stroomverbruik TL-buizen

Opstarten van TL-buizen kost meer stroom, dat hoor ik vaak. Maar is dat ook echt zo.
Kost het opstarten van een tl buis zoveel meer dan de tl buis gewoon voor langere periode aan te houden

Mijn vraag: hoe kan ik dit het beste aantonen dat dit wel of juist niet zo is?

Ik heb al eens een meting gedaan met een EKM 265 welke de vermogens meet. Ik heb toen 10 min een tl van 36W/33 laten branden welke toen een verbruik van 0,006 kWh aangaf. Maar toen ik ook dezelfde tl 10 liet branden met elke minuut een keer opnieuw opstarten gaf hij ook een verbruik van 0,006 kWh aan.

[Bericht gewijzigd door weetiket op dinsdag 16 mei 2006 09:15:19

Een tijd geleden heb ik eens een meting verricht aan een startende TL.
Ik heb hiervoor een 36 W TL bak gebruikt. Een schermdump van de meting

http://home.hetnet.nl/~f-alf/images/inschakelen-tl.gif

Kanaal 1: lichtsensor
Kanaal 3: spanning op de TL bak
Kanaal 4: stroom
Trace A: vermogen

Raar maar waar, de netspanning bedroeg tijdens de meting 230,0 Vrms.
Lang leve Essent!

Voor de meting heb ik de TL een half uur op laten warmen. Het opgenomen vermogen bedroeg 44,6 W en de stroom 408 mA rms.
Vervolgens de TL 3,7 s uitgeschakeld, en weer ingeschakel.
Het herstarten duurde 2,23 s (van inschakelen netspanning tot geregistreerd licht), de energie in de opstarttijd 38 J. Tijdens het starten was de hoogst te meten stroom die van het voorgloeien en bedroeg 573 mA. De hoogst gemeten piek was -1,36 A en bestond uit de normale voorgloeistroom met een verschoven gemiddeld nivo. Dit herstelde zich binnen enkele perioden.

Dus niks geen tientallen Ampere's.
Zo'n kapotte TL die continu probeert te starten levert een lagere energierekening op dan een brandend ;-)

Mooi geargumenteerd antwoord Freddy,....

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Henry S.

Moderator

Dat opstartende TL's meer stroom nemen is een hardnekkig broodje aap. Daarom laten mensen TL-verlichting branden terwijl ze weggaan en zouden ze gloeilampen, en ook spaarlampen uitdoen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het verhaal is echter vrij bekend, ik vraag mij al langer af waar het vandaan komt. Iemand een serieus idee ?

Er is qua kosten wel nog een ander punt: De tradeoff bij de levensduur van de buizen tussen branduren en aantal malen starten.
Maar ik heb geen idee hoe die getallen liggen, mogelijk is het interressant de uitgebreide documentatie van (bijvoorbeeld) Philips eens door te spitten.

Als ik het verhaal van Freddy goed begrijp verbruikt een tl bij het opstarten 165 mA meer dan bij gewoon branden, maar dit is maar voor een seconde dus het maakt niet uit dat je een tl vaker uit- en aanzet

Maar hoe kan de hoogste piek -1.36 A zijn??

[Bericht gewijzigd door weetiket op dinsdag 16 mei 2006 20:18:13

Op 16 mei 2006 20:15:35 schreef weetiket:
Maar hoe kan de hoogste piek -1.36 A zijn??

Een TL-buis is geen mooie symetrische belasting. In weze is het een hele slechte diode. Het gelijkricht effect is gering maar wel meetbaar. Hierdoor bestaat er een verschil in nivo tussen het positieve en negative periode deel van de opgenomen stroom. Bij deze meting was de stroom iets meer negatief dan positief, vandaar.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar een TL-buis is toch symmetrisch? Ik bedoel, aan de ene kant hetzelfde als aan de andere?
Of is dat gelijkricht effect iets dat, als het eenmaal is begonnen, in de loop der tijd erger wordt (zoals ribbels in de weg voor het stoplicht :-) )?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een koude TL-buis geeft minder licht dan een warme. Feitelijk verbruikt hij dan meer stroom per hoeveelheid licht. Dus als je het maximale uit een TL-buis wil halen, dan kun je hem het beste continu laten branden en heb je de grootste hoeveelheid licht uit je kilowattuur. Als je stroom wil besparen, kun je hem gewoon het beste uit doen als je 'm niet nodig hebt. Maar vaak aan en uit schakelen kan negatief werken voor de levensduur, en ergens tussen "vaak aan/uit" en "altijd aan" ligt het punt dat de kosten gelijk zijn. Dat zou een overweging kunnen zijn om hem te laten branden.

