Op 8 april 2006 13:38:30 schreef reneonline:
Ik wil in mijn kamer de muur waar mijn bureau bij staat een deel gaan belichten met de standaard 5MM ledjes(rood, groen en geel). Dit wil ik dan in een stukje kabelgoot inbouwen. Ik zou dit dan graag met een PIC met PWM willen besturen en misschien later zelfs met DMX. Ik zat te denken om 3 rijen te maken van ledjes dus elke kleur zijn eigen rij en per rij ong. 60 ledjes. Maar nu heb ik een paar problemen:
Hoe kan ik het beste deze ledjes aan elkaar zetten paralel of in serie?
En hoe kan ik dit allemaal aansturen omdat die PIC niet alle ledjes op 1 uitgang kan houden. Ik zat te denken aan een transistor maar kan die PWM aan?
Met Vr. Gr. R.Biemans
Wel, als je werkt met een µC gaat er een hele wereld van mogelijkheden open. PWM'en en DMX behoort zeker tot de mogelijkheden.
Wat betreft de aansluiting van je LED's zijn er verschillende opties. Stel: je zit met een voedingsspanning van 24Vdc, neem een spanningval van 1.9V per led, 10leds in serie met een voorschakelweerstand van
(24V- (10*1.9V)) / 0.020A= 250ohm (of neem 270ohm)
In zo'n streng zitten 10leds, dan kan je zo'n 6 strengen in parallel zetten en aansturen door een PowerMosfet die je vanuit je µC met PWM stuurt. Zo kan je dimmen.
Als je dit drie maal uitvoert kan je dimmen voor je 3 verschillende kleuren.
Een hogere voedingsspanning kan ook, dan kan je zelfs alle 60LEDS in serie zetten met weerstand en struren met een Mosfet maar dit zou ik je niet aanraden vanwege de
hoge(re) spanning.
Het is zelfs mogelijk om bvb. een 60kanaals looplicht te bouwen: 60kanaals schuifregister bouwen (met gewone ordinaire HCTlogica) serieel besturen door je µC en aan elke uitgang een transistortrapje met LED voorzien.
Of patronen maken e.d., kan allemaal. Het zit em in de software. Als je je daarin genoeg verdiept kan je prachtige zaken realiseren. Tips kan ik geven, kant en klare software niet, mede door het feit dat ik met Atmel controllers werk i.p.v. PIC.
- - big bang - -