CNC PCB boormachine deel2

Dit topic is gesloten

Op 19 maart 2006 12:24:47 schreef pcnerd:
[...]
dat heb ik dus gemist :'( :'(

Ik heb die tafel rollagers zien liggen maar het was er van de goedkope kwaliteit (daar komt nogal vlug speling op omdat de kogeltjes verslijten.

...maar ik kan nergens draadstang lagers vinden :(.

Had dat gezegt dan had ik er gisteren meegebracht 80cent het stuk(1m) meen ik.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 19 maart 2006 12:24:47 schreef pcnerd:
[...]
dat heb ik dus gemist :'( :'(

hmm, ik ga voor mijn "grote" cnc toch wat anders gebruiken denk ik...
mssg zelfs met wieltjes en draadstang, maar ik kan nergens draadstang lagers vinden :(.

www.overtoom.nl
Spindels vanaf 10 pleuro's.
En als je het goedkoop wil doen ga je naar de Gamma en haal je daar draadstangen en wat moeren. Kom je er daarna achter dat dit goed werkt dan kun je altijd nog investeren in "duurdere" spindels.

[Bericht gewijzigd door No_Brain op zondag 19 maart 2006 12:33:33

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Op 19 maart 2006 12:24:47 schreef pcnerd:
[...]
dat heb ik dus gemist :'( :'(

hmm, ik ga voor mijn "grote" cnc toch wat anders gebruiken denk ik...
mssg zelfs met wieltjes en draadstang, maar ik kan nergens draadstang lagers vinden :(.

Ik draai de draadstang af op 8 mm en dan er een 8 mm lagertje op, lagerhuisje draaien voor dat lager met een draaiknop en het geheel spelingsvrij op het frame schroeven.

Op 19 maart 2006 12:32:02 schreef No_Brain:
[...]
www.overtoom.nl
Spindels vanaf 10 pleuro's.
En als je het goedkoop wil doen ga je naar de Gamma en haal je daar draadstangen en wat moeren. Kom je er daarna achter dat dit goed werkt dan kun je altijd nog investeren in "duurdere" spindels.

het gaat mij erom dat ik die dingen heb waar je draadstangen doorheen kan doen en vast kan draaien, zodat ze steun hebben.
zeg maar een uitgebreid ringetje (met lagers e.d.)

Take a parachute, and jump!

Op 19 maart 2006 12:32:02 schreef No_Brain:
[...]
www.overtoom.nl
Spindels vanaf 10 pleuro's.
En als je het goedkoop wil doen ga je naar de Gamma en haal je daar draadstangen en wat moeren. Kom je er daarna achter dat dit goed werkt dan kun je altijd nog investeren in "duurdere" spindels.

Neem dan wel RVS draadstangen, die kosten niet veel meer dan ijzer-gegalvaniseerd, de rvs zijn gladder en lopen mooier en slijten minder.
Maak je moer van Delrin 25-30 mm dik en je hebt een spelingsvrij geheel.
http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/pommoer.jpg

Op 19 maart 2006 12:45:30 schreef pcnerd:
[...]
het gaat mij erom dat ik die dingen heb waar je draadstangen doorheen kan doen en vast kan draaien, zodat ze steun hebben.
zeg maar een uitgebreid ringetje (met lagers e.d.)

kijk eens op de http://www.marktplaats.nl en zoek op flenslagers als je ze niet zelf kan maken
.

Waren er al mensen die met een beetje precisie alu platen van +/- 6mm dik konden frezen?

Ik heb nog een Y-Tafel nodig met allemaal gaten van 5,5mm(voor M6x0.5) erin..

Formaat van de tafel is dan wel 490x330mm :P

Achja who cares dat het slijt.. Koop ik eventueel een keer een nieuw setje lagers.. En anders bouw ik weer een nieuwe cnc ;)

Ik heb zelf M10 draadstangen.. Ik zit alleen even te puzzelen met het aflageren van die handel.. Weet niet of ik dat gewoon ongeschonden in een lager krijg.. Aangezien afdraaien van een draadstang niet in mijn bereik ligt.. Maar ook niet echt lekker ligt als die dan maar iets ovaal is dan heb je alweer onnauwkeurigheid..

Mijn freesbankje zal in 1ste instatie gebruikt worden voor graveren van frontplaten, gaten in abs kastjes frezen en proefprintjes frezen.. (afhankelijk van hoe nauwkeurig hij is..)

Later wil ik een verbeterde versie bouwen die 0.5mm stalen frontplkaten kan frezen en eventueel Koperen blokjes (CPU Waterkoel Blokken)

Op 19 maart 2006 13:44:48 schreef DJD XTREEM:
Achja who cares dat het slijt.. Koop ik eventueel een keer een nieuw setje lagers.. En anders bouw ik weer een nieuwe cnc ;)

Ik heb zelf M10 draadstangen.. Ik zit alleen even te puzzelen met het aflageren van die handel.. Weet niet of ik dat gewoon ongeschonden in een lager krijg.. Aangezien afdraaien van een draadstang niet in mijn bereik ligt.. Maar ook niet echt lekker ligt als die dan maar iets ovaal is dan heb je alweer onnauwkeurigheid..

