UV-bak eindelijk af!!!

Je kunt ook in je deksel een zwaar materiaal verwerken zodat je print meteen goed op de glasplaat wordt gedrukt.

Turbokeu

Golden Member

Op 25 maart 2006 16:40:45 schreef big bang:
[...]

Absoluut.
Heb zelf vroeger ook een lichtbak gebouwd men 2 UV-actinische buizen, en hier werd streng voor gewaarschuwd!Het golflengtebereik van de UV straling ligt in een gebied wat zowel huid als (zeker) ogen kan aantasten.
http://www.biosafety.be/CU/ESM/Lampes_UV_NL.html

Bij de huid kan actinische keratose ontstaan, wat huidletsel is onder invloed van UV, de invloed op ogen is gekend: lasogen (verbranding van netvlies)
Vergeet nooit dat wat je ziet (de blauw-purpere gloed) rond die TL's niet de straling is waarom het te doen is, de echte UV wat ze uitstralen is NIET zichtbaar en veel sterker aanwezig.
Lichtbakken altijd afsluiten dus.

- - big bang - -

Actinische buizen zenden een veel kortere golflengte uit (UVC) dan de buizen van gelaatsbruiners (UVA).
UVC is ook vele malen gevaarlijker dan UVA.
Actinische buizen worden o.a. gebruikt in de medische wereld om ruimtes steriel (bacterievrij) te houden (bacteriën worden gedood door de bestraling met UVC).
In mijn vroeger zeewateraquarium werdt een UVC lamp gebruikt om het terugkerend water uit het filter bacterievrij te maken (noodzakelijk als je ongewervelden zoals zeeanemonen wil houden).
Mijn moeder's zicht is onherstelbaar beschadigd uit de tijd dat ze bij Pfizer Pharmaceutical werkte in de jaren '60 (d'er waren wel beschermbrillen voorhanden maar niemand vertelde de werksters dat ze die ook imperatief moesten dragen om de ogen te beschermen).

Bij UVA is het minder gevaarlijk maar het is aangeraden er toch niet te lang in te kijken.

CD :)

PS: @big bang: Actinische buizen hebben normaal gezien de verkeerde golflengte voor het belichten van printplaat.
't Zal misschien wel lukken omdat het spectrum van het uitgezonden UV-licht van de actinische buis en het spectrum van de gevoeligheid van de printplaat elkaar enigszins overlappen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Inderdaad, die actinische dingen zitten dieper in het UV bereik en zijn schadelijker. Raar genoeg heeft mijn vroegere elektronicaleverancier ze aan me verkocht toen ik vroeg voor belichtingslampen voor positieve fotolak. Ik kende daar toen niks van.

Bovendien lukken de printen gelukkig heel goed. Die lampen hebben ook een spectrale breedte die tot in het zichtbare bereik reikt, vandaar die blauw-purpere gloed.
Maar ik moet wel zeggen, als je er 5sec naar staart voel je dat wel aan je ogen. Kan niet goed zijn.
Trouwens: kijken naar iets wat je niet / nauwelijks ziet heeft ook weinig nut hé.

Verder heb ik nog in m'n houten deksel van de lichtbak een hele lap van die redelijk dense schuimstof geplakt, die drukt de print netjes en zorgvuldig tegen de layout aan, werkt perfect. Vroeger legde ik een glazen plaat boven op de print en dan het deksel toe, werkt ook.

- - big bang - -

P.S. En bij deze proficiat gewenst met je resultaat CD !

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Turbokeu

Golden Member

Op 26 maart 2006 19:53:52 schreef big bang:
Inderdaad, die actinische dingen zitten dieper in het UV bereik en zijn schadelijker. Raar genoeg heeft mijn vroegere elektronicaleverancier ze aan me verkocht toen ik vroeg voor belichtingslampen voor positieve fotolak. Ik kende daar toen niks van.

Bovendien lukken de printen gelukkig heel goed. Die lampen hebben ook een spectrale breedte die tot in het zichtbare bereik reikt, vandaar die blauw-purpere gloed.
Maar ik moet wel zeggen, als je er 5sec naar staart voel je dat wel aan je ogen. Kan niet goed zijn.
Trouwens: kijken naar iets wat je niet / nauwelijks ziet heeft ook weinig nut hé.

