breadboard en IC's

heuj,

ik heb een probleempje: ik ben met mijn breadboard en wat IC'tjes aan het stoeien, maar die voetjes blijven er nooit goed op zitten. Hebben jullie een ideetje hoe ik die dingen goed vast kan zetten?

En hoe kan ik die IC's gemakkelijk weer uit de voetjes verwijderen?

alvast bedankt ;)

kheb gehoord van een ic-trekkertje. Maar ik gebruik een plat schroevendraaiertje die ik eronderschuif en dan het ic'tje omhoog wip. Breadboard heb ik nog geen ervaring mee maar kwil er nogsteeds graag een hebben

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Henry S.

Moderator

Op breadboard geen voetjes gebruiken ;) Waarom zou je ook...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 4 juli 2006 21:56:06 schreef basz:
Breadboard heb ik nog geen ervaring mee maar kwil er nogsteeds graag een hebben

bestel er een bij voti ofzo ;)
Heb daar wel meer besteld, goeie service, en niet te duur ;)

@Henry S: ja, das een goeie, stom van mij eigenlijk ;)

Volgens mij blijven die voetjes met ronde pootjes (die 'luxere voetjes', deze in plaats van deze) wel zitten in een breadboard. Maar het lijkt mij ook vrij onnodig.

ja die goedkope voetjes zijn echt prutdingen. gaan je ic's ook van kapot. maar met een ic-trekker gaat het best wel.

Op 4 juli 2006 21:58:01 schreef Henry S.:
Op breadboard geen voetjes gebruiken ;) Waarom zou je ook...

Waarom? Nou, omdat de pootjes van een IC eerder afbreken dan de pootjes van een voetje. Bij een pic'je van rond 10 euro waarmee veel geexperimeneerd word, is dat wel aanbevolen. Onder mijn dure picjes zitten de voetjes permanent eronder. Die word dan dus ook met voetje en al in en uit de breadboard geplaatst, en op een testprint eventueel ook in een voetje. (dan kijg je wel dubbel op)
Resultaat is een wat hogere IC met veel sterkere pootjes.
Voetje er gewoon altijd onder laten zitten.

/edit
Wel de 'dure' voetjes gebruiken.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Henry S.

Moderator

Wat vreet je met de ic's uit dan? Pootjes hebben niks te lijden zolang je het ic er recht uittrekt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

bedankt voor de tips mensen ;)

[offtopic]
Mijn "eerste" IC'tje gebruikt: een 555 om een ledje te laten knipperen, niet bijzonder, maar ach, iedereen moet beginnen ;)

Daarna gekeken of ik een looplichtje kon maken, omdat ik ook een DC4017 had liggen (ken je theorie ;))

met internet en een datasheetje is dat ook gelukt.

Maar moet dat niet simpeler te doen zijn, door middel van een condensatortje, die telkens als ie opnieuw geladen is, een nieuwe puls geeft?
[/offtopic]

Henry S.

Moderator

Die kan zichzelf wel resetten ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

IC heeft minder te lijden van plaatsen/verwijderen uit een Breadboard dan uit een voetje.
Toegegeven, je zult hem vaker uit een BB halen dan uit het voetje, maar wil je hem uit het voetje halen kost het wel enig gepiel. Resultaat is vaak verbogen pootjes.
En dat net op het moment dat je hem op een originele PCB wilt zetten. :-D

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Wat wel wil helpen is de pootjes van je IC's echt in een hoek van 90 graden hebben staan. Ze zijn normaal iets naar buiten gebogen. Dat maakt het recht inprikken in een breadboardje vele malen makkelijker, geen gepiel om pootjes in te klemmen, gewoon IC'tje los op de plek zetten waar 'ie komen moet, zachtjes aandrukken en klaar. Ik heb met ATmega's 8s ook al tig keer er in en er uit gehaald, pootjes nog steeds prima in orde. Gewoon een beetje opletten en geen kracht gebruiken.

Pootjes haaks maken is makkelijk te doen. IC'tje op z'n zij leggen, vast houden aan de zijkanten en gelijkmatig naar binnen kantelen, voldoende om alle pootjes te gelijk wat te buigen. Dan omdraaien en de andere kant :) Even wat oefenen met kapotte of goedkope chips om de slag te pakken te krijgen. Ook altijd doen bij het inzetten in voetjes, dan zijn ze veel makkelijker in te zetten, zeker bij die lowcost voetjes.

Huh?
Je gaat toch ook geen voetje in een voetje plaatsen?
Waarom een voetje in een breadboard?
Het breadboard zelf is één groot IC voet.