Mijn freesbankje zal in 1ste instatie gebruikt worden voor graveren van frontplaten, gaten in abs kastjes frezen en proefprintjes frezen.. (afhankelijk van hoe nauwkeurig hij is..)

Later wil ik een verbeterde versie bouwen die 0.5mm stalen frontplkaten kan frezen en eventueel Koperen blokjes (CPU Waterkoel Blokken)

Lagers slijten niet, die draaien, en voor een lager erg langzaam in een freestafel.
Wat slijt is je moer, en die wil je spelingsvrij in de lengte van de draadstang hebben, een normale moer heeft te veel speling dus daar heb je zo niets aan, beter 1 maken van een goede kunststof zoals Delrin.
Af draaien is nooit ovaal, normaal altijd centrisch rond.

Hallo,

Hierbij een ideetje en een vraag.

Zes weken geleden kocht ik bij een oud-ijzeropkoper een spindel voor 4 euro. (lengte 1600mm, buitendiameter 15.8mm, spoed 5.0 mm). Afgelopen week ben ik erin geslaagd om van een stuk daarvan een tapstuk te maken. Met een slijpschijf in de boormachine en een ad hoc gemaakte houten opstelling (het doordenken en maken van de opstelling en het maken van een soort mal op schaal 10:1 die op de spindel kwam kostte me enkele weken) sleuven in een stuk van ca. 100mm slijpen, etc.

De bedoeling was om een stuk draad van die spindel in een paar blokken delrin te tappen -- of dat überhaupt zou lukken was de vraag. Vandaag is me dat gelukt, met een proefstuk delrin.

Mijn vraag is, is het aan te bevelen om een delrin moer (en de spindel) nog te smeren, en zo ja, met wat voor middel? Het moet niet een te hoge viscositeit hebben, denk ik.

BJ

Op 19 maart 2006 16:44:27 schreef MrLiberty:
Mijn vraag is, is het aan te bevelen om een delrin moer (en de spindel) nog te smeren, en zo ja, met wat voor middel?

Ik gebruik teflon spray voor kunststof van de bouwmarkt. Scheelt wel veel.

Delrin en Teflon zou je niet hoeven te smeren, maar dat is ook afhangkelijk van de andere materialen.

Een teflon-spray geeft altijd een beter resultaat, maar nadeel van smeren is dat er wat meer vuil aan blijft kleven.

Smeren helpt altijd, smeer in dit geval met zuurvrije vaseline (bij elke bouwmarkt te koop) Als je dit een beetje verwarmt kan je dat prima met een kwastje opbrengen.
Het beste is ervoor zorgen dat er geen vuil bij je spindel kan komen. Je kunt zelf heel veel doen met een stukje leer. Je kunt ook een mooie telescoop afdekking maken van 1mm dik alu plaat (een u-tje van maken, volgende u is 1mm groter, en een meeneemplaatje in de hoeken lijmen van beide u-tjes enz....)

trouble shooting? machine gun magic!

Iedereen bedankt voor de smeertips !-)

De zelfgetapte moer voor die spindel (uit een Delrin stuk van ca. 50mm lengte) is al bijna perfect, tot mijn eigen vreugde en verbazing, en loopt heel soepel.

Het was trouwens nog maar een test, de werkelijke moeren moet ik nu nog tappen, maar eerst maar eens de minimale en maximale maten ervan vaststellen. De moeren zal ik uiteindelijk ws. wel in tweeën zagen, zodat je evt. lengtespeling altijd kunt wegstellen.

Voor de x-/y-/z-as geleiders heb ik een aardig alternatief waaraan nog niemand gedacht heeft -- althans ik ben het nog op geen enkele CNC-site tegengekomen. Nee, geen ladegeleiders.

Dit alles voor een CNC-boor die PCB'tjes moet kunnen boren, dus een niet al te zware. Die moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, dus geen overkill met dure ballscrews of gelagerde lineire geleiders. Mijn alternatief is overigens wel gelagerd...

Later daarover meer.

BJ

Op 19 maart 2006 13:15:52 schreef LED-Maniak:
Waren er al mensen die met een beetje precisie alu platen van +/- 6mm dik konden frezen?

Ik heb nog een Y-Tafel nodig met allemaal gaten van 5,5mm(voor M6x0.5) erin..

Formaat van de tafel is dan wel 490x330mm :P

Je kunt alu plaat die zo groot is niet frezen, deze trekt krom. Plaat van 6mm dik is in de handel te verkrijgen (vlakheid +/- 0.2mm), vraag naar plaat in de kwaliteit 51ST (6082). Pas wel op met gaten boren dat het niet alsnog krom trekt.

trouble shooting? machine gun magic!

