li-ion accu laden

Hoi,

ik heb laatst twee laptop accu's (10,8V, 3600mAh, 9 cellen in serie) gekregen en deze zou ik graag willen laden. Ik heb al te horen gekregen dat dit waarschijnlijk een lastige klus wordt maar toch wil ik het proberen. De accu heeft 10 aansluitingen, tussen iedere twee cellen 1, dus er zit steeds 1.2V verschil tussen iedere uitgang.

Gr's Tom

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Li-Ion accu´s laden is niet alleen lastig maar ook nog eens gevaarlijk.

lees dit eens !

http://www.circuitsonline.net/forum/view/32563/

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Stop ze in de bijbehorende laptop. Dan laden ze prima.

Dit klink een beetje melig, maar het laden van zulke accu packs is eigenlijk best ingewikkeld. De pack bevat een SMBus interface over welke de laptop allerlei zaken uitwisselt met de in het pack ingebouwde "battery-gauge".

P.S. je hebt waarschijnlijk maar 3 cellen in serie. En ieder blok cellen zijn er dan 3 parallel.

nee hoor, 9 cellen in serie > 9 x 1.2 = 10.8

maar dat opladen kan ik dus wel vergeten... enja, de lader heb ik er niet bij, anders had ik die wel gebruikt;) wel de laptop

Gr's Tom

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Henry S.

Moderator

Wil je voortaan de zoekfunctie gebruiken?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 14 april 2006 14:40:12 schreef muddy:
nee hoor, 9 cellen in serie > 9 x 1.2 = 10.8

maar dat opladen kan ik dus wel vergeten... enja, de lader heb ik er niet bij, anders had ik die wel gebruikt;) wel de laptop

Gr's Tom

En 3 * 3.6 is ook 10.8 ;-)

Wat denk jij dat de spanningsrange is van een lege to volle Li-Ion cell?

Leeg rond de 3,2 volt.
Vol ergen in de buurd van 4,2volt, hoe ten goede.
Maar als je 3NiMh achter elkaar zet heb je ± dezelfde spanning.
Ut lijkt me 'n link boeltje, zou er zelf zonder specificaties niet aan beginnen.

Heb zelf ook zo'n DVD-spelertje voor in de auto..... grrr
Accu nog niet open geweest, zit wel 'n automatische lader bij, en die durf ik dan wel weer best aan te sluiten.

mvg

maar waarom zitten er dan 10 aansluitingen op met een onderling spanningsverschil van 1,2V?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
free_electron

Silicon Member

dit is een nimh cel en kan zonder problemen geladen worden ( niet verwarren met liion cellen. die zijn levensgevaarlijk als je niet weet wat je aan het doen bent

)

die ansluitingen zijn er om het laden in de gaten te kunne houden.
waarschijnlijk takken ze ook ergens af voor standby en hibernate spanningen en het zou mij niet verwonderen moesten ze intenrn een symmetrische buck/boost convertor hebben ( negatief en postief vanuit de cel naar de interne spanningen )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

het is toch echt een li-ion:
Toshiba Li-Ion battery pack model no. PA2487U RP DC 10.8V = 3600mAh

ik zal nog eens op het typenummer zoeken alhoewel ik er eerst niks op gevonden heb...

edit: zou ik de laptop zelf kunnen gebruiken om hem te laden: de laptop werkt op 15Vdc, als ik dan gewoon dmv een 7815 een voeding in elkaar knutsel, zou het dan werken?

[Bericht gewijzigd door muddy op zaterdag 15 april 2006 17:21:23

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 15 april 2006 17:17:53 schreef muddy:
zou ik de laptop zelf kunnen gebruiken om hem te laden: de laptop werkt op 15Vdc, als ik dan gewoon dmv een 7815 een voeding in elkaar knutsel, zou het dan werken?

Je hebt waarschijnlijk wel meer power nodig. Vermoedelijk moet je dan ongeveer een 15V/4A voeding maken.

Maar kijk anders een op marktplaats of zo. Veel kans dat je een geschikte laptop voeding vind.

Alleen dit: Li-ion accu's opladen mits zeer grote voorzichtigheid. Al eens zo'n ding zien ontploffen? Daar sta je wel even van de kijken. En stinken ook nog, waarschijnlijk nog giftig ook.
Ze hebben echt niet veel aan overspanning nodig.
Een paar 100mV en ze vertrekken naar de eeuwige accu-velden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 15 april 2006 19:01:12 schreef big bang:
Alleen dit: Li-ion accu's opladen mits zeer grote voorzichtigheid. Al eens zo'n ding zien ontploffen? Daar sta je wel even van de kijken. En stinken ook nog, waarschijnlijk nog giftig ook.
Ze hebben echt niet veel aan overspanning nodig.
Een paar 100mV en ze vertrekken naar de eeuwige accu-velden.

- - big bang - -

niet alleeen dat. ze zijn ook nog eens levensgevaarlijk om te blussen. kieper er vooral NOOIT water overheen !!!!
lithium ontploft als het in contact komt met water ( lithium is een reactief metaal wat electronen wil stelen. het ontbindt water in zijn componenten .. en zuurstof en waterstof is een explosief mengsel. bovendien komt er zoveel hitte vrij dat het op de duur in brand vliegt van zijn eigen met het gekende resultaat -WHAM-

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

vertel dat niet tegen terroristen..... iedereen met telefoon op zak is dus tegenwoordig verdacht...

(blij dat ik geen telefoon heb)

okee, dan zal ik de accu's denk ik toch bij het chemisch afval doen.
bedankt voor alle reacties, Gr's Tom

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Henry S.

Moderator

Als je url van morc gelezen had, dan had je dat allang gedaan!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 april 2006 17:41:34 schreef jojo:
[...]
Maar kijk anders een op marktplaats of zo. Veel kans dat je een geschikte laptop voeding vind.

Al gekeken muddy? Een snelle search levert meerdere resultaten.

nou, ik zit momenteel krap bij kas, dus... maar ik denk dat ik ze gewoon weggooi (tenzij er nog geinteresseerden zijn, nee dus)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 15 april 2006 21:37:32 schreef free_electron:

lithium is een reactief metaal wat electronen wil stelen.

Liefst vrije elektronen dan nog wel...
Dan moet jij wel echt oppassen voor kidnapping hé Free!
:P

P.S. in zo'n geval blussen met er zand over te kappen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten