Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, de nummering is gedeeltelijk verdwenen.

Het is een NEC buis, de CDx6, alles behalve de x is te ontcijferen

http://members.home.nl/guidomennen/temp/nec/KIF_2346.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/temp/nec/KIF_2366.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/temp/nec/KIF_2359.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 13 mei 2006 13:19:52

Op 13 mei 2006 11:21:45 schreef Turbokeu:
[...]
Als je niets tegen een mooi zelfbouwkitje hebt raad ik je de kits aan van Claus Urbach aan (heb er zo al 6 staan).
Voor jouw IN-12 buizen heb je dan de "Nixie clock kit no tube board - for all nixie tubes" van 72.00 Euro nodig.

CD :)

Bedankt voor de reactie, maar is er geen goedkopere optie voor een kit? Want op de site staat hij voor €93 geen 72.

Super8 filmlab, Antwerpen: http://www.kpfilmlab.be
Turbokeu

Golden Member

Op 13 mei 2006 13:29:55 schreef KP:
[...]
Bedankt voor de reactie, maar is er geen goedkopere optie voor een kit? Want op de site staat hij voor €93 geen 72.

$93.06, 72.00Euro (munteenheid aanpassen rechts onderaan).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 13 mei 2006 12:53:35 schreef Sine:
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, de nummering is gedeeltelijk verdwenen.

Het is een NEC buis, de CDx6, alles behalve de x is te ontcijferen
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Waarschijnlijk een CD56, lijkt op de Rodan/Okaya CD12.
Is de glasdiameter 51mm, cijferhoogte 35mm?

Als bovenstaande afmetingen kloppen ben ik geïnteresseerd voor mijn verzameling...;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

heeft iemand ervaring met die setjes van engineers@work?
dan bedoel ik de vfd en nixie klokkit... voor 50 euro is dat nog eens een overweging waard en helemaal voor de mensen die nog helemaal gen ervaring hebben.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 13 mei 2006 15:09:54 schreef Turbokeu:
[...]
$93.06, 72.00Euro (munteenheid aanpassen rechts onderaan).

CD :)

Ow, stom van me. sorry

Super8 filmlab, Antwerpen: http://www.kpfilmlab.be

Mij lijkt het lijk ook om iets met nixies te bouwen. Wie heeft 4 mooie, maar toch goedkope, dezelfde nixie's die ik kan overkopen voor een prikkie?

Ik heb geprobeerd Benadski te mailen maar dan krijg ik de mail terug. Verder weet ik niet wie wat heeft liggen natuurlijk.

Mail me anders maar even.

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op zaterdag 13 mei 2006 21:13:19

Woei! *heeft etsbak*
Turbokeu

Golden Member

Op 13 mei 2006 21:12:23 schreef Jan Bot:
Wie heeft 4 mooie, maar toch goedkope, dezelfde nixie's die ik kan overkopen voor een prikkie?

Wat is mooi?
Actueel kan je Russische IN-16's en IN-8-2's kopen voor een habbekrats (<10 Euro/6)...
De enige 'mooie' in de héél goedkope buisjes.

Mooie buizen zijn de IN-18, Z-568 en afgeleiden ,CD-47 en afgeleiden (maar dan spreken we van 120 Euro tot 1000-en Euro per set van 6...)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 13 mei 2006 21:44:07 schreef Turbokeu:
[...]
Wat is mooi?
Actueel kan je Russische IN-16's en IN-8-2's kopen voor een habbekrats (<10 Euro/6)...
De enige 'mooie' in de héél goedkope buisjes.

Mooie buizen zijn de IN-18, Z-568 en afgeleiden ,CD-47 en afgeleiden (maar dan spreken we van 120 Euro tot 1000-en Euro per set van 6...)

CD :)

Ik vind ze allebij best wel mooi. Ik zat zo rond te surfen en ik dacht, dat zou wel heel mooi zijn, maar ze zijn dus toch niet zo duur als ik dacht.

@turbokeu, ik heb op dit moment niet zoveel tijd. Ik had verwacht dat de zoektocht heel groot zou zijn. Ik denk zo'n half juni word het dat ik eindelijk eens weer kan solderen. Dus schrik niet als dan er een mail komt.

