bougie laten vonken ZONDER bobine

Dit topic is gesloten

Zou ik een bougie kunnen laten vonken met een 12v stroboscoop lamp???
voordeel is wel dat een strobo pulserend is en hoogspanning afgeeft.
Heb alleen geen flauw benul wat zo'n ding er sec. uitgooit.

bedoeling is dat ik een bougie kan laten vonken d.m.v. een 12 volt scooter accu of kleiner.
bobines e.d. is uitgesloten.

heb wel eens een hoogspannings generator gezien maar die gaat maar tot 2Kv en dat lijkt mij te weinig.

vraag: wat wil je doen met die bougie? komt die in een motor terecht of is het voor de gein? als ontsteking is vooral de energie van de vonk belangrijk (vandaar de volumineuze bobine), alsook het tijdstip van ontsteking

Mama look, -a-booboo
Sine

Moderator

Wat heb je tegen een bobine ?

De 4kV ontsteekpuls komt van een puls trafotje in je stroboscoop, feitelijk is dat gewoon een kleine bobine ( alleen niet krachtig genoeg om mee te knetteren )

Wat wil je eigenlijk gaan doen met die bougie ? iets met melkbussen misschien ?

Wat wil je eigenlijk gaan doen met die bougie ? iets met melkbussen misschien ?

Aan zijn nickname te zien wel! >:)

[Bericht gewijzigd door Vaas op zondag 24 september 2006 19:32:24

Op 24 september 2006 19:30:06 schreef Vaas:
[...]

Aan zijn nickname te zien wel! >:)

jij mag nooit meer raden >:)

is i.d.d. om carbid te ontsteken.
de reden dat ik geen bobine wil gebruiken is omdat deze niet pulseerd of ik moet gaan klooien met een 555 o.i.d.
en een strobos doet dit al wel dus waarom moeilijker doen dan nodig is.

maar als een strobo 4kv leverd dan moet ik toch kunnen vonken??
de vonken hoeven niet groot te zijn omdat acyteleengas (carbid) van alle natuurgassen het snelst ontvlambaar is.
statisch vonkje is al genoeg.

Kun je niet een piezo ontsteker uit een aansteker gebruiken?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
klein is fijn

Moderator

Hang er een piezo ontsteker van een aansteker aan.
Werkt prima, geen geklooi met schakelingen die het niet doen en een stuk goedkoper.

Eigenlijk zou je dat met zo'n electrische vliegenmepper moeten kunnen maken, dan hen je een mooie ontsteking op batterijen. Lekker klein en draagbaar...

Er komt alleen geen 4kV uit naar mijn weten.
Maar misschien kun je met wat minder voltage ook al knetteren op de bougie. :9~

Sine

Moderator

4kV is veel te weinig.

Een strobo gebruikt twee spanningen, een 200V DC voor de flitsbuis, en een 4kV voor de ontsteking daarvan.

Die 4kV is en veel te laag, en er zit totaal geen vermogen achter. niet echt geschikt dus.

Een auto bobine en inderdaad een oscillator rond een 555 bijvoorbeeld is succes verzekerd.

Zeker als je dat een beetje degelijk inbouwd.

KT88

Overleden

Maar heb je wel vermogen nodig?

In een automotor moet je onder druk van de compressie een vonk produceren, dat vraagt inderdaad energie, maar een toepassing als van OP zit toch geen (compressie) druk achter?

Of begrijp ik niet hoe een carbid kanon werkt? :+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Ik denk zelfs dat een bougie verre van ideaal is.

Een paar pennen een cm of meer uit elkaar waartussen je een vlamboog trekt lijkt me veel effectiever

Een carbid kanon werkt volgens mij zo:

een blokje carbid ofzo in een melkbus, water erbij, snel afsluiten en het gas wat zich vormt op een gegeven moment ontsteken.

In principe zou iedere vonk dus geschikt moeten zijn.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Sine

Moderator

Heel quick and dirty is een relais met een verbreek contact gebruiken ...

code:



               ||
         .-----||----.
         |     ||    |              ,--------o
         |           |             |(
         |   -o      |             |(
         |    __--o--o----o-------.|(      zap :p
  o------o----o           |       )|(
                 re      _|_      )|(
                       -|_/_|   .-' '-.      o
 12v                      | re  |     |      |
                          |     |     |      |
                          |     |     |      |
  o-----------------------o-----o-----'      |
                                |            |
                                '------------'

De elektronische oplossing ken je waarschijnlijk al :
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/5322/coildrv.htm

Neem dan wel een hoogspannings tor ipv de 3055 ( een BU508 oid)

GJ_

Moderator

.knip.

niet uit mn doppen gekeken

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 24 september 2006 20:39:22

Als je daar netspanning in de buurt hebt, gebruik dan een onsteek travo van een verwarmings ketel.

Henry S.

Moderator

Een licht ontvlambare travestiet?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

als je zo'n boegie pakt, en de uiteinden iets dichter bij mekaar doet (paar keer met de onderkant op iets hard tikken) heb je met een ccfl voedingkje al succes, ik spreek uit ervaring (deo+blikje).
overigens is bobine veel en veel beter, btw, de bouten voor een bougie (als je die op de bus wil gaan lassen, is wel zo netjes en makkelijk) zijn naar mijn weten m16,25 of 12,25 (2 maten bougies dus :P), verder moet je wel zorgen dat die bougie goed vast zit, zal niet de eerste keer zijn dat zo'n ding uit de bus knalt....

overigens, klein ander tipje, zorg dat je de bus met deksel (met bal kan wel) nooit rechtopzet, is hier bijna een keertje foutgegaan, zelf niet de schuldige gelukkig, maar 't ging dan ook maar net goed.

nog een paar leuke tipjes (ja, dat mag wel, hierboven staat wat over elektronica :P).
-bevochtigen met tuinsproeier, werkt fantastisch, anders colafles met gaatjes.
-HOUTEN hamer nemen met slaan, staal wil nog wel is vonken produceren, zorg dus ook dat je de deksel een beetje invet oid, is namelijk wel is gebeurd dat bij het dichttimmeren de boel ontstak.

en dan nog een niet elektronische oplossing voor het probleem, gewoon een grote dakdekkersbrander, doen ze hier ook, 2 man met de fles lopen (lange rij bussen), lange slang en een man met brander :).

Take a parachute, and jump!
GJ_

Moderator

Op 24 september 2006 20:46:43 schreef pcnerd:..de bouten voor een bougie (als je die op de bus wil gaan lassen, is wel zo netjes en makkelijk) zijn naar mijn weten m16,25 of 12,25 (2 maten bougies dus :P)...

Dat bestaat niet :-)
Dat zijn inch maten niet metrisch.
Volgens mij is het withworth 9/16"x27 en 11/16"x24 (dit zijn wel bestaande bougiematen maar of dit de gangbare zijn weet ik niet)

-----edit--------------
Bovenstaande zijn uitzonderingen dus.
Gangbare bougiedraad is M12x1,25 en M14x1,25

Metrisch M16,25 en M12,25 bestaan niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 24 september 2006 21:05:34

mag jij hier de plaatselijke en zeer ervaren monteur is een oorveeg geven (als je durft :P), volgens mij bestaat dat wel degelijk. (iig dat 1/4 gedeelte :P, of de maten goed zijn weet ik niet, zal wel is ff meten strakkies, heb hier zo'n moertje liggen als 't goed is.

ah kijk, toch *bijna* goed :). maar waarom wordt het zo genoteerd eigenlijk? en btw, het is wel een Metrische draad...

[Bericht gewijzigd door pcnerd op maandag 25 september 2006 08:12:31

Take a parachute, and jump!

Op 24 september 2006 20:40:07 schreef MMSoft:
Als je daar netspanning in de buurt hebt, gebruik dan een onsteek travo van een verwarmings ketel.

Siemens maakt die dingen.

Gewoonte is de intelligentie van de menigte
GJ_

Moderator

Op 24 september 2006 20:53:30 schreef pcnerd:ah kijk, toch *bijna* goed :). maar waarom wordt het zo genoteerd eigenlijk? en btw, het is wel een Metrische draad...

Ja je had "bijna" gelijk (ik was ook iets te snel).

De notatie van metrische draad is een hoofdletter "M" gevolgt ddor de draaddiameter x de spoed.

Bij de meeste niet metrische draadsoorten (withworth, UNC/UNF enz) geeft men de maat uiteraard in gebroken inches weer gevolgd door het aantal draadgangen per inch.

De sleutelmaten zijn nog leuker: in de US geven ze de inchmat "AF" (across flats) aan. In engeland geven ze nl nog wel eens de draaddiameter aan op de sleutel(?!?!?!) Dit zou "op zn metrisch" betekenen dat ze op een sleutel 13 geen 13 maar een 8 zetten.

Op 24 september 2006 19:55:14 schreef Sine:
Ik denk zelfs dat een bougie verre van ideaal is.

Een paar pennen een cm of meer uit elkaar waartussen je een vlamboog trekt lijkt me veel effectiever

Wij hebben een coax kabel met een stukje slang voor de afdichting eromheen gebruikt. Er springt dan een vonkje van de buitenkabel naar de binnenkabel over. Wanneer hij niet meer wilde vonken gewoon een stukje afknippen en hij vonkt weer.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

je kunt ook ff een accu pakken met een schrikdraadapparaat op een batterij en die weer naar de bougie..ben je dr ook
lkker laat mjaa

Henry S.

Moderator

Lekker niet weer doen dan, zo'n post voegt niks toe, vooral als het een MSN/SMS post is.

De rode waarschuwing staat er niet voor niks!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten