politie afluisteren scanner

Dit topic is gesloten

Ik heb wel eens gehoort dat er stations zijn die frequenties van de politie scannen en dat op hun computer online presenteerd op het internet. Je kan zo de politie afluisteren.

Ik wil dit zelf eens gaan maken met een walky talky en een oude radio en ik heb nog wel zo'n oude scanner maar die heeft een nachtje buiten gelegen en heeft geen display meer.

op www.computerkloert.be en op http://212.204.169.78/politieradio.html kun je de politie radio beluisteren via ASX.

Mijn vraag dus: welke onderdelen heb je dus eigenlijk precies nodig om een goede scanner te maken die bepaalde frequenties kan bereiken en dat dan met een Jack-Kabel naar je microfooningang van je pc gaat?

:):):):):)

die kanalen zijn tegenwoordig gecodeert.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 27 juni 2006 16:35:30 schreef soundmouse:
Ik heb wel eens gehoort dat er stations zijn die frequenties van de politie scannen en dat op hun computer online presenteerd op het internet. Je kan zo de politie afluisteren.

Ik wil dit zelf eens gaan maken met een walky talky en een oude radio en ik heb nog wel zo'n oude scanner maar die heeft een nachtje buiten gelegen en heeft geen display meer.

op www.computerkloert.be en op http://212.204.169.78/politieradio.html kun je de politie radio beluisteren via ASX.

Mijn vraag dus: welke onderdelen heb je dus eigenlijk precies nodig om een goede scanner te maken die bepaalde frequenties kan bereiken en dat dan met een Jack-Kabel naar je microfooningang van je pc gaat?

:):):):):)

Illegaal ik denk dat weinige je gaan helpen :(

laat ik het zo zeggen de politie werkt op het C2000 systeem dat NIET af te luisteren is. dus je kan met die scanner de politie niet afluisteren. en als je het wel (gemaakt krijgt / doet) dan is dat strafbaar.

Op 27 juni 2006 16:42:39 schreef Meert:
[...]
Illegaal ik denk dat weinige je gaan helpen :(

illegaal? volgens mensen waar ik dit vandaan heb is het niet illegaal. maar als je het zegt.... dan moet dit maar een slot?

Op 27 juni 2006 16:43:36 schreef soundmouse:
[...]

illegaal? volgens mensen waar ik dit vandaan heb is het niet illegaal. maar als je het zegt.... dan moet dit maar een slot?

Niet illegaal,
oh ik d8 van wel

In nederland is het niet strafbaar dit signaal op te vangen, je mag het alleen niet decoderen.
Hoe het in Belgie is weet ik niet.

het is zeker illegaal en als het dat niet was zou de politie het niet al te fijn vinden als jij met een radiotje en een walki talki ze kan afluisteren

Op 27 juni 2006 16:42:44 schreef dj mark:
laat ik het zo zeggen de politie werkt op het C2000 systeem dat NIET af te luisteren is. dus je kan met die scanner de politie niet afluisteren. en als je het wel (gemaakt krijgt / doet) dan is dat strafbaar.

het is NIET strafbaar om een decoderingsmethode uit te vinden, maar je mag de broncode die je ervoor gebruikt NIET verspreiden.
in nederland (in België niet geloof ik!) mag je elk signaal dat je kan ontvangen, ontvangen en beluisteren. Alleen weet ik niet of het ook toegestaan is om de opgevangen berichten op te slaan/te noteren.
Maar inderdaad, C2000 is (nog) niet gekraakt en dus niet te ontvangen zonder een C2000 porto.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Amateur19

Overleden

Op 27 juni 2006 16:45:06 schreef dj mark:
het is zeker illegaal en als het dat niet was zou de politie het niet al te fijn vinden als jij met een radiotje en een walki talki ze kan afluisteren

In nederland hebben we vrijheid van informatievergaring. Scanner luisteren is NIET verboden of strafbaar in Nederland.

Door C2000 proberen ze wel het ramptoerisme terug te dringen. Maar ik heb al sites gezien die dat al gedecodeerd in tekst doorgeven. Is pas nog op TV-NH geweest. Zit alleen een behoorlijke vertraging op.

:)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

heeft het apparaat een vaste frequentie waar hij op uitzend? Of "hopt" hij tussen verschillende frequenties?

Wat dat aangaat heeft het leger een meer geavanceerd systeem, tegenwoordig.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 27 juni 2006 16:48:32 schreef Amateur19:
[...]

In nederland hebben we vrijheid van informatievergaring. Scanner luisteren is NIET verboden of strafbaar in Nederland.