Aan de andere kant: een lamp die niet vaak of lang hoeft te branden verbruikt toch al weinig stroom, dus het rendement is totaal onbelangrijk. Kies een gloeilamp dus. Die is vele malen goedkoper dan een TL-buis met armatuur. Vandaar dat we bij ons thuis op de WC en op de gang gloeilampen gebruiken en in de woonkamer/keuken/werkkamer/tuin zo veel mogelijk spaarlampen (toch ook een soort TL's).

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Tl verlichting heeft een slechte cos µ.

cos µ is de hoek tussen spanning en stroom.
Indien deze hoek lager dan 1 is heb je een inductief net.
hoger dan 1 = capacitief net. (dan sla je energie op)

Ik weet niet meer hoe het precies in elkaar zat maar ik weet wel dat de elektriciteits rekening bij een inductief net hoger is.

ik meen me te herinneren dat dit iets met een vermogendriehoek te maken had.(VAR of zo iets)

En weer ... iets bijgeleerd
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een cosinus is altijd 1 of minder.
De bijbehorende hoek kan inductief of capacitief zijn (aan plus of min waag ik me niet; hangt van je definitie af).
Je elektriciteitsrekening is altijd precies wat je aan werkelijke energie hebt verbruikt.
Maar bij een echt slechte cosinus phi gaat de leverancier klagen (want JOUW reactieve stroomaandeel moet wel door HUN ohmse leidingen, en is voor hun dus wel echt verlies wat niet op je meter geteld wordt), en kun je de waarde beter moeten maken. Dat kan door bijplaatsen van condensatoren parallel over de spanning als je veel inductie in de verbuikers hebt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de reacties

Voor het aantal kWhen kan een tl beter wat vaker worden uitgezet
Maar nu is dus de vraag van hoe lang gaat hij ten opzichte van het aantal aan/uitschakelingen?
Want als je dat weet kan je bijvoorbeeld met bewegingsersoren gaan werken

Ik heb het aantal aan/uitschakelingen geprobeerd te vinden op de site van philips maar daar staan alleen het aantal survivals t.o.v. de aantal branduren

[Bericht gewijzigd door weetiket op woensdag 17 mei 2006 16:09:13

Ik heb de vraag in een email aan philips gestuurd

En dit is het antwoord van Philips lighting

TLD lampen uit de 80 serie hebben een levensduur van 12.000 uur op een elektromagnetische vsa met 10% uitval. Hierbij wordt uitgegaan van 1 schakeling per 3 uur

[Bericht gewijzigd door weetiket op woensdag 17 mei 2006 17:31:38

Tja, je moet twee van dergelijke metingen hebben om er wat mee te kunnen...

Free the whales!

Naja, tenminste 4000 keer volgens die specs dus :)

Met een HF ballast kan dat wel eens een stuk beter uitpakken trouwens, dus als je gaat schakelen zou daar zeker naar kijken (schakelt sneller in ook).

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 16 mei 2006 16:42:01 schreef Henry S.:
Dat opstartende TL's meer stroom nemen is een hardnekkig broodje aap. Daarom laten mensen TL-verlichting branden terwijl ze weggaan en zouden ze gloeilampen, en ook spaarlampen uitdoen...

waarom leren we dan op school dat opstartende tl`s wel meer stroom verbruiken of zijn de leerkachten in belgiè gwn achterlijk

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
Henry S.