Dus...
IC zonder voetje in het breadboard plaatsen.
Heb je ook nog eens minder last van storingen, overgangsweerstanden, enz.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Henry S.

Moderator

Op 4 juli 2006 23:42:32 schreef MagicBox:
Wat wel wil helpen is de pootjes van je IC's echt in een hoek van 90 graden hebben staan. Ze zijn normaal iets naar buiten gebogen. Dat maakt het recht inprikken in een breadboardje vele malen makkelijker, geen gepiel om pootjes in te klemmen, gewoon IC'tje los op de plek zetten waar 'ie komen moet, zachtjes aandrukken en klaar. Ik heb met ATmega's 8s ook al tig keer er in en er uit gehaald, pootjes nog steeds prima in orde. Gewoon een beetje opletten en geen kracht gebruiken.
[...]

Zonder het richten van de pootjes is het sowieso al moeilijker om ze in een breadboard of print te krijgen...

Recht in, recht uit, kan tig keer.

Er zijn richtmallen in de handel voor diegenen die niet buigen kunnen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 juli 2006 00:58:39 schreef Frits Kieftenbelt:
Huh?
Je gaat toch ook geen voetje in een voetje plaatsen?

Ik doe dat juist wel. Een printje waarin ik bv Wisp628 tergets test heeft een 'goedkoop/platpin' IC voetje, de target PICs zitten allemaal in een 'duurder/rond-pin' voetje.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

ik die gewoon 1 rij poten tegen de gaten van het breadboard en pak het is aan de zijkanten vast en buig deze zodat de poten recht staan:),,, heb ook ergen zo'n ic plaats ding moet nog ff opzoeken:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

ik doe dat ook met een voetje in me breadbordje.
ik heb van die mooie ic-voetjes met vergulde pootjes en ronde pootjes wel prijzig als je er een paar wil, maar je hebt ook wat die dingen zijn zogezegd "Onverwoestbaar".
echt heel stevig.

Kevin

oftopic:
edit: pic16f628a was nergens meer te krijgen wel bij mijn elektroboer :p kon ze nergens vinden effe gevraagd.
jahoor die heb ik over 5 dagen binnen voor je. na 3 dagen lag ie in de bus.

[Bericht gewijzigd door Kevinoud op woensdag 5 juli 2006 10:37:57

Een zak tuinaarde opescheuren

Ik doe het ook wel vaker met een schroevendraaier eruit halen, alleen dan verbuigen af en toe de laatste twee pootjes van ic. Omdat die er dan nog in blijven zitten en de rest er al uit gaat.

Ik weet wel hoe dat komt, omdat ik ze er dan niet recht uit haal. Maar volgens mij lukt dat niet goed met een schroevendraaier.

Heb je een ictrekker voor:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 5 juli 2006 11:40:12 schreef bas_berg1402:
Ik doe het ook wel vaker met een schroevendraaier eruit halen, alleen dan verbuigen af en toe de laatste twee pootjes van ic. Omdat die er dan nog in blijven zitten en de rest er al uit gaat.

Ik weet wel hoe dat komt, omdat ik ze er dan niet recht uit haal. Maar volgens mij lukt dat niet goed met een schroevendraaier.

bij mij wel, zeker als je er 2 gebruikt, aan beide kanten 1tje en dan wippen

Voetjes vind ik onnodig, maar merk de consequenties wel.

Een van m'n picjes hier is toch minstens 100 keer geprogrammeerd, en dus ook minstens 400 keer overgeplaatst van breadboard naar zif voetje, en andersom.

Van 1 Pic mist dus ook 1 pootje, omdat dat bij het verwijderen niet helemaal goed ging, maar om daar nou een voetje voor te gebruiken vind ik toch wel overdreven(ik gebruik ook een schroevendraaier voor het 'uitdrijven' uit het breadboard)

Met het licht bijbuigen van de pootjes van het 'ronde-pin-model' IC voet heb ik zeer slechte ervaringen.
Heel licht bijbuigen bij het verdikkingspunt en het pootje breekt af...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 5 juli 2006 12:57:53 schreef weardguy:
Met het licht bijbuigen van de pootjes van het 'ronde-pin-model' IC voet heb ik zeer slechte ervaringen.
Heel licht bijbuigen bij het verdikkingspunt en het pootje breekt af...

klopt. daar staat tegenover dat die pinnen redelijk stevig zijn. En als zo'n pin afbreekt, dan wurm ik de chip er weer uit en steek'm in een nieuw voetje.

Natuurlijk alleen bij chips waarvan de prijs beduidend hoger is dan zo'n voetje, voor een 555 neem ik die moeite niet.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog