24v gelijkstroom dynamo

hallo weet iemand hoe ik een gelijkstroom bosch dynamo
van 24volt om kan polen ivb met anderen draairichtinbij voorbaat dank

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik weet niet of het nog zo is, maar vroeger moest je hem dan "flashen". Deden we met de accu even op de veldwikkeling, in de juiste polariteit. Is na de flash de polariteit nog verkeerdom, dan overnieuw flashen met de draden andersom aangesloten.
Het heet "flashen" omdat het maar een seconde of zo moet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
DE OLDE

Overleden

Ik denk dat flashen allen niet gaat zo ik het lees wil men wel de zelfde polariteit houden alleen de draairichting is anders om je moet dan de veld wikkeling ompolen en wellicht ook even flashen voor het permanent magnetisme, maar er is een grote kans dat dit laatste niet nodig is.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Sine

Moderator

Is dat een dynamo uit een vrachtwagen ?

Want dat zijn stiekem geen dynamo's meer maar alternators, en CMIIW maar de draai richting maakt eigenlijk geen fluit uit.

DE OLDE

Overleden

GerardB zegt duidelijk gelijkstroomdynamo, als het wisselstroom is maakt inderdaad de richting geen bal uit

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Sine

Moderator

Nou het ding in een auto / vragwagen wordt onterecht dynamo genoemd, het is eigenlijk een alternator met een ingebouwde dioden brug, bij zo'n ding maakt technisch de draairichting weining uit, ( in de praktijk kan dat wat anders uitvallen, oa door de borstels / sleepringen.

Eventjes ervanuitgaand dat hij zo'n "dynamo" bedoelt.

Op 1 juni 2006 18:41:29 schreef DE OLDE:
Ik denk dat flashen allen niet gaat zo ik het lees wil men wel de zelfde polariteit houden alleen de draairichting is anders om je moet dan de veld wikkeling ompolen en wellicht ook even flashen voor het permanent magnetisme, maar er is een grote kans dat dit laatste niet nodig is.

hallo de olde
het is inderdaad een gelijkstroom dynamo van bosch
24v en 62amp .word gebruikt in de binnenvaart voor het laden van de scheeps accus want wij gebruiken 24v voor verlichtinggroeten gerardb

Frederick E. Terman

Honourable Member

Aha, de scheepsdynamo. Dat waren juist die waar ik het over had. Maar die waren zo lang niet gebruikt (de schepen waren opgelegen geweest) dat het remanent magnetisme zowat weg was. En als hij dan eindelijk toch bijkwam was soms de polariteit verkeerd om.

Ik denk dat DE OLDE hier gelijk heeft dat je het veld kunt omdraaien (als er ruimte in de bedrading is).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
DE OLDE

Overleden

Gerardb 24v 62amp is voor een gelijkstroomdynamo een beste lummel, zal wel een mooi geval zijn.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 1 juni 2006 20:47:15 schreef DE OLDE:
Gerardb 24v 62amp is voor een gelijkstroomdynamo een beste lummel, zal wel een mooi geval zijn.

inderdaad hij weegd +- 25kg
zal de velden ompolen en hopelijk leverd hij dan stroom