hoe ic in breadboard

Dit topic is gesloten

Heeeeeey,

ik heb een probleempje. als ik een (p)ic in mijn breadboard stop maakt hij ontzetten slecht contact. dit komt door de vorm van de pootjes. weerstanden en zo doet mijn breadboard wel goed. Heb ik nu gewoon een enorm goedkoop breadboard gehaald en is het ding gewoon slecht? of is er een trucje voor?

zijn er mischien meer mensen die hier last van hebben?

grtz Bas

Met trucje bedoel ik gewoon een ic voetje aan 20 breadboard-draadjes solderen en die erin prikken

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

En als je het ic eerst in een voetje prikt??

greetzz. Henk:P

werkt ook niet want die hebben wel ronde pinnetje maar die zijn weer te dun:S

grtz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

bij mij passen ze ook maar op enkele delen, simpelweg omdat ze bij andere stukken eruit springen. Mss een beetje lager schuren of gewoon tevreden zijn met wat je hebt;)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik gebruik 2 verschillende breadboardjes en ken dat problemen niet.
Er zijn dus betere boardjes in de handel...

ikzelf heb hier het bordje van conrad, (achteraf beetje duur..) maar ic's gaan prima, nooit problemen mee gehad

Bouw een opzetstukje met een voetje. Eens tukje sporenprint met wat pennetjes eraan en het ICvoetje erop gesoldeerd.
Zo heb ik ook mijn 2x5 header pennen in elkaar gezet.
http://www.uploadarchief.net/files/download/pinheader%20voor%20breadboard.JPG

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op dinsdag 8 augustus 2006 22:23:58

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

Laatst Futurlec boardjes besteld, ook prima.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 augustus 2006 22:14:01 schreef Fantomaz:
Bouw een opzetstukje met een voetje. Eens tukje sporenprint met wat pennetjes eraan en het ICvoetje erop gesoldeerd.
Zo heb ik ook mijn 2x5 header pennen in elkaar gezet.
[afbeelding]

erg goed idee dat ga ik morgen cker even uitproberen! weet haast wel cker dat het werkt. maar toch erg jammer dat het nodig is.

gtrz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Ik doe altijd de IC's en PIC's rechtstreeks in het breadboard, nog nooit problemen mee gehad.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

aan alle voetjes een draadje solderen...
erg leuk bij 40pins

[Bericht gewijzigd door buzzer op woensdag 9 augustus 2006 20:47:42

kheb zown voetje gemaakt wat Fantomaz zei. Werkt erg goed alleen het is klote soldeer werk(alle pinnetjes moeten goed recht zitten enzo)ik plaats morgen wel ff fototje

grtz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

mijn breadboard staat vol met IC's nog nooit problemen gehad

ik heb wel altijd problemen met potmeters :( dan vallen die metalen latjes der uit.

klein is fijn

Moderator

Op 12 augustus 2006 16:52:18 schreef buzzer:
ik heb wel altijd problemen met potmeters :( dan vallen die metalen latjes der uit.

Pootjes van de pot voorzichtig 45 graden draaien om de Z as. Dan passen ze wel goed.

Op 12 augustus 2006 17:08:36 schreef klein is fijn:
[...]Pootjes van de pot voorzichtig 45 graden draaien om de Z as. Dan passen ze wel goed.

over wat voor pot heb je het?

Henry S.

Moderator

Instelpot of draaipot, maakt niet uit, als je de pootjes 45 graden verdraait passen ze.
Metalen latjes? Heb je zo'n geval zonder bodem?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 12 augustus 2006 17:50:16

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 12 augustus 2006 17:48:42 schreef Henry S.:
Metalen latjes? Heb je zo'n geval zonder bodem?

ja, echt verrot!

[Bericht gewijzigd door buzzer op zaterdag 12 augustus 2006 18:24:49

Van (instel)potmeters idd, maar ook TO-220 behuizingen (van bijv. 7805) e.d. kun je beter de rechthoekige (dat zijn geen ronde) pootjes 90° draaien, anders is het wél slecht voor je breadboard.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

ik heb btw nu ook goede voetjes gevonden. de gedraaide goud/tin voetjes van www.dickbest.nl wel dure dingen trouwens..........

marja nix an te doen

grtz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

mijn potmeters zijn gesmolten door mijn soldeerboud (het plastiek op te draaien. kan ik deze nog op een of andere manier gebruiken?

Op 13 augustus 2006 19:33:35 schreef Electro:
mijn potmeters zijn gesmolten door mijn soldeerboud (het plastiek op te draaien. kan ik deze nog op een of andere manier gebruiken?

Doe dit even in een nieuw topic joh...
Het gaat hier om IC voetjes in breadboards en niet om soldeerproblemen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 13 augustus 2006 19:33:35 schreef Electro:
mijn potmeters zijn gesmolten door mijn soldeerboud (het plastiek op te draaien. kan ik deze nog op een of andere manier gebruiken?

soms kan je je bout er nog op zetten en ze weet terug op hun plek smelten. btje tin erbij en hij doet het weer. maar dit werkt lang niet altijd.......

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Dit topic is gesloten