Verder heb ik nog in m'n houten deksel van de lichtbak een hele lap van die redelijk dense schuimstof geplakt, die drukt de print netjes en zorgvuldig tegen de layout aan, werkt perfect. Vroeger legde ik een glazen plaat boven op de print en dan het deksel toe, werkt ook.

- - big bang - -

P.S. En bij deze proficiat gewenst met je resultaat CD !

Bedankt!

Actinische buizen werden (worden?) in de elektronicawereld wel degelijk gebruikt, namelijk in EPROMwissers om EPROMS en dergelijke met een venstertje te wissen.
Misschien heeft je leverancier daar de verwarring in gevonden.

CD :)

PS: Actinische buizen (in elk geval de /05 reeks) zijn compleet doorzichtig en gemaakt van kwartsglas (gewoon glas houdt de korte golflengte van UVC teveel tegen).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb gisteren de toegang gekregen tot een oude scanner, die heb ik gesloopt, mooie behuizing en smd gevallen aan over gehouden.
:)
Misschien heb ik dan *eindelijk* een UV belichtingsbak.

Woei! *heeft etsbak*

Op 27 maart 2006 07:11:03 schreef jossie:
Ik heb gisteren de toegang gekregen tot een oude scanner, die heb ik gesloopt, mooie behuizing en smd gevallen aan over gehouden.
:)
Misschien heb ik dan *eindelijk* een UV belichtingsbak.

je moet je timer nog :P

Take a parachute, and jump!

Op 27 maart 2006 07:29:10 schreef pcnerd:
[...]
je moet je timer nog :P

Nee, heb ik al samen met iemand anders ontworpen (Nouwja, geprogrammeerd, ik moet er dus nog snel even een printje voor maken en een klein bugje wegwerken).

Woei! *heeft etsbak*

Dan toch ook maar een klein voorproefje van mijn vorderingen:

http://www.nack.nl/co/uvbig.jpg

Zes keer een 15W uva lamp uit een Philips gezichtsbruiner. Ingebouwd in een HP 2200 scanner. Inclusief timer met 2x16 LCD scherm en (nog te plaatsen) drukknoppen i.c.m. een PIC16F628A...

Maar ik kan je nu al verklappen dat gaat niet zomaar passen... Meer info als ie af is ;)

P.S. De buizen zijn een beetje mishandeld tijdens testen, vandaar de zwarte aanslag...

[Bericht gewijzigd door ZX6RR op maandag 27 maart 2006 21:56:06

Waar is die enorme trafo voor?
Ziet er netjes uit, ik moet alleen even een nieuwe bruiner halen met kleinere lampen.
Die van mij zijn veel te lang en passen nergens in (behalve in de orginele behuizing).

Woei! *heeft etsbak*

De lampen hebben al goed dienst gedaan.
Iemand DOET wat tenminste.

Op 27 maart 2006 21:42:35 schreef jossie:
Waar is die enorme trafo voor?
Ziet er netjes uit, ik moet alleen even een nieuwe bruiner halen met kleinere lampen.
Die van mij zijn veel te lang en passen nergens in (behalve in de orginele behuizing).

Dat was ook juist mijn punt... De ballast was veel te groot om in de behuizing van de scanner te kunnen... Ik heb nu met die trafo een soort van DC aansturing gemaakt met een 555 timer, spoeltje, mosfet etc...

Het rendement zal niet denderend zijn, maar het past en het werkt ;)

Op 27 maart 2006 21:45:49 schreef ZX6RR:
[...]

Dat was ook juist mijn punt... De ballast was veel te groot om in de behuizing van de scanner te kunnen... Ik heb nu met die trafo een soort van DC aansturing gemaakt met een 555 timer, spoeltje, mosfet etc...

Het rendement zal niet denderend zijn, maar het past en het werkt ;)

lol.
ik ga gewoon zelf een kast maken, niet uit een scanner.
en zoals fritsch kiekenbelt het heeft gedaan van www.picbasic.nl, met belichting van boven en een mooie lade erin. ik moet alleen nog tijd vrij maken om is aan die timer te beginnen, ik wordt een beetje lui de laatste tijd...

Take a parachute, and jump!

Op 27 maart 2006 21:54:18 schreef pcnerd:
[...]
lol.
ik ga gewoon zelf een kast maken, niet uit een scanner.
en zoals fritsch kiekenbelt het heeft gedaan van www.picbasic.nl, met belichting van boven en een mooie lade erin. ik moet alleen nog tijd vrij maken om is aan die timer te beginnen, ik wordt een beetje lui de laatste tijd...

Mijn timer draait op 4* 7 segment displays en een 18F452 PIC.
Als ik deze week tijd vind knal ik snel even een printje in elkaar en dan zal ik die posten. Mag je meeprofiteren:P. Of je kan er zelf eentje ontwerpen:+/

Woei! *heeft etsbak*

Wonderbaarlijk CD.........

Da's nou echt afgewerkt, ziet er echt prima uit.

Bedankt voor de tips.... uiteraard.

Op 7 maart 2006 18:24:45 schreef Turbokeu:
De originele glasplaat is beplakt met (dure) 3M-film om het UV-licht te diffuseren:

Wat kost dat spul, waar is het te krijgen, en werkt dat echt goed?

Woei! *heeft etsbak*
Turbokeu

Golden Member

Op 28 maart 2006 07:55:41 schreef jossie:
[...]
Wat kost dat spul, waar is het te krijgen, en werkt dat echt goed?

Een paar jaar geleden hebben we alle ramen van onze vroegere kantoren laten beplakken (tot de halve hoogte) door een gespecializeerde firma met deze zelfklevende 3M-film waarin ook ons logo verwerkt zat.

Ik ken de prijs/m² niet omdat de 3M-film die ik gebruikt heb voor de UV-bak eigenlijk reservefilms waren voor het geval ooit een gebroken ruit in ons kantoor moest vervangen worden.

We hebben deze film eigenlijk twee keer laten plaatsen:
- 1e maal: 3 maand na plaatsing laat de eigenaar van het kantoor de houten raamchassis vervangen door PVC-chassis met dubbele beglazing: 3M-film + logo's op de vuilnisbelt samen met de oude chassis...:(

- 2e maal toen de nieuwe chassis geplaatst waren.

Kostprijs (plaatsing inbegrepen): 2x 1500 Euro.

Toen we het bestek voor de plaatsing kregen hadden we telkens keuze tussen dure originele 3M-film of goedkope imitatie.
Ik heb dus nog een aantal vellen 3M-film liggen (ongeveer 60x80cm) waarvan een gedeelte in beslag genomen wordt door ons logo en dus voor 2/3 bruikbaar.

CD :)

PS: Vroeger zandstraalde men de ruiten en werd het logo dus tijdens het zandstralen gemaakt.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 28 maart 2006 14:01:46 schreef Turbokeu:
[...]
Een paar jaar geleden hebben we alle ramen van onze vroegere kantoren laten beplakken (tot de halve hoogte) door een gespecializeerde firma met deze zelfklevende 3M-film waarin ook ons logo verwerkt zat.

Ik ken de prijs/m² niet omdat de 3M-film die ik gebruikt heb voor de UV-bak eigenlijk reservefilms waren voor het geval ooit een gebroken ruit in ons kantoor moest vervangen worden.

We hebben deze film eigenlijk twee keer laten plaatsen:
- 1e maal: 3 maand na plaatsing laat de eigenaar van het kantoor de houten raamchassis vervangen door PVC-chassis met dubbele beglazing: 3M-film + logo's op de vuilnisbelt samen met de oude chassis...:(

- 2e maal toen de nieuwe chassis geplaatst waren.

Kostprijs (plaatsing inbegrepen): 2x 1500 Euro.

