[GV] Printplaat TDA2005 etsen

leg eens uit? dat van de spanning is de beperkende factor.
Als je eens goed kijkt op dat o zo simpele voorbeeld, zie je dat het best valt, hoe simpel die is :(

Henry S.

Moderator

Ik heb die formules al in je andere topic uitgepoept maar in het kort komt het hier op neer:

De uitgang van een single versterker op 12V varieert tussen 0V en bijna 12V, met de nulas op 6V, 6V max dus over de luidspreker

P=U2/2R -> 6*6/2*4=4.5W max in 4 Ohm.
Maximaal, haal er in de praktijk nog wat af.
Stel de uitgangamplitude is maar 5V ipv 6V...

maar goed, ik heb even bij mezelf gekeken, ik schijt een printlayout èn schema in koel avondje uit, moet idd alleen even een TDA2005 aanmaken in m'n schemaprogramma.

Jij uit de brand, of niet? ;) print maken/boren/solderen laat ik aan jou over.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

hoe zit dat dan met de tda2005?
die werkt ook op 12 volt, en heeft een output power van min. 10 watt bij 8 ohm. Dat is (ook al is het brug) 2 keer zoveel als jouw theorie (/2 vanwege brug, dan heb je 5 watt bij 8 ohm)

maaruh: Hartstikke bedankt dat jij de layout enzo wil regelen :D

[Bericht gewijzigd door ceesietopc op dinsdag 25 juli 2006 19:10:50

Henry S.

Moderator

De TDA2005 staat in brug: Amplitude van de uitgang is 12V ipv 6V.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 25 juli 2006 19:10:06 schreef ceesietopc:
hoe zit dat dan met de tda2005?
die werkt ook op 12 volt, en heeft een output power van min. 10 watt bij 8 ohm. Dat is (ook al is het brug) 2 keer zoveel als jouw theorie (/2 vanwege brug, dan heb je 5 watt bij 8 ohm)

maaruh: Hartstikke bedankt dat jij de layout enzo wil regelen :D

Print de pdf en teken met stift op printje

,, een kennis heefd zo een 32Bits io kaart voor zijn msx getekend met stift en lineaal. Zo ging het vroeger bijna altijd.

Tegenwoordig zijn we teveel verwend;)Je hebt geluk met henry....

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Probleem is dat ik het printje niet zelf maak, dus het zelf overtrekken heeft ook geen zin.

maar ik ben het met je eens: geluk met henry :P

Op 25 juli 2006 19:19:34 schreef Henry S.:
De TDA2005 staat in brug: Amplitude van de uitgang is 12V ipv 6V.

Dan kom je toch nog op 9 watt, in het gunstigste geval... de datasheet vertelt mij anders.

[Bericht gewijzigd door ceesietopc op dinsdag 25 juli 2006 19:23:06

Op 25 juli 2006 19:21:55 schreef ceesietopc:
...
Dan kom je toch nog op 9 watt, in het gunstigste geval... de datasheet vertelt mij anders.

Goed kijken. Word getest bij 14,4V in de datasheet, de max. wat in een auto mag voorkomen.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Henry S.

Moderator

Een warme avond verder:
Schema in pdf
Layout in pdf
Componentenopstelling in pdf
Componentenlijstje
Schema/layout voor Ulticap/Ultiboard in zip

Ik ben wat afgeweken van de datasheetlayout, zelf logisch nadenken gaat beter dan die kronkels volgen, verder de sporen zo dik mogelijk (30&40 mil) gehouden voor onervaren etsers en boorders.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Puik werk:)

Kan je zo bij de schakelingen dumpen:) 3d ziet er wederom goed uit:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Henry S.

Moderator

Wil je de 3D even posten, momenteel geen V8 op deze pc.

TY!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat een eer:)

Tadaa: klikbaar:)
http://f10.putfile.com/thumb/7/20520540786.png

[Bericht gewijzigd door Ibanez op woensdag 26 juli 2006 02:58:35

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

henry waarom gebruikje geen copper area of ground plane? is veel etsmiddel besparender en sneller:),, of krijg je dan weer last van hf invloeden ect?

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Henry S.

Moderator

Heb je hem weer met zijn copper area... Je valt in de herhaling. :P

-Niet nodig
-Ik betaal per mm2
-Het etst even snel omdat het overal tegelijk etst.

HF, met of zonder copper area heb je daar geen last van als je layout goed is.

En het nadeel van een copper area: Minder ervaren soldeerboutartiesten plakken tin tussen de eilandjes en de copper area!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 augustus 2006 14:44:58 schreef Henry S.:
En het nadeel van een copper area: Minder ervaren soldeerboutartiesten plakken tin tussen de eilandjes en de copper area!

HiHi:P ja we plakken tin:P

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Er is niet direct iets tegen een massavlak bij audio, MAAR (zoals ondertussen al vrij vaak in de diverse topics opgemerkt) let er dan goed op dat het de gnd routing niet beinvloed. :)

http://www.smsmonster.nl/files/TDA2003.png
Zo? Als je de power GND en signal GND maar gescheiden houdt en de signal GND stervormig laat lopen is het goed toch?

Schaamteloze crosspost ja :)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

kickje :$
wie o wie wil er etsen?
2* de layout van henry...

ik heb iemand gevonden!

nog ff 1 puntje: Wil Sine nog ff wat foto's posten van zn versterker op gatenbord (ook tda2005)

Hello

my english is not so good but i will try i'm from bosnia :)
i have to make one amp for school and it is with tda2005. it is not too complicate, a try at experiental pbc and everything is it work :))

I try to find model of this tda to simulate it on computer with no results (i need and simulatio)
only i found tda2005 datasheet www.electronic-kits-and-projects.com/kit-files/datasheets/tda2005.pdf

i try a lot of simulation programs but no results :S (ni sircuit simulation pspice.. their library not have tda2005)only what I find is your shematic

this is model for Multisim but not work:S at me.. I can open shematic and pbc layout from your files, but when I want to make pbs from smehatic it doesn't work.I don't know what is wrong ther is no parametars for amp and I must change for all elements footprint.. it is like you use other version of software so my multisim can't recognize parts?
can you tell me witch version of multisim do you use?how you simulate it?
I have Circuit Design Suite 10.0(multisim and ultiboard last version)

If you can help me tnx a loot of.

Henry S.

Moderator

No Multisim version was used what so ever, I hate it and therefor I use it's precessor Ulticap.

The layout is made in Ultiboard 2001, but will adapt in V8, apart from a few DRC errors which you can ignore. So it should open correctly in V10, but i can't test that.

It is possible that Multisim makes a mess when it tries to import the Ulticap file, because it's a messy program...

A TDA2005 Amp is not easy to simulate, it's rather complex with lots of components inside, basicly it's an opamp on steroids. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

looks like SaSa posted the same question on a lot of different forums....

anyway. there is no spice model for the tda2005 available.
however , if you instantiate a generic spice model for an ideal opamp your simulation should work.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

yes I try in plenty other electronic forums

in datasheet i see that tda2005 is monster very complex...
layout is ok in V10 I test it

I try to find Ulticap soft. is this that
http://www.ultiboard.com/downUB5.html
or? demo version..? is this part of software who integrate in multisim? I have full version of NI Multisim 10 (multisim, ultiboard)

i also put ideal opamp and simulation can start but if I compare input and output signal I don't get good results (input signal is AC output signl is DC :S maybe I do somthing wrong in shematic)
the results shouldn't be 100% corect I must only show that otput signal is amplified

Thank you very much for replay