TL-armaturen in lijn installeren

Ik ben van plan om een zestal TL-armaturen in-lijn (dus achter elkaar) te installeren. Hiertoe komt er een kabel een armatuur binnen en gaat er een kabel aan de andere kant van het armatuur weer naar buiten richting de volgende armatuur. Als kabel gebruik ik XVB-kabel (is geloof ik VMVK-kabel in Nederland).

Mijn probleem is het volgende: één van de kabels in het armatuur moet langs het voorschakelapparaat. Deze kan echter vrij warm worden en daarom maak ik mij zorgen over de brandveiligheid.

Wat is nu de beste manier om de kabel langs het VSA te leiden?

1. de kabel gewoon langs het VSA leiden
2. de kabel ter hoogte van het VSA ontdoen van de mantel en alleen de drie aders langs het VSA leiden
3. een ander oplossing

Alvast bedankt voor de antwoorden

zou daar toch moeten tegen kunnen, anders waren er volgens mij al veel branden uitgebroken, aleja, in winkels is dit toch ook zo, dat ze in een lijn liggen, dus die kabels moeten er ook zekers langs...

strippen zou ik niet doen als hij er langs kan, het omhulsel is dan een xtra buffer voor mocht het nu ooit de smettemperatuur bereiken

Volgens mij moet het met normale kabel wel kunnen, maar er bestaat uiteraard ook hittebestendige kabel (obv siliconen dacht ik). Dat spul smelt nog niet/nauwelijks als je dr een hete soldeerbout tegenaan houdt, dus is zeker safe.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Lucky Luke

Golden Member

Krimpkous smelt ook niet snel tegen de bout. En er bestaan ook van die siliconenkousjes*. Warmte-isolerend en het smelt niet.
[OffTopicHersenspinsel]
*= Siliconen bakvormen... zijn die ook warmte isolerend? En hoe zit het dan met warmtegeleidingspasta, dat bestaat toch ook uit siliconen? Wat zijn siliconen eigenlijk
[/OTH]

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit zou geen kwaad mogen kunnen om kabel er langs te laten lopen. Is dat een gekeurd armatuur?

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Het armatuur is inderdaad gekeurd, maar nergens staat iets over 'in-lijn' plaatsen. Dus misschien is dat niet voorzien. Ik weet dat een VSA niet warmer mag worden dan 90 graden Celcius en dat XVB-kabel daar in principe tegen bestand zou moeten zijn, maar PVC (de mantel van de kabel) wordt volgens mij al al bij een lagere temperatuur zacht.

Die siliconenkousjes heb ik gezocht, maar de lokale elektronicaboer heeft ze niet en wil ze niet bestellen.

Krimpkous heb ik wel, maar of dat nu zo goed tegen warmte kan weet ik niet.

Ik ben nog niet overtuigd van de mogelijkheid zonder bescherming langs het VSA te gaan. Als iemand mij kan vertellen waar ik siliconenkous kan kopen, of hoe er in de dagelijkse praktijk door professionals in deze situatie gewerkt wordt, dan houd ik mij aanbevolen.

Merci

klein is fijn

Moderator

Dat siliconenkousje gaat ook niet helpen tegen de warmte, zo'n dun stukje, het is slechts een kwestie van tijd voordat het helemaal doorgewarmd is.

@Lucky: Siliconen bestaan uit een keten van silicium en zuurstof.

1: niet allen tl armaturen zijn voorzien op in een lijn te zetten.

2: de kabel zal vaak niet gaan wel de drie losse draden. dit word in de praktijk dan ook vaak gedaan

3: ik denk niet dat het gewoonlijk heel warm word in TL armaturen

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zaterdag 12 augustus 2006 16:04:08

klein is fijn

Moderator

Op 12 augustus 2006 16:03:21 schreef Jan klaasen:
1: niet allen tl armaturen zijn voorzien op in een lijn te zetten.