Turbokeu

Golden Member

Op 13 mei 2006 22:32:45 schreef Jan Bot:
[...]

Ik vind ze allebij best wel mooi. Ik zat zo rond te surfen en ik dacht, dat zou wel heel mooi zijn, maar ze zijn dus toch niet zo duur als ik dacht.

@turbokeu, ik heb op dit moment niet zoveel tijd. Ik had verwacht dat de zoektocht heel groot zou zijn. Ik denk zo'n half juni word het dat ik eindelijk eens weer kan solderen. Dus schrik niet als dan er een mail komt.

No problemo...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 13 mei 2006 22:41:16 schreef Turbokeu:
[...]
No problemo...

CD :)

Toch eigenlijk nog 2 vraagjes.

- Ik zie vaak staan dat er met CMOS word aangestuurd. Maar die kan je toch niet direct aansturen? Moet daar geen FET oid tussen?

- Hoe werkt dat nou precies met de aansturing? Je hebt bij een nixie zoals de IN-16 een stuk of 13 aansluitingen maar is er geen gezamelijke anode of kathode zoals bij een meerkleuren LED?

gewoon wat interesse;)

Turbokeu

Golden Member

Een nixiebuis heeft ook een gemeenschappelijke aansluiting: de anode.
De kathodes zijn de verschillende digits in de buis (soms ook nog een DP).

Vermits nixiebuizen een voedingsspanning nodig hebben van een 170-200V moeten de anodes/kathodes gestuurd worden met hoogspanningstransistoren.
Courante en veel gebruikte types zijn de 300V MPSA42 (NPN) en MPSA92 (PNP).

Voor de aansturing van de kathodes heb je eigenlijk niet zoveel keuze:
Originele 7441 of 74141, of de (betere) Russische K155 of KM155 BCD naar decimaal decoders.
Deze zijn speciaal voorzien om direct de kathodes van de nixiebuizen aan te kunnen sturen.

Daarnaast kan je de nixies ook nog direct of gemultiplext (direct drive of multiplexed drive) aansturen.
Beide methodes hebben hun voor-en tegenstanders.

Bij direct gestuurde nixies hangen de anodes via de anodeweerstand direct aan de voedingsspanning en heb je één BCD naar decimaal decoder nodig per buis.
Voordelen:
- Simpele aansturing: 1 BCD code/digit; digit blijft waarde displayen tot deze veranderd wordt.
- Maximale intensiteit van de digits voor een gegeven anodeweerstand (kathodes zijn 100% aan of uit).
Nadelen:
- 1 decoder/digit benodigd.
- 4 stuurlijnen/digit benodigd.
- Levensduur van de nixies is (theoretisch) korter dan bij gemultiplexte sturing omdat de digits continu aan zijn.

Bij gemultiplexte sturing wordt er afhankelijk van het aantal digits (4/6) meestal 2x2 of 2x3 multiplexing toegepast.
Hierbij worden de kathodes van telkens 2 of 3 buizen in parallel geschakeld en aangesloten op een BCD naar decimaal decoder.
De anodes worden per 2 geschakeld door transistoren.
Voordelen:
- Slechts 2 BCD naar decimaal decoders benodigd.
- Slechts 8 stuurlijnen nodig (zowel voor 4 als 6 digits).
- Levensduur van de nixies is (theoretisch) langer dan bij directe sturing omdat de digits maar 50% (4 digits) of 33% (6 digits) van de tijd aan zijn.
- Door de gemultiplexte sturing kan men gemakkelijk PWM-sturing toepassen om de helderheid te regelen.
Nadelen:
- De buizen moeten ieder op hun beurt per 2 aangestuurd worden en de multiplexfrekwentie moet hoog genoeg gekozen worden om flikkering te vermijden wat de aansturing ingewikkelder maakt. Deze frekwentie mag ook niet te hoog gekozen worden omdat nixies een bepaalde tijd nodig hebben om te ontsteken en te doven. Ook moet interdigit blanking toegepast worden om ghosting (gelijktijdig oplichten van verschillende digits) te vermijden.
- De aan-tijd van elk digit bedraagt nog slechts 50% (4 digits) of 33% (6 digits) dus een lagere helderheid voor dezelfde kathodestroom als bij directe sturing.

