het is GIP tijd. (aan de GIP topics gezien) En ik wil zo goed mogelijk alle mensen die een GIP moeten maken helpen.
maar ik weet niet wat een GIP is. een soort eindwerk? en welk niveau dit moet hebben. uit de diversiteit van de vragen kan ik het ook niet opmaken.
(PS ik kom van NL)
mijn eindwerk op het MBO een aantal jaren geleden was een 1-wire gebaseerd lichtbesturingssysteem. met de software. de elektronica was minimalistisch en daarom ook simpel. maar dat was ons doel een zeer goedkoop systeem maken om veel lampen te kunnen bedienen (princiepe ontwerp, met een aantal prototypen) en daarbij de software maken dat dit via de PC aanstuurden
GIP is idd een eindwerk (geïntegreerde proef)
Gewoonlijk is dat een vrij grote proef die ook op nogal wat punten staat
GIP= GeIntegreerde Proef, het moet dus alles zowat bevatten die je gezien hebt in de 6jaar middelbaar onderwijs. maar je moet meestal ook wat zelfstudie verrichten...
aan de gebruikers te zien is het in Belgie en dat zal wel wat afwijken van hier.
wat is het niveau?
heel kort onderwijs systeem in nl
je begin op je 4ejaar
basisonderwijs duurt 8 jaar
dan voortgezet onderwijs
VMBO 4 jaar
daar heb je drie gangen
-theoretishce weg --> moeilijker
-praktische weg --> makelijker
-en gemengde weg --> er tussenin
en dit leid op om verder te gaan naar een MBO (middelbaarberoepsonderwijs) komt later aan de orde
HAVO 5 jaar
moeilijker als VMBO
leid op om verder te gaang naar HBO (hoger beroeps onderwijs)
VWO /atheneum 6 jaar
moeilijkste
leid op om verder te gaan met HBO of WO (universiteit)
ok nu de vervolgstudies
MBO = middelbaarberoepsonderwijs
heb je ook weer in verschillende niveaus
niveau 2 == 2 jaar
niveau 3 == x jaar (geen idee)
niveau 4 == 4 jaar
HBO = hogerberoepsonderwijs
duurt gewoonlijk 4 jaar
leid op tot bacheler niveau. in meerere buitenlanden is dit ook binnen een universiteit (toegepaste wetenschappen, geen onderzoek)
WO = universiteit
duurt 4 a 5 jaar
leid op tot 1 wetenschappelijke bachlor
en daarna als het goed is tot een wetenschappelijker master. tot wettenschapper dur
Nu waar plaats ik een GIP?
ik denk HAVO, maar dan 6jaar lang
in belgie is het onderwijs verdeelt in:
-algemeen secundair onderwijs (ASO) (latijn, wiskunde, wetenschappen,...)
-Technisch Secundair onderwijs (TSO) ( elektronica, handel, mechanica,...)
-Kunst Secundair onderwijs(KSO) (mode,...)
-Beroeps secundair onderwijs (BSO) (hout, bouw,...)
TSO,KSO en BSO moeten een gip maken, om te bewijzen dat ze de leerstof begrijpen die ze gekregen hebben tijdens hun 6 jarige opleiding gezien hebben. anders kunnen ze geen diploma krijgen.
grz
mhm....kijk is lastig te vergelijkern dus. wat bij ons met uitzondering van het VMBO heb je in het daar nauwelijks nog iets richting een beroep oid.
hoe oud ben je als je je gip maakt een jaar of 18 ofzo
Op 9 september 2006 17:20:13 schreef Jan klaasen:
mhm....kijk is lastig te vergelijkern dus. wat bij ons met uitzondering van het VMBO heb je in het daar nauwelijks nog iets richting een beroep oid.hoe oud ben je als je je gip maakt een jaar of 18 ofzo
Ja, achtien of achtien worden.
greenghost
onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"
De geïntegreerde proef is een belangrijke individuele test als voorbereiding op verdere studies of om te bepalen of je al dan niet voldoende zelfstandigheid hebt voor de arbeidersmarkt.
van de webstek van mijn school www.gtibeveren.be
Op 9 september 2006 16:44:41 schreef Jan klaasen:
aan de gebruikers te zien is het in Belgie en dat zal wel wat afwijken van hier.wat is het niveau?
