via de deur... lijkt verder normaal te werken.. het enige wat ik een paar dagen geleden zag was een lichtelijk ijsvorming in het opvanggootje.. Ik neem aan dat de koelkast zelf niet zoveel condens kan produceren en ga er van uit dat de vriezer van slag is wellicht ??

Graag wat hulp.

Het vocht dat in de lucht zit (wat binnen komt als je de koelkast deur open maakt) condenseerd tegen de koude wanden.

Er zit een lek gootje waardoor het water via een gaatje in de achterwand in één bakje loopt dat op de motor (compressor) is gemonteerd.

Doordat deze compressor erg warm wordt verdampt dat water weer..

[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]

conens is ook vocht wat uit de poducten komt plus elke keer dat de deur open gaat komt er veel vocht in

kijk goed of je rubbers nog goed sluiten, dit is het meest voorkomende probleem, gewoon even nieuwe rubbers opzetten.

heeft ook een enorm effect op het redement van je koelkast!

Controleer ook even of het afvoer gaatje open is !

Op 4 augustus 2006 21:16:59 schreef MMSoft:
Controleer ook even of het afvoer gaatje open is !

scheelt idd een hele hoop, gaat de deur ook weer makkelijker open :-)

afvoergaatje idd verstopt en waterlek via deur lijkt verholpen maar koelkast lijkt ook water te lekken via de achterkant ?

das normaal, hoort via het afvoer gaatje weg te lopen

het water komt dan terecht op een bak boven op de compressor, als de compressor draaid word deze warm en zo vedampt het vocht weer

ok.. maar ( nog even doorzeuren, sorry ) een gedeelte
verdampt dan niet of condenseert weer tegen koele onderkant
van koelkast waardoor water onder koelkast ?

Bedankt in iedergeval voor de snelle reacties !

Wat niet condenseert blijft in het lekbakje, en onder de koelkast komt normaal geen water.

soms is het bakje waarin het water loopt kapot; dit is meestal een plastic bakje op de compressor, en als dat door de jaren wat "verduurt" (of bvb door een hele tijd te staan zonder water in, vermoed ik) dan krijg je gaten in het plastic. In plaats van dat het water netjes verdampt loopt het via de compressor in de kast.
Toestel even demonteren, kijken of het bakje kapot of vervormd is, en indien nodig een nieuw bestellen. Er bestaan ook universele bakjes in metaal, die je met een toef montagekit op de compressor plakt. Gaat nooit meer kapot en kost een euro of 10.

Nog een vraagje heb je een blok ijs achteraan op de wand van de koelkast ?

Gaat het over computersoftware gaat het topic dicht en worden ze doorverwezen naar tweakers omdat er geen link met electronica inzit maar over rubbers mag wel? Sorry, ik kan dit niet meer volgen hoor..... :o ;)

koelkast aan de achterkant bekeken, alles lijkt ok.
Geen ijs en bakje lekt zover ik kan zien niet. Kijk het even aan en kom er eventueel op terug. Bedankt zover.

Op 7 augustus 2006 14:45:11 schreef Zoefje:
Gaat het over computersoftware gaat het topic dicht en worden ze doorverwezen naar tweakers omdat er geen link met electronica inzit maar over rubbers mag wel? Sorry, ik kan dit niet meer volgen hoor..... :o ;)

Je wil niet weten hoevaak een wit/bruingoed monteur deurrubbers moet vervangen...

Henry,
Een deurrubber vervangen valt niet zoveel voor
Mijn ouders hebben een elektrozaak en ik heb het eigenlijk nog niet zoveel geweten dat een deurrubber vervangen moest worden.
Zo'n 10 keer per jaar denk ik en we verkopen een 250 koelkasten per jaar dus zoveel valt dit niet voor.
Wat zijn probleem is dat er ergens het buisje van de afloop verstopt zit en dat het water niet weg kan

Vreemd, ik heb talrijke vervangen, misschien woon je in een buurt waar ze sneller iets weggooien. ;)

Ach tien op jaar basis valt wel mee, rubbers gaan toch 10-15 jaar mee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Vreemd, ik heb talrijke vervangen, misschien woon je in een buurt waar ze sneller iets weggooien.

Kan zijn :p of is de kwaliteit van de koelkast beter :)

Och, de buurt was ook niet alles. >:)

is weer een tijdje geleden maar kwam er gisteren achter dat het probleem wat ik had aanzienlijk verslechterd is.
Het was me nog niet opgevallen totdat ik gisteren tot de ontdekking kwam dat een van de groentebakken, die ik nooit gebruik, helmaal volstond met water. ( + - 4 liter ! ).
Daarnaast zat er een enorme ijsklomp op de achterwand van de koelkast. Dat het gevormde condenswater dan niet meer weg kan begrijp ik, maar waarom er vredesnaam zoveel ijs geproduceert in de koelkast ?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de deurrubbers nog niet vervangen heb maar kan alleen dit de oorzaak zijn van zoveel ijs en condensvorming ?

Net even geinformeerd naar deurrubbers. Hou je vast:

107 euro ....

is je ontluchtings gaatje wel open? dit wil nog wel eens verstopt raken, even een sate prikker er door heen,gaatje van een mm of 5 a6 moet goed open zijn.

en ander toch je rubbers een goed nakijken.

Op 8 mei 2007 14:07:37 schreef shiptronic:
is je ontluchtings gaatje wel open? dit wil nog wel eens verstopt raken, even een sate prikker er door heen,gaatje van een mm of 5 a6 moet goed open zijn.

en ander toch je rubbers een goed nakijken.

Slaat hij nog wel af, of je thermostaat is stuk, wat heel, heel vaak voorkomt of je koelsysteem is slecht en wordt dan niet koud genoeg om de thermostaat te doen afslaan, maar is wel koud genoeg voor de klomp ijs

maar dat water in de bak onderaan wil toch zeggen dat het ijs ook ontdooit? dus dat de thermostaat wel werkt, maar daarna het overgebleven ijs terug aanvriest...

of heb ik het verkeerd?

condens/dooi- water hoord afgevoerd te worden naar het bakje op de compresor, en niet in de groentela te belanden.

hoe oud is die, ipv. 107 € uit geven aan rubber kunje ook nadenken over een nieuwe energie zuinige koelkast.

denk dat je daar meeer winst mee behaald.

ijs op de achterwand betekent dat er niet genoeg gas meer in zit, dit kan komen door een lekje in je koelleiding