High-End buizen voorversterker

KT88

Overleden

Stroom komt niet op? Vast een relaisje kapot. >:-)

Merre, de einddatum nadert met rasse schreden.
Schrijf je *nu* in voor een andere opleiding, want dit wordt 'm niet vrees ik..........

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dat zeg ik niet dat de stroom niet op komt dat snap ik namelijk ook niet goed..
Transistoren zijn toch stroomgestuurd?? Dus stuur je hem toch doordat er een stroom toekomt op de basis??

Thx

KT88

Overleden

Klopt, bipolaire transistoren stuur je met een basisstroom.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 26 mei 2006 19:01:41 schreef MerreThePartyMaster:
KT88

Ja ben uitgefeest;)

EMC heb ik maandag gezien in de les dat is elektro magnetische Compatibiliteit dat is elektronische apparatuur zich in haar elektromagnetische omgeving gedraagt niet?

Met de stijgende spanning bedoel ik na de bruggelijkrichter heb ik geen 220VDC maar 380VDC en het loopt nog op!!

Bertrix

Dat zal het zijn:)

THx

380 is vreemd.. Als je 230VAC gelijkricht krijg je overigens altijd 325VDC terug he.. omdat 230V de effectieve waarde is en 325V de topwaarde, bij het gelijkrichten hou je alleen de toppen over.

Voila dan zorgt die R36 toch voor een stroombeperking op de basis van BC547 want hij kan anders overstuurd worden door de collectorstroom van de BC557???

KT88

Overleden

Om de een of andere reden kan ik momenteel geen PDF-jes meer bekijken, dus ik kan het schema er even niet bijhalen.
Maar als die weerstand van de collector van de ene tor naar de basis van de andere loopt, dan klopt het in principe wat je zegt.
De weerstand begrenst de basisstroom.

Let ook even op wat SMS Monster zegt, je kunt nooit 380 volt DC meten met 230 volt AC voedingsspanning.
Meetfout, of je meter deugt niet.

Dank je wel dat zal het wss zijn mijn meter want heb al eens iets gehad met men multimeter.

Henry S.

Moderator

Op 27 mei 2006 00:08:17 schreef MerreThePartyMaster:
Dat zeg ik niet dat de stroom niet op komt dat snap ik namelijk ook niet goed..
Transistoren zijn toch stroomgestuurd?? Dus stuur je hem toch doordat er een stroom toekomt op de basis??

Thx

Op 26 mei 2006 23:37:25 schreef MerreThePartyMaster:
R36 op mijn controller section dient die voor de stroombeperking op de basis van de transistor BC547??
Want er komt een versterkte stroom op de collector van de transistor BC557.

Thx

Jouw woorden!

R36 zorgt er voor dat T10 echt dicht blijft, zolang T9 niet opengestuurd wordt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er vloeit toch een stroom op die collector van de BC557 Henry of niet dat is toch de stroomwaarde van Ie+Ib=Ic??

Henry S.

Moderator

Op 27 mei 2006 00:16:12 schreef KT88:
Om de een of andere reden kan ik momenteel geen PDF-jes meer bekijken, dus ik kan het schema er even niet bijhalen.
Maar als die weerstand van de collector van de ene tor naar de basis van de andere loopt, dan klopt het in principe wat je zegt.
De weerstand begrenst de basisstroom.

Let ook even op wat SMS Monster zegt, je kunt nooit 380 volt DC meten met 230 volt AC voedingsspanning.
Meetfout, of je meter deugt niet.

R36 is 10k naar de massa achter een collector van een pnp-tor, vandaaruit gaat nog een 4k7 naar de basis van de npn die het relais omgooit. De pnp zit op 5V.

Henry S.

Moderator

Op 27 mei 2006 00:22:34 schreef MerreThePartyMaster:
Er vloeit toch een stroom op die collector van de BC557 Henry of niet dat is toch de stroomwaarde van Ie+Ib=Ic??

