cd laser afstellen

hoi,
Ik zit met een klein probleempje. Ik heb laast een denon dn2000f mk1 dubbele cd speler overgekocht van iemand. nou heeft hij af en toe veeeel moeite met het lezen van de cd's. Dit probleem heb ik ook ooit gehad met een Denon dn2000f MK2,(de nieuwere versie ervan dus). Nou was het bij deze een kwestie van het afstellen van de laser door een keer een beetje aan het kleine potmetertje te draaien met een schoevendraaier die op de laser unit zit. Nou dacht ik dit dus ook te doen bij die MK1, maar hier blijken 3 potmetertjes naast elkaar op te zitten, en er staat niets bij. hoogstwaarschijnlijk is het net als bij alle andere denons een sharp laser (zit er ook in de mk2)
zit een stickertje op met daarop: KSS 240A 19Y73 SK601

als iemand suggesties heeft...laat het dan aub even weten

niet aan de laser komen. Zorg dat het schoteltje waar de cd op rust iets meer naar beneden zakt. voila

dat potmetertje waar je aan gedraait had is waarschijnlijk geweest op de spanning naar de laser op te voeren...
een laser heeft een aantal branduren en dan gaat hij minder licht uitstralen.. een hele tijd kan de sensor in je speler er nog goede dingen uit halen maar ineens wordt het dan te slecht en kan hij er niks fatsoenlijks uit halen..
op dat moment krijg je veel fouten enzo en kan je je speler in principe weg gooien

Je kan hem opnieuw afregelen.. Maar dan moet je wel een scoop en de kennis hebben.in principe werkt focus bijregelen al voldoende. maar ga niet aan potmeters draaien als je niet weet waarvoor ze dienen.

nou ik heb anders heel wat mensen (icl mezelf) blij kunnen maken met het naar rechts draaien van de potmeter achter op de laser. Ook bij cd-rom spelers.

de eerste die ik deed, speelt nu alweer 4 jaar.
kwestie van stapel cd's uitproberen, kijken welke wel en niet doen. Dan regelen en daarna weer kijken welke cd's het doen.

Kost wel wat tijd, maar scheelt toch geld!!

en niet eens met een scoop.

Op 28 augustus 2003 18:21:28 schreef crox:
nou ik heb anders heel wat mensen (icl mezelf) blij kunnen maken met het naar rechts draaien van de potmeter achter op de laser.

Ik hoop voor je dat je huisarts zijn patientien op een wat meer wetenschappelijk verantwoorde manier behandelt ...

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

Heb ik ook eens geprobeerd met een sony cd wisselaar, alleen ik moest dat hele ding slopen om bij die potmeter te komen, en er was ook een stukkie lintkabel dat in een klemmetje moest, voro de voeding. je raad het al: verkeerd om erin gedaan pas later gezien dat op de andere kant aanduiding stond. dus na aanzetten, gen krimp meer (van de laserunit) beetje jammer.

als iemand suggesties heeft...laat het dan aub even weten

Laser bij service center laten afstellen.
Of laser-unit vervangen

KSS 240 laser is een sony laser.

niet duur om te vervangen wel lastig af te regelen.

afregelen moet trouwens op de print gebeuren en NIET op de laser zelf, de laser is in de fabriek al afgeregeld, op de goede stroom waarde. (komt heel nauw bij laser diode's)

afregelen van focus gebeurt met een pot meter ergens op de print....