2: de kabel zal vaak niet gaan wel de drie losse draden. dit word in de praktijk dan ook vaak gedaan

In de praktijk kwam ik nog wel een TL bakken tegen die daar standaard voor gemaakt waren, kroonsteen aan de ene kant, kroonsteen aan de andere kant en voldoende kwadraad ertussen. Je mocht zo met de ene kabel aan de ene kant in en met de andere kabel aan de andere kant uit.

3: ik denk niet dat het gewoonlijk heel warm word in TL armaturen

Daar kan je je nog behoorlijk in vergissen, ik leg niet graag m'n hand op een TL bak die een tijdje aan heeft gestaan. En het is ook niet zo dat TL's opeens een efficientie van 99% hebben..

Na de koop heb ik inderdaad ontdekt dat er TL-armaturen zijn die aan beide zijden van het VSA aansluitmogelijkheden hebben. Deze kunnen dan ook zonder problemen in lijn gezet worden. Maar ja, mijn armatuur biedt deze mogelijkheid niet.

De draden die standaard in het armatuur zitten zijn ter hoogte van het VSA beschermd met iets wat verdacht veel op siliconenkous lijkt, maar dat weet ik niet zeker.

Ik kan de kabel zonder ontmantelen langs het VSA leggen, maar dan raakt de mantel het VSA. Lijkt mij vragen om problemen, omdat zo'n ding toch vrij heet kan worden. De afzonbderlijke draden onmanteld en samen in een siliconenkous lijkt mij een goed idee. Ik weet echter niet zeker of dit gaat helpen, noch, waar ik zulke kousjes kan krijgen. Iemand een idee?

Op 12 augustus 2006 16:14:13 schreef Cel:
Na de koop heb ik inderdaad ontdekt dat er TL-armaturen zijn die aan beide zijden van het VSA aansluitmogelijkheden hebben. Deze kunnen dan ook zonder problemen in lijn gezet worden. Maar ja, mijn armatuur biedt deze mogelijkheid niet.

De draden die standaard in het armatuur zitten zijn ter hoogte van het VSA beschermd met iets wat verdacht veel op siliconenkous lijkt, maar dat weet ik niet zeker.

Ik kan de kabel zonder ontmantelen langs het VSA leggen, maar dan raakt de mantel het VSA. Lijkt mij vragen om problemen, omdat zo'n ding toch vrij heet kan worden. De afzonbderlijke draden onmanteld en samen in een siliconenkous lijkt mij een goed idee. Ik weet echter niet zeker of dit gaat helpen, noch, waar ik zulke kousjes kan krijgen. Iemand een idee?

kan je niet gewoon eens proberen, een kabel erlangs leggen, zonder stroom erop, en ondertss te tl lamp een paar uur laten branden, dan zal je het snel ondervinden

Denk dat dat een stinkend geval word hoor...

De tl buis boven m'n 'werkplek' heeft al een keer een potmeter die er half op lag (precies bij het VSA) laten smelten, die potmeter kon ik dus weggooien.

Daarnaast: als het niet zo heet word: waar komen die zwarte vlekken bij het verwijderen van tl armaturen dan vandaan?:P
Echt, vergis je niet in de hitte productie van een VSA, kunnen echt behoorlijk warm worden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Hallo,

convertionele (zware!!)VSA's kunnen inderdaad behoorlijk warm worden.
Je kunt de conventionele VSA's ook vervangen door elektronische VSA's ( zogenaamde E-VSA's).
Voordelen:
word VEEL minder heet (energiezuinig !!!).
oude starter VERVALT.
TL-buis gaat langer mee ( indien EVSA voorgloeit)
10% meer licht uit buis
COS-phi bijna 1 ( dus minder amperes door je draad).

Ik heb hier al zeer vele armaturen mee uitgerust.
Wat meetwaarden:
Oude TL-blak 2 maal 36W TLD conventioneel verbruik 96Watt na 1 uur branden.
Toen deze werd uitgerust met een elektronisch Voorschakelapparaat was het verbruik na 1 uur branden 66Watt.
Ik stook nu 30 Watt MINDER weg in het voorschakelapparaat!!

Die dingen kosten ongeveer 30 euro per stuk.

zie www.firstlight.nl

Er ist wieder da...