Door C2000 proberen ze wel het ramptoerisme terug te dringen. Maar ik heb al sites gezien die dat al gedecodeerd in tekst doorgeven. Is pas nog op TV-NH geweest. Zit alleen een behoorlijke vertraging op.

:)

Dat is P2000 en zijn onder andere de brandweerpiepers, en dat is niet gekraakt. Iedereen kan zich zo 'n ding aanschaffen. hier te lezen

Op 27 juni 2006 16:48:32 schreef Amateur19:
[...]

In nederland hebben we vrijheid van informatievergaring. Scanner luisteren is NIET verboden of strafbaar in Nederland.

Door C2000 proberen ze wel het ramptoerisme terug te dringen. Maar ik heb al sites gezien die dat al gedecodeerd in tekst doorgeven. Is pas nog op TV-NH geweest. Zit alleen een behoorlijke vertraging op.

:)

er zit geen vertraging op het p2000 systeem hiermee word zelfs de brandweer en ambulance in sommige provincies opgeroepen dus krijg je als je zelf z'n p2000 pieper koopt het bericht precies tegelijk met de brandweer

Op 27 juni 2006 16:46:37 schreef ledlover:
[...]
het is NIET strafbaar om een decoderingsmethode uit te vinden, maar je mag de broncode die je ervoor gebruikt NIET verspreiden.
in nederland (in België niet geloof ik!) mag je elk signaal dat je kan ontvangen, ontvangen en beluisteren. Alleen weet ik niet of het ook toegestaan is om de opgevangen berichten op te slaan/te noteren.
Maar inderdaad, C2000 is (nog) niet gekraakt en dus niet te ontvangen zonder een C2000 porto.

Zo is het maar net. Het probleem is echter dat als er een C2000 porto gejat wordt (er zijn altijd mensen die het proberen natuurlijk :) ), deze meteen geen toegang meer heeft, zodat die niets meer ontvangt. Dat is het mooie van een digitaal systeem. Ohja, de data wordt dus digitaal verzonden :)
Ik weet niet of het überhaupt te reverse-engineeren valt. Als je ooit het algoritme ontdekt en dit bekend maakt maak je in ieder geval inbreuk op het auteursrecht (en misschien zelfs nog wat staatsveiligheiddingetjes)..

Het systeem werkt met een aantal verschillende dingetjes oa.
1 net als gsm heeft elke porto zijn eigen timeslot
2 adresseeren ,elke proto heeft een eigen code zolang deze niet word ontvangen hoor je niets.
Tevens is de porto gejat dan valt deze dood omdat de code niet meer verzonden word.
3 digitale versleuteling

Op 27 juni 2006 17:58:42 schreef The Headhunter:
2 adresseeren ,elke proto heeft een eigen code zolang deze niet word ontvangen hoor je niets.
Tevens is de porto gejat dan valt deze dood omdat de code niet meer verzonden word.

Dus de ophef over de diefstal onlangs van zo'n radioset is overdreven? :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Het is best wel jammer eigenlijk dat het oude systeem afgeschaft is.

Van die supergoedkope FM automische scan radiootjes (zeeman, blokker, weet ik veel waar je die nog meer kon krijgen)
Die van mij was een aantal keer gevallen, waardoor het ontvangstbereik iets verschoven was, en zo kon ik vrolijk meeluisteren voor (toen nog) 99 eurocent.

Maar ja dat is nu verleden tijd.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

jah.

Is als ik even spreek als hulpverlener ook maar beter ook.
Scheelt een hoop rotzooi van mensen die er bij willen zijn.

Maar p2000 valt al weer mee te lezen en dus kunnen de ramptoeristen toch bijna overal bij zijn.
Want bij alle grote dingen is wel brandweer

Life is waiting!

Op 27 juni 2006 23:12:23 schreef Fantomaz:
[...]
Dus de ophef over de diefstal onlangs van zo'n radioset is overdreven? :-)

Ja zodra de meldkamer weet dat deze weg is word de porto uit de computer gehaald en word de data voor die porto nooit meer verstuurd.
Zolang het niet bekend is geeft de porto nog wel alle algemene meldingen door.
Overigens geeft ook de porto zijn lokatie gegevens door.
ik meende dat het baken elke 1 a 2 minuten gaat zenden.
Dmv driehoek meting word de locatie berekend.
Deze word geprojecteerd op een landkaartje als een stip met daaromheen het gebied dat deze stip binnen x minuten kan bereiken.De meldkamer zal proberen om het hele bedienings gebied bezet te houden. de kaart kleurt gebieden rood waar dit niet lukt.
Het is een geweldig systeem om in actie te zien.(mijn schoon pa werkt in zo'n meldkamer)

De ophef over de portodiefstallen viel gelijk met het invoeren van C2000.De journalisten deden niets anders dan het systeem afbranden.Dekking was niet goed, dode vlekken in het systeem ,inmiddels achterhaalt enz.
Nu hoor je er niets meer van dat lijkt mij geen toeval.

