werking van wasmachine?

Dit topic is gesloten

hoi hoi,

ik had een vraag over een wasmachine, hopelijk kan iemand mij helpen.

nou ik moet van school een verslagje schrijven over de werking van de wasmachine! nou wil ik graag wat informatie over hoe de werking is van de toerental, mij is er gezegd dat het met behulp is van een triac? maar weet niet of dat goed is?

nou in ieder geval alle info over de werking van de wasmachine is welkom!

alvast bedankt...:D

Henry S.

Moderator

Hoi, hoi.

Schoolvragen
Stel hier je elektronica gerelateerde schoolvragen. Eigen inzet is verplicht, dus niet je vraag dumpen en wachten op een kant-en-klaar antwoord!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Sorry kan je niet helpen mijn vrouw werkt altijd met die machine.

Goh, wasmachines, misschien kan je zo'n mooi stappen schema maken om 't uit te leggen... Op zich moet dat niet al te moeilijk zijn als je 't principe van wassen kent...

Dus zo iets als: Was invoeren -> waspoeder toevoegen -> water verwarmen, enz.!

Tja die tussen stappen van wasmand tot klerenkast is mij helaas niet duidelijk.

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

Op 18 april 2006 20:20:27 schreef The Headhunter:
Tja die tussen stappen van wasmand tot klerenkast is mij helaas niet duidelijk.

Was natuurlijk voor de TS bedoeld:P

jongens,

In een wasmachine zit best een interessante motor!!

De preciese naam ontglipt me nu even...

in de motor zitten wikkelingen om een magnetisch veld op te wekken. Stel dat in een normale motor 3 spoelen zitten om het draaiveld op te wekken.
Wel, in een wasmachinemotor zitten dan 6 spoelen! met een schakelaar kan je kiezen of je een draaiveld met 3 of 6 spoelen maakt.
Zo kan je dus gewoon draaien en zwieren met een en dezelfde motor...

Jeroentje, als je de naam van deze motor wil weten, laat het dan maar horen dan zoek ik het op...

IMEC rulez

De werking van een wasmachine verschilt natuurlijk ook per model.
Er zijn nog veel wasmachines die (onbegrijpelijk) nog steeds werken met een z.g. Klok. een apparaatje dat door een klein motortje aangedreven, langzaam ronddraait en daarmee contacten sluit of opent.

Aan de andere kant heb je kleine computers die ook een reeks afwerkt waarbij er op gezette tijden aan- of uitgeschakeld wordt.

Daar heb je al een wereld van verschil.
Voor de rest zou je een stoel moeten pakken en er eens een beetje bij moeten gaan zitten.
Neem eens voor jezelf op wat er allemaal geschakeld wordt.
-De kraan om het water binnen te laten stromen.
-De pomp om het water juist weer weg te pompen.
-Het laten draaien van de motor van de trommel. (op verschillende snelheden!!)
-Het Termische element voor het verwarmen van het water.
-etc

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Naam van motor is volgens mij een Dhalander-motor. Is een motor met twee snelheden. Tegenwoordig wel niet meer gebruikt, nu motoren met traploze snelheidssturing .

In de meeste washmachines zitten nu frequentieomvormers met een kooianker motor, loopt rustiger, en je kunt hem heel eenvoudig links en rechtom laten lopen.

carpe cerevisi

de gegeven antwoorden zijn verre van volledig, maar de vraag is ook niet zo duidelijk. Moet je enkel iets weten over de aansturing van de motor?

Grosso modo:
- spotgoedkope wasmachines: borstelloze motor, twee statorwikkelingen (ofwel één met een aftakking), zijnde één voor het hoge en één voor het lage toerental. Hier worden condensatoren gebruikt om te doen draaien.
- de rest: motor met koolborstels, aansturing met µprocessor of motorsturings-ic via - inderdaad - een triac. Links/rechts draaien is meestal via een relais. Sommige motoren hebben een aftakking in hun veldwikkeling, zodat het "lange veld" voor de toerentallen tot 800 of 1000 toeren dient (hier voert men namelijk het zwiertoerental meestal geleidelijk op), en boven dat toerental schakelt er een relais over op het korte veld.
- de duurste, en professionele wasmachines (en ook op de allerduurste miele): een borstelloze driefasenmotor waarbij er echt met frequentie-omvormer gewerkt wordt.

OPGELET: wij spreken hier over zwiertoerentallen van bvb 1000-1200 toeren, maar dat is het toerental dat de trommel haalt. De poulie van de motor is een pak kleiner dan het wiel achteraan de trommel, je motor zal dus eerder naar de 15000 toeren draaien.

voor de juiste namen van de motoren kan ik je helaas niet helpen.

Op 19 april 2006 10:59:39 schreef Scoobsalamander:
Naam van motor is volgens mij een Dhalander-motor. Is een motor met twee snelheden. Tegenwoordig wel niet meer gebruikt, nu motoren met traploze snelheidssturing (seriemotoren??).

Juiste schrijfwijze is 'Dahlandermotor'
In de oudere modellen van wasmachine's zit echter geen Dahlandermotor. De wasmachinemotor heeft twee verschillende snelheden en die worden verkregen door voor elke snelheid een ander deel van de statorwikkelingen te gebruiken. Er zijn twee afzonderlijke statorwikkelingen, voor elke snelheid 1. Het zijn als het ware 2 motoren in 1 huis.

DE OLDE

Overleden

Er wordt gevraagd de werking van de wasmachine niet de constructie. De werking is als volgt nadat het program gestart is wordt er water ingelaten tot een bepaald niveau. De wastrommel gaat dan draaien hierdoor wordt het wasgoed uit het water gelicht en valt weer terug in het water dit is de waswerking, die versterkt wordt door de zeepwerking en verwarming, na het spoelen gaat hij centrifugeren en stopt

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

nou ik heb verschillende dingen die ik moet onderzoeken!
zoals: Onderzoek, welk type motoren, zoal in wasmachines worden toegepas??t. dat is een vraag die ik in me verslag moet verwerken!! ik heb nu met een wasmachine gewerkt waar koolborstels aanwezig waren. ben nog geen wasmachine tegen gekomen met enkelfase asynchrone motoren! zijn er nog meer motoren? en wat weten jullie over de boven staande motoren.

de mooiste was ik bijna vergeten: op de oudere mieles zaten eigenlijk twee aparte motoren op één as, één met koolborstels om het zwiertoerental regelbaar te maken en één met condensatoren voor het gewone wasritme.
wat moet je weten, vermogens van die motoren? reken ergens in de buurt van 100-200W.
Waar woon je? Je mag bij mij (Waasmunster, België) gerust om een paar oude motoren komen halen...

3f asynchroon met een steinmetz schakeling bestaat ook ,
het water niveau wordt geregeld met een presostaat ;) grtz

DE OLDE

Overleden

Volgens mij is TS al van school af m.a.w. zeer oud topic, toevoeging m.i. van geen waarde.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
klein is fijn

Moderator

Yep, waarbij meneer Washman meteen een waarschuwing krijgt omdat dit al de tweede keer is dat hij een antiek topic kickt.

Slotje.

Dit topic is gesloten