Beste electronica liefhebbers. Ik ben op zoek naar een PLC oplossing voor thuis automatisering. Ik heb nu al enige weken uw forums door gelezen en al heeel veeel kennis opgedaan. Echter blijft het lastig alle gelezen informatie te bewaren. Uiteindelijk zwerf je door alle forums heen.(zoveel interessante onderwerpen)
Goed, ten eerste wil ik u allen opmerken dat dit een zeer leerzame site is, veel kennis en geduld voor de beginners.
Bij het doornemen van de diverse discussies is het bij mij gaan kriebellen om weer wat met electronica te gaan doen. Uiteindelijk is alles kopen ook niet echt leuk, hoewel soms wel verstandiger! (tegenwoordig)
Maar goed iets zelf fabriceren en of repareren geeft natuurlijk veel meer voldoening.
Ik hoop dat ik nog geen regels heb overtreden anders hoor ik het nog wel. Voorstellen/introduceren lijkt me ook wel zo netjes.
Goed terzake, ik heb na alle gelezen informatie toch wel wat hulp nodig.
Wat ik wil.
Geautomatiseerde processen binnenshuis bijvoorbeeld, Trappenautomaat schakelingen in de gang, automatisch Ventilatie systeem.
Al deze handelingen uiteraard gevoed door een aantal sensoren.
Op zich geen ondoenlijke zaak als je heel veel geld hebt en tijd. Doordat ik nu wil gaan starten maar ook uit wil kunnen breiden tot op vergaand nivo. Uitlezen waarden uit PLC naar PC (wat overigens mijn expertise gebied is, vandaar, de PC dus en niet de communicatie).
In eerste instantie dacht ik aan een Logo! systeem, daarna werd de keuze 24volt of 220volt een lastige. Maar na veel lezen op uw site kies ik toch maar voor een 24volt variant.
Vervolgens komt het aantal in en uitgangen aan bod. Ik heb begrepen dat een Logo! iets van max 26 in en 14 uitgangen heeft en dan nog een omschakelbare output naar analoog. Goed ik denk dat een Siemens S5 PLC een optie is omdat ik zeg 26 ingangen te weinig vind, want als ik het goed begrijp heb ik veel digitale uitgangen nodig als ik uiteindelijk ook met bv een touch-screen wil gaan werken. Per bit een digitale output toch? Dan ben je er bij een logo snel doorheen. En dan nog alle lampen, pompen, watersloten, naderingssensoren, temperatuur sensoren.
Wat mij op de uiteindelijke vraag brengt, hoe zit dat nou met digitaal en analooge output van een sensor. Geeft een digitale sensor bijvoorbeeld een +5 volt en een + 15volt en is een analoge bijvoorbeeld een variabele spanning. Want als dat zo is dan zou dat betekenen dat er geen digitale temperatuur meting mogelijk is door gebruik te maken van een enkele digitale input toch.
Zoals jullie wel zien is het lastig om een en ander te beschrijven. Wellicht kunnen jullie me helpen wat struktuur aan te brengen.
Ik wil een hoop voor weinig en geen fouten maken, natuurlijk is dat een utopie. Maar ik wil alleen een goede basis neer zetten.
Alvast dank.