Ik weet niet of het überhaupt te reverse-engineeren valt. Als je ooit het algoritme ontdekt en dit bekend maakt maak je in ieder geval inbreuk op het auteursrecht

Het algoritme is, goddank, publiek bekend. Encryptie gebaseerd op het geheim zijn van het algoritme (obfuscatie) is de grootst mogelijke bad practice in cryptografie... en onverkoopbaar, omdat de klant nimmer kan verifieren of het uberhaupt veilig is.

C2000 gebruikt in nederland dubbele encryptie: een eigen laag en de gebruikelijke encryptielaag van TETRA. Buurlanden vertrouwen voorlopig op tetra alleen, en dat systeem is onlangs volledig gekraakt (near-realtime met een consumer-pc).

het is zeker illegaal en als het dat niet was zou de politie het niet al te fijn vinden als jij met een radiotje en een walki talki ze kan afluisteren

Er is nogal een verschil tussen wetgevende en uitvoerende macht. Als de wet bestond uit alles dat de politie fijn of handig zou vinden, konden ze je ook 30 jaar in voorarrest houden voor foutparkeren - be graetful!

[Bericht gewijzigd door Ben_ op woensdag 28 juni 2006 00:49:54

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 28 juni 2006 00:42:36 schreef Ben_:
[...]

Het algoritme is, goddank, publiek bekend. Encryptie gebaseerd op het geheim zijn van het algoritme (obfuscatie) is de grootst mogelijke bad practice in cryptografie... en onverkoopbaar, omdat de klant nimmer kan verifieren of het uberhaupt veilig is.

C2000 gebruikt in nederland dubbele encryptie: een eigen laag en de gebruikelijke encryptielaag van TETRA. Buurlanden vertrouwen voorlopig op tetra alleen, en dat systeem is onlangs volledig gekraakt (near-realtime met een consumer-pc).

Als het algoritme van de eigen laag ook publiek bekend is, hoe komt het dan dat niemand dat kan decoderen? Ik bedoel, dan kun je toch gewoon de data uit de lucht plukken of ligt dat aan mij?

Kleine stukjes C2000 zijn al gelukt te decoderen heb ik her en der al vernomen. P2000 is helemaal een eitje.

Zal niet lang meer duren voor C2000 volledig mee te lezen is.

Als het algoritme van de eigen laag ook publiek bekend is, hoe komt het dan dat niemand dat kan decoderen? Ik bedoel, dan kun je toch gewoon de data uit de lucht plukken of ligt dat aan mij?

Dat kan ook, ALS je de key hebt... net zoals iedereen je e-mail kan lezen, mits hij je password heeft.

Het breken van de encrypte bestaat uit het decoderen van het bericht -zonder- de sleutel te hebben.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Afgezien van alle technische obstakels(die volgens mij toch wel weer een keer gekraakt worden),]

Vind ik het heel eng dat er absoluut geen controle meer mogelijk is door burgers/journalisten op wat die diensten allemaal uitspoken..

Onder mom van terrorisme zijn er de laatste paar jaar een zooi wetten/mogelijkheden doorgeduwd die 10 jaar geleden massaal protest zouden opwekken!

legitimatiepflicht,inet en telefoon bewaarplicht...

En helaas worden dit soort wetten ook meestal gebruikt voor heel andere dingen...

Kg piraatjes anyone? wat denk je dat er met die bewaarplicht van je inet/telefoonverkeer in een aantal jaren gaat gebeuren?

(en zijn mensen zo naief om te denken dat ze alleen de verkeersgevevens bijhouden en niet de gespreken? wake up!)

Maar het kan idd nog gekker !
In belgie is het zelfs strafbaar-al jaren- om op je scanner naar politie/brandweer en andere overheidsdiensten te luisteren!

Yep,democrazy..:(

het is niet alleen de politie hoor....

Het is ook:

- Vuurtoren Terschelling
- Koegelwiek Terschelling
- Brandweer
- Vliegtuigen
- enz...

Dit topic is gesloten