Ja, daar heeft R36 maar gedeeltelijk mee te maken. Het gaat om de collectorspanning van de BC557, zonderdie spanning geen basisstroom door T10.

Zo, en nu jij weer.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 mei 2006 00:25:33

KT88

Overleden

Op 27 mei 2006 00:22:57 schreef Henry S.:
R36 is 10k naar de massa achter een collector van een pnp-tor, vandaaruit gaat nog een 4k7 naar de basis van de npn die het relais omgooit. De pnp zit op 5V.

Ah, OK.

Ik had Foxit Reader geinstalleerd, dat werkte twee dagen, nu niet meer.
Had Adobe Acrobat er al af geflikkerd, zeker wat dingetjes meegenomen die Foxit ook gebruikt.

<zucht> computers, geef mij maar een simpele buizenvoorversterker ;-)

Ja dat weet ik dat je zonder een spanning geen stroom kan hebben. Die R37 zorgt voor een bepaalde stroomwaarde op BC547. En door die stroomwaarde zal de collector van BC547 geleiden en de sperstroom van de diode zal overschreden worden en gaat geleiden zo de PWR bedienen. dat is het he die hele schakeling dare?

Henry S.

Moderator

Die R37 zorgt voor een bepaalde stroomwaarde op BC547. En door die stroomwaarde zal de collector van BC547 geleiden en de
sperstroom van de diode zal overschreden worden en gaat geleiden

Stroom staat niet op en de rest is wartaal.

Zeg gasten ik heb hier nog iets vreemds gevonden!

De monitor is hier ook verbonden met de baan die naar de condensator C16 en C17 gaat en zo naar de verstgerkingskring gaat. Dat is toch een uitgang!!

Henry S.

Moderator

Ja, kan dat niet dan? Zie het schema...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 mei 2006 21:03:12

Op 27 mei 2006 00:27:30 schreef KT88:
[...]
Ah, OK.

Ik had Foxit Reader geinstalleerd, dat werkte twee dagen, nu niet meer.
Had Adobe Acrobat er al af geflikkerd, zeker wat dingetjes meegenomen die Foxit ook gebruikt.

<zucht> computers, geef mij maar een simpele buizenvoorversterker ;-)

@KT88 Had ik ook al last van hoor:P Bouw een buizen computer>:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ja het kan aangezien het schema maar een uitgang die je aan de ingagn van een vertserkerstrap hangt??

Hoe werkt dat??

Dat heb ik nog nooit gezien!!

KT88

Overleden

Tape out is een *uitgang* achter de source selector.
Die moet voor de volumeregelaar, je takt er het signaal af voor opname.

Kan iemand me iets meer vertellen over de Power relais VR5C122C??? Want ik vind niet veel terug op het internet..

Thx

Mijn buizen produceren storingen en die ontkoppelcondensatoren dienen die om de storingen van mijn buis op te vangen en zorgen ze ervoor dat mijn buis die storingen niet terug krijgt??

THx

Op 5 juni 2006 18:04:34 schreef MerreThePartyMaster:
Mijn buizen produceren storingen en die ontkoppelcondensatoren dienen die om de storingen van mijn buis op te vangen en zorgen ze ervoor dat mijn buis die storingen niet terug krijgt??

THx

Ik ken deze materie niet echt, maar wat je zegt lijkt niet te kloppen, die buis zal zelf geen storing maken. Welke nummer condensator?

Henry S.

Moderator

Op 5 juni 2006 13:28:54 schreef MerreThePartyMaster:
Kan iemand me iets meer vertellen over de Power relais VR5C122C??? Want ik vind niet veel terug op het internet..

Thx

Wat staat er op het relais zelf? ;)

Op 5 juni 2006 18:04:34 schreef MerreThePartyMaster:

THx

Wat dacht je van de voedingsspanning? Een buis veroorzaakt geen storingen...

En de kathodecondensators zijn een verhaal apart, maar dat is al eens uitgelegd dacht ik.

Op het relais zelf staat JQX - 14FC-2C

C18 en C19

Heb het gevonden van de relais! dank je