Breadbord.

Hallo,
Ik ben van plan om een breadbordje te kopen.
Maar er staat :

Let op,IC's en IC voeten met platte pennen maken géén goed kontakt, gebruik hiervoor de IC voetenmet gedraaide pennen.Dit geldt voor alle 3 types boards.

Is dit bij alle breadboards ??
Ik wou hem hier kopen :

http://www.dickbest.nl/producten.php?id=77

Ik wil deze kopen :

Klein :

http://www.dickbest.nl/images/producten/klein_1152962271DSCF3427.JPG

Groot :

http://www.dickbest.nl/images/producten/1152962271DSCF3427.JPG?PHPSESS…

Maar nou is dus mij vraag is dat bij alle breadbords dat die niet goed contact maakt ??

[Bericht gewijzigd door roberthend op zaterdag 14 oktober 2006 09:16:22

Tja je kunt niet altijd alles weten he ??

Ik heb hier nog nooit van gehoord. In mijn breadboard prik ik alles wat los en vast zit, heb er nooit moeite mee gehad.

Meestal stop ik een IC'tje eerst in een voetje met gedraaide pennen. Maar dat is meer ter bescherming van het IC bij instoppen en uittrekken dan voor het contact.

O oke nou dan zal ik is gaan kijken.

Tja je kunt niet altijd alles weten he ??

Op 14 oktober 2006 09:11:24 schreef roberthend:
Ik wou hem hier kopen :

http://www.dickbest.nl/producten.php?id=77

Die link dat zijn enkel de draden. Zo'n breadbord kost wel een eurotje of 30.
Grrr Firefox...

Alleen bij componenten met dikke pootjes kan hij wel eens stuk van gaan. Zoals potmeters en dikke diodes (1N4001 bijv)

[Bericht gewijzigd door JuuL op zaterdag 14 oktober 2006 11:09:50

Tja je kunt niet altijd alles weten he ??

wanneer ik een ic regelmatig moet verwisselen gebruik ik vaak een voetje met ronde pennetjes. wanneer het op een al bestaande print is (op school hadden wij geen ICP) dus een voetje op de print gesoldeerd en daarna nog eens het ic in een voetje. kan je iets ten koste gaan van je kwaliteid maar wanneer het af is plaats je hem definitief... nders heb je al snel dat pootjes verbuigen/breken. das jammer van dure ic's (van minder dure ook wel maar als je daar toch nog 10 van op voorraad hebt liggen... >:) )

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

da profesionele breadboard van dickbest is trouwens tijdelijk uitverkocht...

Als je bijvoorbeeld een pic wil gebruiken in zo'n breadboard van dick best moet je zeker een ic voetje gebruiken. Zoals op de site staat maakt de pic inderdaad geen goed contact!

Bij sommige andere breadboards is dit niet het geval. Hierbij is de afstand tussen de geleidende strips en de bovenkant van het breadbord kleiner. Zoals bij de bordjes van velleman. Hier hoef je dus geen voetje te gebruiken! Die van Dick best zijn wel lekker goedkoop....

ik heb owk zown breadboard van dickbest. bevalt best goed alleen jammer dat je duure ic-voeten moet kopen......

grtz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Dan gebruik je toch geen IC's? dan wordt het allemaal veel leuker...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

dan is zelfs die super profesionele te klein..

Whahah ja.
Lol analoge rotzooi :P

Tja je kunt niet altijd alles weten he ??

Op 14 oktober 2006 14:16:11 schreef (Z)weetvoetje:
Dan gebruik je toch geen IC's? dan wordt het allemaal veel leuker...

volgensmij passen er geen buizen in breadbords...

terug naar de relaistechniek >:)

i heb overgens van die velleman dingen en die bevallen best goed. ook zonder voetje doen je ic's het prima...

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 14 oktober 2006 15:01:26

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

hmm, nee, net geprobeerd, een PCL86 wil er iig niet op.
Maar losse transistoren gaan daarentegen heel makkelijk.\

Ik heb echter een Hirschmann breadboardje, en ik meen mij te herinneren dat daar ook buisvoetje voor te krijgen waren. Maar dat ding heeft toch al een afwijkende maatvoering, daar passe IC's ook niet zomaar in. Maar hij is wel van VEEL BETERE kwaliteit als de meeste prulBB's van tegenwoordig.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

mar die simpele van velleman hebben niet eens een bodem

Breadbord van futurlec >:)

[Bericht gewijzigd door JuuL op zaterdag 14 oktober 2006 15:31:49

Lucky Luke

Golden Member

ik heb 2 breadbordjes eentje van "geenideewelkmerk" gekocht bij elektronica-onderdelen.nl, werkt goed, mischien een beetjes stroef maar geen slecht contact ofzo, en eentje van velleman, die werkt ook goed, niet stroef, geen slecht contact, wel een beetje te klein eigenlijk...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 14 oktober 2006 12:19:03 schreef buzzer:
da profesionele breadboard van dickbest is trouwens tijdelijk uitverkocht...

Als er geen ic's in gaan dan mag hij hem ook wel houden...

Op 14 oktober 2006 15:31:02 schreef JuuL:
Breadbord van futurlec >:)

Zijn prima.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 14 oktober 2006 16:17:32 schreef Lucky luke:
<<>>wel een beetje te klein eigenlijk...

daarom kan je er ook meerderen aan elkaar zetten....

heb er nu 4. maar op 1 heb ik 2 schakelingetjes opgebouwd waar ik altijd nog een printje voor moet maken maar zo functioneren ze ook best >:)

@henry, dr gaan wel ICtjes in maar de waarschijnlijk is ie bang dat ze geen goed contact maken...
en goedkope ICvoetjes passen ook niet in die van velleman. maar die goedkope voetjes moet je ook niet meer mee doen dan vastsolderen en afblijven want anders gaan ze gelijk stuk...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Op 14 oktober 2006 18:28:07 schreef MAH:
[...]
@henry, dr gaan wel ICtjes in maar de waarschijnlijk is ie bang dat ze geen goed contact maken...
[...]

Dat bedoel ik ,is toch waardeloos...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb ook zo'n breadbordje van dick best, maar ik heb er echt geen problemen mee. IC's passen er gewoon in zoals je zou verwachten.

Als je bijvoorbeeld een pic wil gebruiken in zo'n breadboard van dick best moet je zeker een ic voetje gebruiken. Zoals op de site staat maakt de pic inderdaad geen goed contact!

Ik heb (among others) ook zo'n broodplank. AVRs doen het daar prima op :+

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Mijn breadboard (8 jaar oud) gaat nog steeds mee. Met maar 4 defecte gaten vind ik dat hij dat netjes heeft uitgehouden.

Advies: Geen dikke draden erin proppen en ook niks waar soldeertin aan zit.

tja, blijkbaar is het weer eens zoals wel vaker: als je iets meer geld uitgeeft blijft het veel langer goed/bruikbaar. dus koop maar een paar van die velleman dingen (ja die kan je natuurlijk ook wel afrossen...)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Sorry voor het kicken.
Ik heb een dick best breadbord.
de profesioneel uitvoering.
En hij werkt prime ook de ic's.
De ic voetjes niet maar de gewone ic wel.

Tja je kunt niet altijd alles weten he ??