Op 19 maart 2006 13:44:48 schreef DJD XTREEM:
Achja who cares dat het slijt.. Koop ik eventueel een keer een nieuw setje lagers.. En anders bouw ik weer een nieuwe cnc ;)

Ik heb zelf M10 draadstangen.. Ik zit alleen even te puzzelen met het aflageren van die handel.. Weet niet of ik dat gewoon ongeschonden in een lager krijg.. Aangezien afdraaien van een draadstang niet in mijn bereik ligt.. Maar ook niet echt lekker ligt als die dan maar iets ovaal is dan heb je alweer onnauwkeurigheid..

Mijn freesbankje zal in 1ste instatie gebruikt worden voor graveren van frontplaten, gaten in abs kastjes frezen en proefprintjes frezen.. (afhankelijk van hoe nauwkeurig hij is..)

Later wil ik een verbeterde versie bouwen die 0.5mm stalen frontplkaten kan frezen en eventueel Koperen blokjes (CPU Waterkoel Blokken)

Als je een draadstang spelingsvrij wilt lageren moet je een kegellager gebruiken of 2-zijdig een druklager (aan een kant van de spindel een kraag met aan beide kanten een druklager met een stelmoer (asmoer)).
Het afdraaien van een draadstang is moelijk, kun je niet een kraagbus (laten) draaien die met een perspassing over de draadstang gaat en deze zekeren met een pen. Een bus die gedraaid is loopt altijd "0".

trouble shooting? machine gun magic!

Oplossing is gevonden.

Bij exporteren in corel is het mogelijk een krommingsresolutie in te stellen. deze stond te laag ingesteld.

iemand ervarin met nc-pilot ?

Gr ronald

Op 19 maart 2006 21:44:50 schreef alutech:
[...]

Je kunt alu plaat die zo groot is niet frezen, deze trekt krom. Plaat van 6mm dik is in de handel te verkrijgen (vlakheid +/- 0.2mm), vraag naar plaat in de kwaliteit 51ST (6082). Pas wel op met gaten boren dat het niet alsnog krom trekt.

Als er mensen zijn met een tafel groter dan dit en daar dan een ander stuk plaat onder leggen dan zou dit nooit krom moeten trekken. Op werk gebeurt dit namelijk regelmatig(en ook groter).

Uiteindelijk moet het met een slagkopfrees vlak worden geslagen maar dat kan ik zelf.

Het stuk alu heb ik overigens al geregeld, nu nog iemand die het voor een vergoeding wil boren/frezen :)

Led maniak.

hoe groot moet je stuk worden ?
ik kan het er hier wel perfect laten uitlopen.
mocht je niet al te ver weg wonen kan je langskomen.
voor aluminium kan ik max 700 x 500 mm frezen.

Gr Ronald

p.s. ik kom uit limburg

IK zie elke keer moeren van delrin langs komen.. Is teflon hier niet geschikt voor?? Aangezien ik nu zelf bezig ben met blokjes teflon. (tenminste denk dat het teflon is.)

DJD XTREEM:

Goeie vraag. Volgens mij is het verschil in dit geval niet zo belangrijk. Ik dacht dat Teflon i.h.a. een betere wrijvings- coëfficiënt heeft, en Delrin een betere vormvastheid en slijtvastheid.

Andere factoren van belang kunnen zijn, denk ik, temperatuursbestendigheid, hoe gemakkelijk is het materiaal te bewerken (en krijgt het z'n uiteindelijke vorm wel tijdens de bewerking), in wat voor constructie moet het gebruikt worden, welke precisie wordt nagestreefd, etc.

Ik ben geen materiaalkundige, dus ga niet af op wat ik zeg. Zie bijv.
http://www.modernplastics.com/how_to_identify_plastics.htm

Wel weet ik dat je PVC moet vermijden. Toen ik m'n tapbout af had (gemaakt uit een stuk spindel) heb ik die eerst getest op een blok pvc. Dat tappen ging zeer moeilijk (''taai'') en de uiteindelijke tap, of, liever gezegd, de uiteindelijke PVC moer, kwam zo vast als een huis op de spindel te zitten. Dat deed me de moed in de schoenen zinken om het te proberen op een stuk Delrin. Maar uiteindelijk bleek er een spectaculair verschil tussen het bewerken daarvan, en het uiteindelijke resultaat daarmee.

BJ

DJD XTREEM:

Re. Teflon vs. Delrin:
Of deze site, properties of materials:

http://www.matweb.com/index.asp?ckck=1

BJ

Op 19 maart 2006 13:05:31 schreef chopper:
zoek op flenslagers als je ze niet zelf kan maken

ook axiaal (kogel)lager. Conrad heeft ze ook.

Teflon is ook niet geschikt voor onderwater, dit zwelt namelijk.
Delrin zwelt niet en kan dus wel onder water worden gebruikt.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Iemand een idee vooreen goede afzuiging voor dampen? laser produceert zoveel damp dat ik het buiten 2 uizn verder al ruik :S iemand een zware blower en koolstoffileter liggen ?

Dit topic is gesloten