Directe sturing wordt meestal toegepast bij discrete nixieschema's op basis van CMOS of TTL IC's.

Multiplexsturing is meer weggelegd voor nixieschema's op basis van een microcontroller waarbij de multiplexing en interdigit blanking door de software verzorgd wordt.
Bij gebruik van een microcontroller kunnen zelfs de BCD naar decimaal decoders weggelaten worden en hun functie door de software overgenomen worden. In dit geval worden de kathodes door evenveel transistors gestuurd (meestal 10).

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ik heb even zitten denken voor een programmatje wat in een pic zou kunnen voor het sturen van een klok.
ik het is alleen nog maar een werking van de klok zelf en verder nog geen sturing er omheen.
het is een minuten-uren klok. met bcd-digit convertors. het is in picbasic.

var1=0 ;voor minuten
var2=0 ;voor uren

@loop:
delayms 60000
var1+1
portb=var1 ;minuten
if var1 = %01100000 then var2+1 ; tel 1 bij de uren op
porta=var2 ;uren
if var2= %00100100 then var1=0 and var2=0
goto @loop
end.

is dit te gebruiken?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@ gevallenopstraat 1 pagina terug: hoe heten die schermpjes? heb ik nog wel wat liggen. En is de aansturing ervan makkelijk?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

bedankt voor je uitleg turbokeu.

Werkt een nixie buis als een diode? Oftewel word er in allebij de richtingen stroom doorgelaten?

Is het verstandig om de transistor direct aan de 7441 of 74141 te hangen? moet daar geen optocoupler tussen oid?Anders dan hangt hij wel vlakbij de 140 volt.

eigenlijk wel heel simpel zo ik nu hoor. Het is alleen een uC naar 4 of 6 convertertjes, dan torretjes erachter en dan elke transistor zijn eigen pinnetje van de nixie.

Dan nog de benodigde voeddingsspanningen proberen te verkrijgen. Dat ga ik denk ik doen met een SMPS. Ik wil hem namelijk uit 12 volt voeden. En ook een klein beetje om wat over smps'en te leren:)

Hello,

iemand ervaring met dat kitje van engineers@work? Is er ergens wat meer uitleg beschikbaar? Schema? Opties ed. Vind alleen een foto en de prijs op hun site.

Bedankt,

Jakke

Sine

Moderator

Op 14 mei 2006 20:26:13 schreef Jan Bot:
bedankt voor je uitleg turbokeu.

Werkt een nixie buis als een diode? Oftewel word er in allebij de richtingen stroom doorgelaten?

Een nixie buis werkt niet als diode, bij omgekeerde spanning zal de anode oplichten.

Is het verstandig om de transistor direct aan de 7441 of 74141 te hangen? moet daar geen optocoupler tussen oid?Anders dan hangt hij wel vlakbij de 140 volt.

Sterker nog, die mogen direct een nixie aansturen, geen transistor bij nodig.

eigenlijk wel heel simpel zo ik nu hoor. Het is alleen een uC naar 4 of 6 convertertjes, dan torretjes erachter en dan elke transistor zijn eigen pinnetje van de nixie.

Zonder torren zelfs dus :)

Dan nog de benodigde voeddingsspanningen proberen te verkrijgen. Dat ga ik denk ik doen met een SMPS. Ik wil hem namelijk uit 12 volt voeden. En ook een klein beetje om wat over smps'en te leren:)

Smps schematjes genoeg, zelfs met een 555 valt een leuk voedinkje te maken.

Turbokeu

Golden Member

Op 14 mei 2006 14:14:05 schreef muddy:
@ gevallenopstraat 1 pagina terug: hoe heten die schermpjes? heb ik nog wel wat liggen. En is de aansturing ervan makkelijk?

Zie mijn (uitgebreide) uitleg op de vorige pagina...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 14 mei 2006 23:47:05 schreef Sine:
[...]

Een nixie buis werkt niet als diode, bij omgekeerde spanning zal de anode oplichten.