Na een flinke speurtocht op internet had ik in eerste instantie gekozen om de VSA's in de TL-aramturen te vervangen door EVSA's. Dit investering van 180 euro die hiermee gemoeid is, staat echter niet in verhouding tot het verwachte gebruik van de TL-armaturen (ze komen op een zolder te hangen waar ze niet al te vaak zullen branden, behalve als ik vergeet ze uit te doen).

Uiteindelijk heb ik drie-aderige siliconenkabel gevonden die bestand is tegen een temperatuur van 180 graden Celcius. De investering is minder dan 6 euro. Deze oplossing wordt het dus!

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage

fripster

Golden Member

even ter info: XVB is een PVC ommantelde kabel met XLPE geisoleerde geleiders. Wanddiktes niet gelijk aan YMvK, maar opbouw wel. Kan tot plm 90C worden gebruikt.

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

De meeste armaturen hebben aan de zijkanten een soort gootje
Met voorgstanste lipjes in de bodem
Leg de draad langs de rand en vouw de lipjes om zo komt de draad langs de vsa zonder deze te raken en het smelt niet.

Wat voor armatuur ga je plaatsen?

Het armatuur is een goedkope Massive Aqualine-achtige lamp in de aanbieding gekocht bij de Hubo. De lipjes waarover je het hebt zijn niet aanwezig. Vandaar dat siliconenkabel de oplossing zou moeten zijn.

Draad gebruiken met zg silicone isolatie.
Dit is soepel draad bestaat in alle secties en kan tegen hitte.Mag gerust tussen metaal huis en ballast liggen.
De draad heeft een rode kleur.

Ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
chuckie

Honourable Member

Dit heet SIHF kabel en je kunt er zelfs je aansteker een tijdje onder houden.
Als je die Massive troep gebruikt, vervang dan in ieder geval de starter, die dingen heten Bang dong of zoiets en ik heb al eens gezien dat die weggefikt was, heb je straks de kabel in orde fikt de boel alsnog weg!
Kijk altijd uit met die bouwmarkttroep.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Er moet dus een thermo isolerend kousje over het deel gedaan worden dat langs de ballast loopt.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Lucky Luke

Golden Member

Op 26 augustus 2006 10:41:56 schreef chuckie:
Dit heet SIHF kabel en je kunt er zelfs je aansteker een tijdje onder houden.
Als je die Massive troep gebruikt, vervang dan in ieder geval de starter, die dingen heten Bang dong of zoiets en ik heb al eens gezien dat die weggefikt was, heb je straks de kabel in orde fikt de boel alsnog weg!
Kijk altijd uit met die bouwmarkttroep.

bang! dong! is dan wel een toepasselijke naam...
(bang! dong! en de starter is kapotgesprongen)

met die thermo -isolerende kous, smelt dan niet de isolatie tussen de 2 aders?

of warmt dat spul zelf niet op?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Die moet je over de kabel steken over het gedeelte langs de ballast zonder de kabel te ontmantelen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Met bouwmarktspullen moet je goed opletten. Zeker TL-armaturen. Ik heb hier ook gelijkaardige ervaringen mee.
Als je er eentje op moet hangen geen probleem, maar meerdere. Een grote ergernis. Vaak ook nog niet veilig aan te sluiten.

Nu moet je je eens voorstellen dat je installateur bent en dat je met deze shit moet werken. 10 euro bespaart op de armatuur, 1 uur extra aan de gang om die handel op te hangen.

Slechte starters (ook al besproken hier) en als laatste ga je merken dat er eigenlijk heel ongezellig licht uitkomt.
Dat komt omdat er cheap-ass TL-buizen in zitten.

Er ist wieder da...

Nooit problemen mee.
Ja de constructie is iets minder maar dat is niet zo'n probleem.Gewoon even goed opletten wat je doet en dan kosten ze geen extra tijd tov een 'merk' armatuur.
Lampkleur is altijd 33 dat is monobandlicht en komt goedkoop over.Aanpassen naar een buisje kleur 84(cool white) of 83(warm white) word dat al een stuk beter van.
Starters tja ik heb ook hele series philipsen gehad die versmolten met de lampvoet.