Moderator

Goed lezen: Tijdelijk iets meer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 16 mei 2006 22:41:19 schreef Frederick E. Terman:
Een cosinus is altijd 1 of minder.
De bijbehorende hoek kan inductief of capacitief zijn (aan plus of min waag ik me niet; hangt van je definitie af).
Je elektriciteitsrekening is altijd precies wat je aan werkelijke energie hebt verbruikt.
Maar bij een echt slechte cosinus phi gaat de leverancier klagen (want JOUW reactieve stroomaandeel moet wel door HUN ohmse leidingen, en is voor hun dus wel echt verlies wat niet op je meter geteld wordt), en kun je de waarde beter moeten maken. Dat kan door bijplaatsen van condensatoren parallel over de spanning als je veel inductie in de verbuikers hebt.

En in een spaarlamp en in een tl armatuur zit er standaard al een condensator die de cos phi op 0.9 ofzo houdt.

Op 16 mei 2006 22:41:19 schreef Frederick E. Terman:
Een cosinus is altijd 1 of minder.

De cos µ is niet ALTIJD lager dan 1 hoor!!
Waarom zou men anders op de elektriciteits kasten analoge meters plaatsen die ook een cos µ van meer dan 1 kunnen aanduiden???

Ik verklaar me nader: (Gezien in de prakteik op stage)

In een hoogspanningskabinne van een bedrijf staan condensator baterijen.Wordt de cos µ lager (vb 0.7) dan worden er meer condensatoren ingeschakeld.De cos µ meter duid na het inschakelen van de condensatoren een hogere cos µ aan.Daalt de inductieve belasting dan schakelen de ingeschakelde condensator baterijen terug uit.

In het bedrijf waar ik stage liep was er een cos µ meter stuk.Deze had alle condensatorbaterijen ingeschakeld en schakelde deze niet meer uit.
De cos µ meter op de kast gaf een cos µ aan van 1.2.
Toen ik om uitleg vroeg zij men mij dat de hoge cos µ het gevolg was van het inschakelen van alle condensatoren.
M.A.W. Men kreeg een capacitief netwerk.

En weer ... iets bijgeleerd

TL verlichting veel starten is niet goed.

De starter en de balast zien hierbij af.

Als er een TL-lamp stuk is in een bedrijf vervangt men de TL-lamp + de starter.

EDIT:

Informatie over de spaarlamp vindt je op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp

staat ook iets in over aan en uitschakelen.(zie bij nadelen)

[Bericht gewijzigd door MR.James op woensdag 17 mei 2006 21:14:22

En weer ... iets bijgeleerd
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2006 20:09:11 schreef MR.James:
De cos µ is niet ALTIJD lager dan 1 hoor!!

Er bestaan geen hoeken waarvan de cosinus groter dan 1 is.

Het kan wel zijn dat er een meter is die meer of minder dan 1 aangeeft, maar dat is dan geen cosinus.
Wat wij cosinus phi noemen is de cosinus van de fasehoek. Bij 0 graden is die 1, bij positieve en negatieve fasehoeken wordt de cosinus minder dan 1.
Ik denk dat de meter iets anders aangeeft, en een foute benaming heeft gekregen.

(edit)Als een cosinus phi hoger dan 1 zou zijn, dan zou het werkelijke vermogen meer zijn dan het product van spanning en stroom.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 17 mei 2006 20:24:51

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 17 mei 2006 20:23:33 schreef Frederick E. Terman:
[...]

(edit)Als een cosinus phi hoger dan 1 zou zijn, dan zou het werkelijke vermogen meer zijn dan het product van spanning en stroom.

Nu je het zegt!!!!!!
Nooit bij stil gestaan, ik nam aan dat de informatie die ik kreeg juist was.Maar dit is niet zo!

Waarschijnlijk zal zo een analoge meetwijzer meer dan alleen cos µ kunnen meten.Andere meting als je hem anders aansluit, vandaar dat deze meer dan 1 kon aangeven.

-> hij gaf in mijn geval meer aan omdat hij waarschijnlijk niet goed was afgesteld.

En weer ... iets bijgeleerd

Ik weet het niet precies, maar ik vermoed dat er dan op de één of andere manier een lineaire benadering van de cosinus gemaakt word. Als de de cos normaal altijd rond de 0.7 hoort te schommelen, dan kan dat zonder problemen, en misschien is dat een makkelijker schakeling.

Free the whales!
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Take a parachute, and jump!