Inderdaad.

Een nixiebuis werkt als een neonlampje (maar dan groter :D).
Dit fenomeen is zelfs hinderlijk bij gebruik van neonlampjes als colons (uren-minuten-seconden separators).
Doordat de voeding in een nixieklok gelijkspanning levert gaat in het neonlampje alleen de elektrode aan de minkant oplichten.
Verwissel je de aansluitingen van het neonlampje dan zal de andere elektrode oplichten.

Normalerwijs moeten neonlampjes dus met wisselspanning gevoed worden om beide elektroden gelijkmatig te laten oplichten.

Ik heb een paar schemaatjes met twee torren en een C om via een gepulseerde stuurspanning een neonlampje toch met wisselspanning uit de gelijkspanning van de nixievoeding te voeden.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

hoe kan je een nixie dan direct uit zo'n 74141 sturen? Een 74141 heeft als 5.5V als maximale spanning. Dat is lang geen 140V Daar zal wel iets tussen moeten.

Turbokeu

Golden Member

Moet niks tussen...
Een 7441/74141/K155/KM155 schakelt simpelweg zijn uitgangen (=kathodes van de nixie) naar massa.
De 5V is enkel voor de logica in het IC.

Bestudeer eens een paar nixieklokschema's, bvb. hier.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 15 mei 2006 10:18:55 schreef Turbokeu:
Moet niks tussen...
Een 7441/74141/K155/KM155 schakelt simpelweg zijn uitgangen (=kathodes van de nixie) naar massa.
De 5V is enkel voor de logica in het IC.

Bestudeer eens een paar nixieklokschema's, bvb. hier.

CD :)

Ooh nu snap ik hem. Je Legt de kathodes aan de massa en de anode koppel je aan een tor die vervolgens naar 140V gaat. Het 5V gedeelte zit dus ook aan het 140V gedeelte.

Dan moet er wel gezorgt worden dat de uitgang van zo'n 74141 alleen maar hoogohmig OF een 0 is. Volmsij vinden bijde voedingen het niet fijn om aan elkaar te hangen.

Turbokeu

Golden Member

Hier een datasheet van de 7441/74141.

De beide voedingsspanningen zijn gescheiden door de 74141 en de anodetransistoren in de nixieschema's.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 15 mei 2006 10:46:41 schreef Turbokeu:
Hier een datasheet van de 7441/74141.

De beide voedingsspanningen zijn gescheiden door de 74141 en de anodetransistoren in de nixieschema's.

CD :)

sorry Turbokeu,

Ik snap het toch niet helemaal. Wat ik me nu zo bedenk is het volgende:

Ik neem deze als voorbeeld:

http://www.nixieclocks.de/english/downloads/108b4.pdf

Je sluit dan aan de PIC 2 74141's en ook 4 transistors. De ene zit aan de anodes, de andere zit aan de kathodes.

Je stuurt ze dan zo aan lijkt mij:

je maakt een uitgang van de PIC hoog die naar de tor gaat dan maak je een soort doorgang naar de +. Om een nixie te laten branden dan moet je het hele circuit afmaken. Die 74141 maakt een uitgang laag die dan dus een cijfer van een nixie laat branden. dan doe je de transistor uit en zet je de PIC aan op het cijfer van de andere display. Dan laat je die weer branden, dus zet je de tor van het betreffende display aan. Dit doe je dan heel snel (hoger dan 100Hz ofzo (dat je het teminste niet ziet) en dan zie je dus 2 nixies goed branden. Je wisselt dus inprinciepe snel van nixie naar de andere nixie op een zodanig hoge frequentie dat ik dat niet kan waarnemen.

klopt mijn fantasie?

Maar met dat gescheiden voeding snap ik nog niet helemaal. Want als een uitgang van de 74141 hoog zou zijn staat er dus een volt of 3 op. Maar als je die bovenste tor zou openzetten dan zou 140V in aanraking komen met 5v. Als je een uitgang van de 74141 laag maakt is dat niet erg want alle GND's zitten toch aan elkaar.

Zie ik iets vreselijk over het hoofd?

Dit topic is gesloten