wel dat ze net te dik zijn, en m'n breadboard enigszins naar de klote is.

Voordeel is dan weer dat ik die nu kan gebruiken voor groot vermogen componenten, aangezien de contacten nu toch al half kapot zijn :P

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

hmm ja ik ook netwerk kabel, koop ik zo af en toe een meter van, aangezien ik het spul ook altijd voor andere dingen gebruik :D

LED there be light

ik heb een klosje van dit spul gekocht bij C.....
bestnr 606065
star 0,20 mm^2; buitendia 1,1; binnendia 0,5

werkt prima... iets dikker zou prachtig zijn, maar dit werkt prima.

Ik gebruik ook gewoon zelf op lengte gemaakte draadjes van zo'n 0,2 mm2.
Ik heb wel in een of andere elektronica catalogus soepele draadjes met aan beide zijde een metalen pennetje gezien.
Deze zijn speciaal bedoeld voor gebruik op een breadboard.