heel kort onderwijs systeem in nl
je begin op je 4ejaar
basisonderwijs duurt 8 jaar
dan voortgezet onderwijs
VMBO 4 jaar
daar heb je drie gangen
-theoretishce weg --> moeilijker
-praktische weg --> makelijker
-en gemengde weg --> er tussenin
en dit leid op om verder te gaan naar een MBO (middelbaarberoepsonderwijs) komt later aan de orde
Binnen het VMBO het je meedere nivaus:
-Basis beroepsgerichte leerweg = makelijk(ker)
-Kader beroepsgerichte leerweg = net iets moeliijker
-Gemengde leerweg = weer net iets moeilijker maar veel minder praktijk. (4 uur per week tenopzichte van 12 of 13)
-Theoretische leerweg = het moeilijkste maar geen praktijk.
ik weet niet hoever dat dit verschillend is op scholen wel dat niet iedere school ze allemaal aanbiedt.
bij basis tot en met gemengd kun je bijv. kiezen tussen verschillende vakken zoals Elektro, Metaal , Motervoertuigen, Bouw , verzorging.
Nivai 3 van het mbo duurt volgens mij 3 jaar, maar kan ook korter als je nivau 2 al hebt.
Je kunt van het vmbo basis bijv. niet nivau 4 maar wel naar 2 en dan kun je doorleren op nivau 3.
ik hoop dat dit een duidelijke aanvulling mag zijn op wat Jan Klaassen schreef.
Op 9 september 2006 17:43:44 schreef elektroverslaafde:
[...]Binnen het VMBO het je meedere nivaus:
-Basis beroepsgerichte leerweg = makelijk(ker)
-Kader beroepsgerichte leerweg = net iets moeliijker
-Gemengde leerweg = weer net iets moeilijker maar veel minder praktijk. (4 uur per week tenopzichte van 12 of 13)
-Theoretische leerweg = het moeilijkste maar geen praktijk.ik weet niet hoever dat dit verschillend is op scholen wel dat niet iedere school ze allemaal aanbiedt.
bij basis tot en met gemengd kun je bijv. kiezen tussen verschillende vakken zoals Elektro, Metaal , Motervoertuigen, Bouw , verzorging.Nivai 3 van het mbo duurt volgens mij 3 jaar, maar kan ook korter als je nivau 2 al hebt.
Je kunt van het vmbo basis bijv. niet nivau 4 maar wel naar 2 en dan kun je doorleren op nivau 3.
ik hoop dat dit een duidelijke aanvulling mag zijn op wat Jan Klaassen schreef.
het was ook de korte versie. ik ben nog van de oude mavo. mijn versie was geschreven vanuit het idee van vmbo niet de uitwerking. zijn sinds dien weer allerlei zaken aan verleutelt. is als je het mij vraagd nog een gedrocht. gewoon de mavo en het LBO terug. was een goed systeem.
wij hadden laatst een uitwisseling met een belgische collega studie. wat ons vooral opviel was dat de belgen wat jonger overkwamen. wat stiller. dit is zo wel logisch gezien je lang middel baar doet . terwijl onze studie een allegaartje is van mensen die van alles en nog wat gedaan hebben. en dus wel moeten vechten voor hun plekje
oke, ik ben van een nieuwere generatie, vmbo kaderberoepsgericht elektro. zit inmiddels weer een jaar op het mbo.
nu is het vmbo volgens mij niet echt slecht bedacht maar heeft men tijd nodig gehad om er aan te wennen. leraren kregen niet de tijd om alles goed te hebben voor er veel kritiek kwam en zeker ook lang niet alles is er positief aan maar in vergelijking tot het mbo valt het nog wel mee.
en het zal waarschijnlijk ook wel voor een deel aan de school liggen. ik vindt dan ook dat ze op scholen niet moeten streven om alles te kunnen aanbieden maar wat ze hebben dat moeten ze goed doen.
Op 9 september 2006 18:34:21 schreef Jan klaasen:
het was ook de korte versie. ik ben nog van de oude mavo. mijn versie was geschreven vanuit het idee van vmbo niet de uitwerking. zijn sinds dien weer allerlei zaken aan verleutelt. is als je het mij vraagd nog een gedrocht. gewoon de mavo en het LBO terug. was een goed systeem.
Hmm, men wilde geloof ik van het negatieve imago wat aan LBO (en MAVO) hing af, en dus heeft men MAVO en LBO samengevoegd. Ook om de aansluiting naar het MBO/HAVO beter pas te maken.
Het GIP is dus een praktisch eindwerk, na 6 jaar beroepsopleiding, 't zal dan kwa nivo wel ongeveer met MBO vergelijkbaar zijn, omdat je daarna ofwel kunt gaan werken, ofwel kunt gaan verder studeren (gelijk het nederlandse MBO)