Diode gelijkrichting

Hoi,

Voor een proef van labo heb ik een gelijkrichting. Ik zal het kort en duidelijk proberen uit te leggen want je kunt spijtig genog geen schema in het tekstvak zetten. De schakeling bestaat dus uit wisselspanninsbron van 220V/50Hz een trafo verhouding 10/1 (prim/sec) daarachter een bruggelijkrichter(brug BY179). En daarachter de belasting een weerstand van 100Ohm. De vraag is hoeveel bedraagt Utranssec(multimter), Ubelasting(MM), Ubelasting(scoop), Udiode en tenslotte Ibel(multimter). Utransec dacht ik 22V (eff waarde), Ubelasting met multimeter DC 13.11V, U diode=0.7V en Ibelasting met multimeter instelling DC 0.1311A. Kan dit kloppen. En een eigen vraag is dan als je de spanning over de één diode van de brug wilt meten. Gebruik je dan een multimeter (stand AC-DC) of een scoop (amplitude of peak to peak)? Welk toestel gebruikt je dan het beste en in welke stand? Kan iemand dit uitleggen thanks.

Greetz.

Henry S.

Moderator

Op 8 mei 2006 13:40:17 schreef Visserke:
Hoi,

Voor een proef van labo heb ik een gelijkrichting. Ik zal het kort en duidelijk proberen uit te leggen want je kunt spijtig genog geen schema in het tekstvak zetten. De schakeling bestaat dus uit wisselspanninsbron van 220V/50Hz een trafo verhouding 10/1 (prim/sec) daarachter een bruggelijkrichter(brug BY179). En daarachter de belasting een weerstand van 100Ohm. De vraag is hoeveel bedraagt Utranssec(multimter), Ubelasting(MM), Ubelasting(scoop), Udiode en tenslotte Ibel(multimter). Utransec dacht ik 22V (eff waarde),

Niet denken, meten.

Ubelasting met multimeter DC 13.11V, U diode=0.7V en Ibelasting met multimeter instelling DC 0.1311A. Kan dit kloppen.

Gemeten? Want dat was de bedoeling!
Kijk eens naar het spanningsverschil tussen de gelijk en wisselspanning,al is dat verschil wel groot omdat je een enkelzijdige gelijkrichter gebruikt.

En een eigen vraag is dan als je de spanning over de één diode van de brug wilt meten. Gebruik je dan een multimeter (stand AC-DC) of een scoop (amplitude of peak to peak)? Welk toestel gebruikt je dan het beste en in welke stand? Kan iemand dit uitleggen thanks.

Greetz.

Dit moet je gewoon doen, dan zie je het zelf, daar zijn praktijkopdrachten voor.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 8 mei 2006 13:40:17 schreef Visserke:
...want je kunt spijtig genog geen schema in het tekstvak zetten...

Vast niet even hier en daar de site afgesneupt om tot de conclusie te komen dat het helemaal niet moeilijk is een schemaatje te plaatsen.

Even de FAQ doornemen. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Visserke schreef:
...Utransec dacht ik 22V (eff waarde)...

Henry S. schreef:
Niet denken, meten.

Dat is een erg slecht advies Henry.
Het is juist zeer aanbevelingswaardig om voorafgaand aan een meting een schatting te doen wat de meetwaarde zou moeten zijn. Hiermee elimineer je meetfouten (en denkfouten in de gehanteerde theorie).
Wijkt de meetwaarde af van de geschatte waarde, dan kunnen er vier dingen aan de hand zijn:
1. De gehanteerde theorie is niet juist,
2. Er is een meetfout opgetreden,
3. Er wordt niet de juiste parameter gemeten,
4. De schakeling werkt niet correct.

Een voorbeeld van een meting aan een gelijkrichtschakeling (met buffercondensator): http://www.meettechniek.info/basis/uipe/voorbeeld.html

Henry S.

Moderator

Dat is zo Freddy, heb je gelijk in. Maar het doel van die proefjes is om iets te zien te krijgen. Domweg meten en optekenen wat je meet.

Als je meent dat iets 22V is, en de rest tot 4 cijfers achter de komma in een topic zet, waarom is de 22V dan niet op geschreven? Of denk ik nu te rechtlijnig? ;)

Op 8 mei 2006 23:54:05 schreef Henry S.:
Dat is zo Freddy, heb je gelijk in. Maar het doel van die proefjes is om iets te zien te krijgen. Domweg meten en optekenen wat je meet.

Dat kan ik me niet voorstellen. Het lijkt me dat de gemeten waarden op zijn minst realistisch moeten zijn. En als dat niet zo is, dat je dat dan terug vindt in de beoordeling van de opdracht.

Het is toch de bedoeling dat je iets opsteekt van je opleiding? Of heb ik het huidige schoolsysteem volledig verkeerd begrepen?

En waarom het ene getal met een hogere resolutie dan het andere is genoteerd kan ik geen antwoord geven, Visserke misschien wel.

Henry S.

Moderator

Op 9 mei 2006 01:53:19 schreef Freddy:
[...]Dat kan ik me niet voorstellen. Het lijkt me dat de gemeten waarden op zijn minst realistisch moeten zijn. En als dat niet zo is, dat je dat dan terug vindt in de beoordeling van de opdracht.

Natuurlijk, een dergelijke meting is recht toe recht aan, zonder valkuilen.

Het is toch de bedoeling dat je iets opsteekt van je opleiding? Of heb ik het huidige schoolsysteem volledig verkeerd begrepen?

Dat vraag ik me ook wel eens af. Maar de proef van Visserke is met scoop en met DVM, dat is dus al heel wat, ook om te zien of een methode goed of fout is. En hopelijk om op te merken dat er overeenkomsten en verschillen zijn.

En waarom het ene getal met een hogere resolutie dan het andere is genoteerd kan ik geen antwoord geven, Visserke misschien wel.

Als Visserke eens wat duidelijker was wat vraagstelling en terugkoppeling betreft dan was het allemaal wat duidelijker voor ons allemaal.

Op 9 mei 2006 02:16:18 schreef Henry S.:
Natuurlijk, een dergelijke meting is recht toe recht aan, zonder valkuilen.

Het nare van valkuilen is dat je ze zo slecht ziet.

Stel je meet na de gelijkrichter, dus over de belastingsweerstand. De sinusvorm en de dioden worden als ideaal beschouwd. Met een multimeter in DC-bereik wordt 19,8 V gemeten, een True-RMS meter geeft 22 V aan. En laat je een gewone multimeter per ongeluk in de AC-stand staan dan geeft deze 9,3 V aan.
Welke van deze drie waarden is juist, en welke berusten op meetfouten?