Toen we het bestek voor de plaatsing kregen hadden we telkens keuze tussen dure originele 3M-film of goedkope imitatie.
Ik heb dus nog een aantal vellen 3M-film liggen (ongeveer 60x80cm) waarvan een gedeelte in beslag genomen wordt door ons logo en dus voor 2/3 bruikbaar.

CD :)

PS: Vroeger zandstraalde men de ruiten en werd het logo dus tijdens het zandstralen gemaakt.

hmm, als je plexiglas opschuurt krijg je ook dit effect, mssg moest ik dat een keer gaan proberen...
of glas zelf op de een of andere manier zandstralen/schuren..

Take a parachute, and jump!

@ Turbokeu

heb dezelfde gezichtsbruiner verwerkt in mijn UV-bak, hahaha

heb je geen problemen gehad met spontaan resetten PIC tijdens in of uitschakelen van de lampen??

ik heb balasten + starters moeten afschermen met ALU-folie + aarden om probleem op te lossen

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Turbokeu

Golden Member

Op 28 maart 2006 18:34:07 schreef Jonathan:
@ Turbokeu

heb dezelfde gezichtsbruiner verwerkt in mijn UV-bak, hahaha

heb je geen problemen gehad met spontaan resetten PIC tijdens in of uitschakelen van de lampen??

ik heb balasten + starters moeten afschermen met ALU-folie + aarden om probleem op te lossen

Neu, totaal niet, geen probleem.

Ik gebruik wel 100nF zo kort mogelijk bij elk IC, en 100nF + 10µF tantaal in de voeding voor storingsonderdrukking.

CD :)

Edit: En een 100nF/400V cap over de relaiscontacten.
Mijn lichtbak is geaard en al mijn WCD's in huis ook.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 28 maart 2006 14:46:00 schreef pcnerd:
[...]
hmm, als je plexiglas opschuurt krijg je ook dit effect, mssg moest ik dat een keer gaan proberen...
of glas zelf op de een of andere manier zandstralen/schuren..

Heb je al getest of opschuren van het plexiglas ook werkt? Ben zelf ook al een tijdje opzoek naar dat soort film die Turbokeu heeft gebruikt. Op de fotos ziet het resultaat er heel goed uit :) Ben bij de bouwmarkt geweest maar daar hadden ze alleen met partoontjes en bij de boekhandel lachte ze me uit. Hoe ik kon verzinnen dat zij zoiets zouden verkopen.

Op 5 april 2006 21:21:47 schreef xantus:
[...]

Heb je al getest of opschuren van het plexiglas ook werkt? Ben zelf ook al een tijdje opzoek naar dat soort film die Turbokeu heeft gebruikt. Op de fotos ziet het resultaat er heel goed uit :) Ben bij de bouwmarkt geweest maar daar hadden ze alleen met partoontjes en bij de boekhandel lachte ze me uit. Hoe ik kon verzinnen dat zij zoiets zouden verkopen.

lol.
ik weet wel dat het dof wordt enzo, weet ook dat plexiglas uv licht compleet doorlaat.
heb hier ook nog een wit-achtig lijkende plaat staan, kwam uit tekentafel.
werdt gebruikt zodat je niet recht in de tl's keek, wil nog ff kijken of die nuttig zijn, maar m'n uv buisjes zijn buiten gebruik :P.

ik moet nog een keer zin en tijd vrijmaken voor timer van uv bak, de rest heb ik praktisch allemaal al.

Take a parachute, and jump!
Turbokeu

Golden Member

Op 5 april 2006 21:21:47 schreef xantus:
[...]
Ben zelf ook al een tijdje opzoek naar dat soort film die Turbokeu heeft gebruikt. Op de fotos ziet het resultaat er heel goed uit :) Ben bij de bouwmarkt geweest maar daar hadden ze alleen met partoontjes en bij de boekhandel lachte ze me uit. Hoe ik kon verzinnen dat zij zoiets zouden verkopen.

Ik denk dat je het meest kans maakt om dit type film te vinden bij firma's die reklamebeletteringen maken.
Je kan ze altijd vragen of ze geen (goedkoop) overschotje ter grootte van een a4-velletje liggen hebben...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"